Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => AC fleksilading => Emne startet av: pberg på torsdag 21. mars 2019, klokken 14:13

Tittel: Type-2 kabel som skjøteledning
Skrevet av: pbergtorsdag 21. mars 2019, klokken 14:13
Hei, teit spørmål, kanskje, men kan en bruke en type-2 til type-2 kabel som skjøteledning for en ladekladd?

Tittel: Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
Skrevet av: Speedertorsdag 21. mars 2019, klokken 14:39
Nei.
Tittel: Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
Skrevet av: Trekkoppbilsøndag 29. november 2020, klokken 22:22
Man finner mye rart om man leiter på nettet:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=ev+type+2+extension+cable

EVSE skal egentlig kunne lese av hva slags kabel man har, eller hva slags kabling bilen har.  Hvordan det vil fungere hvis man har ulike typer forlengere eller overganger i mellom, kan man lure på.
Jeg kan heller ikke forstå hvorfor EVSE skal lese av hva slags kabling det er i bilen.
Tittel: Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
Skrevet av: power59tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:31
Jeg har prøvd i serie
Ingen reaksjon. Etter det jeg har forstått så skyldes dette at den elektriske motstanden i styresignalkabelen blir feil(?)
Tittel: Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
Skrevet av: jkirkebotirsdag 01. desember 2020, klokken 19:44
Sitat fra: power59 på tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:31
Jeg har prøvd i serie

  • ladestasjon med type 2 kontakt
  • type 2 til type 2 kabel
  • type 2 til type 1 kabel
  • kia soul
Ingen reaksjon. Etter det jeg har forstått så skyldes dette at den elektriske motstanden i styresignalkabelen blir feil(?)

Rene type 2 kabler kan ikke brukes som skjøteledninger, standarden er skrevet slik at det ikke fungerer. Man kan "lure" bilen med en spesiell type 2 skjøtekabel eller adapter, men den følger da ikke standarden og vil i prinsippet være ulovlig både å selge og bruke.
Tittel: Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
Skrevet av: TBtirsdag 01. desember 2020, klokken 21:23
Her er et skjema som viser motstand i en Type 2 til Type 1 kabel og en Type 2 til Type 2 kabel:
(https://scontent.fosl4-2.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/26992214_327447584438968_5254528489430320124_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=2&_nc_sid=110474&_nc_ohc=dk5cLR68odYAX96DMWh&_nc_oc=AQke7318WLA4xJe0EoR7OIICQeTnZxsGfhrzM361XFzU1a8vZB6egQ_0SfK0Dxu52eo&_nc_ht=scontent.fosl4-2.fna&oh=d902d0533c8a6c5713a26f7a7d28afc4&oe=5FEB04AE)
Tittel: Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
Skrevet av: jkirkebotirsdag 01. desember 2020, klokken 21:33
Sitat fra: TB på tirsdag 01. desember 2020, klokken 21:23
Her er et skjema som viser motstand i en Type 2 til Type 1 kabel og en Type 2 til Type 2 kabel:

Motstand spiller egentlig ingen rolle for dette, type 2 kablene er laget slik at man ikke får kontakt med pilotsignalet om man prøver å bruke de som skjøtekabel.
Tittel: Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadtirsdag 01. desember 2020, klokken 21:35
Er ikkje også pilotsignalpinnane kortare i støpsel på kabel slik at dei ikkje kan koplast saman? Kun i kontakthuset i ladeboks og i bil er geometrien slik at pinnane når fram.

(Om ein skulle klare å juksekople saman to kablar så ser det ut til at aukande kode-motstand gir nedklassing av strømstyrke. Det er jo bra sikkerhetsmessig, at ikkje 2 stk 20A kablar gir 32A som resultat.)

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

Tittel: Sv: Type-2 kabel som skjøteledning
Skrevet av: TBtirsdag 01. desember 2020, klokken 21:50
Ah, så det å lage seg en "juksekabel" innebærer en del arbeid. Godt gjennomtenkt dette  :D