Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kjøpe x når y er halve prisen?

Startet av Elninja1, fredag 15. mars 2019, klokken 09:38

« forrige - neste »

oStoreBil


geear

Sitat fra: Elninja1 på fredag 15. mars 2019, klokken 09:38
Model x må vel ned i pris nå?
Diskuter
Ikke i det hele tatt. Syns faktisk tvert i mot at dette befester posisjonen til X, og viser at den ikke vil være utdatert selv flere år etter, verken på teknikk eller design. Model Y fortsetter åpenbart i samme designspråk.

Model X oppleves for meg dessuten som en klasse over S, og flere hakk over Model 3 (og dermed sannsynligvis også Y). Alle dører på X er for eksempel elektriske og med soft close, hvilke andre biler er det som har det? Null blikkboksfølelse, som Model 3 har en solid dose av.

Jeg har ett savn med X, og det er manglende mulighet til takstativ. Men samtidig så er falkevingedørene fantastisk praktiske i bruk, så jeg er faktisk ikke sikker på om jeg ville ofret de. I alle andre biler står jeg i regnet og må smyge jentungen innunder dørkarmen og oppi setet som står på en base, såvidt det går, mens i X-en står jeg under tak og har all verdens plass. Samme når vi bruker tredje seterad.

THE

Sitat fra: gr på fredag 15. mars 2019, klokken 13:43

Jeg har ett savn med X, og det er manglende mulighet til takstativ.

Mangel på mulighet for takstativ på X var jeg også skeptisk til i utgangspunktet. Tror nok madammen fremdeles kunne tenkt seg takboks. Jeg er veldig fornøyd med at jeg slipper å klatre opp for å laste inn/ut av boksen. Synes det blir for høyt opp med takboks på så høy bil. I verste fall får jeg krype til korset å sette ei likkiste bakpå, men foreløpig har jeg klart meg med plassen inni bilen, eller i verste fall å stroppe fast skiene på sykkelstativ på tilhengerfeste hvis bilen er full med folk.

Synes Model Y ser veldig bra ut, og det kan godt være at vi vurderer å bytte ut Xen når Y er tilgjengelig, men da må den i alle fall prøves først for å se om beinplass bak, bagasjeplass osv. er god nok. I tillegg så må jeg ha minst  1500 kg tilhengervekt før X kan byttes ut.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

#18
Jeg har skistativ på kroken, og det funker greit, umerkbar økning i forbruk, og full tilkomst til bagasjerommet uten noe om og men, men blir forj.... bedritent. Har dessverre tre par slalomski som er ødelagt av saltråka, de lå innpakket i plast i noen dager etter vi kom hjem, fordi jeg trodde det var tett, men det hadde tydeligvis kommet salt inni "plastpose" på rull som var teipet igjen i endene.

Har hatt skiboks på XC90 og X5 og det funker greit, fordi man kan stå på bakhjulet eller på kroken, men det som virkelig var stress var sykkelstativ på taket. Ikke minst det å bygge om det der taket for hver gang man skal bytte fra takboks til sykkelstativ eller annet, og jeg vil kun ha ting på taket når det faktisk brukes. Herregud for et styr. Kjøpte faktisk vippbart stativ til kroken i stedet for de tre på taket, for det ble så plagsomt å løfte driten opp og ned, selv om jeg har lette sykler...  :o

Edit: Og av de med sykkelstativ på taket (spesielt på SUV) så har man som kjent bare to kategorier. De som _har_ knust syklene mot en portåpning, og de som kommer til å gjøre det.

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 12:07
Kan se ut som model Y/3 får hengervekt på 910 kg, mot X sine 2250 kg.

Jeg kan ikke tenke meg at Model Y får ubrukelige 910kg. Jeg tipper minst 2000kg, og blir ikke forundret om det blir mer.

X tipper jeg vil bli "oppgradert" til 3500kg når de engang får stappet nytt 21700-basert batteri i den samt nye motorer lik 3/Y sine. Begrensningen nå ligger nok i varmeutvikling og ikke i chassis.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MeTesla

Sitat fra: AndreasRingdal på fredag 15. mars 2019, klokken 12:58
Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 12:55
Nå er det to år til model Y kan leveres her på berget, så det kan skje (og vil skje) endringer på X før den tid. Spørsmål er hvor store og akkurat når.
Så da er heller spørsmålet. Hvorfor kjøpe Y med moms og avgifter når du kan kjøre en X uten

Er det fortsatt dette som gjelder vedrørende moms på elbil?

"Regjeringens holdning er at skattefordelene for elbil skal videreføres når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift, i hvert fall frem til stortingsvalget i 2021.

Parallelt har regjeringspartiene programfestet å starte arbeidet med et bilavgiftssystem som er bærekraftig etter 2025."

fonberg

Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 12:07
Kan se ut som model Y/3 får hengervekt på 910 kg, mot X sine 2250 kg.

Da er der også en vesentlig forskjell.

Men Y kan lade med 250 kW, så X må nok fornye seg etterhvert den også.

Praktisk ladehastighet blir enormt mye raskere på Y enn på X pr i dag, vi snakker over 3 ganger så rask superlading på Y. Dvs MYE mer effektiv langturbil.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

geear

Innen Y er på markedet så har X større batteripakke og dermed også raskere lading (om ikke raskere topp begrenset av SuC, så raskere i større område).

oStoreBil

Sitat fra: fonberg på fredag 15. mars 2019, klokken 16:47
Praktisk ladehastighet blir enormt mye raskere på Y enn på X pr i dag, vi snakker over 3 ganger så rask superlading på Y. Dvs MYE mer effektiv langturbil.

Det er en av grunnene jeg ventet på nytt batteri, men etter å diskutert litt rundt, er egentlig ladetiden på eksisterende X god nok for en stor familie. Hvor lang tid tar det å fullade denne på SuC? Når det lades og alle barna skal få strekke litt bein, dopause og kanskje noe å spise, er det ikke mye å vente før man drar videre. Ikke for å snakke om at SuC ikke altfor ofte er rett ved noe bra sted å spise, så litt gåing må beregnes.

Jeg tenker heller at høyere lading er viktigere når jeg bruker bilen daglig og de ytterst få gangene trenger å få litt mer strøm, kan dette være nyttig.

CCS ønsket er for å unngå en adapter. Chademeon adapterte (eller hva det heter) er ganske stor syns jeg.

fonberg

Sitat fra: fonberg på fredag 15. mars 2019, klokken 16:47
Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 12:07
Kan se ut som model Y/3 får hengervekt på 910 kg, mot X sine 2250 kg.

Da er der også en vesentlig forskjell.

Men Y kan lade med 250 kW, så X må nok fornye seg etterhvert den også.

Praktisk ladehastighet blir enormt mye raskere på Y enn på X pr i dag, vi snakker over 3 ganger så rask superlading på Y. Dvs MYE mer effektiv langturbil.

I følge tesla.com (USA) oppgis X til å kunne lade 150 miles på 15 min, det tilsvarer vel ca 200 kW... Trodde ikke X og S var klar for å ta i mot slike effekter enda jeg. Tilsvarende for Y er 168 miles på 15 min.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

oStoreBil

Sitat fra: fonberg på fredag 15. mars 2019, klokken 17:33
Sitat fra: fonberg på fredag 15. mars 2019, klokken 16:47
Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 12:07
Kan se ut som model Y/3 får hengervekt på 910 kg, mot X sine 2250 kg.

Da er der også en vesentlig forskjell.

Men Y kan lade med 250 kW, så X må nok fornye seg etterhvert den også.

Praktisk ladehastighet blir enormt mye raskere på Y enn på X pr i dag, vi snakker over 3 ganger så rask superlading på Y. Dvs MYE mer effektiv langturbil.

I følge tesla.com (USA) oppgis X til å kunne lade 150 miles på 15 min, det tilsvarer vel ca 200 kW... Trodde ikke X og S var klar for å ta i mot slike effekter enda jeg. Tilsvarende for Y er 168 miles på 15 min.

168 miles er vel peak også og ikke sustained?



Sent from my iPhone using Tapatalk

fonberg

Sitat fra: oStoreBil på fredag 15. mars 2019, klokken 17:41
Sitat fra: fonberg på fredag 15. mars 2019, klokken 17:33
Sitat fra: fonberg på fredag 15. mars 2019, klokken 16:47
Sitat fra: o.b.lix på fredag 15. mars 2019, klokken 12:07
Kan se ut som model Y/3 får hengervekt på 910 kg, mot X sine 2250 kg.

Da er der også en vesentlig forskjell.

Men Y kan lade med 250 kW, så X må nok fornye seg etterhvert den også.

Praktisk ladehastighet blir enormt mye raskere på Y enn på X pr i dag, vi snakker over 3 ganger så rask superlading på Y. Dvs MYE mer effektiv langturbil.

I følge tesla.com (USA) oppgis X til å kunne lade 150 miles på 15 min, det tilsvarer vel ca 200 kW... Trodde ikke X og S var klar for å ta i mot slike effekter enda jeg. Tilsvarende for Y er 168 miles på 15 min.

168 miles er vel peak også og ikke sustained?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Sikkert raskeste 15 min, ja.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jlan

For endel av oss vil det vel stå mellom å beholde (eller kjøpe) en 4-5 år gammel X eller en ny Y.  Det kan bli et vanskelig valg.   Mye samme situasjonen som vi nå ser mellom S og 3, hvor det er ganske mye å velge i rundt 500 000.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

oStoreBil

Er det mer aktuelt å kjøpe en 4-5 år gammel X fremfor en ny en?

jlan

#29
For mange kan det vel være det, hvis budsjettet ligger omtrent på det en ny Model Y koster. Jeg håper ihvertfall det mhp. bruktprisen på Model X.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA