Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Automatiske vindusviskere - ubrukelig funksjonalitet

Startet av tmfredriksen, mandag 25. mars 2019, klokken 15:10

« forrige - neste »

tmfredriksen

Jeg lurer på om noen her er fornøyd med bilens automatiske vindusviskere? For meg går viskerne aldri tidlig nok, og jeg blir nødt til enten å trykke på spaken slik at de går én runde, eller endre hastigheten manuelt. Dette gjelder stort sett hver gang det starter/slutter å regne, eller i møte med andre biler som skitner til ruta, og det hele er veldig frustrerende.

Har kjørt to turer på 600 km i regn, sludd og vått føre, og auto fungerte aldri bra nok. Selv når vi møter vogntog som skyller ned hele bilen går ikke viskerne hvis de står på auto. Når det sludda gikk de litt tidligere, men fortsatt alt for sent, og funksjonaliteten er i realiteten ubrukelig. Når en i tillegg er nødt til å trykke på skjermen for å endre hastighet begynner det å bli svært irriterende og rett og slett trafikkfarlig.


Noen tips?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

RainX eller tilsvarende kun i området til kameraene. Ikke på hele ruta, da glir vindusviskerne for lett.

Med RainX er fortsatt yr et problem, men fungerer veldig godt ellers. Ønsker meg allikevel fortsatt vanlig regnsensor.

RuneW

Enig i at de stort sett starter for sent. Men det er ikke helt konsekvent heller. Vi får håpe at auto blir "lurere" etterhvert.

I mellomtiden kunne jeg godt ha tenkt meg en "følsomhetsinnstilling" på auto slik alle andre biler har.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Tafsern

Litt synd Tesla prøvde noe nytt fremfor å benytte en vanlig metode som har fungert utmerket i årevis. Automatiske viskere er noe av det jeg føler er et "must" på alle biler jeg benytter, aller helst velfungerende sådan. Du er ikke den eneste som synes denne løsningen er langt ifra god nok. 

tmfredriksen

Sitat fra: gr på mandag 25. mars 2019, klokken 15:16
RainX eller tilsvarende kun i området til kameraene. Ikke på hele ruta, da glir vindusviskerne for lett.

Med RainX er fortsatt yr et problem, men fungerer veldig godt ellers. Ønsker meg allikevel fortsatt vanlig regnsensor.

Har tidligere lest at RainX kunne hjelpe på problemet. Fant ikke igjen disse trådene, så jeg var litt usikker. Da prøver jeg med RainX kun i områdene til kameraene først.

tmfredriksen

Sitat fra: RuneW på mandag 25. mars 2019, klokken 15:18
Enig i at de stort sett starter for sent. Men det er ikke helt konsekvent heller. Vi får håpe at auto blir "lurere" etterhvert.

I mellomtiden kunne jeg godt ha tenkt meg en "følsomhetsinnstilling" på auto slik alle andre biler har.

En innstilling for følsomhet er nøyaktig det jeg skulle ønsket fantes! Håper Tesla jobber for harde livet med å forbedre programvaren som styrer viskerne.

mrexplode




Sitat fra: tmfredriksen på mandag 25. mars 2019, klokken 15:10
Jeg lurer på om noen her er fornøyd med bilens automatiske vindusviskere? For meg går viskerne aldri tidlig nok, og jeg blir nødt til enten å trykke på spaken slik at de går én runde, eller endre hastigheten manuelt. Dette gjelder stort sett hver gang det starter/slutter å regne, eller i møte med andre biler som skitner til ruta, og det hele er veldig frustrerende.

Har kjørt to turer på 600 km i regn, sludd og vått føre, og auto fungerte aldri bra nok. Selv når vi møter vogntog som skyller ned hele bilen går ikke viskerne hvis de står på auto. Når det sludda gikk de litt tidligere, men fortsatt alt for sent, og funksjonaliteten er i realiteten ubrukelig. Når en i tillegg er nødt til å trykke på skjermen for å endre hastighet begynner det å bli svært irriterende og rett og slett trafikkfarlig.


Noen tips?

Auto funksjon er i Beta, å vil bli mye bedre ved ny software oppdatering. Enig at den er ubrukelig.

cra

Om de hadde iomplementert en form for logging (og kanskje læring!) når noen har auto-wipers på og så manuelt kjører et visk så hadde de skjønt at noe må gjøres. Mulig det fungerer glimrende i California der de sikkert sjeldent har regn, og brukerne ikke vet om at spaken kan starte noe som heter vindusviskere?  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Randeboy

Legg RainX eller andre typer på frontruta. Da trenger man stort sett ikke viskere når man kjører over 50.

RuneW

Sitat fra: cra på mandag 25. mars 2019, klokken 15:37
Om de hadde iomplementert en form for logging (og kanskje læring!) når noen har auto-wipers på og så manuelt kjører et visk så hadde de skjønt at noe må gjøres. Mulig det fungerer glimrende i California der de sikkert sjeldent har regn, og brukerne ikke vet om at spaken kan starte noe som heter vindusviskere?  :D

Jeg har også tenkt tanken at om dette er "AI"-basert, så burde det absolutt være muligheter for å lære av sjåføren. Kanskje til og med lære preferansene til sjåføren.

PS! Det sies at det faktisk regner i California.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Autowinder

Sitat fra: Randeboy på mandag 25. mars 2019, klokken 15:38
Legg RainX eller andre typer på frontruta. Da trenger man stort sett ikke viskere når man kjører over 50.
Dessverre ikke anbefalt, men så klart opp til hver enkelt...

Fra brukermanualens side 144: "FORSIKTIG: Ikke fyll på spylervæsker som inneholder vannavstøtende stoffer eller insektsmidler. Disse væskene kan forårsake striper og flekker, samt piping eller andre lyder."
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

DagfinnN

Synes mange har lett for å kritesere uten å tenke på hva Tesla faktisk gjør her.
De fjerner en dings fra ruta og velger å bruke kamera som er der uansett. Dingen - regnsensoren - koster nok ikke all verden seg selv, men den må ha kabling eller annen måte å sende signaler til vindusviskerstyringen. Liten tvil om at å velge kamera som regnsensor gjør bilen billigere å produsere.
I tillegg kommer muligheten til å kunne oppdatere regnsensoren - altså kameraet og programvaren bak over OTA. Det får du nok ikke med en dedikert dings.
Alt i alt et smart konsept - om de får det til å virke. Det viser seg selvsagt at kamera ikke detekterer regndråper i alle sine fasonger godt nok. Det er sjelden at et god ide fungerer perfekt første året. RainX på kameradelen av vinduet hjelper veldig og er enkelt, billig og lite arbeidskrevende.
Men klart skulle ønske at dette fungerte perfekt. Det gjør det ikke ennå, men å gå tilbake til "vanlig" regnsensor er å gi opp. Det gjør nok ikke Tesla.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Macnus

Utfordringen er vel at Tesla har hatt dette i beta i mange år nå, og det fungerer fortsatt ikke bra nok. De klager over det samme på Model S forstår jeg, så er usikker på om de i det hele tatt kommer til å få til dette?
Litt da det er vanskelig for et kamera å ha fokus både på nært (dråper) og på alt det andre kameraene skal se lengre fremme. Blir kanskje ikke "tydelig" nok? Tror at det dessverre aldri kommer til å bli optimalt, siden det har gått så lang tid nå, uten at det er blitt bra. Men får håpe det løser seg, for jeg er enig med trådstarter at det er alt for tungvint med skjermstyring når vi har så mye vær i Norge. :-\

emmern

Det er likedan over alle modellene. Like ubrukelig overalt. Det har blitt forbedret siden 2019.4.3 men det er fortsatt ikke bra nok.

Problemet er at regndråper må lande på der kameraet ser ut. Og det skjer veldig forskjellig ut fra gang til gang, og er vanskelig å trene.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA