Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatiske vindusviskere - ubrukelig funksjonalitet

Startet av tmfredriksen, mandag 25. mars 2019, klokken 15:10

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: DagfinnN på mandag 25. mars 2019, klokken 17:46
Men klart skulle ønske at dette fungerte perfekt. Det gjør det ikke ennå, men å gå tilbake til "vanlig" regnsensor er å gi opp. Det gjør nok ikke Tesla.

Det var vel på AP2 at de gikk over til en klassisk og velfungerende regnsensor til å skulle finne opp hjulet (eller regnsensingen) på nytt. AP2 kom i oktober 2016. Dvs, de har nå hatt 2,5 år på seg til å få fikset noe som egentlig er ganske simpelt.
Av og til må man bare bite i det sure eplet og gå tilbake til det som fungerer. En viss dagligvarekjede sier det så enkelt (og har ironisk nok Tesla i sin reklame...): "Det enkle er ofte det beste".

Slice

Sitat fra: Macnus på mandag 25. mars 2019, klokken 19:33
Utfordringen er vel at Tesla har hatt dette i beta i mange år nå, og det fungerer fortsatt ikke bra nok. De klager over det samme på Model S forstår jeg, så er usikker på om de i det hele tatt kommer til å få til dette?
Litt da det er vanskelig for et kamera å ha fokus både på nært (dråper) og på alt det andre kameraene skal se lengre fremme. Blir kanskje ikke "tydelig" nok? Tror at det dessverre aldri kommer til å bli optimalt, siden det har gått så lang tid nå, uten at det er blitt bra. Men får håpe det løser seg, for jeg er enig med trådstarter at det er alt for tungvint med skjermstyring når vi har så mye vær i Norge. :-\

Tesla har ikke hatt det i beta i mange år. Modell X (og S?) fikk dette for ca 1/2 år siden.

Randeboy

Sitat fra: Autowinder på mandag 25. mars 2019, klokken 15:53
Sitat fra: Randeboy på mandag 25. mars 2019, klokken 15:38
Legg RainX eller andre typer på frontruta. Da trenger man stort sett ikke viskere når man kjører over 50.
Dessverre ikke anbefalt, men så klart opp til hver enkelt...

Fra brukermanualens side 144: "FORSIKTIG: Ikke fyll på spylervæsker som inneholder vannavstøtende stoffer eller insektsmidler. Disse væskene kan forårsake striper og flekker, samt piping eller andre lyder."

Det står det vel i de fleste biler. Har aldri hatt noe problem med dette, hverken på mine egne eller kundebiler. Riktig mengde og teknikk så blir det like bra hver gang. Det som beskrives over kan skje når man legger det feil.

Løve

#18
Sitat fra: Slice på mandag 25. mars 2019, klokken 20:02
Sitat fra: Macnus på mandag 25. mars 2019, klokken 19:33
Utfordringen er vel at Tesla har hatt dette i beta i mange år nå, og det fungerer fortsatt ikke bra nok. De klager over det samme på Model S forstår jeg, så er usikker på om de i det hele tatt kommer til å få til dette?
Litt da det er vanskelig for et kamera å ha fokus både på nært (dråper) og på alt det andre kameraene skal se lengre fremme. Blir kanskje ikke "tydelig" nok? Tror at det dessverre aldri kommer til å bli optimalt, siden det har gått så lang tid nå, uten at det er blitt bra. Men får håpe det løser seg, for jeg er enig med trådstarter at det er alt for tungvint med skjermstyring når vi har så mye vær i Norge. :-\

Tesla har ikke hatt det i beta i mange år. Modell X (og S?) fikk dette for ca 1/2 år siden.

Se på dette søket:

https://www.google.com/search?q=tesla+automatic+windshield+wipers&rlz=1C9BKJA_enNO798NO798&oq=tesla+automatic+w&aqs=chrome.2.69i57j0l3.8706j1j7&hl=nb&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Legg merke til at automatiske viskere har ENDELIG kommet siden 2017, og sist kom ENDELIG rett før jul som var.

Hvorfor sliter Tesla sånn med dette selv de billigste blikkbokser får til?


Dette innlegget er redigert.  Det kan derfor framstå litt haltende.
Det som er tatt bort er usaklige personangrep som ikke fremmer debatten.
Angrepene er gjort på en måte som vi som administrerer forumet ikke vil ha.

Som en følge av dette har vi også fjerne de følgende innleggene som har påpekt dette personangrepet, og som nå henger litt i løse luften.

MVH
Moderator

Tunk

Synes at regnsensor fungerer sådær. Har erfaring .de Volvo, BMW, Renault, Chrysler,  Lincoln m.m. Ingen får det helt til.mæ alltid justere. Bruker Rainx og bruker videre så lite som mulig.

zbk

Min erfaring med tilsvarende er at på min gamle Peugeot 3008 fungerer regnsensoren utmerket (og er den beste jeg har prøvd). På Ampera-e er den ok-ish, men fortsatt ørlite treg på max etter min smak. På TMX fungerer den ca som på Ampera-e i dagslys og litt sånn passe om det er mørkt ute. Også litt mer variabel mtp. hvor mye det regner. Vil ikke kalle den bra på TMX, men bra nok til at jeg stort sett har den stående på automatisk.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

Tesla har ikke hatt regnsensor via kamera i "mange år", og de har ikke hatt det i ca. 1/2 år, jeg fikk det på min X med 2017.50.3 rett rundt årsskifte 17/18. Altså litt over et år nå.

Og at de sparer penger på å ikke ha konvensjonell regnsensor tviler jeg sterkt på. Virker ikke som at det er nok prosesseringskraft til å behandle bildene raskt nok, og å oppgradere dette på grunn av at de skal bruke kamera til regnsensor er nok mye dyrere enn en sensor til noen tiere, litt kabling og en input på et kort et sted. Jeg gir de definitivt kudos for at de prøver, men det funker ikke godt nok. Det fungerer omtrent prikkfritt på e-Golfen, veeldig sjelden jeg rører spaken manuelt, og det fungerte like godt på X5en, men det rare er at madammen takler det ikke på noen av de bilene heller, kjører det alltid i manuelt, så det er veldig personavhengig. Jeg kjører med auto på X, men ender med å sitte og trykke i hytt og gevær. Første dagene med rainX ble den nesten for følsom, men det endrer seg med slitasjen på belegget. Ser ut som man må legge på med bare noen ukers mellomrom hvis det skal fungere godt. Det er rett og slett på tide å gå tilbake til konvensjonell sensor.

RuneW

Sitat fra: gr på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:46
[...] men det rare er at madammen takler det ikke på noen av de bilene heller, kjører det alltid i manuelt, så det er veldig personavhengig.

Jepp, det er veldig stor variasjon mellom hva forskjellige personer "takler" av dråper på ruten. Jeg husker jeg satt på med fetteren min og holdt på å dø pga mye regn på ruta, mens han tydeligvis ikke var affisert av dette i det hele tatt. Han mente viskerene var mer forstyrrende å se på enn regndråpene...  :laugh:

Så det er ikke så rart at noen er fornøyde og andre ikke...

Men uansett, dette er enda en grunn til at man bør kunne stille følsomheten til automatikken.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på tirsdag 26. mars 2019, klokken 11:23
Sitat fra: gr på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:46
[...] men det rare er at madammen takler det ikke på noen av de bilene heller, kjører det alltid i manuelt, så det er veldig personavhengig.

Jepp, det er veldig stor variasjon mellom hva forskjellige personer "takler" av dråper på ruten. Jeg husker jeg satt på med fetteren min og holdt på å dø pga mye regn på ruta, mens han tydeligvis ikke var affisert av dette i det hele tatt. Han mente viskerene var mer forstyrrende å se på enn regndråpene...  :laugh:

Så det er ikke så rart at noen er fornøyde og andre ikke...

Men uansett, dette er enda en grunn til at man bør kunne stille følsomheten til automatikken.
Interessant, vi er definitivt forskjellige. Jeg har hørt at enkelte ikke kan ha biler med varmetråder i frontruta fordi de er alt forstyrrende. De byttet bil.
Selv plages jeg ikke av dette, men da jeg forsøkte progressive linser ble trådene veldig synlige i enkelte lysforhold.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

For min egen del synes jeg regnsensoren gjør en ok jobb. Det som er virkelig interessant her er hva Tesla har potensial til å gjøre. En vanlig regnsensor er bundet til den tilstanden den var da den var ny mens for kameraet sin del kan den få ny versjon av software og dermed takle helt andre forhold enn det Tesla tenkte på da bilen var ny. Hvis en vanlig regnsensor ikke ble laget for å takle lett yr så vil den aldri takle lett yr. Du får ikke gjort noe med det før du bytter bil. Tesla kan bare lage ny versjon av software, så takler den lett yr.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

olavxxx

Jeg synes den var for treg første dagen, nå synes jeg den av og til er for rask.
Men hvis jeg lar den "gjøre sin greie", føler jeg at den sikter seg inn bra.

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:24
For min egen del synes jeg regnsensoren gjør en ok jobb. Det som er virkelig interessant her er hva Tesla har potensial til å gjøre. En vanlig regnsensor er bundet til den tilstanden den var da den var ny mens for kameraet sin del kan den få ny versjon av software og dermed takle helt andre forhold enn det Tesla tenkte på da bilen var ny. Hvis en vanlig regnsensor ikke ble laget for å takle lett yr så vil den aldri takle lett yr. Du får ikke gjort noe med det før du bytter bil. Tesla kan bare lage ny versjon av software, så takler den lett yr.
Jeg synes også den fungerer OK, litt treg i starten men ser ut til å gå seg til når den har gått en stund. Skulle gjerne hatt muligheten til å justere følsomheten.
Men påstanden din om at Tesla lett kan fikse funksjonen via software er jo ganske feil. Hvorfor forbedrer de den da ikke? Folk er jo ikke akkurat superfornøyd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

erikf

Noen andre som føler at den ble mye bedre nå med siste oppdatering 2019.8.3?
Eller innbiller jeg meg bare det? Jeg synes i alle fall den plutselig ble fullt brukbar. (i forskjellige nyanser fra regn til lett yr)
Hadde unektelig vært bra med en sensitivitetsinnstilling.
Automatiske vindusviskere fungerer etter min erfaring også ofte dårlig på biler med dedikert regnsensor.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Øggen

Regndeteksjon har aldri funka, og vil heller ALDRI funke på hverken model 3, S eller X.
Total feilkonstruksjon når ruta e så "liggende" som den e. I mørket skjer absolutt ingentig.
Ej drite i om det e for å opnå mindre kabling, eller medalje for å finne opp hjulet på nytt.
Å drive å smøre jallastoff på ruta fordi Tesla føkka opp, utgår med skyhøge kneløft.
Det funka ikkje, og vil aldri funke.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

olavxxx

Sitat fra: Øggen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:33
Regndeteksjon har aldri funka, og vil heller ALDRI funke på hverken model 3, S eller X.
Total feilkonstruksjon når ruta e så "liggende" som den e. I mørket skjer absolutt ingentig.
Ej drite i om det e for å opnå mindre kabling, eller medalje for å finne opp hjulet på nytt.
Å drive å smøre jallastoff på ruta fordi Tesla føkka opp, utgår med skyhøge kneløft.
Det funka ikkje, og vil aldri funke.
Jeg tror utfordringen er at de sikkert har funnet ut hvordan gjennomsnittspersonen vil ha ruten sin.
Men det hadde vært bedre om man "trente den opp" gjennom å klikke på knappen :P

Sånn at hvis man synes den var for treg og man klikket manuelt, så gav man den en liten økning i sensitivitet.
På denne måten hadde den maskinlært seg føreren, det burde være enkelt å gjøre egentlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA