Mine første timer i Audi e-tron 55 quattro

Startet av SurSnasen, mandag 18. mars 2019, klokken 12:25

« forrige - neste »

ApeX

Sitat fra: elektro på fredag 05. april 2019, klokken 13:39
Ang. «Vampire Drain»; Bilen ser ikke ut til å tape noe batteri over hodet når den står parkert uten strøm tilkoblet. :+1:
Er vel stort sett bare Tesla som er "plaget" med det. Kan ikke huske at det skjedde i noen særlig grad med i3'en heller.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Imagine

Sitat fra: elektro på fredag 05. april 2019, klokken 13:39
Ang. «Vampire Drain»; Bilen ser ikke ut til å tape noe batteri over hodet når den står parkert uten strøm tilkoblet. :+1:

Enig. Har faktisk hatt e-tron lånebil i snart 2 uker og bilen min står i ro innendørs og venter på oppdatering (softwarefeil). Den har i følge appen samme batteriprosent som da verkstedet satte den fra seg.

Forøvrig kjedelig at bilen har feilet. Men lånebilen fungerer jo heldigvis utmerket så lenge. Gjelder en del biler. De får feilmelding «feil på ledningsnett» og må inn på verksted.

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på fredag 05. april 2019, klokken 17:55
Har faktisk hatt e-tron lånebil i snart 2 uker og bilen min står i ro innendørs og venter på oppdatering (softwarefeil).
Så kjedelig. Det var lenge for kun software!

Imagine

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 00:30
Har faktisk hatt e-tron lånebil i snart 2 uker og bilen min står i ro innendørs og venter på oppdatering (softwarefeil).

Utrolig kjedelig ja, men kjører i alle fall rundt i en e-tron og de oppfordret meg til å kjøre så mye jeg ville med den så lenge. Har jo kjørt masse da jeg har gledet meg til å få bilen og bruke den på mange turer. Selv om man kan lett kan tenke «det skulle bare mangle» så må jeg si at Møller gir førsteklasses service. De kan jo isolert sett ikke noe for dette. Den bilen jeg nå bruker har slike virituelle speil. Har blitt vant til de nå, men må si de oppleves som like dårlige i funksjon enda. Fruen lånte bilen her om dagen da jeg heller ville kjøre åpen bil og hun synes den var herlig å kjøre og hadde fått masse hyggelige kommentarer, men at det var unødvendig vanskelig å rygge med de videospeilene.

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på lørdag 06. april 2019, klokken 09:02
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 00:30

Utrolig kjedelig ja, men kjører i alle fall rundt i en e-tron og de oppfordret meg til å kjøre så mye jeg ville med den så lenge. Har jo kjørt masse da jeg har gledet meg til å få bilen og bruke den på mange turer. Selv om man kan lett kan tenke «det skulle bare mangle» så må jeg si at Møller gir førsteklasses servide. De kan jo isolert sett ikke noe for dette. Den bilen jeg nå bruker har slike virituelle speil. Har blitt vant til de nå, men må si de oppleves som like dårlige i funksjon enda. Fruen lånte bilen her om dagen og synes det var unødvendig vanskelig å rygge med de.
Det med speilene er et mysterium hvorfor de valgte den plasseringen og størrelsen på skjermene.
Var skeptisk, men positiv før prøvekjøring, men helt på linje med deg og kona etter å ha prøvd. Det er en gimmick som kun gir litt rekkevidde i autobahn hastighet.

Lurer også på hvorfor det utvendige kameraet sitter i så stor innfatning. Det virker som overkill.

Imagine

En ting til er at de virituelle speilene bare kan felles inn manuelt. Jeg gateparkerer en del i byen i møtevirksomhet og liker å felle inn speilene. Veldig lite eksklusivt når de dessuten koster hele 16.000kr i tillegg. Tror biler som har dette potensielt kan bli vanskelige å selge på annenhåndsmarkedet.

Trond.m

De virtuelle speilene erstatter vanlige speil som har bedre funksjonalitet, så det er ikke akkurat noe fremskritt sett med mine øyne.
Vanlige speil har den fordelen at man endrer synsfeltet litt med å bevege litt på hodet. Det skjer helt intuitivt uten at man tenker på det. Med virtuelle speil er bildet helt statisk og man må justere kameraet manuelt for å få samme effekt.
Jeg har mer tro på virtuelt innerspeil, som gjør at synsfeltet ikke blokkeres av bagasje. Men der er utfordringen at kameraet lett blir utsatt for søle. Speilglass er en fantastisk oppfinnelse så foreløpig er det ikke der jeg føler behov for forbedringer   :)

Counterpointer

De burde tatt en titt på den lille Honda'en (som het Urban E).
Den løsningen har jeg mer tro på.

Orbit

En annen effekt er fokusavstanden for øyet. Når du ser i et speil, fokuserer ikke øyet på speilet, men på avstanden til det du ser på (typisk flere titalls meter unna for et bilspeil). Når speilet erstattes av en skjerm, endres fokusavstand for øyet til ca en meter. Så med tregere refokusering (typisk ved alder) eller langsynthet, blir bytte mellom å se fremover og i speilet mer øyegymnastikk med virtuelle speil. Er du langsynt og 50+, oppleves nok tradisjonelle speil som mer behagelige.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Imagine

Sitat fra: TM på lørdag 06. april 2019, klokken 09:23
De virtuelle speilene erstatter vanlige speil som har bedre funksjonalitet, så det er ikke akkurat noe fremskritt sett med mine øyne.
Vanlige speil har den fordelen at man endrer synsfeltet litt med å bevege litt på hodet. Det skjer helt intuitivt uten at man tenker på det. Med virtuelle speil er bildet helt statisk og man må justere kameraet manuelt for å få samme effekt.
Jeg har mer tro på virtuelt innerspeil, som gjør at synsfeltet ikke blokkeres av bagasje. Men der er utfordringen at kameraet lett blir utsatt for søle. Speilglass er en fantastisk oppfinnelse så foreløpig er det ikke der jeg føler behov for forbedringer   :)

Tilsluttes. Skjønner rett og slett ikke hvordan dette slapp ut på markedet.
Ofte kan passasjeren blokkere høyre speil også da de ikke tenker over at sjåføren må kunne se «ned der». Men de utvendige kameraene blir i det monste ikke skitne, uansett grisevær. Det er det eneste positive jeg kan si om de virutuelle speilene.

En ting jeg derimot er meget fornøyd med er hvordan bilen «blir skitten». Ja, dere hørte riktig. Det er et tema veldig få snakker om.
I3 fikk f eks skitt oppover siderutene bare man kjørte i en rundkjøring på vinteren og de måtte vaskes jevnlig oftere enn selve bilen. BMWer jeg har hatt har nesten alle vært dårlige på dette og fått altfor lett skitne sidevinduer vinterstid eller etter regnvær.
Har nå kjørt e-tron til den ble griseskitten og både siderutene og frontlysene holder helt rene. Selv om du ligger bak en bil holder siderutene seg rene. Bakruten blir derimot svært fort skitten. Men bakviskeren er stor og visker rent et betydelig større felt enn pp mange andre biler. Det er også rengjøringsprogram for ryggekamera. Genialt. Forbehold at det er nok spylevæske på tanken. Og den kan helle på godt over 4 liter spylervæske. I3 har 2-3 liter tank, irriterende liten.

Counterpointer

Prøvde den kameraspyleren på prøvekjøring. Den spylte, men det hjalp ikke på det som var på linsen, så måtte ut å bruke fingeren.
Min tolkning er at det må være vått for å virke. Men mye bedre enn å ha ingenting som de fleste har.

Personlig hadde 70/80 talls Volvo lyktevisker med spyler vært det optimale for ryggekamera. Men det må jeg nok se langt etter..........

4Matic Fanatic

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 10:03
...Men mye bedre enn å ha ingenting som de fleste har.
...
Personlig hadde 70/80 talls Volvo lyktevisker med spyler vært det optimale for ryggekamera.
Det optimale har allerede VW (og vel gjerne MB på noen modeller), kameraet vipper fram bak logoen og ligger beskyttet hele tiden.

Min eGolf hadde like rent ryggekamera da jeg solgte den med tett på 100'km som da jeg kjørte ut av nybilhallen 4 år før. Og det var ikke rørt av meg i mellomtiden.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Øyvind.h

Så lenge kamera kan vippes ut ved behov. Bruker det blant annet ved kjøring med henger.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 08. april 2019, klokken 21:44
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 10:03
...Men mye bedre enn å ha ingenting som de fleste har.
...
Personlig hadde 70/80 talls Volvo lyktevisker med spyler vært det optimale for ryggekamera.
Det optimale har allerede VW (og vel gjerne MB på noen modeller), kameraet vipper fram bak logoen og ligger beskyttet hele tiden.

Min eGolf hadde like rent ryggekamera da jeg solgte den med tett på 100'km som da jeg kjørte ut av nybilhallen 4 år før. Og det var ikke rørt av meg i mellomtiden.
Er ikke enig i det, med mindre du bare bruker kamera til rygging. Jeg bruker kamera til mye mer...
Men løsningen har mye for seg, til vanlig bruk

ApeX

Sitat fra: Imagine på lørdag 06. april 2019, klokken 09:52
Sitat fra: TM på lørdag 06. april 2019, klokken 09:23

Tilsluttes. Skjønner rett og slett ikke hvordan dette slapp ut på markedet.
Ofte kan passasjeren blokkere høyre speil også da de ikke tenker over at sjåføren må kunne se «ned der». Men de utvendige kameraene blir i det monste ikke skitne, uansett grisevær. Det er det eneste positive jeg kan si om de virutuelle speilene.

Ser absolutt innvendingene mot de virtuelle speilene. Uten å ha testet de selv, mener jeg Audi kunne funnet bedre løsninger, eks mindre kamerahus, større skjermer og høyere plassering av skjermene.

Audi har imidlertid gjort noe riktig. Det er HDR-kameraer, skjermene har OLED-panel, utformingen gir mindre vindstøy, og virtuelle speil gir økt rekkevidde sammenliknet med tradisjonelle speil.

Jeg hadde avskrevet virituelle speil, men etter å ha sett litt på YT-videoer synes jeg ikke de virker så ille. Skal definitivt teste en bil med virituelle speil før det evt. blir bestilling.

Jeg er en liten tekhore så ny tech/kulhetsfaktor spiller også litt inn..
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA