Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

hemi

rekkevidde og ladenettverk, eneste grunnene til at jeg har kjøpt tesla.

har noen kjøpt tesla fordi de har bra servicenettverk og kvalitet? bra interiør kvalitet, bra byggkvalitet?

kodax

Elbil med plass og ok rekkevidde var grunnen til at jeg kjøpte TMX, gunnen til at jeg beholder den er svært mange, også strålende serviceopplevelser og kvalitet. Tidligere større problemer med kvalitet og ventetid ifm service betyr ikke at det er et problem for de fleste lenger.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rubenel

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. april 2021, klokken 16:47
Sitat fra: Superelbilen på lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15
Sikkert mange som har reservert Model Y her, og ja, den virker mer praktisk enn 3ern. Sitter med en litt ekkel følelse på at 2021 er urealistisk for kundebiler her i Norge, men hvem vet?

Har reservert en Y i går, og har ingen Tesla fra før. Syntes 3ern er litt for liten og S-en litt for dyr (vil ikke ha brukt).

Hva tenker dere?

Den første Yen er allerede i Norge. Til salgs hos Sørimport.

Den er ikke til salgs, den skulle eieren ha selv. Jeg var å så på. Fikk en god sammenligning av bagasjeromsplassen mellom  Model Y og MG ZS EV. Bilen er mye tøffere i virkeligheten  :) :)
2020 MG ZS EV

Goran

Sitat fra: Rubenel på fredag 30. april 2021, klokken 18:02
Sikkert mange som har reservert Model Y her, og ja, den virker mer praktisk enn 3ern. Sitter med en litt ekkel følelse på at 2021 er urealistisk for kundebiler her i Norge, men hvem vet?

Har reservert en Y i går, og har ingen Tesla fra før. Syntes 3ern er litt for liten og S-en litt for dyr (vil ikke ha brukt).

Hva tenker dere?

Den er ikke til salgs, den skulle eieren ha selv. Jeg var å så på. Fikk en god sammenligning av bagasjeromsplassen mellom  Model Y og MG ZS EV. Bilen er mye tøffere i virkeligheten  :) :)

Kan du si litt mer om hva du synes om bilen? Fikk du prøvesittet den?

emurof

Sitat fra: E_S på fredag 30. april 2021, klokken 09:12Realistisk gjetter jeg på at man snuser på Q2/2022 før det vil være aktuelt. Altså om et års tid. Faremomentet er hva annet som har kommet på markedet innen da, fordelen er at med Tesla kan man når som helst trekke seg ut og få igjen pengene, i motsetning til mange andre merker med kontrakter hvor bordet fanger og man må ut med et femsifret beløp for å komme seg ut av den.

Det spørs om ikke konkurrentene vil få seg et aldri så lite sjokk når de ser hva Tesla kan gjøre med de nye 4680-cellene. Jeg tror det er gode muligheter for enten signifikant prisreduksjon, eller eventuelt økning i rekkevidde.

JorEl

Har også tro på de ny batteriene.
Men har også tro på at Tesla, lett kan finne på og sende noen båter med modelY til Europa, med "gamle" batterier fra USA eller Kina. Med et stort prisavslag som vil alle vondt for å ta en avgjørelse om man skal gå for billig velprøvd teknologi eller dyrere og bedre.. Jeg tipper altså at de første tusen(?) Yene som kommer er ikke fra Berlin.. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Rubenel

Sitat fra: Goran på lørdag 01. mai 2021, klokken 11:14
Sitat fra: Rubenel på fredag 30. april 2021, klokken 18:02

Hva tenker dere?

Kan du si litt mer om hva du synes om bilen? Fikk du prøvesittet den?

Førsteintrykket var at den var større og så sportsligere ut en jeg tenkte. Den ser finere ut en både Model X og Model 3. Felgene ser større ut enn på bildene, og hjulbuene breier seg ut og får den til å se skikkelig sportslig ut. Inne føltes litt mer romselig en Model 3, spesielt i baksetet. Sitteposisjonen føltes likt som andre SUVer, men føltes langt mer sportselig ut enn Model X, som føles mer som en minivan. Bagasjeromsplassen mener jeg er imponerende. Kombinasjonen av dybden i bagasjerommet og alle de små plassene du kan legge ting, gjør at den slår alt av det andre jeg har sett på i samme klasse. Selv om MG-en har masse plass, så blir den mindre praktisk når størrelsen bare utnyttes i høyden og ikke i dybden. Det å staple vogn, jakker og bag gjør at man stadig må ta ting ut for å komme til, mens på Model Y ville du har spredt bagasjen slik at ting går litt mer smooth når du for eks bare skal ha understellet på vogna, eller bare skal henta jakka i frunken.
2020 MG ZS EV

JorEl

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

E_S

Sitat fra: JorEl på lørdag 01. mai 2021, klokken 13:42
Men har også tro på at Tesla, lett kan finne på og sende noen båter med modelY til Europa, med "gamle" batterier fra USA eller Kina. Med et stort prisavslag som vil alle vondt for å ta en avgjørelse om man skal gå for billig velprøvd teknologi eller dyrere og bedre.. Jeg tipper altså at de første tusen(?) Yene som kommer er ikke fra Berlin.. :)

Samtidig er det jo sånn at de som reserverer nå og vil ha en Berlin-bil og ikke en fra USA eller Kina glatt kan kansellere uten å tape noe, og bestille på nytt. Jeg gjetter på at prisen uansett ikke vil gå opp, kun uendret eller ned.
:)

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

JorEl

Sitat fra: E_S på søndag 02. mai 2021, klokken 17:31
Sitat fra: JorEl på lørdag 01. mai 2021, klokken 13:42

Samtidig er det jo sånn at de som reserverer nå og vil ha en Berlin-bil og ikke en fra USA eller Kina glatt kan kansellere uten å tape noe, og bestille på nytt. Jeg gjetter på at prisen uansett ikke vil gå opp, kun uendret eller ned.
Jeg tenker at ingen trenger kanselere noenting. Enten tar man den TMYen man får tilbudt fra USA/Kina, eller så takker man nei, og venter fortsatt i kø på Berlin-Y. Tesla kommer til å lage en fin pakke for de som står i kø, siden de trenger å kvitte seg med bilene før superbilene ruller ut av Berlin-Giga.
Tesla er flinke til å friste med avslag eller noe ekstra. Uansett blir alle fornøyde tror jeg...jaja nesten da ;)

Tomas_v

Tviller at de skal sende TMY fra Kina, Tesla greier ikke produsere nok til Kina markedet. Norge og resten av Europa må vente på Giga Berlin.

JorEl

Ok. La oss si at det ikke finnes biler til overs fra Kina. Hvordan er det med USA? Blir alle Yene revet vekk der også, eller kan det bli en båtlast med Yer til Europa?
Tesla er jo villige til å sende over XogS med "gamle batterier" (LR og Plaid) så hvorfor ikke modelY?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA