Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i Audi e-tron 55 quattro

Startet av SurSnasen, mandag 18. mars 2019, klokken 12:25

« forrige - neste »

THE

@Apex, når så få kommenterer så må det bety at de som har fått bilen er veldig fornøyde. Av en eller annen grunn er vi (mennesker) veldig flinke til å si fra når vi er misfornøyde, men lite flinke til å gi skryt og ros.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

elektro

#31
Har hatt bilen noen uker, Fast Track (dvs. Advanced Plus Intro uten servolukking av dører og hengerfeste fra fabrikk). Har tidligere kjørt Tesla i flere år.

KORT OPPSUMMERT; FANTASTISK FORNØYD!

Synes lyden fra elmotoren høres veldig lite, kun ved igangkjøring/brems i lave hastigheter uten stereo på. Og lyden er faktisk litt stilig, selv om den kan misoppfattes som en sirene av passasjerer.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

alfaalfa

Er det noen som har fått levert biler med head-up-display?

Imagine


el-sprell

Sitat fra: elektro på torsdag 04. april 2019, klokken 07:21
Har hatt bilen noen uker, Fast Track (dvs. Advanced Plus Intro uten servolukking av dører og hengerfeste fra fabrikk). Har tidligere kjørt Tesla i flere år.

KORT OPPSUMMERT; FANTASTISK FORNØYD!

Synes lyden fra elmotoren høres veldig lite, kun ved igangkjøring/brems i lave hastigheter uten stereo på. Og lyden er faktisk litt stilig, selv om den kan misoppfattes som en sirene av passasjerer.
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Counterpointer

Sitat fra: el-sprell på torsdag 04. april 2019, klokken 09:31
Sitat fra: elektro på torsdag 04. april 2019, klokken 07:21
Har hatt bilen noen uker, Fast Track (dvs. Advanced Plus Intro uten servolukking av dører og hengerfeste fra fabrikk). Har tidligere kjørt Tesla i flere år.

KORT OPPSUMMERT; FANTASTISK FORNØYD!

Synes lyden fra elmotoren høres veldig lite, kun ved igangkjøring/brems i lave hastigheter uten stereo på. Og lyden er faktisk litt stilig, selv om den kan misoppfattes som en sirene av passasjerer. Ikke noen sånn irriterende konstant piping som på tidlige Dual Motor modeller fra Tesla.

Snittforbruk første 1500 km. er 250Wh/km. Ligger på ca. 290Wh/km med 125 km/t på speedometeret med 20 tommer Hakka R3, tørr asfalt og rett over null grader. Har også kjørt til hytta på fjellet, 900 MOH. med samme forhold, uten noe særlig motorvei. 249Wh/km. opp og 199Wh/km. ned ga snitt på 224Wh/km. MEGET POSITIVT! Merker meg også at bilen taper lite rekkevidde mår den står parkert og at du faktisk får det ut av batteriet som den lover, altså rundt 83,6kWh. Opplever totalt sett at rekkevidde/forbruk er mer reellt, selv om det kan synes «dårligere» enn andre biler.

Eneste jeg savner er Spotify i bilens MMI. Skulle gitt mye for å bytte ut integrasjonen med Napster!! Får heller ikke CarPlay trådløst, er det mulig?

Takk for fint sammendrag av erfaring så langt. Har sett video av at det har blitt koblet opp iPhone trådløst til CarPlay. Tror dette var i USA eller UK. Skal se om jeg finner :)
En er helt avhengig av å ha trådløs tilkobling. Hadde CarPlay kun med ledning i forrige bil og da glemte jeg telefonen i bilen i 90% av gangene minst....

elektro

Sitat fra: el-sprell på torsdag 04. april 2019, klokken 09:31
Sitat fra: elektro på torsdag 04. april 2019, klokken 07:21
Har hatt bilen noen uker, Fast Track (dvs. Advanced Plus Intro uten servolukking av dører og hengerfeste fra fabrikk). Har tidligere kjørt Tesla i flere år.

KORT OPPSUMMERT; FANTASTISK FORNØYD!

Synes lyden fra elmotoren høres veldig lite, kun ved igangkjøring/brems i lave hastigheter uten stereo på. Og lyden er faktisk litt stilig, selv om den kan misoppfattes som en sirene av passasjerer.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: alfaalfa på torsdag 04. april 2019, klokken 08:34
Er det noen som har fått levert biler med head-up-display?

Ja, fungerer som forventet. Bra. Har ikke så mye å sammenligne med, men den viser hastighet med relativt stor skrift (større enn f.eks. Mercedes?) som projkteres i frontruta. Det viser fartsgrense, veivisning, cruise/lane assist og diverse varsler. I farger. Kan skrus helt av med en knapp på nedre skjerm, eller justeres opp/ned/sideveis/lysstyrke mm. Den øvre infotainmentskjermen kan også skrus helt av med en knapp, samme sted.

Det beste er imidlertid Matrix LED lysene. Hvis du ikke er godt vant fra før, er dette en åpenbaring! Er også spesielt fornøyd med de adaptive viskerne med integrert spyledyse (17W varme). Testet demobil med konvensjonelle viskere, de var også gode.

Har ikke night vision. Ambientbelysning flerfarget i kupeen er imidlertid overraskende fint. Og få med baksetepakken, sånn at alle passasjerer finner låsen til sikkerhetsbeltet enkelt. Det ser fint ut også. Tror i alle fall dette kun er en del av baksetepakken, men Møller var selv litt usikre.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

opheim

Sitat fra: elektro på torsdag 04. april 2019, klokken 10:23Som dette, men jeg fikk det ikke til å fungere. Fint om noen kan bekrefte at det gjør det. Kan det ha noe med at jeg har norsk språk å gjøre?

Dette er noe jeg har "forsket" mye på, men har ikke fått noe endelig bekreftelse på at det fungerer ennå. Har testet det på tre ulike demobiler, uten hell. Men ingen av dem har hatt dataoppkobling (data-SIM), hvilket det står i bruksanvisningen at kreves for trådløs carplay. Samtidig står det også at trådløs carplay ikke leveres i alle land, uten at jeg klarer å finne noen gode grunner til at det ikke skal leveres her. Så mine siste håp, sånn før jeg får levering på min egen bil og får testet ordentlig selv, er at det a) må stå et data-SIM i bilen, b) kanskje må telefonen også kobles opp via wifi-sonen her? c) telefonen må være koblet opp med kabel første gang, før man får satt opp trådløst? eller d) legge om til engelsk språk i bilen pga en eller annen kobling mot Siri-systemet i telefonen (som jo er en forutsetning for å få aktivert carplay i det hele tatt)?

Men som sagt - det er jo også en generell "risiko" for at Norge av en eller annen obskur årsak ikke får trådløs carplay, uten at jeg klarer å skjønne hva som skulle være årsaken til det. Det er helt åpenbart at bilen som sådan støtter det, og jeg kommer ikke på noen regulatoriske årsaker som kan omfatte Norge. Et siste håp da er jo at dette helt klart må være software-relatert, så det burde være teknisk mulig å få aktivert dette i etterkant også - om Audi vil det.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

opheim

Sitat fra: elektro på torsdag 04. april 2019, klokken 10:55
Sitat fra: alfaalfa på torsdag 04. april 2019, klokken 08:34
Er det noen som har fått levert biler med head-up-display?

Ja, fungerer som forventet. Bra. Har ikke så mye å sammenligne med, men den viser hastighet med relativt stor skrift (større enn f.eks. Mercedes?) som projkteres i frontruta. Det viser fartsgrense, veivisning, cruise/lane assist og diverse varsler. I farger. Kan skrus helt av med en knapp på nedre skjerm, eller justeres opp/ned/sideveis/lysstyrke mm.

Har prøvd litt ulike biler med HUD, og e-tron sin er definitivt den beste av de jeg har prøvd. Særlig navigasjons-løsningen imponerte. Ikke testet night vision ennå, men varslene derfra skal også være godt integrert i HUD - ser fram til å få prøvd det på min egen når den dukker opp.

Det eneste negative, ikke uventet, er at en del polariserte solbriller effektivt "tar livet av" HUD'en. Så jeg må skaffe meg et annet par med solbriller, uten polarisering, for bruk i bilen :)
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

elektro

#40
Sitat fra: opheim på torsdag 04. april 2019, klokken 11:28
Sitat fra: elektro på torsdag 04. april 2019, klokken 10:23Som dette, men jeg fikk det ikke til å fungere. Fint om noen kan bekrefte at det gjør det. Kan det ha noe med at jeg har norsk språk å gjøre?

Dette er noe jeg har "forsket" mye på, men har ikke fått noe endelig bekreftelse på at det fungerer ennå. Har testet det på tre ulike demobiler, uten hell. Men ingen av dem har hatt dataoppkobling (data-SIM), hvilket det står i bruksanvisningen at kreves for trådløs carplay. Samtidig står det også at trådløs carplay ikke leveres i alle land, uten at jeg klarer å finne noen gode grunner til at det ikke skal leveres her. Så mine siste håp, sånn før jeg får levering på min egen bil og får testet ordentlig selv, er at det a) må stå et data-SIM i bilen, b) kanskje må telefonen også kobles opp via wifi-sonen her? c) telefonen må være koblet opp med kabel første gang, før man får satt opp trådløst? eller d) legge om til engelsk språk i bilen pga en eller annen kobling mot Siri-systemet i telefonen (som jo er en forutsetning for å få aktivert carplay i det hele tatt)?

Men som sagt - det er jo også en generell "risiko" for at Norge av en eller annen obskur årsak ikke får trådløs carplay, uten at jeg klarer å skjønne hva som skulle være årsaken til det. Det er helt åpenbart at bilen som sådan støtter det, og jeg kommer ikke på noen regulatoriske årsaker som kan omfatte Norge. Et siste håp da er jo at dette helt klart må være software-relatert, så det burde være teknisk mulig å få aktivert dette i etterkant også - om Audi vil det.

Gode innspill. Har ikke testet engelsk språk, heller ikke med kabel. Har imidlertid data-SIM og trådløs sone i bilen. Må teste litt mer, men er for tiden på (fly)reise..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Espen W

#41
Sitat fra: opheim på torsdag 04. april 2019, klokken 11:32
Har prøvd litt ulike biler med HUD, og e-tron sin er definitivt den beste av de jeg har prøvd. Særlig navigasjons-løsningen imponerte. Ikke testet night vision ennå, men varslene derfra skal også være godt integrert i HUD - ser fram til å få prøvd det på min egen når den dukker opp.

Det eneste negative, ikke uventet, er at en del polariserte solbriller effektivt "tar livet av" HUD'en. Så jeg må skaffe meg et annet par med solbriller, uten polarisering, for bruk i bilen :)

Godt å høre at HUD'en funker så bra, og blir spennende å høre hvor mye den evt. forbedrer Nightvision systemet.
Nightvision vil være nobrainer for oss, noe selvsagt også LED Matrix er, med mye kjøring på mørke og svingete Hallingdalsveier. Som jeg har nevnt før tror jeg bilbransjen, spesielt i Skandinavia, kunne gjort en mye bedre jobb med å selge inn både matrix type lykter og nightvision, da mange flere kunder hadde valgt det om de var mer klar over hvor bra det er. Jeg ble så imponert over nightvision at jeg lagde et standalone IR basert (ikke-termisk) nightvision oppsett som jeg kan bruke i våre eksisterende biler. Streamer til skjerm (pad/telefon) via Wifi.
Leser at en del nevner at de har problemer med polariserte briller og HUD, og det kan nok absolutt stemme. Selv bruker jeg stort sett klassiske Oakleys fra 80 og 90 tallet, så lenge før O fikk polariserte glass  8)


alfaalfa

Takk for tilbakemelding. Noen som har fått levert bil med individualkontourseter? Evt. med massasje og ventilasjon? Fikk nå antydet at det også kunne påvirke levering.

trd-73

Ingen i Norge som har fått levert selvspekk, så da er det heller ingen som har fått individual setene.

Imagine

Har klart å finne en liten ting jeg er misfornøyd med, eller som irriterer litt er at panseret ikke kan åpnes fra nøkkel (har i alle fall ikke funnet ut en slik funksjon enda). Man må fysisk inn i bilen for å vippe opp «frunk», deretter vippe med fingeren opp panseret og for så å åpne det indre dekselet. Når man skal rydde inn og legge på plass ladekabelen hjemme når bilen er rygget inntil en vegg og man ønsker å ha strømkabelen foran må man gjennom dette. Fysisk åpne bilen, inn på førersiden osv.

Ønskeløsning hadde vært en funksjon på nøkkelen der panseret kunne åpnes automatisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA