Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: E_S på torsdag 29. april 2021, klokken 09:52
Ja, men for eksempel med 600 km WLTP, så ta høyde for at man normalt holder seg mellom 15% og 85% slik at man ikke bruker 30% av kapasiteten, er man fort på at reell rekkevidde i 120 km/h på vinteren ligger på litt over 200 km i praksis.
Jepp, kjørte Moss-Gøteborg med TMXen vår en gang med ett snittforbruk på 370Wh/km (uten tilhenger). Det var en X100 og ga en praktisk rekkevidde på 17-18 mil.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

fonberg

18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

turfsurf

Er vel ikke så mye å spekulere om siden Tesla selv belyste det for ett par dager siden. On track for initial production late 2021. Det kan være alt fra noen hundre til noen tusen biler i 2021.

Man kan jo forsåvidt spekulere i at de første bilene blir levert i Tyskland og nærområdet av praktiske årsaker, og at de første til Norge ikke kommer før ut på nyåret.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Er jo strengt tatt ingen overraskelse at det blir begrenset med leveranser i 2021. Selv om byggingen av fabrikken tilsynelatende har hatt god fremdrift, er det likevel enormt som skal på plass før seriebiler i særlig kvanta kan rulle ut av fabrikken.
Når omsider seriebiler ruller ut så er det et stort Europamarked som skal betjenes, og ikke bare norske kunder.

Jeg tror nok folk flest bør belage seg på at det blir flippebiler på Finn dersom de vil ha Model Y i 2021, og at køen av dagens bestilte biler ikke vil være unnagjort før nærmere Q1-rapporteringen til Tesla.

Counterpointer

Tesla er flinke til å variere ordlyden på estimat. Startet med
-produksjon tidlig 2021
Så kom
-produksjon medio 2021
Og nå
-small scale levering sent 2021

Ved å endre fra produksjon til levering i liten skala så kan det argumenteres med at det bare har vært en endring av estimat.

hemi

halvparten av folka her eller fler? tar jo uansett ikke i mot før de dumper priser :p så de har god tid

telcontar

Sitat fra: hemi på torsdag 29. april 2021, klokken 19:34
halvparten av folka her eller fler? tar jo uansett ikke i mot før de dumper priser :p så de har god tid

Føler meg truffet  :P,  men er der jeg er

Counterpointer

....så de har god tid
Jo da, og med stadig sterkere krone så øker jo sannsynlighet for det også.

Men drøyer de for lenge kommer Kia EV 6 GT og det kan bli et vanskelig valg, da den kanskje blir både raskere og billigere enn Y ?

ToWalkOrDrive

Ser på Tryne-heftet at de som stiller aller aller bakerst av alle i hele Norge som noen gang har bestilt Model Y fortsatt har håp om å få bilen i år.
Tesla Model Y                         2021-

E_S

Realistisk gjetter jeg på at man snuser på Q2/2022 før det vil være aktuelt. Altså om et års tid. Faremomentet er hva annet som har kommet på markedet innen da, fordelen er at med Tesla kan man når som helst trekke seg ut og få igjen pengene, i motsetning til mange andre merker med kontrakter hvor bordet fanger og man må ut med et femsifret beløp for å komme seg ut av den.
:)

keepitsimple

Hear hear! (Tesla senker nokk ikke prisene før køen er unnagjort, så blir nokk en brukt X eller noe til 2022)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

E_S

Sitat fra: keepitsimple på fredag 30. april 2021, klokken 09:13
Hear hear! (Tesla senker nokk ikke prisene før køen er unnagjort, så blir nokk en brukt X eller noe til 2022)

Regner med at i god Tesla-tradisjon vet ikke den høyre hånden hva den venstre hånden gjør, så alt kan skje. :P
Brukt X, håper du kjøper en med garanti ennå. ;)

THE

Sitat fra: E_S på fredag 30. april 2021, klokken 09:22

Brukt X, håper du kjøper en med garanti ennå. ;)

Har folk flest så lite tro på kvaliteteten til Tesla? Da er det rart at noen velger å kjøpe Tesla, spesielt nå som det stadig kommer andre alternativer. Jeg kjører for øvrig X som er ute av garanti, men har riktignok reklamasjonsrett ennå. Satser uansett på å beholde X'en ei stund til ennå. Og for min del er det egentlig bare ny TMX som er aktuell om jeg skal bytte bil, selv om jeg har tenkt litt på TMY også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Klykken

Poenget med Tesla (S og X) utenfor garanti er at når det først ryker noe, blir det som oftest veldig kostbart. Det er ingen billigbil i utgangspunktet. Er man forberedt på det vil det selvsagt ikke være noe stress.

Kjører selv en S utenfor både garanti og reklamasjonsrett frem til vår (berlin-produserte) Y er på tunet. Er ikke bekymret, og om det så blir noen utlegg i reparasjoner vil det bli den aller første utgiften på over tre år i så måte.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

E_S

Sitat fra: THE på fredag 30. april 2021, klokken 09:36

Har folk flest så lite tro på kvaliteteten til Tesla? Da er det rart at noen velger å kjøpe Tesla, spesielt nå som det stadig kommer andre alternativer. Jeg kjører for øvrig X som er ute av garanti, men har riktignok reklamasjonsrett ennå. Satser uansett på å beholde X'en ei stund til ennå. Og for min del er det egentlig bare ny TMX som er aktuell om jeg skal bytte bil, selv om jeg har tenkt litt på TMY også.

Kvaliteten er kanskje ikke det største problemet, men:

1. Reparasjoner på biler i dette prissegmentet er tradisjonelt SVÆRT dyrt.
2. Tilgangen på (eller, mangelen på tilgang) på 3. parts diagnose- og programmeringssoftware gjør at man ofte er stuck med merkeverksted for alt mer komplisert enn bytte av slitedeler.
3. Delelogistikken gjør at man fort kan risikere noen uker uten fungerende bil for å vente på en bagatellmessig sak når man ikke lenger har krav på lånebil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA