Hvilken takboks?

Startet av ewilmann, fredag 29. mars 2019, klokken 10:06

« forrige - neste »

Regen

Hei, jeg vurderer 830T. Hvorfor må man være flere for å montere boksen. Og er der reell fare for å ødelegge taket med takbøylene til Model 3? Er noob på takboks
TM3 2021 LR hvit (solgt)

TøddiVedder

Fordi boksen har takstativet gjennom seg og må løfte av både stativ og boks. Hvis ikke har lift i garasje

GOS

Sitat fra: redlund på onsdag 02. desember 2020, klokken 17:07
Utrolig vanskelig å velge takboks. Jeg tror jeg ender opp med en Motion XT Alpine, men er fortsatt ikke sikker.

Det blir ihvertfall ikke 830t, da jeg ikke har lyst til å ta av/på takstivet alt for mange ganger..

Jeg endte med Motion XT Alpine når jeg kjøpte til min Model 3 i mars for snart 2 år siden. Den går det en god del oppi, også langrennsski, ser veldig lite av den innenfra bilen og den er rimelig aerodynamisk. Den ser ikke så stor ut fra siden, men ser du den fra fronten så ser du at den ikke er særlig nett, men ganske bred.

Jeg prøvemonterten mange forskjellige før jeg endte opp med den.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Thalgar

Har du bilete av korleis den ser ut sett frå fronten?

Sitat fra: GOS på onsdag 02. desember 2020, klokken 21:45
Utrolig vanskelig å velge takboks. Jeg tror jeg ender opp med en Motion XT Alpine, men er fortsatt ikke sikker.

Det blir ihvertfall ikke 830t, da jeg ikke har lyst til å ta av/på takstivet alt for mange ganger..

Jeg endte med Motion XT Alpine når jeg kjøpte til min Model 3 i mars for snart 2 år siden. Den går det en god del oppi, også langrennsski, ser veldig lite av den innenfra bilen og den er rimelig aerodynamisk. Den ser ikke så stor ut fra siden, men ser du den fra fronten så ser du at den ikke er særlig nett, men ganske bred.

Model Y LR Quicksilver, 2023

GOS

Sitat fra: Thalgar på onsdag 02. desember 2020, klokken 22:21
Har du bilete av korleis den ser ut sett frå fronten?

Har bladd igjennom bildene og det ser faktisk ikke ut som jeg har noen tatt fra fronten:-(
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

redlund

På mitt (midlertidige) vognkort står det ikke noe utfylt under Taklast. Er det riktig? Burde det ikke stå 65 kg (eller var det 68?) her?

Ressern

Sitat fra: redlund på mandag 07. desember 2020, klokken 10:19
På mitt (midlertidige) vognkort står det ikke noe utfylt under Taklast. Er det riktig? Burde det ikke stå 65 kg (eller var det 68?) her?

Står "Ikke oppgitt" på min også. Sjekket opp noen eldre Model 3'er på SVV sine sider, og er det samme på de. Spurte Tesla på chat, og de bekreftet at det er 68 kg som er lov.

TøddiVedder

Da er thule flow'en tilbake på taket. Klar for skisesongen!
Ikke den peneste på taket, men den er fin å bruke.

thebadger

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 10. desember 2020, klokken 21:01
Da er thule flow'en tilbake på taket. Klar for skisesongen!
Ikke den peneste på taket, men den er fin å bruke.
Jeg tror du mener "ser ut som mobil søppeldynge"
Har samme selv, fikk over 300km uten å lade da jeg brukte den i sommer (barnevogn, reiseseng, hundre par fjellsko).

TøddiVedder

Må da ha fått mye mer en 300km om sommeren!

thebadger

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 10. desember 2020, klokken 21:47
Nei. Ganske nøyaktig 300km til hytta (299,7km faktisk), og da hadde jeg ~40km rekkevidde igjen. Ladet til 100%, forhåndsvarmet bilen. Sentrert takboks.
110 sone med takboks er ikke drømmescenario for rekkevidde.

redlund

Sitat fra: GOS på onsdag 02. desember 2020, klokken 21:45

Ja, synes den ser helt OK ut på bilen, enda jeg selvfølgelig skulle ønske den var enda tettere mot taket. Har fått takstativet nå, så tenkte se om det kommer noen kampanjer snart. Gikk glipp av den 20% kampanjen på Mekonomen for noen uker siden ettersom bilen og takstativet ikke hadde kommet..

ToWalkOrDrive

Sitat fra: thebadger på torsdag 10. desember 2020, klokken 22:13
Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 10. desember 2020, klokken 21:47
Nei. Ganske nøyaktig 300km til hytta (299,7km faktisk), og da hadde jeg ~40km rekkevidde igjen. Ladet til 100%, forhåndsvarmet bilen. Sentrert takboks.
110 sone med takboks er ikke drømmescenario for rekkevidde.

En ting med Tesla Model 3 er at tabøylen som er fremst står lavere enn takbøylen som står bakerst. Når takboksen opprinnelig skrår fremover så bremser takboksen enda mer når fremenden er ekstra lav. Hadde vært interessant å sett hvordan forbruket hadde endret seg om en la klosser oppå takbøylene foran, sånn at takboksbunnen ble mer i vater (ser jo tidligere at forbruket går ned ved å snu hele takboksen bak frem, men det er jo litt utenfor produsentens bruksanvisning).

En annen ting som hadde vært interessant å teste er hva som hadde skjedd om en hadde løftet takboksen 8 cm til, sånn at luften som blir presset opp frontruten kunne passert mer fritt under takboksen, og ikke stange oppi overhenget, som det på en måte gjør i dag. Illustrasjonsfoto:
Tesla Model Y                         2021-

redlund

Sitter nå og vurderer Thule Motion XT Alpine som jeg har sett noen bilder av, og Packline FX SUV. Prisen nå er ca den samme. Men har ikke sett veldig mange bilder av Model 3 med FX SUV. Noen som bruker denne og har noen bilder å dele? Ser man mye av boksen når man kjører?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: redlund på tirsdag 15. desember 2020, klokken 14:51
Sitter nå og vurderer Thule Motion XT Alpine som jeg har sett noen bilder av, og Packline FX SUV. Prisen nå er ca den samme. Men har ikke sett veldig mange bilder av Model 3 med FX SUV. Noen som bruker denne og har noen bilder å dele? Ser man mye av boksen når man kjører?

Ser det er noen som skal selge Packline FX SUV for 4900,-...ny...
Virker som at den stikker veldig langt ut foran...er gjerne det som er kjennetegnet til en SUV-boks...kort bak og lang fremme... men ser at andre og gjør det...Når det er sagt så er øvre kant på ruten såpass lav på Model 3, at jeg ikke legger mye merke til boksen, selv om den stikker langt ut fremme...
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=201204115
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA