Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Type-2 kabel som skjøteledning  (Lest 1427 ganger)

pberg

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 758
    • Vis profil
Type-2 kabel som skjøteledning
« på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 14:13 »
Hei, teit spørmål, kanskje, men kan en bruke en type-2 til type-2 kabel som skjøteledning for en ladekladd?

BMW i4 M50 (bestilt)
BMW i3
BMW 530e (snart til salgs)
BMW M3 3.0

Speeder

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 381
    • Vis profil
Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
« Svar #1 på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 14:39 »
Nei.
2021 Model 3 LR  - 2015 Zoe 22kWh/43kW

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2386
    • Vis profil
Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
« Svar #2 på: ſøndag 29. November 2020, klokken 22:22 »
Man finner mye rart om man leiter på nettet:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=ev+type+2+extension+cable

EVSE skal egentlig kunne lese av hva slags kabel man har, eller hva slags kabling bilen har.  Hvordan det vil fungere hvis man har ulike typer forlengere eller overganger i mellom, kan man lure på.
Jeg kan heller ikke forstå hvorfor EVSE skal lese av hva slags kabling det er i bilen.

power59

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 98
    • Vis profil
Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
« Svar #3 på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 15:31 »
Jeg har prøvd i serie
  • ladestasjon med type 2 kontakt
  • type 2 til type 2 kabel
  • type 2 til type 1 kabel
  • kia soul
Ingen reaksjon. Etter det jeg har forstått så skyldes dette at den elektriske motstanden i styresignalkabelen blir feil(?)

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14524
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
« Svar #4 på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 19:44 »
Jeg har prøvd i serie
  • ladestasjon med type 2 kontakt
  • type 2 til type 2 kabel
  • type 2 til type 1 kabel
  • kia soul
Ingen reaksjon. Etter det jeg har forstått så skyldes dette at den elektriske motstanden i styresignalkabelen blir feil(?)

Rene type 2 kabler kan ikke brukes som skjøteledninger, standarden er skrevet slik at det ikke fungerer. Man kan "lure" bilen med en spesiell type 2 skjøtekabel eller adapter, men den følger da ikke standarden og vil i prinsippet være ulovlig både å selge og bruke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2975
    • Vis profil
Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
« Svar #5 på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 21:23 »
Her er et skjema som viser motstand i en Type 2 til Type 1 kabel og en Type 2 til Type 2 kabel:
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14524
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
« Svar #6 på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 21:33 »
Her er et skjema som viser motstand i en Type 2 til Type 1 kabel og en Type 2 til Type 2 kabel:

Motstand spiller egentlig ingen rolle for dette, type 2 kablene er laget slik at man ikke får kontakt med pilotsignalet om man prøver å bruke de som skjøtekabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 439
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
« Svar #7 på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 21:35 »
Er ikkje også pilotsignalpinnane kortare i støpsel på kabel slik at dei ikkje kan koplast saman? Kun i kontakthuset i ladeboks og i bil er geometrien slik at pinnane når fram.

 (Om ein skulle klare å juksekople saman to kablar så ser det ut til at aukande kode-motstand gir nedklassing av strømstyrke. Det er jo bra sikkerhetsmessig, at ikkje 2 stk 20A kablar gir 32A som resultat.)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

TB

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2975
    • Vis profil
Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
« Svar #8 på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 21:50 »
Ah, så det å lage seg en "juksekabel" innebærer en del arbeid. Godt gjennomtenkt dette  :D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019