Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatiske vindusviskere - ubrukelig funksjonalitet

Startet av tmfredriksen, mandag 25. mars 2019, klokken 15:10

« forrige - neste »

erikf

Sitat fra: erikf på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:13Noen andre som føler at den ble mye bedre nå med siste oppdatering 2019.8.3?
Eller innbiller jeg meg bare det? Jeg synes i alle fall den plutselig ble fullt brukbar. (i forskjellige nyanser fra regn til lett yr)
Hadde unektelig vært bra med en sensitivitetsinnstilling.
Automatiske vindusviskere fungerer etter min erfaring også ofte dårlig på biler med dedikert regnsensor.
Glemte å nevne at dette var i mørket. Funket overraskende bra, med litt manuell klikking innimellom.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

DagfinnN

Sitat fra: Øggen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:33
Regndeteksjon har aldri funka, og vil heller ALDRI funke på hverken model 3, S eller X.
Total feilkonstruksjon når ruta e så "liggende" som den e. I mørket skjer absolutt ingentig.
Ej drite i om det e for å opnå mindre kabling, eller medalje for å finne opp hjulet på nytt.
Å drive å smøre jallastoff på ruta fordi Tesla føkka opp, utgår med skyhøge kneløft.
Det funka ikkje, og vil aldri funke.
Love is in the air...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: gr på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:46
Og at de sparer penger på å ikke ha konvensjonell regnsensor tviler jeg sterkt på.
Tja - et enkelt regnestykke det. En dedikert regnsensor koster kanskje noen hundrelapper, la oss si 100 kroner. Kabling og ekstra arbeid = 400 kroner, sum 500.
Tesla leverer når 400.000 biler i året. Drøye 2 år er det en 1 million biler x 500 kroner = 500 millioner. Samme programvare til alle biler. Joda, er nok god butikk å la dette være software. Tipper utv. summen for dette er under 1 million kroner.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

geear

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 27. mars 2019, klokken 00:22
Sitat fra: gr på tirsdag 26. mars 2019, klokken 10:46
Og at de sparer penger på å ikke ha konvensjonell regnsensor tviler jeg sterkt på.
Tja - et enkelt regnestykke det. En dedikert regnsensor koster kanskje noen hundrelapper, la oss si 100 kroner. Kabling og ekstra arbeid = 400 kroner, sum 500.
Tesla leverer når 400.000 biler i året. Drøye 2 år er det en 1 million biler x 500 kroner = 500 millioner. Samme programvare til alle biler. Joda, er nok god butikk å la dette være software. Tipper utv. summen for dette er under 1 million kroner.
Tror du tar for hardt i på priser. Hvor kommer de 400,- inn? Hva er ekstrarbeid med å legge en kabelbunt med tre kontra en med fem kabler i?
Tipper reell kost for en regnsensor er langt under femtilappen. Det ser også ut som du har glemt å ta med kostnaden for å ha nok gpu/cpu-kapasitet til å prosessere det? Oppgradere titusener av biler til AP3? Misfornøyde kunder som enda ikke har fått skiltgjenkjenning? Fordi det ikke er kapasitet til å gjenkjenne mer data? Hva med kunder som er misfornøyde eller ikke vil ha Tesla på grunn av slike løsninger? Og 500k biler passerte de nettopp, så millionregnestykket ditt er ikke reelt enda - og de trenger kunder som kommer tilbake.

1000kwh

Sitat fra: Øggen på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:33
Regndeteksjon har aldri funka, og vil heller ALDRI funke på hverken model 3, S eller X.
Total feilkonstruksjon når ruta e så "liggende" som den e. I mørket skjer absolutt ingentig.
Ej drite i om det e for å opnå mindre kabling, eller medalje for å finne opp hjulet på nytt.
Å drive å smøre jallastoff på ruta fordi Tesla føkka opp, utgår med skyhøge kneløft.
Det funka ikkje, og vil aldri funke.
Synes det fungerer helt fint :) har ikke rain-x eller noe annet..

(det var dårligere i en periode etter en oppdatering, nå synes jeg det er tilbake til der det var)

DagfinnN

Sitat fra: gr på onsdag 27. mars 2019, klokken 00:57
Tror du tar for hardt i på priser. Hvor kommer de 400,- inn? Hva er ekstrarbeid med å legge en kabelbunt med tre kontra en med fem kabler i?
Tipper reell kost for en regnsensor er langt under femtilappen. Det ser også ut som du har glemt å ta med kostnaden for å ha nok gpu/cpu-kapasitet til å prosessere det? Oppgradere titusener av biler til AP3? Misfornøyde kunder som enda ikke har fått skiltgjenkjenning? Fordi det ikke er kapasitet til å gjenkjenne mer data? Hva med kunder som er misfornøyde eller ikke vil ha Tesla på grunn av slike løsninger? Og 500k biler passerte de nettopp, så millionregnestykket ditt er ikke reelt enda - og de trenger kunder som kommer tilbake.
Tja - vi kan tro og tvile på regnestykket da hverken du eller jeg vet fakta. Med det tempo som bilene produserer nå er vel planen at det skal bli mange millioner om ikke så veldig mange år.
Klart at det må virke innen en viss tid. Men planen er vel at det skal det og da er det store besparinger selv om prisen skulle være nede på det leie du gjetter.
Jeg er heller ikke fornøyd med funksjonen i dag, men har trua.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

HalvorV

Sitat fra: erikf på tirsdag 26. mars 2019, klokken 22:13
Noen andre som føler at den ble mye bedre nå med siste oppdatering 2019.8.3?
Eller innbiller jeg meg bare det? Jeg synes i alle fall den plutselig ble fullt brukbar. (i forskjellige nyanser fra regn til lett yr)
Hadde unektelig vært bra med en sensitivitetsinnstilling.
Automatiske vindusviskere fungerer etter min erfaring også ofte dårlig på biler med dedikert regnsensor.

Synes også funksjonen er fullt brukbar, kunne reagert litt raskere etter passering av kjøretøy som pisker opp mye vann men helt greit. Et kjapt trykk så er det fikset.
Tesla Model Y Perfomance

rlnd

Etter noen hundre kilometer vil jeg si at regnsensoren er sammenlignbar med den som var i egolfen, hadde vært fint å kunne stille sensitiviteten, men regner det mye sjalter jeg uansett over på manuelt intervall.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

hawK

Føler at min er blitt bedre etter 2019.20.1
I dag kjørte jeg til jobb i regnvær uten å måtte aktivere manuelt en eneste gang..

Minnes å ha lest at det også kan hjelpe med litt RainX over kamera?

Torair

#39
Sitat fra: hawK på torsdag 13. juni 2019, klokken 14:52
Føler at min er blitt bedre etter 2019.20.1
I dag kjørte jeg til jobb i regnvær uten å måtte aktivere manuelt en eneste gang..

Minnes å ha lest at det også kan hjelpe med litt RainX over kamera?

Føler at min også ble bedre med 2019.20.1.

Men ville vært forsiktig med rainx, og spesielt over regndetektoren. Er det ikke regn der, så går ikke viskerne uansett. Samt Ref Tesla:
I TM3 brukerhåndboka V 2019.16.1.1 side 156 står det også "FORSIKTIG: Ikke bruk behandlingsmidler for frontruter." (Ref innlegg til medlem Autowinder som fant dette i Tesla brukerguiden. )

knegg

Automatikken fungerer stort sett, men ut av tunneler så tar det gjerne opp mot 7 sekunder før de aktiveres igjen. Den kunne med glede visket en gang inni også. ::)
Tok en videosnutt av en typisk situasjon her jeg bor.


https://www.youtube.com/watch?v=D-xri1lD8Fs
2020 Model 3

Handyman

Sitat fra: knegg på fredag 24. januar 2020, klokken 12:51
Automatikken fungerer stort sett, men ut av tunneler så tar det gjerne opp mot 7 sekunder før de aktiveres igjen. Den kunne med glede visket en gang inni også. ::)
Tok en videosnutt av en typisk situasjon her jeg bor.


https://www.youtube.com/watch?v=D-xri1lD8Fs
Jeg har nøyaktig samme erfaring .
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Almis

Jeg skulle gjerne sett en sw update som gjør at dobbeltap på knappen for vindusviskere "cycler". Et dobbeltap = et hakk opp på hastighet.

Auto er useless. Og jeg bor i Bergen! Er det ET sted auto burde fungert så er det her 😂
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

daggad

Jeg er helt enig Almis. Bor i Ålesund selv og dette er det eneste som er skikkelig dårlig på en ellers fantastisk bil.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Boge

Det er rart med det, men jeg er veldig fornøyd med automatiske viskere. Funker helt perfekt, også gjennom og ut av tunnel. Svært sjelden det er behov for å trykke ekstra på hendelen.

Jeg finner ikke problemet på min bil, var mye bedre enn Tiguanen som jeg hadde før. Og jeg bor i Ålesund.
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA