Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremserør trilling

Startet av emagic, søndag 24. mars 2019, klokken 14:06

« forrige - neste »

Nils

Er det noen som kan beskrive eller vise bilder av alternativ føring av bremserør uten å ta ned batterikasse? Hvordan / hvor mange innfestinger er det? Jeg har fått 2 på EU-kontroll og det er rust oppunder gulvet bak batterikassen.
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

el Zero

Jeg fikk 2er feil pga rust på bremserør begge sider bak før slange på EU-kontroll. Kjøpte dobbeltkoningsverktøy, bremserør, skjøtestykke og nipler på Biltema. Det kosta litt under 1000 kroner for alt sammen. Kappet og skjøtet bremserørene fra bagasjerommet. Hele jobben tok et par kvelder. Litt plundrete å lage ny kon på bremserøret i stål som satt fast i bilen, men jeg øvde meg litt på røret som jeg kappet ut. Det nye kobberrøret var lettere å få bra. Det laget jeg med dobbeltkoningsverktøyet festet i skrustikka. Bilen ble godkjent i dag.
Mercedes EQC 2021
Citroën C-Zero 2011

elektrolux

Godt jobba, spesielt med tanke på det relativt rudimentære verktøyet du brukte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elenae

Fikk samme feil på EU kontroll igår. Vurderte reparasjon (skjøting) som elZero har gjørt. For ordens skyld ringe til Motor Forum i Bærum og i Lillehammer. I Bærum bytter de hele røret for 14 tusen kr, med batteri senking. De sa at de driver ikke med rustfjerning på røret e.l., "kun ordentlig repaprasjon". I Lillehammer utfører de samme jobb for 9 tusen kr. For spørsmålet mitt om eventuell rustfjerning, omtrassering av rør eller skjøting svarte mekaniken at etter siste endring i reglene er det ikke lov å gjøre dette når rust er oppdaget på EU kontroll. Kan dette stemme?

el Zero

Jeg hadde EU-kontroll på NAF i Sandvika. Jeg spurte rett ut om det var OK at jeg kappet ut skiftet ut bakerste del av røret: Han viste til hva han hadde skrevet: «Rust bremserør før slange begge sider bak» og sa det var helt iorden å skifte siste delen av røret for å slippe den store jobben med å ta ut batteriet. Forøvrig sjekket de kun bilen fra undersiden og hadde ingen spørsmål om hvordan reparasjonen var utført.
Mercedes EQC 2021
Citroën C-Zero 2011

elenae

Takk for svaret! Da skal jeg prøve å gjøre det samme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA