Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)

Startet av Woffser, onsdag 13. mars 2019, klokken 22:52

« forrige - neste »

Håkon77

20 grader i Oslo i dag og det var fantastisk. Litt mindre fantastisk å sette seg i en svart bil uten AC. Knappen lyser, men effekten er lik null. Forsøkte å kjøre i comfort-modus da jeg tenkte eko knep på strømmen uten hell. Etter 11mil var det en befrielse å komme ut av bilen å få kjølt seg ned. Temp inne i bilen var satt på minimum, ac på og vifte på fullt turtall, men likevel var det kjøligere ute enn inne i bilen. Har brukt ac jevnlig hele vinteren, men i -10 kjenner man jo ikke om det virker.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

andy99

Lås til ladeluke sluttet og funke. Klin umulig å få opp luka. (ingen minusgrader). Måtte bryte opp med en lang is-skrape. Fungerer overraskende greit uten låsen, kanskje bare la være å få fiksa det, så sliper jeg at den fryser fast på vinterstid.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

Håkon77

Fikk sjekket opp manglende kjøling og det viser seg at det er en lekkasje. Da virker ikke varmepumpe verken til å varme eller kjøle. Det kan forklare det høye forbruket i vinter.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

StillHope

Når blindsonervarsel er på reagerer ikke avstandssensor fremme ?

stvjfp1

Sitat fra: StillHope på fredag 31. mai 2019, klokken 23:32
Når blindsonervarsel er på reagerer ikke avstandssensor fremme ?

Parkeringssensorene går kun på når du rygger, eller har trykket ned knappen for den.

"The Parking Distance Warning (Reverse/Forward) system button turns on automatically and activates the Parking Distance Warning (Reverse/Forward) system when the gear is in R (Reverse) position. However, if vehicle speed exceeds 10 km/h (6 mph), the system will not warn you even though objects are detected, and if vehicle speed exceeds 20 km/h (12 mph), the system will turn off automatically. To turn on the system, press the Parking Distance Warning (Reverse/Forward) system button"

skogen

Jeg synes dette parkeringssensor framme er en dårlig løsning. I andre biler jeg har brukt slår den seg automatisk på når du kjører framover og farten blir lav. Ikke nødvendig å slå på med knapp som i Kona. Første dag med bilen trodde jeg den var på med resultat at jeg var borti husveggen og fikk en skrape i lakken framme, ikke gøy med helt ny bil!  >:(

Håkon77

Dag 2 på verksted pga defekt varmepumpe og ac. Fortsatt ingen løsning på problemet. Huyndai Norge greier ikke fremskaffe riktig o-ring og da må muligens en større komponent byttes istedenfor. Veldig spennende, spesielt når det er 30+ og 99% luftfuktighet. Vurderer å reise naken på jobb i morgen. En artig bieffekt med lånebil er at det koster meg 260kr i bomring og bensin. Heldigvis ble jeg oppgradert med en i20 i dag. Veldig bra bil.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Hoosei

Er det noen andre som opplever at gassresponsen går i "rykk og napp" når en skal overstyre cruisecontroll?  På min bil er det veldig merkbart ved moderat gasspådrag i oppoverbakke. Kan også se det tydelig i speedometeret ved at "powermeteret" går helt

Roy Aasen

Samme her. Finner det samme spørsmål på andre forum. Er ikke noe (fysisk) galt med bilen. Er vel ett softwareproblem. Biler med gammel software ser ikke ut til å ha dette problemet.
Løsning: Gi mer gass...eller slå av fartsholderen midlertidig.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: skogen på mandag 03. juni 2019, klokken 12:55
Jeg synes dette parkeringssensor framme er en dårlig løsning. I andre biler jeg har brukt slår den seg automatisk på når du kjører framover og farten blir lav. Ikke nødvendig å slå på med knapp som i Kona. Første dag med bilen trodde jeg den var på med resultat at jeg var borti husveggen og fikk en skrape i lakken framme, ikke gøy med helt ny bil!  >:(

Jeg holdt på å kjøre i søppeldunkene hjemme med jobbens 1 dag gamle Kona. Stusset over at det aldri pep når jeg parkerte og satt den i revers da jeg så jeg var for nærme. Da begynte den å pipe! Merkelig opplegg.

Har hengt gul lapp på dashboardet slik at andre som bruker den er klar over problemet.

bno

Sitat fra: Hoosei på tirsdag 11. juni 2019, klokken 17:56
Er det noen andre som opplever at gassresponsen går i "rykk og napp" når en skal overstyre cruisecontroll?  På min bil er det veldig merkbart ved moderat gasspådrag i oppoverbakke. Kan også se det tydelig i speedometeret ved at "powermeteret" går helt
Same her og veldig kraftig.

Esop

Jaja, 5mnd gammel bil og 8000km. Knirk og knak fra forstilling. Forhåpentligvis bare noe som har gått seg tørt.. :/

Konaen

Sitat fra: MikkeBoomBoom på mandag 24. juni 2019, klokken 09:34
Sitat fra: skogen på mandag 03. juni 2019, klokken 12:55
Jeg synes dette parkeringssensor framme er en dårlig løsning. I andre biler jeg har brukt slår den seg automatisk på når du kjører framover og farten blir lav. Ikke nødvendig å slå på med knapp som i Kona. Første dag med bilen trodde jeg den var på med resultat at jeg var borti husveggen og fikk en skrape i lakken framme, ikke gøy med helt ny bil!  >:(

Jeg holdt på å kjøre i søppeldunkene hjemme med jobbens 1 dag gamle Kona. Stusset over at det aldri pep når jeg parkerte og satt den i revers da jeg så jeg var for nærme. Da begynte den å pipe! Merkelig opplegg.

Har hengt gul lapp på dashboardet slik at andre som bruker den er klar over problemet.

Finnes sikkert noen bedre systemer. Men var borti en bil som det peip i alle køer jeg kjørte i fordi den trodde jeg var nær en vegg. Bra irriterende dette også, da skrur jeg heller på manuelt.

tuono

#28
Er det mulig???

Ja.... Det finnes et bedre system: Erkjennelsen av at dette er et hjelpesystem og at det fortsatt er føreren som kjører bilen. Patetisk å lese om folk som kjører i husvegger, holder på å ta søppeldunker etc. og deretter skylder på systemene. 

De fleste fabrikantene har sin måte å løse ting på. Om dere absolutt skal overlate ansvaret til bilen og bilens systemer: Gjør dere i det minste den umaken å åpne instruksjonsboka sånn at dere har et minimum av forhåndskunnskap om hvordan disse systemene dere tydeligvis overlater ansvaret til i det hele tatt fungerer! Neste gang er det kanskje noe mykere enn en jævla husvegg dere kjører på.

TorC

Sitat fra: tuono på tirsdag 25. juni 2019, klokken 12:46
Er det mulig???

Ja.... Det finnes et bedre system: Erkjennelsen av at dette er et hjelpesystem og at det fortsatt er føreren som kjører bilen. Patetisk å lese om folk som kjører i husvegger, holder på å ta søppeldunker etc. og deretter skylder på systemene. 

De fleste fabrikantene har sin måte å løse ting på. Om dere absolutt skal overlate ansvaret til bilen og bilens systemer: Gjør dere i det minste den umaken å åpne instruksjonsboka sånn at dere har et minimum av forhåndskunnskap om hvordan disse systemene dere tydeligvis overlater ansvaret til i det hele tatt fungerer! Neste gang er det kanskje noe mykere enn en jævla husvegg dere kjører på.

For et surmaga innlegg.

Bilens hjelpesystemer er der for å brukes og fungere. Parkeringssenorene gjør at man kan tyne marginene mer når man parkerer. For meg som mangler samsyn gjør disse sensorene(samt ryggekamera) at jeg slipper å alltid ha store marginer når jeg parkerer, eller må ut av bilen for å sjekke stadig (samme med alle andre som ikke er verdens beste sjåfører som kjenner bilen sin godt). Da forventer jeg at ting fungerer, og det sier seg selv av man ikke baserer seg på slike sensorer når det står mennesker der.

Servo er også et hjelpesystem. Hadde du forventet at dette slo seg av og på litt tilfeldig?

Så tilbake til topic:

Har reklamert på "rattle noise" i setebeltefestet på førersiden. Ekstremt irriterende å ha en slik lyd 10 cm fra øret. Fikset på garanti ved at de la inn en skumbit.

Reklamerte også på at jeg fikk "diskotek" i displayet med at alt av lane keep, FCA osv osv var feil på. De leste ut feilkoder og sa at det bare var et "midlertidig illebefinnende". Tja.... Jeg er ikke imponert. Skulle iallefall likt å vite hva som egentlig feilet.

Kart reklamerte jeg også på da kartene er TOTALT ubrukelige i Oslo. Hammersborgtunnelen ved brannstajonen som tidligere var skiltet til Ullevål ble stengt i 2011 (etter bomben i regjeringskvartalet), men bilen mener fortsatt at jeg skal ta den veien. Flere andre steder er også stengt (og ser ut til å ha skjedd for mange år siden). Jeg skjønner nesten ikke hvorfor de gidder å dytte inn NAVI når kartene er så ekstremt dårlige. 

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA