Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: geear på onsdag 14. april 2021, klokken 21:52
Spør du Rolls om å få kjøpe en Bentayga av de så blir de nok fornærmet, men poenget ditt står forsåvidt allikevel.  :P
Har ikke orden på bilene over 5 millioner.....

Ordnet nå

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. april 2021, klokken 12:02- Diverse praktiske og mer holdbare løsninger

Hva legger du i det?

Sitat- Bedre løsninger for vinter (ikke rammeløse vinduer, ikke håndtak som fryser fast osv)

Håndtak som fryser fast er vel et potensielt problem på de fleste biler.

Hadde større problemer på Model S med dette, da det på Model 3 bare er å gi det et lite dunk og så løsner det fint. Men jeg har egentlig hatt problemer med fastfrysing ganske få ganger, selv i mange kuldegrader. Det er kanskje verst hvis man f.eks. vasker bilen midt på vinteren.

emurof

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. april 2021, klokken 12:58
Sitat fra: emurof på onsdag 14. april 2021, klokken 11:41
Tesla ligger langt foran på rekkevidde, men det er klart, hvis man bare skal begynne å fjerne kapasitet for Tesla sin del bare for å bevise et falskt poeng så kan man "bevise" hva som helst.
TMY WLTP: 50 mil.
Mach-e WLTP 54 mil.

Hvordan blir dette langt foran. Siste ryktene plasserer og Enyaq iV80x på 50 mil. Langt foran sa du?

Og dette med 100% lading av battericellene, som ingen andre gjør for å skade batteriene, og som går mye saktere mot slutten.

Du synes ikke det er litt misvisende å sammenligne Model Y med AWD mot Mach-E med RWD da?

Hva med å sammenligne AWD mot AWD eller RWD mot RWD?

Jeg mener, du kan jo da like gjerne sammenligne Model S Plaid med Mach-E hvis vi skal åpne for å bruke ting som ikke akkurat er sammenlignbare...

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. april 2021, klokken 13:01
Sitat fra: emurof på onsdag 14. april 2021, klokken 11:49
Sitat fra: turfsurf på mandag 12. april 2021, klokken 19:04Jeg setter pris på at Tesla lar meg bestemme selv, men det viser jo at de ikke er så langt foran på rekkevidde som mange vil ha det til. Heller bak.

Eh, tuller du nå?

Eh, nei. For å oppnå rekkevidden de har så må Tesla ty til å lade battericellene til 100%. Hadde andre produsenter gjort dette hadde de automatisk fått 5-10% lengre rekkevidde. I TMY segmentet er det allerede dødt løp på rekkevidde.

Så fordi du har bestemt deg for å trekke fra rekkevidde av tilfeldige årsaker så ligger Tesla bak. Fantastisk. Det neste blir vel at du villeder folk ved å sammenligne TMY med AWD mot en annen bil med bare RWD for å "bevise" at det du sier stemmer?

Du skjønner vel selv at å påstå at Tesla ligger bak på rekkevidde bare er tull?

Øyvind.h

#948
Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:31
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 14. april 2021, klokken 12:02- Diverse praktiske og mer holdbare løsninger

Hva legger du i det?
Rammeløse vinduer er fint, men tidvis upraktisk.
Innfelte manuelle håndtak er fint, men tidvis upraktisk.
Ungene kan styre sin egen setevarme fra døra istedenfor at jeg må gjøre det fra hovedskjermen.
Ungene kan potensielt styre varmen i baksetet, istedenfor at jeg må gjøre det fra skjermen.
Bedre holdbarhet på lakk/bedre skjerming av sprut fra hjulene
Autoviskere som fungerer perfekt hele døgnet, året rundt, og kan styres fra spak istedenfor skjerm
"Hold varm" funksjon startes fra knapp istedenfor å bla i meny
Takstativ-feste på rails, eller solide lett tilgjengelige ankere i tak hvor en ikke risikerer å knuse glasstak om en strammer med feil moment eller stygge gnissemerker om en dropper folie under føttene
Meget bra interiørlys som er lett å betjene (her sammenligner jeg X med EQC)
Varme og kjøling av sete på dedikerte knapper som sitter lett tilgjengelig.
Skinnseter av solid kvalitet med et vel av justeringsmuligheter, og som ser omtrent ubrukte ut etter et år.
Alt av interiørpaneler sitter dønn solid festet, det ser pent lagt opp ut på innsiden og alt er godt dempet (her vil det naturlig være variasjoner, men min siste erfaring er da fra EQC).
El hengerfeste som ikke krever at jeg ligger på bakken og monterer, har det fastmontert med risiko for at det korroderer fast (jeg hadde selv ikke problemer med dette).

Nå har jeg bare eid to S`er og en X. 3/Y arktiekturen har jeg mindre erfaring med annet enn at jeg har kjørt Model 3 noen turer og sett mange tester og gjennomganger av Y/3.
Men basert på det jeg har opplevd gjennom eget eierskap, prøvekjøring av 3, diverse videoer, feilrapporter osv står jeg fast ved at det er en god del som er mer gjennomtenkt og holdbart om en velger alternative merker. Og dem er det flust av nå om en ikke er helt fastlåst til ett merke.
Jeg har mange gode grunner til å velge Y, blant annet plass, rekkevidde, ladenettverk, infotainment og app. Men - også mange grunner til å droppe den.

Ingen leverer perfekt på alt, verken Tesla eller andre. En må derfor vurdere egne utstyrspreferanser, krav til ytelser/plass, behov for ladenettverk/rekkevidde mm. Jeg både tester og kjøper biler fra flere forskjellige merker utfra hva jeg selv har lyst på. For egen del har jeg for lengst konkludert med at Tesla er veldig gode på noen områder, og dårlige på andre. Og jeg får ikke i pose og sekk hos noen, men med mine krav og forventninger til en bil er Y bare ett av flere gode alternativ. Den har en del ulemper, men også en del den leverer veldig bra på. Slik som alternativene også gjør. Blant alternativene vil det også variere hvor godt de leverer på "solide og holdbare løsninger".

Eksempler på utstyr var med i posten du quotet fra, men unnlot å ta med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:41
Du synes ikke det er litt misvisende å sammenligne Model Y med AWD mot Mach-E med RWD da?

Hva med å sammenligne AWD mot AWD eller RWD mot RWD?

Jeg mener, du kan jo da like gjerne sammenligne Model S Plaid med Mach-E hvis vi skal åpne for å bruke ting som ikke akkurat er sammenlignbare...
Hva med å bruke to sekunder på å steke fakta før du hiver deg over tastaturet?

Det er Mach-e LR AWD som har 54 mils WLTP. RWD versjonen har en WLTP på 61 mil, og *knuser* TMY.

Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:41
Så fordi du har bestemt deg for å trekke fra rekkevidde av tilfeldige årsaker så ligger Tesla bak. Fantastisk. Det neste blir vel at du villeder folk ved å sammenligne TMY med AWD mot en annen bil med bare RWD for å "bevise" at det du sier stemmer?

Du skjønner vel selv at å påstå at Tesla ligger bak på rekkevidde bare er tull?
Villede? Jeg skriver grunnlaget for mine meninger, og stoler på at folk greier å vurdere selv om de er enige eller ikke. I motsetning til mantraet ditt som ser ut til å være "Tesla er best" *på med skylapper*.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daniel_0007

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. april 2021, klokken 12:22
Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:41
Du synes ikke det er litt misvisende å sammenligne Model Y med AWD mot Mach-E med RWD da?

Hva med å sammenligne AWD mot AWD eller RWD mot RWD?

Jeg mener, du kan jo da like gjerne sammenligne Model S Plaid med Mach-E hvis vi skal åpne for å bruke ting som ikke akkurat er sammenlignbare...
Hva med å bruke to sekunder på å steke fakta før du hiver deg over tastaturet?

Det er Mach-e LR AWD som har 54 mils WLTP. RWD versjonen har en WLTP på 61 mil, og *knuser* TMY.

Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:41
Så fordi du har bestemt deg for å trekke fra rekkevidde av tilfeldige årsaker så ligger Tesla bak. Fantastisk. Det neste blir vel at du villeder folk ved å sammenligne TMY med AWD mot en annen bil med bare RWD for å "bevise" at det du sier stemmer?

Du skjønner vel selv at å påstå at Tesla ligger bak på rekkevidde bare er tull?
Villede? Jeg skriver grunnlaget for mine meninger, og stoler på at folk greier å vurdere selv om de er enige eller ikke. I motsetning til mantraet ditt som ser ut til å være "Tesla er best" *på med skylapper*.

Selv awd versjonen går jo lenger enn y i den virkelige verden som denne videoen viser https://www.youtube.com/watch?v=lSmSiOo-v8s


Summary:  Model-Y = 244 miles vs. Mach-E =274 miles

Men blir forskjell her i Norge hvor det er kjøligere da mach-e ikke har varmepumpe
Model 3 2019 LR Rwd

kirky

Mach-e har ca 30% større batteri, 98kwh gross mot MY på ca 75kwh.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. april 2021, klokken 12:22
Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:41Du synes ikke det er litt misvisende å sammenligne Model Y med AWD mot Mach-E med RWD da?

Hva med å sammenligne AWD mot AWD eller RWD mot RWD?

Jeg mener, du kan jo da like gjerne sammenligne Model S Plaid med Mach-E hvis vi skal åpne for å bruke ting som ikke akkurat er sammenlignbare...

Hva med å bruke to sekunder på å steke fakta før du hiver deg over tastaturet?

Det er Mach-e LR AWD som har 54 mils WLTP. RWD versjonen har en WLTP på 61 mil, og *knuser* TMY.

Hvor har du dette fra? I oversiktene jeg har sett på er det kun Mach-E AWD som kommer i nærheten av Model Y AWD.

I videoen som ble linket til her så var hadde Model Y også høyere EPA-rating enn Mach-E.

Sitat
Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 11:41Så fordi du har bestemt deg for å trekke fra rekkevidde av tilfeldige årsaker så ligger Tesla bak. Fantastisk. Det neste blir vel at du villeder folk ved å sammenligne TMY med AWD mot en annen bil med bare RWD for å "bevise" at det du sier stemmer?

Du skjønner vel selv at å påstå at Tesla ligger bak på rekkevidde bare er tull?

Villede? Jeg skriver grunnlaget for mine meninger, og stoler på at folk greier å vurdere selv om de er enige eller ikke. I motsetning til mantraet ditt som ser ut til å være "Tesla er best" *på med skylapper*.

Når du sprer feilinformasjon så må du regne med å få høre det.

emurof

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 15. april 2021, klokken 12:52Selv awd versjonen går jo lenger enn y i den virkelige verden som denne videoen viser https://www.youtube.com/watch?v=lSmSiOo-v8s

Summary:  Model-Y = 244 miles vs. Mach-E =274 miles

Men blir forskjell her i Norge hvor det er kjøligere da mach-e ikke har varmepumpe

Nei, videoen viser hvordan det gikk i akkurat den testen. De kjørte f.eks. tilsynelatende ikke batteriene ned til nærmere 0, som ville gitt Tesla en fordel siden den har buffer på den siden. Jeg tror Model Y faktisk "trekker ut" rekkevidden på siste del av batteriet så man reelt får lengre rekkevidde enn det som står i panelet.

emurof


daktari

Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 20:37
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 13:50Men samme pris ca., enn så lenge.

Mach-E selges vel med tap.
Kan du ikke bare innrømme at Tesla er bra, men ikke alltid best? Eller må du holde aksjekursen oppe så du ikke taper penger?

Ganske rart hvordan Tesla egentlig bare skulle være en katalysator for EV innføring, men når det kommer gode alternativer så må det påpekes at Tesla er best og bør utkonkurrere alle.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Daniel_0007

Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 20:37
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 13:50Men samme pris ca., enn så lenge.

Mach-E selges vel med tap.

Er vel folk som mener det samme om tesla og, hvor de hevder at avtallen om salg av utslipps kvoter gjør at tesla tjener penger hvert kvartall.
Model 3 2019 LR Rwd

turfsurf

Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 20:25
Sitat fra: turfsurf på torsdag 15. april 2021, klokken 12:22

Det er Mach-e LR AWD som har 54 mils WLTP. RWD versjonen har en WLTP på 61 mil, og *knuser* TMY.

Hvor har du dette fra? I oversiktene jeg har sett på er det kun Mach-E AWD som kommer i nærheten av Model Y AWD.


Når du sprer feilinformasjon så må du regne med å få høre det.
Du greide ikke å gå på ford.no og tesla.com å sjekke rekkevidde nei? Jeg skal spare deg jobben:
TMY LR dual motor: 504km
Mach-e LR AWD: 540km
Mach-e LR: 610km
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 15. april 2021, klokken 22:14
Sitat fra: emurof på torsdag 15. april 2021, klokken 20:37
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 13:50Men samme pris ca., enn så lenge.

Mach-E selges vel med tap.

Er vel folk som mener det samme om tesla og, hvor de hevder at avtallen om salg av utslipps kvoter gjør at tesla tjener penger hvert kvartall.
Det er riktig at Tesla selger kvoter for å gå i pluss. Men Tesla kunne jo bare droppet å bygge gigafactory Berlin, eller noe annet av sin ekspanderende virksomhet, så hadde de gått med solid overskudd uten kvotesalg.

Tesla tjener godt med penger på TM3. I motsetning til endel andre produsenter som neppe hadde produsert elbiler uten kvote-pisken fra myndighetene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA