Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bremserør trilling

Startet av emagic, søndag 24. mars 2019, klokken 14:06

« forrige - neste »

emagic

Vi har også fått beskjed om at det må gjøres noe med bremserør trolig ved neste EU-kontroll om 2 år.

Nå kommer man jo ikke til de delene av røret som er over batterikassen, men kan det ha noe for seg å jekke opp bilen, pusse de rørene man kommer til med noe og deretter spray de med sinkspray el.likn?

Jeg ser i rapporten at de sier "rust på bremserør - over fremdriftsbatteri", men de har vel neppe tatt av batteriet, men at det er mer som en info å regne slik at vi skal forstå at det kommer til å bli dyrt å skifte disse.  Er det noen som vet om rørene faktisk også ruster over batteriet eller bare på de frilagte endene?

Det har jo vært innlegg her som beskriver at det er mulig å legge nye rør utenfor batterikassen, om det viser seg at rust på bremserørene blir et utbredt problem så oppfordrer jeg noen av ikke-merkeverkstedene som jobber med elbil til å ta frem en standard arbeidsmetode og selge denne tjenesten for fastpris, det er jo for dumt å skrape en perfekt bybil for noen rustne bremserør.

emagic

erik e

Det er vel en bue på bremserør på h. side bak batteriet som er mest utsatt. Røret går mellom batteriet og gulvet i bilen. Vanskelig /umulig og skjøte uten og senke batteripakke . Tips. Puss og rens rør som er synlig når dere skifter hjul nå i vår. Ikke bruk svart tectyl,bruk noe som er gjennomsiktig og flytende. Mistenkelig om det er svart og vanskelig og følge med.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

emagic

Sitat fra: erik e på søndag 24. mars 2019, klokken 14:38
Det er vel en bue på bremserør på h. side bak batteriet som er mest utsatt. Røret går mellom batteriet og gulvet i bilen. Vanskelig /umulig og skjøte uten og senke batteripakke . Tips. Puss og rens rør som er synlig når dere skifter hjul nå i vår. Ikke bruk svart tectyl,bruk noe som er gjennomsiktig og flytende. Mistenkelig om det er svart og vanskelig og følge med.

Hva tenker du om sinkspray?


erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Stjerneglis

Owatrol er gjennomsiklig og bra mot rust
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

engolf

Linnolja är också bra mot rost, lägger sig fint som ett tunt genomsiktigt lager.
Det finns en del andra vaxbaserade produkter som kan användas.
T ex kan man först pensla rören med medel som stoppar rosten, och sen spraya nåt som förseglar över det.

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

65lars

Trilling, bestilt KIA

Surrehue

Jeg fikk 2er feil på rustne bremserør på min Feb 11 modell Miev. Jeg sjekket akkurat med Elbilmekk i Asker, de skulle ha 10950,- for å bytte dem. Dermed blir det å legge opp nye rør ved siden av batterikassa. Men det beste hadde vært å sette de opp på noen bukker og pusse ned rørene og rustbehandle dem, før PKK

engolf

Det är absolut fördelaktigt att göra en visuell kontroll av rören innan bilen ska in för kontroll.
Har de väl lagts in anmärkning angående rostiga bromsrör, blir det kontrollerat väldigt noga vid efterkontroll. Jag har till och med hört hirstorier om att mekanikern som utförde kontrollen skrapade bort rotskyddet för att kontrollera att det inte fanns rost på rören på efterkontroll...

engolf

Ett tips till på saker som kan användas som rostförebyggande: kedjeolja (den typen som används på bl a motorcyklar). Den fäster väldigt bra på ytor, rinner inte av och torkar inte ut.

Ronnyschafer

Til info,
Jeg fikk også 2er feil på alle bremserør. ElibMek skulle ha nesten 11K for å fikse dette.
Heldigvis ringte jeg Mitsubishi på Lillestrøm. De kunne fortelle at det stort sett aldri er rust i rørene men at lakken inni rørene sprekker opp og kan se ut som rust ved EU kontroll.
De tok inn bilen, renset rørene og behandlet de så med tektyl og godkjente bilen. Total pris 1650,-

2rele

Bertel & steen Bergen beregner 16500kr for å skifte bremserør på min ION.
Håper det er noen som ønsker å faktisk gjøre denne jobben .
Snakker om å prise seg ut.....

svingen

litt info om det her https://elbilforum.no/index.php?topic=37746.15 kort oppsumert https://www.rommenbil.no/ tok 6500 får og fikse det her får meg får under 1 mnd siden :) (mine var mye rust på og måtte byttes)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emagic

Da har jeg også vært hos Rommen Bil og fått nye bremserør bak på min over 10 år gamle I.miev.  Knakende hyggelige og dyktige folk som absolutt kan anbefales!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA