Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

makki

Jeg tror ikke Tesla setter ned priser i Norge(tenker om Ford e- med vinterdekk, hengerfeste ca 635000-650000kr, hva med skoda enyak bakhjull drift med pakke 560000? ID 4 med 4xwd(kommer senere i sommer)ca 550000?

Stikkkontakt

Sitat fra: makki på fredag 01. januar 2021, klokken 17:47
Jeg tror ikke Tesla setter ned priser i Norge(tenker om Ford e- med vinterdekk, hengerfeste ca 635000-650000kr, hva med skoda enyak bakhjull drift med pakke 560000? ID 4 med 4xwd(kommer senere i sommer)ca 550000?

Tror du VW kommer til å ta 110-120000 for 4WD? Du får jo en helt greit utstyrt ID4 til 426.900 kr. Basismodellen koster for øvrig ca 6000 euro mindre i Tyskland enn den som koster 426.900 her i landet.

Dieselgubben

Hva tenker du om at en TMY er 7 prosent dyrere enn en TM3 i USA, mens den i Norge er ca 19  prosent dyrere?

For min del, er ikke TMY verdt 85.000 mer enn TM3. Da blir det TM3 likevel. Så fremst Tesla da ikke åpner ladetnettverket sitt som er unikt nord for Trondheim  og man kan finne gode suv vinterbil alternativer til rundt 500.000 kr, dvs. uten rammeløse dører, med lyktespyler, vintermodus på regen og drift.  Og gjerne sensorstyrt bakluke. Rekkevidde og effektivitet blir lavere og bra at Tesla nå sannsynligvis har matrix lykter og oppvarmet ratt.

Jon65

Sitat fra: Dieselgubben på fredag 01. januar 2021, klokken 19:24
Hva tenker du om at en TMY er 7 prosent dyrere enn en TM3 i USA, mens den i Norge er ca 19  prosent dyrere?

En grunn kan jo være at i USA har TMY vært på markedet en stund men her hjemme er den helt ny. Så foreløpig er det sikkert mange som er villige til å betale 19% mer enn en TM3. For mange som vurderer TMY er prisdifferansen til TM3 helt uten interesse. Selv ville jeg ikke kjøpt TM3 om den så var 50% billigere når den ikke dekker behovet mitt.

Men hvis man ikke har hast med å kjøpe seg bil kan det jo godt hende prisen på TMY justeres nedover etter at det første suget i markedet er dekket opp.

Simen1

Jeg tipper pris og lanserings-strategien blir slik:

Første runde:
LR og Performance produsert i USA og Shanghai selges til dagens pris

Andre runde:
LR og Performance fra Berlin kommer, med lengre rekkevidde uten prisendring

Tredje runde:
SR fra Berlin kommer med betydelig lavere pris. Rekkevidde omtrent som fra første runde. LFP-batterier
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Bjoris

Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 01. januar 2021, klokken 18:22

Tror du VW kommer til å ta 110-120000 for 4WD? Du får jo en helt greit utstyrt ID4 til 426.900 kr. Basismodellen koster for øvrig ca 6000 euro mindre i Tyskland enn den som koster 426.900 her i landet.

ID4 skal opp ca 30 kNOK fra dagens priser sies det av en forhandler, er jo bare rykter, men tror nok de sliter litt med ID3 salget som følge av nesten samme pris på ID4. Iallefall mener nesten alle at forskjellen ikke henger på greip.

Neste poeng er at første versjon av de ordinære utgavene, som har ryggekamera er Business. Veldig få vil velge dårligere utstyrte utgave enn dette. Kanskje kommer ikke de billigste utgavene, evt så kommer de ikke som AWD.

Business har mer utstyr enn 1ST, de er ganske like, men Business får Matrix og vi ser at Skoda tar 28 kNOK for AWD, men deres AWD utgave får lavere effekt enn ID4 AWD.

Så hvis vi regner litt: 430+15 for Matrix+30 prisøkning og så minst 30 for AWD. Ja da er vi på typisk 499. Mitt stalltips er AWD ID4 fra 499, spm er om du da må legge på metlakk og HF. Eller ikke. Vi får se, kanske du får en komplett Business for 499. Tror den vil selge godt isåfall

Tjafsaren

Hvordan i huleste har de tenkt at id4 skal opp i pris? :o

Id3 ALLE pakker må ned i pris, Id4 holdes samme nivå... eneste smarte VW/Møller kan gjøre med det shady greiene de har måtte gjøre etter lsunch sv id3/4

hemi

Id3 er bare trist

ID4 kan ha litt sjarm om man bare er ute etter liten bil og ikke vet hvor dårlig møller + elbil er.

ToWalkOrDrive

Tesla lot være å sette ned prisen på Model 3 da det var usikre leveringstidspunkter. Da de så de kunne levere satte de ned prisen.

På Model Y er det usikker leveringstid. Når de vet når de kan levere, og levering nærmer ser 3-4 måneder tipper jeg de oppdaterer prisene...det vil si 21. Januar tipper jeg ny info kommer ut...da er angrefristen for alle de 4300 desember-leverte Model 3 gått ut... hvis de i dag sa: få Model Y for 468.420,- nå ville nok en del levert tilbake Model 3-en.
Tesla Model Y                         2021-

advale

Ja ikke dumt tenkt med 21. januar.

Jeg tror de åpner for bekreftelse av Model Y slutten av jan/begynnelsen av feb med levering.

Hvorfor skulle Tesla sette ned prisene i Kina hvis de ikke greier å dekke etterspørselen? Så de har nok overskudd av biler. Det naturlige er å shippe dem ut.

ToWalkOrDrive

Poenget er at når de ser de kan levere...så setter de ned prisen....sånn som de gjorde med Model 3 i Norge, og sånn som de nå har gjort med Model Y i Kina...fordi de kan levere...

Jeg blir forresten litt provosert over Roland i Tesla som sier "Vi har ikke noen ny informasjon å dele om Model Y" angående leveranser når det fortsatt står "tidlig 2021" på bestillingstidene og vi nå er i "tidlig 2021".... Alt taktikkeriet blir litt for tydelig  :)
Tesla Model Y                         2021-

Simen1

Enig - den fyren er irriterende tilbakeholden med informasjon om alt mulig. Det virker som han først og fremst er usikker på hva han får lov til å si og bare tyr til den feige taktikken "vi har ingen info om det å dele i dag", i stedet for å være litt mer selvsikker og enten repetere tidligere informasjon eller gi oss noen hint. Har inntrykk av at Roland er verre på dette en de fleste andre pressekontakter og daglige ledere.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

makki

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:58
Poenget er at når de ser de kan levere...så setter de ned prisen....sånn som de gjorde med Model 3 i Norge, og sånn som de nå har gjort med Model Y i Kina...fordi de kan levere...

Jeg blir forresten litt provosert over Roland i Tesla som sier "Vi har ikke noen ny informasjon å dele om Model Y" angående leveranser når det fortsatt står "tidlig 2021" på bestillingstidene og vi nå er i "tidlig 2021".... Alt taktikkeriet blir litt for tydelig  :)

Roland vet ingenting info om angående levering TMY, sikkert han sjekker samme som oss Elon twitter, electrec, teslarati, tesmanian ev online ev avis artikler.

hELgenen

Skulle kanskje hatt en egen tråd : "Roland sier"

Jeg sitter også å føler på at han er vingeklippet av Tesla sentralt..Det ser ikke ut til at de får bestemme noe som helst lokalt..Alt av skjema,hva de sier osv er made in usa
Savner den personlige vrien og den lokale norske tilnærmingen.

kodax

"taktikkeri, usikker, feig, vet ingenting, vingeklippet"
...artig at noen forumdeltagere sitter på så mye personlig informasjon om Roland
:laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA