Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken takboks?

Startet av ewilmann, fredag 29. mars 2019, klokken 10:06

« forrige - neste »

daktari

Packline NX kommer ikke like langt ned som 830T med tunnel. Så en Model 3 med Skiguard 830T, og det så ut som bunn av boksen bare var 1 cm over glasstaket på midten. Nesten litt skummelt hvis man treffer en skikkelig telehiv.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

moby666

Av boksene jeg har sett synes jeg packline fx suv er penest

TøddiVedder

Penest som takboks eller penest på model 3?

erikf

Packline fx suv med izi2connect https://www.packline.no/product/nye-izi2connect/ er veldig kjapt å feste på takstativet.
Jeg har en litt eldre fx 210 og da må de 2 bakre izi2connectene festes litt på skrått. Men det ser ut til å passe bra på bøylene, selv om det ikke er mye jeg har testet enda.
FX 210 lager et litt vel stort overheng over frontvinduet men det går greit synes jeg så langt.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Svolar

Jeg er litt noob på takboks. Skal legge på en skiguard 830 t, men boksen har jeg ikke her. Kan jeg sette på roofrack først for å kjøre å hente den? Spørsmålet mitt er egentlig ; vil sporet i takboksen matche med den avstanden som tesla forteller deg at du skal sette roofracken opp med?

Reodor

Sitat fra: heiper på fredag 06. desember 2019, klokken 14:43
Vet dere om Thule Motion XXL (900) passer til Tesla Model 3? Så vidt jeg forstår er dette en utgående modell (god pris) og jeg finner ingen som sier hverken at den passer eller at den ikke passer. Jada, det er en stor boks, men planen er å henge den i taket når den ikke er i bruk.

Funker helt fint.

Sitat fra: Reodor på fredag 02. august 2019, klokken 07:27
Sitat fra: erikf på torsdag 01. august 2019, klokken 23:32
Hadde vært kult å høre om noen har fått erfaring med forbruksøkning med takboks, evt med bare takstativet på.

Kjørte igjen fra Bergen mot Voss igår, med takstativ, uten boks.
Forbruket siste 50 km før Voss ble 160 wh/km.
Med Thule Motion 900 takboks hadde jeg 190 wh/km.
Med denne boksen endte jeg opp med å legge inn 220 wh/km i «abetterrouteplanner» når jeg kjørte på motorvei i Sverige og Danmark.

Har LR AWD 19".
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TøddiVedder

Rekkevidden øker nok når man rygger...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på onsdag 25. mars 2020, klokken 08:58
https://www.tu.no/artikler/snudde-takboks-okte-rekkevidden/488322

Ja, det er jo helt logisk. For det første unngår du så mye dragsug bak boksen, men i tillegg vil jo boksen fungere som en flyvinge og ikke bruke masse energi på å dytte luft opp og skyve bilen ned, som gjør bilen tyngre. Får og akkurat samme form som en tempohjelm på sykkel, eventuelt som halen som skøyteløperne hadde for mange år siden, før det ble forbudt. En ser og denne formen på soldrevne biler, da det er det mest aerodynamiske.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Dette har nok også noe å gjøre med at boksen havner langt fremme på Model 3.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Slarre40

Vil vel ikke fungere optimalt med alle skibokser.
Nyere Thulebokser har skrå bakkant som vil se litt merkelig ut baklengs.
Trondheim

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på onsdag 25. mars 2020, klokken 10:15
Dette har nok også noe å gjøre med at boksen havner langt fremme på Model 3.

Ja, det er klart at når vinden kommer oppover frontruten og kræsjer i bunn av takboksen, og at mye av luften da må ta en lang omvei, i tillegg til at du får et stort vakum bak boksen, så vil du få en dobbel effekt av dårlig aerodynamikk. Noen får sveise på ekstra holdere bak, sånn som denne :-) så vil luften foran gå mer naturlig over boksen. Her ser en og at boksen er ganske høy foran, og toppen går gradvis nedover og blir liten helt bakerst. Sånn sett er denne boksen formet som den i artikkelen er når den er bak-frem.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Det kan la seg gjøre å få det til uten å sveise i bilen. Jeg har brukt ski/sykkel stativet på hengerfestet til å støtte kanoen. Som et eksperiment vil det være forholdsvis enkelt å feste en takboks  på tilsvarende måte, festet til bakre takbøyle og hengerfeste. Men tilgang til bagasjerommet blir litt dårlig da.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Thule Dynamic 900 - ca 10 år gammel... stikker laaaangt ut fremme.... men det driter jeg i :-) ...litt ekstra skygge...
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 25. mars 2020, klokken 09:24
Rekkevidden øker nok når man rygger...
Elbiler lader seg opp når man rygger! Det er det mange som ikke er klar over.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA