Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Simen1

Sitat fra: THE på torsdag 08. april 2021, klokken 13:45For min del har jeg sagt at 150 kWt batteri i TMX vil være tilstrekkelig også for kjøring med campingvogn, men at ladehastighet samtidig må opp på minst TM3 nivå. Ved tilhengerkjøring vil nok forbruk på TMY og TMX være ganske likt, så 150 kWt høres ut som en fin størrelse på batteripakken.
TMS Plaid+ får nok rundt 133 kWh (stipulert), så det er ikke utenkelig at en litt bredere og lengre TMX får bortimot de 150 kWh du nevner. TMY er vel størrelsemessig noe mindre, så det er ikke sikkert den får så mye. Jeg antar Plaid+ får en ganske så redesignet batteripakke.

Heldigvis er følger nok ladeffekten ganske lineært med batterikapasiteten, så regn med 200+ kWh et godt stykke opp på ladekurven.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Simen1 på torsdag 08. april 2021, klokken 23:45
Sitat fra: THE på torsdag 08. april 2021, klokken 13:45For min del har jeg sagt at 150 kWt batteri i TMX vil være tilstrekkelig også for kjøring med campingvogn, men at ladehastighet samtidig må opp på minst TM3 nivå. Ved tilhengerkjøring vil nok forbruk på TMY og TMX være ganske likt, så 150 kWt høres ut som en fin størrelse på batteripakken.
TMS Plaid+ får nok rundt 133 kWh (stipulert), så det er ikke utenkelig at en litt bredere og lengre TMX får bortimot de 150 kWh du nevner. TMY er vel størrelsemessig noe mindre, så det er ikke sikkert den får så mye. Jeg antar Plaid+ får en ganske så redesignet batteripakke.

Heldigvis er følger nok ladeffekten ganske lineært med batterikapasiteten, så regn med 200+ kWh et godt stykke opp på ladekurven.

Model S Plaid+ er rettet mot et helt annet marked enn Model Y, så jeg vil anta at det alltid vil være lengre rekkevidde, og en del større batteri, på Model S. De trenger og mer batterier for å kunne oppnå den akselerasjonen/spenningen de ønsker. Leste at de hadde 5 ganger så høy fortjeneste på en S enn Y. Regner med de da ikke har tatt med reklamasjonsjobber.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: Simen1 på torsdag 08. april 2021, klokken 23:45
Sitat fra: THE på torsdag 08. april 2021, klokken 13:45For min del har jeg sagt at 150 kWt batteri i TMX vil være tilstrekkelig også for kjøring med campingvogn, men at ladehastighet samtidig må opp på minst TM3 nivå. Ved tilhengerkjøring vil nok forbruk på TMY og TMX være ganske likt, så 150 kWt høres ut som en fin størrelse på batteripakken.
TMS Plaid+ får nok rundt 133 kWh (stipulert), så det er ikke utenkelig at en litt bredere og lengre TMX får bortimot de 150 kWh du nevner. TMY er vel størrelsemessig noe mindre, så det er ikke sikkert den får så mye. Jeg antar Plaid+ får en ganske så redesignet batteripakke.

Heldigvis er følger nok ladeffekten ganske lineært med batterikapasiteten, så regn med 200+ kWh et godt stykke opp på ladekurven.
S og X har samme chassis så usikkert hvordan de skal pakke mer inn i X enn S?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. april 2021, klokken 23:34
Sitat fra: hemi på torsdag 08. april 2021, klokken 21:30
med halvvettug rekkevidde så man kunne kjørt TR hytta eller på skidagsturer, hadde man sluppet mye hurtiglading, så tok man hurtiglading på de virkelig lange turene 60-70mil og lenger.
Der er vi helt enig.
Der er nok de fleste som ønsker seg den optimale løsningen. Jeg er også av den oppfatningen.

Y bør gjerne ha lengre rekkevidde når den lanseres i Norge, om det betyr at vi må vente på 4680 så ville jeg valgt det. Gjerne 150 kWh men 110 hadde hjulpet betraktelig.

turfsurf

Sitat fra: Simen1 på torsdag 08. april 2021, klokken 23:45

TMS Plaid+ får nok rundt 133 kWh (stipulert), så det er ikke utenkelig at en litt bredere og lengre TMX får bortimot de 150 kWh du nevner.
TMX kommer vel ikke i Plaid+. Og med samme akselavstand som TMS er det vel ikke plass til større batteri.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 06. april 2021, klokken 19:48
Sitat fra: daktari på tirsdag 06. april 2021, klokken 18:55
Poenget nå er at rekkevidde- og ladefordelen Tesla hadde i 2018 er helt marginal (20-30 km), slik at det nå er andre kvaliteter som avgjør hva man kjøper. TeslaBjørns siste 1000km-test med ID4 viser dette. Der f.eks EQC og I-pace tapte mye i forhold til Tesla så matcher dagens ID4 dagens Model 3.

Hvilken test viser at id4 matcher Model 3? Jeg skal være enig i at id4 er en god nok bil i forhold til rekkevidde og ladehastighet for de fleste, men er overrasket hvis ikke Model 3 ettertrykkelig slår id4 på langkjøring. I alle fall hvis man sammenligner AWD versjoner

(AWD id4 har vel knapt lenger wltp enn Model 3 SR+. Model 3 LR har 120km lenger wltp.)
matcher var å ta i, men det er jaggu ikke galt for en kloss av en bil. 1000 km test:

https://youtu.be/dwRtevTuXf0
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 09. april 2021, klokken 13:22
matcher var å ta i, men det er jaggu ikke galt for en kloss av en bil. 1000 km test:
Dette er vel RWD versjonen. AWD har vel 10% eller så høyere forbruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på fredag 09. april 2021, klokken 13:00
Sitat fra: Simen1 på torsdag 08. april 2021, klokken 23:45

TMS Plaid+ får nok rundt 133 kWh (stipulert), så det er ikke utenkelig at en litt bredere og lengre TMX får bortimot de 150 kWh du nevner.
TMX kommer vel ikke i Plaid+. Og med samme akselavstand som TMS er det vel ikke plass til større batteri.

Jeg synes det er rart om de ikke kommer med en Plaid+ utgave av TMX etter hvert. Rart å la Model S ha så mye lengre rekkevidde enn X etter min mening. Men om den kommer så blir det nok med samme batteri som Model S.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. april 2021, klokken 15:53

Jeg synes det er rart om de ikke kommer med en Plaid+ utgave av TMX etter hvert. Rart å la Model S ha så mye lengre rekkevidde enn X etter min mening.
Ja,  enig i det. Er kanskje kostbart å tilpasse X til den nye pakken. 
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HKS

Sitat fra: turfsurf på fredag 09. april 2021, klokken 16:13
Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. april 2021, klokken 15:53

Jeg synes det er rart om de ikke kommer med en Plaid+ utgave av TMX etter hvert. Rart å la Model S ha så mye lengre rekkevidde enn X etter min mening.
Ja,  enig i det. Er kanskje kostbart å tilpasse X til den nye pakken.
Vil tro at det primært handler om tilgjengli volum av batterier, og at de ønsker å få erfaring med de strukturelle batteriene i Model S før de går løs på Model X. Før det vil jeg tro at det kommer en "Long Range" verjon av Model S med det strukturelle batteriet fra Plaid+. På samme måte som P100D ble solgt noen måneder før vanlig 100D ble tilgjenglig.

Uansett... Nå er vel denne tråden litt vel off-topic...

Min spekulasjon på når vi ser første kundebilen av Model Y fra Berlin er oktober 2021 tidligst.

Tesla Model 3 Long Range

JorEl

Her er en skikkelig pep-talk for de som venter på modelY-Berlin, som kommer snart :)

https://youtu.be/w5fknRNIHiM?t=15
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Tomas_v


JorEl

Sitat fra: Tomas_v på søndag 11. april 2021, klokken 00:46
Side etter side av off topic  ::)
Vet ikke hvor mye som er off topic i tråden, men min siste link må da ligge innenfor....her blir man fortalt at modelY kommer snart, og at den vil bli best i verden ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: JorEl på lørdag 10. april 2021, klokken 20:05
Her er en skikkelig pep-talk for de som venter på modelY-Berlin, som kommer snart :)
Det var litt av ett sammensurium. Bedre rekkevidde med 30% reduksjon av batterikapasitet. Optimist over alle optimister. Bra han beskriver seg selv som fanboy :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA