Elbilforum.no
Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => AC fleksilading => Emne startet av: pberg på torsdag 21. mars 2019, klokken 14:13
Hei, teit spørmål, kanskje, men kan en bruke en type-2 til type-2 kabel som skjøteledning for en ladekladd?
Nei.
Man finner mye rart om man leiter på nettet:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2047675.m570.l1313&_nkw=ev+type+2+extension+cable
EVSE skal egentlig kunne lese av hva slags kabel man har, eller hva slags kabling bilen har. Hvordan det vil fungere hvis man har ulike typer forlengere eller overganger i mellom, kan man lure på.
Jeg kan heller ikke forstå hvorfor EVSE skal lese av hva slags kabling det er i bilen.
Jeg har prøvd i serie
- ladestasjon med type 2 kontakt
- type 2 til type 2 kabel
- type 2 til type 1 kabel
- kia soul
Ingen reaksjon. Etter det jeg har forstått så skyldes dette at den elektriske motstanden i styresignalkabelen blir feil(?)
Sitat fra: power59 på tirsdag 01. desember 2020, klokken 15:31
Jeg har prøvd i serie
- ladestasjon med type 2 kontakt
- type 2 til type 2 kabel
- type 2 til type 1 kabel
- kia soul
Ingen reaksjon. Etter det jeg har forstått så skyldes dette at den elektriske motstanden i styresignalkabelen blir feil(?)
Rene type 2 kabler kan ikke brukes som skjøteledninger, standarden er skrevet slik at det ikke fungerer. Man kan "lure" bilen med en spesiell type 2 skjøtekabel eller adapter, men den følger da ikke standarden og vil i prinsippet være ulovlig både å selge og bruke.
Her er et skjema som viser motstand i en Type 2 til Type 1 kabel og en Type 2 til Type 2 kabel:
(https://scontent.fosl4-2.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/26992214_327447584438968_5254528489430320124_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=2&_nc_sid=110474&_nc_ohc=dk5cLR68odYAX96DMWh&_nc_oc=AQke7318WLA4xJe0EoR7OIICQeTnZxsGfhrzM361XFzU1a8vZB6egQ_0SfK0Dxu52eo&_nc_ht=scontent.fosl4-2.fna&oh=d902d0533c8a6c5713a26f7a7d28afc4&oe=5FEB04AE)
Sitat fra: TB på tirsdag 01. desember 2020, klokken 21:23
Her er et skjema som viser motstand i en Type 2 til Type 1 kabel og en Type 2 til Type 2 kabel:
Motstand spiller egentlig ingen rolle for dette, type 2 kablene er laget slik at man ikke får kontakt med pilotsignalet om man prøver å bruke de som skjøtekabel.
Er ikkje også pilotsignalpinnane kortare i støpsel på kabel slik at dei ikkje kan koplast saman? Kun i kontakthuset i ladeboks og i bil er geometrien slik at pinnane når fram.
(Om ein skulle klare å juksekople saman to kablar så ser det ut til at aukande kode-motstand gir nedklassing av strømstyrke. Det er jo bra sikkerhetsmessig, at ikkje 2 stk 20A kablar gir 32A som resultat.)
~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
Ah, så det å lage seg en "juksekabel" innebærer en del arbeid. Godt gjennomtenkt dette :D