Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kjøpe x når y er halve prisen?

Startet av Elninja1, fredag 15. mars 2019, klokken 09:38

« forrige - neste »

Elninja1


Øyvind.h

Model Y er mye mindre og har en del billige løsninger. X er en annen klasse.
Ser ikke det helt store behovet for å skru ned pris på X.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AndreasRingdal

Spent på å se reell plass i baksetet. Er 193cm selv og har en trettenåring på 186.  Vil tro Y er for liten innen den kommer på markedet.

Sent fra min H8324 via Tapatalk

TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Sjøhyene

For store familier er neppe Y et godt alternativ
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

JorEl

En stor norsk familie er vel far og mor, som kanskje bor sammen, med 1,5unger..

Om vi noen gang bytter ut S, så er det X som har fristet. Men siden penger bestemmer en del, så vil jeg nå ha Y. Alt av ny teknologi som TM3 har, vil jo Y få minst like mye av. Batteriene blir i hvert fall ikke mindre og dyrere de neste årene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

oStoreBil

Veeel. Vi blir 2+4, så vi er nok en uvanlig norsk familie da :-)

Hadde X kunnet hatt skiboks, ville det vært perfekt for oss...

o.b.lix

Kan se ut som model Y/3 får hengervekt på 910 kg, mot X sine 2250 kg.

Da er der også en vesentlig forskjell.

Men Y kan lade med 250 kW, så X må nok fornye seg etterhvert den også.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Øyvind.h

Sitat fra: oStoreBil på fredag 15. mars 2019, klokken 12:06
Veeel. Vi blir 2+4, så vi er nok en uvanlig norsk familie da :-)

Hadde X kunnet hatt skiboks, ville det vært perfekt for oss...
Synes det fungerer tålelig bra med skistativ på kula. Da slipper du også 10-15% økning i forbruk og har lettere tilgang på det du frakter. Ulempen er mer møkk og at bilen blir lengre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

oStoreBil

Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 12:07
Kan se ut som model Y/3 får hengervekt på 910 kg, mot X sine 2250 kg.

Da er der også en vesentlig forskjell.

Men Y kan lade med 250 kW, så X må nok fornye seg etterhvert den også.

Og det er nettopp hvor lenge til - etterhvert - er som er mitt store dilemma

oStoreBil

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mars 2019, klokken 12:10
Sitat fra: oStoreBil på fredag 15. mars 2019, klokken 12:06
Veeel. Vi blir 2+4, så vi er nok en uvanlig norsk familie da :-)

Hadde X kunnet hatt skiboks, ville det vært perfekt for oss...
Synes det fungerer tålelig bra med skistativ på kula. Da slipper du også 10-15% økning i forbruk og har lettere tilgang på det du frakter. Ulempen er mer møkk og at bilen blir lengre.

Ikke prøvd selv, men lengre bil og uten ryggesensor med det på ser jeg for meg som ulempene...

Øyvind.h

Man ser greit på kamera. Men når jeg skal rygge inntil supercharger med thule easybase på som bygger en del må kona hoppe ut og vinke inntil så jeg slipper rygge inntil i to vendinger for å komme nære nok.
Men i motsetning til skiboks som gjerne kan stå på hele vinteren er skistativ /bagasjestativ noe man tar av og på for turene. Evt gå for 6- seter og skipose om man er av typen som kjører til marka ukentlig.
Hyttefolk har stort sett skiene på hytta.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

o.b.lix

Sitat fra: oStoreBil på fredag 15. mars 2019, klokken 12:11
Og det er nettopp hvor lenge til - etterhvert - er som er mitt store dilemma

Nå er det to år til model Y kan leveres her på berget, så det kan skje (og vil skje) endringer på X før den tid. Spørsmål er hvor store og akkurat når.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

oStoreBil

Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 12:55
Sitat fra: oStoreBil på fredag 15. mars 2019, klokken 12:11
Og det er nettopp hvor lenge til - etterhvert - er som er mitt store dilemma

Nå er det to år til model Y kan leveres her på berget, så det kan skje (og vil skje) endringer på X før den tid. Spørsmål er hvor store og akkurat når.

Jepp.

AndreasRingdal

Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 12:55
Nå er det to år til model Y kan leveres her på berget, så det kan skje (og vil skje) endringer på X før den tid. Spørsmål er hvor store og akkurat når.
Så da er heller spørsmålet. Hvorfor kjøpe Y med moms og avgifter når du kan kjøre en X uten
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA