Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i Audi e-tron 55 quattro

Startet av SurSnasen, mandag 18. mars 2019, klokken 12:25

« forrige - neste »

Kåre Knatten

Kan se at det er et problem for noen få, men hjemme har en normalt ladeboks med fast kabel og ute på veien er det vel bare hurtig/lynlading som er aktuelt. Ladeutstyret i fru Ken, er vel kun nødutstyr

Amatøren

Mange har hjemmelader med type 2 uttak og dermed bruker medfølgende type 2 kabel.

Blir det for tungvindt å bruke frunken så kan man jo ha den kabelen i bagasjerommet bak.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Imagine

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 05. april 2019, klokken 08:44
Kan se at det er et problem for noen få, men hjemme har en normalt ladeboks med fast kabel og ute på veien er det vel bare hurtig/lynlading som er aktuelt. Ladeutstyret i fru Ken, er vel kun nødutstyr

Imagine

#48
Sitat fra: Amatøren på fredag 05. april 2019, klokken 08:50
Mange har hjemmelader med type 2 uttak og dermed bruker medfølgende type 2 kabel.

Blir det for tungvindt å bruke frunken så kan man jo ha den kabelen i bagasjerommet bak.

Ja, men ladeboksen er montert slik at den passer til bilens venstre forskjerm når den rygges inn. På en stolpe mellom den og egolfen. Gidder ikke da gå helt bak i bilen for å legge fra meg kabelen der. Dessuten må jeg da passe på at bilen ikke er rygget helt inn til veggen. Og snur jeg bilen (hvem kjører vel forover inn på en parkeringsplass uansett med mindre man skal ha noe inn i bagasjerommet...) så blir ladeluken på andre siden av bilen og også det blir klønete. Da må jeg bytte plass med den og e-golfen. Og kjøre begge bilene forover inn på plassen. Egolfen er rygget inn på venstre side og har uttaket sitt på høyre side bak. Så den kan også lades på samme boks. Trodde jeg måtte ha behov for 2 ladepunkter med 2 elbiler i husholdningen som brukes flittig i hverdagen. Men faktisk er det helt overflødig.

Løsningen for meg er nok å ha ladeboks med fastmontert type 2 kabel.

olemartin

Det følger med en type 2 kabel vel? Trenger man å ha med seg den på veien? Ser ikke for meg at jeg kommer til å lade på kommunale plasser etc..

Imagine

Sitat fra: olemartin på fredag 05. april 2019, klokken 09:36
Det følger med en type 2 kabel vel? Trenger man å ha med seg den på veien? Ser ikke for meg at jeg kommer til å lade på kommunale plasser etc..

Godt poeng, egentlig ikke noe poeng å ha med seg kablene. Er bare kjekk å ha med hvis man skal lade hos noen man tilfeldigvis drar til eller lade tilfeldig på et kjøpesenter osv.
Er bare «gammel vane» å ha de med.

AJ82

Kommer til å la alt av kabler ligge i bilen også montere en boks med fast kabel på 10m hjemme. Da kan jeg bruke den både i garasje og i gårdsplassen.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: AJ82 på fredag 05. april 2019, klokken 10:09
Kommer til å la alt av kabler ligge i bilen også montere en boks med fast kabel på 10m hjemme. Da kan jeg bruke den både i garasje og i gårdsplassen.

A.J.
Beste løsning. Alltid ha en ladekabel permanent liggende i bilen, så slipper du å stå på en hytte, hos venner/bekjente/slekt etc og oppdage at du ikke har sakteladingsmulighet.
Den kan fint ligge i frunken for bruk en gang i kvartalet. Har sett mange fortvilte FB-poster fra folk som står på hytta eller andre steder og kabelen ligger hjemme :)
Selv ikke med gratis hurtiglader minutter fra hytta gidder jeg bruke tid på det når saktelading er lett tilgjengelig.

Og fast boks eller fast hengende kabel hjemme. Å drasse kabel ut og inn av bilen på regelmessig basis er bortkastet, med mindre man bor i sentrum og er tvunget til å lade på offentlige stolper.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ApeX

Sitat fra: olemartin på fredag 05. april 2019, klokken 09:36
Det følger med en type 2 kabel vel? Trenger man å ha med seg den på veien? Ser ikke for meg at jeg kommer til å lade på kommunale plasser etc..

Er vel kun nødvendig de gangene man skal på langtur og ikke har tilgang på lader på destinasjonen. For vår del har kabelen alltid ligget i garasjen, med ovennevnte unntak. Du har som regel ikke behov for kabelen i det daglige, med mindre du har en ledig stikkontakt på jobb du benytter deg av.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

jkirkebo

Sitat fra: AJ82 på fredag 05. april 2019, klokken 10:09
Kommer til å la alt av kabler ligge i bilen også montere en boks med fast kabel på 10m hjemme. Da kan jeg bruke den både i garasje og i gårdsplassen.

Er det mange som tilbyr så lange faste kabler? Kan ikke huske å ha sett noe særlig av det selv.

En boks med type 2 uttak og en 10m kabel som står i den hele tiden gjør forsåvidt samme nytten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AJ82

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. april 2019, klokken 13:03
Sitat fra: AJ82 på fredag 05. april 2019, klokken 10:09
Kommer til å la alt av kabler ligge i bilen også montere en boks med fast kabel på 10m hjemme. Da kan jeg bruke den både i garasje og i gårdsplassen.

Er det mange som tilbyr så lange faste kabler? Kan ikke huske å ha sett noe særlig av det selv.

En boks med type 2 uttak og en 10m kabel som står i den hele tiden gjør forsåvidt samme nytten.

Tenkte på denne. Bra pris og enkel å justere styrken.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladestasjoner/products/ratio-home-box-7-4-dcrcm?variant=12607240601703

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Crown

Må jo være enklere og mye billigere å kjøpe en ekstra type 2-kabel enn å kjøpe helt ny ladestasjon med fast kabel. Med fast CSS så kan du jo ikke være til hjelp hvis du får besøk av noen med Soul eller gamle Leaf, eller Outlander ladbar f.eks.  Jeg har den løsningen, fungerer utmerket.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

AJ82

Sitat fra: Crown på fredag 05. april 2019, klokken 13:20
Må jo være enklere og mye billigere å kjøpe en ekstra type 2-kabel enn å kjøpe helt ny ladestasjon med fast kabel. Med fast CSS så kan du jo ikke være til hjelp hvis du får besøk av noen med Soul eller gamle Leaf, eller Outlander ladbar f.eks.  Jeg har den løsningen, fungerer utmerket.

Blir fort 2.500kr for kabel så faktisk billigere å kjøpe ladestasjon med dette inkl. Gitt at man ikke har stasjon fra før da....

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: Crown på fredag 05. april 2019, klokken 13:20
Må jo være enklere og mye billigere å kjøpe en ekstra type 2-kabel enn å kjøpe helt ny ladestasjon med fast kabel. Med fast CSS så kan du jo ikke være til hjelp hvis du får besøk av noen med Soul eller gamle Leaf, eller Outlander ladbar f.eks.  Jeg har den løsningen, fungerer utmerket.
Hvis de trenger lade kan de bare bruke stikk-kontakt og ladekabelen de har med. Evt med skjøteledning. Helt ok og enkelt for sporadisk lading. For permanent opplegg derimot bør man gå for cee eller fast stasjon. Ikke schuko.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Ang. «Vampire Drain»; Bilen ser ikke ut til å tape noe batteri over hodet når den står parkert uten strøm tilkoblet. :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA