Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai KONA => Emne startet av: Woffser på onsdag 13. mars 2019, klokken 22:52

Tittel: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Woffseronsdag 13. mars 2019, klokken 22:52
Var hos forhandler i dag og hadde noen spørsmål.
Men fikk ikke svar.....
( Tydingen kun en pers. hos den forhandleren som vet hva han prater om. De jeg snakket med denne gangen var som store ??? og henviste til "Best du leverer inn bilen for en sjekk" )
Hyggelige folk, men jeg var ikke ute etter nye venner....

Så jeg spør her:
Har noen her opplevd:

1.
Etter og ha stått i garasje en natt så skraper "bremsene" veldig. På lik linje med bremseklosser som ikke har hvert brukt på en stund. De fysiske bremsene skal vel ikke slå inn før en bremser hardt.
Eller er det så at de brukes i starten frem til at batteriet er blitt varmt så det kan motta lading.? (Batteriet var kun 60% fullt forøvrig)

2.
Den knirker a'la "gammel foring knirk" på de første stoppene ved lyskryss o.l.
Det gir seg utover dagen, men en ny bil skal da ikke låte slik.?

3.
Låse bilen ved å bruke knappen på døra virker kun innimellom.
Når den ikke virker så gir bilen fra seg 3 pip og døra er fremdeles oppe.
Da må jeg låse med bryteren på nøkkelen.

4.
Forward  Collision-Avoidance Assist  (FCA/FCW)
Når skal denne virke.? 
Senest i dag holde jeg på å smelle inn i baken på en bil foran da den stoppet brått.
I etterkant prøve jeg å provosere den til å bremse i kontrollerte former uten å lykkes.
Den var satt til "Normal", jeg justerte den til "Early" uten virkning.
( Den er derimot flink til å varsle at den ikke virker når det kommer snø og slaps på den. )
Jeg leser kap 5 (Side 49 til 75) i manualen og mener at det ikke er brukerfeil her. ?!

Noen gode råd på de 4 punktene her.?
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: stvjfp1onsdag 13. mars 2019, klokken 23:27
Ikke opplevd noen av de tre første punktene, her hadde jeg tatt det opp med forhandler, men da med noen på verkstedsdelen, selgere er selgere...
Punkt 4 har jeg ikke testet, hvordan testet du det kontrollert?

Johannes.

PS: Du vet at du har lagt ut samme innlegg 9 ganger på Facebook gruppa?

Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Woffseronsdag 13. mars 2019, klokken 23:37
Til PS.
Oh crap... Får feilmelding . Trodde ikke det ble lastet opp.. ^^

"Det har oppstått et problem. Vi jobber med å få det rettet så raskt som mulig."

Til Kontrollerte former.
Jo en "frivillig" kompis var fotgjenger.  ( Kjapp kar forresten :) )
Og vi brukte ei pappplate som vegg.
Den lever ikke nå (papplaten) for å si det sånn.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: trykkertortorsdag 14. mars 2019, klokken 02:07
Sitat fra: Woffser på onsdag 13. mars 2019, klokken 22:52

1.
Etter og ha stått i garasje en natt så skraper "bremsene" veldig. På lik linje med bremseklosser som ikke har hvert brukt på en stund. De fysiske bremsene skal vel ikke slå inn før en bremser hardt.
Eller er det så at de brukes i starten frem til at batteriet er blitt varmt så det kan motta lading.? (Batteriet var kun 60% fullt forøvrig)

2.
Den knirker a'la "gammel foring knirk" på de første stoppene ved lyskryss o.l.
Det gir seg utover dagen, men en ny bil skal da ikke låte slik.?

3.
Låse bilen ved å bruke knappen på døra virker kun innimellom.
Når den ikke virker så gir bilen fra seg 3 pip og døra er fremdeles oppe.
Da må jeg låse med bryteren på nøkkelen.

4.
Forward  Collision-Avoidance Assist  (FCA/FCW)
Når skal denne virke.? 
Senest i dag holde jeg på å smelle inn i baken på en bil foran da den stoppet brått.
I etterkant prøve jeg å provosere den til å bremse i kontrollerte former uten å lykkes.
Den var satt til "Normal", jeg justerte den til "Early" uten virkning.
( Den er derimot flink til å varsle at den ikke virker når det kommer snø og slaps på den. )
Jeg leser kap 5 (Side 49 til 75) i manualen og mener at det ikke er brukerfeil her. ?!

Noen gode råd på de 4 punktene her.?

1. Har det vært fuktig, eller du har vasket bilen, kommer overflaterust hurtig på bremseskivene. Da høres bremsene meget grove ut. Det er riktig som du skriver at skivebremsene ikke slår inn før en faktisk bremser en god del. Ellers bremser den kun på regen, selv ved kaldt batteri.

Løsning. Kjør i minst 80km/t. Sjekk at du ikke har noen biler bak deg.
Mens du kjører i 80km/t, legg inn Nøytral-gir. Da blir overhodet ikke noe regen brukt. Bremse opp kraftig og bestemt.
Kraftig, fordi da får du også aktivert bakbremsene som tar noe senere.
Et par slike, og skivene bør være rimelig blanke, og ingen ulyder.


2. Denne knirken skal du ikke ha. Bil inn, og de bør smøre opp noen foringer som ikke har tilstrekkelig smøring.
(Har selv hatt en annen bil av annet merke som hadde dette fenomenet, da den var rimelig ny.)

3. Her høres det ut som at bilen din "tror" nøkkelen fortsatt ligger inne i bilen. Den nekter deg å låse med knappen på døren, fordi den vil ikke at du skal låse deg ute av bilen.
Hvor er nøkkelen på deg når det skjer?
Selv har jeg alltid nøkkelen i høyre bukselomme foran, og har ingen problemer med å alltid få låst bilen via døren sin knapp, på første forsøk.
Bare som en test, legg nøkkelen en eller to meterunna bilen, og prøv igjen. Hvis det alltid funker da, virker det til å være en eller annen oversensitiv sensor som tror nøkkelen fortsatt er inne i bilen når du har den i lommen.

Og bare en siste sjekk. Du har husket å skru av bilens powerknapp før du steg ut??

4. Forward Collision Avoidance har grepet inn 1 gang for meg.
Var i rundkjøring, og jeg snisset bakenden på en bil. Følte selv jeg hadde full kontroll på en knapp luke, men bilen høgg i bremsen. Satte da mitt system til "late" og har aldri merket noe til den siden.
Jeg vet ikke om papp er godt nok med hensyn til masse for å få testet systemet.


Anbefaler likevel at du leverer inn bilen for å få sjekket punktene. Men punkt 1 bør være rimelig grei å fikse selv via oppbremsing.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Einridetorsdag 14. mars 2019, klokken 09:33
Sitat fra: Woffser på onsdag 13. mars 2019, klokken 22:52
4.
Forward  Collision-Avoidance Assist  (FCA/FCW)
Når skal denne virke.? 
Senest i dag holde jeg på å smelle inn i baken på en bil foran da den stoppet brått.
I etterkant prøve jeg å provosere den til å bremse i kontrollerte former uten å lykkes.
Den var satt til "Normal", jeg justerte den til "Early" uten virkning.

Denne har varsla eit par gonger hos meg, ein gang ved vanlig køkjøring der bilen foran bremsa opp ganske kraftig. Eg fekk berre eit pipande varsel, eg bremsa ned sjølv (bilen foran var ikkje så veldig nærme at det var snakk om bråbrems). Ein annan gong trigga den når eg tok igjen ein buss som holdt på å stoppe i ei busslomme. Då peip det voldsomt i bilen til tross for at bussen ikkje låg i feltet foran meg.

Bilen bremsa ikkje sjølv i nokon av desse tilfella, og har ikkje tenkt å prøve ut om den faktisk bremser sjølv med det første :)

Eg har ikkje endra på innstillingane for denne funksjonen, men antar at den står på "Normal" som standard.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Håkon77søndag 17. mars 2019, klokken 19:37
Bremseskivene er av dårlig kvalitet og ruster over natten. Jeg kjører daglige oppbremsinger fra 100km/t, full tråkk på pedalen, og har ikke brukt regen siden høsten kom, men likefullt er det umulig å unngå at skivene bak ruster opp. Jeg spurte hos forhandler om det gikk å justere så bakbremsene tok tidligere sånn at de ble aktivert mer, men det går ikke. Men 4-5 harde oppbremsinger fra motorveisfart til null holder ikke så da.er.det bare å anta at levetid på bakbremsene er 2år dvs frem til neste PKK. Forhandler skylder på salt så da må man ta regningen selv. Ja takk til trommelbremser bak på neste bil. Bilen jeg byttet inn Huyndaien med gikk 150.000km på ett sett bremseklosser og skiver...
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: trykkertormandag 18. mars 2019, klokken 16:42
Har observert det samme.
Jeg har jevnlig oppbremsing fra 80km/t og kraftig ned med bilen rullende i bratt nedoverbakke og Nøytral gir = ingen regen.
Likevel ser bremseskivene bak ikke særlig bra ut.
Så det blir som du skriver, standard skifte av bremser ved hver PKK.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Myrvangtorsdag 21. mars 2019, klokken 10:28
Bilen jeg tok ut og overførte til min svigermor døde. Har stått på verksted i 6 uker uten at de aner hva som er feil med den. De bestiller noen deler fra Korea innimellom, men de får ikke liv i den. Nå vurderes det å forøke å heve kjøpet.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Limodrivertorsdag 21. mars 2019, klokken 12:14
Sitat fra: Myrvang på torsdag 21. mars 2019, klokken 10:28
Bilen jeg tok ut og overførte til min svigermor døde. Har stått på verksted i 6 uker uten at de aner hva som er feil med den. De bestiller noen deler fra Korea innimellom, men de får ikke liv i den. Nå vurderes det å forøke å heve kjøpet.

Nå er det enda godt det var bilen som døde og ikke svigermor. Svigermødre kan en takk og pris ikke få omlevert.....

Vil det ikke være et poeng å kreve omlevering heller enn heving av kjøpet dersom svigermor fremdeles har et ønske om å ha Kona i live? Ved heving av kjøpet vil svigermor måtte skaffe seg en annen bil, tilsvarende elbil er det jo pr nå betydelig ventetid på.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Limodrivertorsdag 21. mars 2019, klokken 12:23
Det virker som skivene leveres ferdigrustet på både Kona og eNiro. Begge bilene er i jevnlig bruk og selv med bevisste oppbremsinger uten regenerering klarer jeg ikke å få alle skivene fri for rust.

Det kan virke som det er et misforhold mellom bestandighet mot rust på skivene og hvor mye bremsene benyttes ved normal kjøring. Dette må være en feilutrustning fra fabrikantens side som eier ikke kan belastes. Ved sammenligning av skiver på andre biler jeg har som brukes mye mindre enn Kona og eNiro ruster skivene i langt mindre grad. Dersom denne bilen står stille i dager eller uker er det mindre rust på skivene enn det blir over natten på Kona/eNiro.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: tuonoonsdag 27. mars 2019, klokken 14:06
Jeg kan ikke skjønne den problematikken med rust på skiver. Samme tema var oppe i Ioniq-tråden i starten. Kjørte 35 000 km med den jeg hadde. Aldri noe unormalt å se på skivene. Har nå kjørt 10 000 km med Kona. Ingenting unormalt å se. Var akkurat ute og tok meg en sigg imens jeg sammenlignet skivene mot en iPace, en Citroen C4, en Mazda 6 og en eller annen Suzuki. Det er saltede veier her, masse snø/slaps og såvidt plussgrader. Skivene var tilnærmet identiske med hensyn til små prikker med rust rundt skivene. Unntaket var skivene bak på en forholdsvis ny Transporter. Men bakbremsene på de bilene er notoriske.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Thomas Parslionsdag 27. mars 2019, klokken 14:42
Sitat fra: tuono på onsdag 27. mars 2019, klokken 14:06
Jeg kan ikke skjønne den problematikken med rust på skiver.

Det avhenger av hvor du bor, hvor du kjører, hvordan du kjører og ikke minst om bilen står i oppvarmet garasje.

Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: tuonoonsdag 27. mars 2019, klokken 16:27
Ok.....
Da kjører jeg riktig, kjører til de riktige stedene, kjører riktig til disse stedene....men har ikke oppvarmet garasje. Man kan vel ikke få alt her i verden.

Og du Limodriver (aka Plysjdyret)... Ta deg sammen!
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Limodrivertorsdag 11. april 2019, klokken 22:23
Da jeg la om til sommerhjul tok jeg av bremescaliper og bremseklosser for å gjøre rent og smøre opp. På de indre bremseklossene foran har bremsebelegget sprukket i hele sin lengde, den ene klossen er det til og med revet av en del av bremsebelegget. Noen som har erfart tilsvarende?

[ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]

Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: overterfredag 12. april 2019, klokken 21:08
Har sett det samme på en annen type elbil, Renault Zoe. Men det var etter 4 år og 130000km.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Håkon77tirsdag 23. april 2019, klokken 20:36
20 grader i Oslo i dag og det var fantastisk. Litt mindre fantastisk å sette seg i en svart bil uten AC. Knappen lyser, men effekten er lik null. Forsøkte å kjøre i comfort-modus da jeg tenkte eko knep på strømmen uten hell. Etter 11mil var det en befrielse å komme ut av bilen å få kjølt seg ned. Temp inne i bilen var satt på minimum, ac på og vifte på fullt turtall, men likevel var det kjøligere ute enn inne i bilen. Har brukt ac jevnlig hele vinteren, men i -10 kjenner man jo ikke om det virker.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: andy99tirsdag 07. mai 2019, klokken 08:46
Lås til ladeluke sluttet og funke. Klin umulig å få opp luka. (ingen minusgrader). Måtte bryte opp med en lang is-skrape. Fungerer overraskende greit uten låsen, kanskje bare la være å få fiksa det, så sliper jeg at den fryser fast på vinterstid.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Håkon77tirsdag 28. mai 2019, klokken 14:43
Fikk sjekket opp manglende kjøling og det viser seg at det er en lekkasje. Da virker ikke varmepumpe verken til å varme eller kjøle. Det kan forklare det høye forbruket i vinter.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: StillHopefredag 31. mai 2019, klokken 23:32
Når blindsonervarsel er på reagerer ikke avstandssensor fremme ?
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: stvjfp1lørdag 01. juni 2019, klokken 09:12
Sitat fra: StillHope på fredag 31. mai 2019, klokken 23:32
Når blindsonervarsel er på reagerer ikke avstandssensor fremme ?

Parkeringssensorene går kun på når du rygger, eller har trykket ned knappen for den.

"The Parking Distance Warning (Reverse/Forward) system button turns on automatically and activates the Parking Distance Warning (Reverse/Forward) system when the gear is in R (Reverse) position. However, if vehicle speed exceeds 10 km/h (6 mph), the system will not warn you even though objects are detected, and if vehicle speed exceeds 20 km/h (12 mph), the system will turn off automatically. To turn on the system, press the Parking Distance Warning (Reverse/Forward) system button"
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: skogenmandag 03. juni 2019, klokken 12:55
Jeg synes dette parkeringssensor framme er en dårlig løsning. I andre biler jeg har brukt slår den seg automatisk på når du kjører framover og farten blir lav. Ikke nødvendig å slå på med knapp som i Kona. Første dag med bilen trodde jeg den var på med resultat at jeg var borti husveggen og fikk en skrape i lakken framme, ikke gøy med helt ny bil!  >:(
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Håkon77torsdag 06. juni 2019, klokken 18:08
Dag 2 på verksted pga defekt varmepumpe og ac. Fortsatt ingen løsning på problemet. Huyndai Norge greier ikke fremskaffe riktig o-ring og da må muligens en større komponent byttes istedenfor. Veldig spennende, spesielt når det er 30+ og 99% luftfuktighet. Vurderer å reise naken på jobb i morgen. En artig bieffekt med lånebil er at det koster meg 260kr i bomring og bensin. Heldigvis ble jeg oppgradert med en i20 i dag. Veldig bra bil.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Hooseitirsdag 11. juni 2019, klokken 17:56
Er det noen andre som opplever at gassresponsen går i "rykk og napp" når en skal overstyre cruisecontroll?  På min bil er det veldig merkbart ved moderat gasspådrag i oppoverbakke. Kan også se det tydelig i speedometeret ved at "powermeteret" går helt
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 11. juni 2019, klokken 19:30
Samme her. Finner det samme spørsmål på andre forum. Er ikke noe (fysisk) galt med bilen. Er vel ett softwareproblem. Biler med gammel software ser ikke ut til å ha dette problemet.
Løsning: Gi mer gass...eller slå av fartsholderen midlertidig.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: MikkeBoomBoommandag 24. juni 2019, klokken 09:34
Sitat fra: skogen på mandag 03. juni 2019, klokken 12:55
Jeg synes dette parkeringssensor framme er en dårlig løsning. I andre biler jeg har brukt slår den seg automatisk på når du kjører framover og farten blir lav. Ikke nødvendig å slå på med knapp som i Kona. Første dag med bilen trodde jeg den var på med resultat at jeg var borti husveggen og fikk en skrape i lakken framme, ikke gøy med helt ny bil!  >:(

Jeg holdt på å kjøre i søppeldunkene hjemme med jobbens 1 dag gamle Kona. Stusset over at det aldri pep når jeg parkerte og satt den i revers da jeg så jeg var for nærme. Da begynte den å pipe! Merkelig opplegg.

Har hengt gul lapp på dashboardet slik at andre som bruker den er klar over problemet.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: bnomandag 24. juni 2019, klokken 21:15
Sitat fra: Hoosei på tirsdag 11. juni 2019, klokken 17:56
Er det noen andre som opplever at gassresponsen går i "rykk og napp" når en skal overstyre cruisecontroll?  På min bil er det veldig merkbart ved moderat gasspådrag i oppoverbakke. Kan også se det tydelig i speedometeret ved at "powermeteret" går helt
Same her og veldig kraftig.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Esoptirsdag 25. juni 2019, klokken 09:31
Jaja, 5mnd gammel bil og 8000km. Knirk og knak fra forstilling. Forhåpentligvis bare noe som har gått seg tørt.. :/
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Konaentirsdag 25. juni 2019, klokken 12:21
Sitat fra: MikkeBoomBoom på mandag 24. juni 2019, klokken 09:34
Sitat fra: skogen på mandag 03. juni 2019, klokken 12:55
Jeg synes dette parkeringssensor framme er en dårlig løsning. I andre biler jeg har brukt slår den seg automatisk på når du kjører framover og farten blir lav. Ikke nødvendig å slå på med knapp som i Kona. Første dag med bilen trodde jeg den var på med resultat at jeg var borti husveggen og fikk en skrape i lakken framme, ikke gøy med helt ny bil!  >:(

Jeg holdt på å kjøre i søppeldunkene hjemme med jobbens 1 dag gamle Kona. Stusset over at det aldri pep når jeg parkerte og satt den i revers da jeg så jeg var for nærme. Da begynte den å pipe! Merkelig opplegg.

Har hengt gul lapp på dashboardet slik at andre som bruker den er klar over problemet.

Finnes sikkert noen bedre systemer. Men var borti en bil som det peip i alle køer jeg kjørte i fordi den trodde jeg var nær en vegg. Bra irriterende dette også, da skrur jeg heller på manuelt.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: tuonotirsdag 25. juni 2019, klokken 12:46
Er det mulig???

Ja.... Det finnes et bedre system: Erkjennelsen av at dette er et hjelpesystem og at det fortsatt er føreren som kjører bilen. Patetisk å lese om folk som kjører i husvegger, holder på å ta søppeldunker etc. og deretter skylder på systemene. 

De fleste fabrikantene har sin måte å løse ting på. Om dere absolutt skal overlate ansvaret til bilen og bilens systemer: Gjør dere i det minste den umaken å åpne instruksjonsboka sånn at dere har et minimum av forhåndskunnskap om hvordan disse systemene dere tydeligvis overlater ansvaret til i det hele tatt fungerer! Neste gang er det kanskje noe mykere enn en jævla husvegg dere kjører på.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: TorCtirsdag 25. juni 2019, klokken 22:00
Sitat fra: tuono på tirsdag 25. juni 2019, klokken 12:46
Er det mulig???

Ja.... Det finnes et bedre system: Erkjennelsen av at dette er et hjelpesystem og at det fortsatt er føreren som kjører bilen. Patetisk å lese om folk som kjører i husvegger, holder på å ta søppeldunker etc. og deretter skylder på systemene. 

De fleste fabrikantene har sin måte å løse ting på. Om dere absolutt skal overlate ansvaret til bilen og bilens systemer: Gjør dere i det minste den umaken å åpne instruksjonsboka sånn at dere har et minimum av forhåndskunnskap om hvordan disse systemene dere tydeligvis overlater ansvaret til i det hele tatt fungerer! Neste gang er det kanskje noe mykere enn en jævla husvegg dere kjører på.

For et surmaga innlegg.

Bilens hjelpesystemer er der for å brukes og fungere. Parkeringssenorene gjør at man kan tyne marginene mer når man parkerer. For meg som mangler samsyn gjør disse sensorene(samt ryggekamera) at jeg slipper å alltid ha store marginer når jeg parkerer, eller må ut av bilen for å sjekke stadig (samme med alle andre som ikke er verdens beste sjåfører som kjenner bilen sin godt). Da forventer jeg at ting fungerer, og det sier seg selv av man ikke baserer seg på slike sensorer når det står mennesker der.

Servo er også et hjelpesystem. Hadde du forventet at dette slo seg av og på litt tilfeldig?

Så tilbake til topic:

Har reklamert på "rattle noise" i setebeltefestet på førersiden. Ekstremt irriterende å ha en slik lyd 10 cm fra øret. Fikset på garanti ved at de la inn en skumbit.

Reklamerte også på at jeg fikk "diskotek" i displayet med at alt av lane keep, FCA osv osv var feil på. De leste ut feilkoder og sa at det bare var et "midlertidig illebefinnende". Tja.... Jeg er ikke imponert. Skulle iallefall likt å vite hva som egentlig feilet.

Kart reklamerte jeg også på da kartene er TOTALT ubrukelige i Oslo. Hammersborgtunnelen ved brannstajonen som tidligere var skiltet til Ullevål ble stengt i 2011 (etter bomben i regjeringskvartalet), men bilen mener fortsatt at jeg skal ta den veien. Flere andre steder er også stengt (og ser ut til å ha skjedd for mange år siden). Jeg skjønner nesten ikke hvorfor de gidder å dytte inn NAVI når kartene er så ekstremt dårlige. 

Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: tuonoonsdag 26. juni 2019, klokken 06:16
Om slike systemer er så viktig for deg, desto viktigere er det sette seg inn i hvordan de fungerer på akkurat den bilmodellen du har valgt å bruke.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Navl1fredag 26. juli 2019, klokken 11:22
Noen som har opplevd av VESS slutter å virke på bilen? Stusset på det i går, da sambo sa hun ikke hørte bilen når jeg kjørte inn på tunet. I dag la jeg merke til at VESS er helt død, ikke skjer det noe når jeg trykker på knappen heller.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Samcosøndag 28. juli 2019, klokken 23:26
Mulig et problem ? en Hundai kona EV eksplorderte i en garasje var vist ikke plugga i for lading.

https://insideevs.com/news/362202/hyundai-kona-electric-explodes-canada/


Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Håkon77fredag 06. september 2019, klokken 13:12
Endelig har jeg fått ac of varmepumpe i bilen. De måtte ut med dashbordet for å reparere det. Dermed er det stygge hakk på siden av dasch ved overgang til midtkonsoll. Og ett noe slarkete deksel over/på baksiden av infoskjermen. Kan ikke si jeg er spesielt fornøyd. Jeg angrer ihvertfall på kjøpet av Hyundai. Burde ventet på Tesla 3..
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: andy99fredag 06. september 2019, klokken 16:11
Sitat fra: Håkon77 på fredag 06. september 2019, klokken 13:12
Endelig har jeg fått ac of varmepumpe i bilen. De måtte ut med dashbordet for å reparere det. Dermed er det stygge hakk på siden av dasch ved overgang til midtkonsoll. Og ett noe slarkete deksel over/på baksiden av infoskjermen. Kan ikke si jeg er spesielt fornøyd. Jeg angrer ihvertfall på kjøpet av Hyundai. Burde ventet på Tesla 3..
Ikke bra. Auto Råbekken?
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Håkon77fredag 06. september 2019, klokken 17:58
Ikke Auto Råbekken. Er egentlig ikke så viktig hvor, men at bilen er konstruert sånn at den ikke lar seg demontere uten at det blir stygge merker. Jeg ga dem beskjed om at det var merker når jeg kom for å hente bilen, uten noen annen respons enn at de skulle ta regningen for at en detailer skulle fikse det. Etter samtale med forsikringsselskapet så blir det til at jeg sender inn klage/reklamasjon på skadene og så får det gå sin gang. Skadene er av en sånn art at det nok ikke lar seg reparere, men må heller bytte ut dashbordet. Ser ut som at det er brukt noe lignende skrutrekker.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Powerfluxfredag 06. september 2019, klokken 23:32
Sitat fra: Navl1 på fredag 26. juli 2019, klokken 11:22
Noen som har opplevd av VESS slutter å virke på bilen? Stusset på det i går, da sambo sa hun ikke hørte bilen når jeg kjørte inn på tunet. I dag la jeg merke til at VESS er helt død, ikke skjer det noe når jeg trykker på knappen heller.
Det ville jeg forsåvidt vært glad for da jeg ikke liker lyden og slår den av umiddelbart etter start ;D
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: andy99lørdag 07. september 2019, klokken 09:24
Sitat fra: Håkon77 på fredag 06. september 2019, klokken 17:58
Ikke Auto Råbekken. Er egentlig ikke så viktig hvor, men at bilen er konstruert sånn at den ikke lar seg demontere uten at det blir stygge merker. Jeg ga dem beskjed om at det var merker når jeg kom for å hente bilen, uten noen annen respons enn at de skulle ta regningen for at en detailer skulle fikse det. Etter samtale med forsikringsselskapet så blir det til at jeg sender inn klage/reklamasjon på skadene og så får det gå sin gang. Skadene er av en sånn art at det nok ikke lar seg reparere, men må heller bytte ut dashbordet. Ser ut som at det er brukt noe lignende skrutrekker.
Jeg mener det er relevant hvilken forhandler. Sånn jeg leser det er det et verksted som ikke vet hva de driver med. Alt kan tas fra hverandre, hvis en vet hvordan. Alternativt bytte ut alt. Men her er det i tillegg et verksted som ikke rydder opp. Slike aktører bør vi styre unna.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Moaslørdag 07. september 2019, klokken 09:30
For mange år siden klaget jeg til Hyundai sentralt på en merkeforhandler som gjorde ting som var svært dårlig håndverk og skyldte på kundene. Den forhandleren finnes ikke mer nå etter mange år i bransjen.

Kanskje du bør ta kontakt med Hyundai Norge om saken?
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: elKonasøndag 08. september 2019, klokken 11:55
Sitat fra: andy99 på lørdag 07. september 2019, klokken 09:24
Sitat fra: Håkon77 på fredag 06. september 2019, klokken 17:58
Ikke Auto Råbekken. Er egentlig ikke så viktig hvor, men at bilen er konstruert sånn at den ikke lar seg demontere uten at det blir stygge merker. Jeg ga dem beskjed om at det var merker når jeg kom for å hente bilen, uten noen annen respons enn at de skulle ta regningen for at en detailer skulle fikse det. Etter samtale med forsikringsselskapet så blir det til at jeg sender inn klage/reklamasjon på skadene og så får det gå sin gang. Skadene er av en sånn art at det nok ikke lar seg reparere, men må heller bytte ut dashbordet. Ser ut som at det er brukt noe lignende skrutrekker.
Jeg mener det er relevant hvilken forhandler. Sånn jeg leser det er det et verksted som ikke vet hva de driver med. Alt kan tas fra hverandre, hvis en vet hvordan. Alternativt bytte ut alt. Men her er det i tillegg et verksted som ikke rydder opp. Slike aktører bør vi styre unna.
Helt enig. Dette virker som om verkstedet har gjort feil, og da er det fint om andre vet hvilket det er. Deler er ment for å kunne demonteres og monteres igjen.

Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Håkon77søndag 08. september 2019, klokken 16:39
Jeg har mest lyst til å se hvordan de tar reklamasjonen først. Den må uansett tilbake da vindusspyler nå er defekt (ikke tom, sjekket det først) og vindusvisker slo mot a-stolpen når den gikk på fullt i fossregnet.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: andy99onsdag 11. september 2019, klokken 09:58
@Håkon77. Virker som du har hatt maks uflaks med din bil. Virkelig kjedelig. Litt «mandagsbil»? Hvilket prod nummer har du? Er det en tidlig produsert? Min er 5800 og uten store feil foreløpig. Bare Aktuator til ladeluke og 2xfrontrute.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Håkon77tirsdag 17. september 2019, klokken 01:50
Vet ikke om det er en mandagsbil. Har egentlig bare hatt trøbbel med ac. At folk blinker med lys ser jeg flere opplever og nå har det skjedd så mange ganger at jeg ikke tenker over det. Men at bilen er hjemsøkt eller har dårlig karma er jeg sikker på. Skal i gang med seriøs lakk-fiksing etter å ha møtt en håndverker-satan med løsmasser på henger. Gikk fra 0 steinsprut til 70 på ett mikrosekund og uten dashcam står jeg tilbake med regningen alene. Lakken i seg selv virker sterk for den er utrolig nok ganske intakt. Værre er det med plasten i fronten og frontruta. Skadene i daschbordet blir reparert. Verkstedet har bestilt ny del og tonen var god til tross for at jeg var vel rask til å fyre meg opp og sende sint mail. Men som jeg sa til dem så er jeg gammel Møller-kunde så jeg er vant til å bli pissa på. Ikke for det, jeg opplevde at kundebehandler hos Nissan verksted hardnakket påstod at Europagarantien ikke gjaldt i Norge ved reklamasjon på svensk bil. Og Nissan har fakturert meg for 3,5 liter spylevæske som jeg fylte så full att det rant over rett før levering. Var med stor skepsis jeg signerte kontrakten når Hyundai-forhandleren ble kjøpt opp av samme firma, og jeg angrer på ikke å ha fulgt intuisjonen der.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Geblesøndag 22. september 2019, klokken 08:54
Noen som har opplevd feil på batteriet?
Etter 1200km falt kjørelengden kraftig og nå er jeg på 245km fullladet.
Nytt batteri har antatt levering uke 43.
Lurer på om batteriet har vært dårlig fra dag 1, da antatt kjørelengde ikke har vært i nærheten av kapasitet/forbruk..
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Håkon77søndag 22. september 2019, klokken 18:45
Jøss, må nok ha vært en feilproduksjon ettersom det mistet så mye kapasitet så tidlig. Har kjørt 3300mil og bruker samme mengde prosent på samme pendlerstrekke. Litt avhengig av trafikken og tempo når det ikke er trafikk. 130km/t drar mye strøm mot å sige bak en lastebil eller buss. Men ikke urovekkende mye.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: TBsøndag 13. oktober 2019, klokken 20:01
Har merket at kupélys i baksete ikke virker. Lys fremme og i bagasjerommet lyser, men lyset i baksete lyser ikke.
Forsøkt å trykke på knappen, men like mørkt. Ikke noen spesiell innstilling for å slå på dette lyset regner jeg med?
Har ikke sjekket pæren, redd for å knekke dekselet.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: TBfredag 25. oktober 2019, klokken 22:42
Sitat fra: TB på søndag 13. oktober 2019, klokken 20:01
Har merket at kupélys i baksete ikke virker. Lys fremme og i bagasjerommet lyser, men lyset i baksete lyser ikke.
Forsøkt å trykke på knappen, men like mørkt. Ikke noen spesiell innstilling for å slå på dette lyset regner jeg med?
Har ikke sjekket pæren, redd for å knekke dekselet.

Svarer meg selv. Var innom Hyundai idag. Viste seg at å være enkel forklaring - pæren i lampen var defekt.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Hankvonskogentorsdag 28. november 2019, klokken 23:04
Er det noen som har eller har hatt trøbbel med stadig flatt startbatteri?
Det har skjedd meg 6-7 ganger. Forhandler har hatt bilen inne til sjekk flere ganger uten å finne feil.
I mai fikk jeg endelig et nytt startbatteri, og det batteriet har fungerte utmerket helt til i forrige uke.
Min forhandler har ingen andre kunder med et slikt problem, så frykter at jeg går en slitsom tid i møte med mange telefoner til bergningshjelp/starthjelp. Hvis noen andre har opplevd problemer med startbatteriet, og kanskje funnet en løsning så hadde jeg satt stor pris på å få vite noe om det. Vurderer nå å kjøpe et trådløst voltmeter som kan varsle meg når startbatteriet går tomt, som f.eks en GPS peiler som varsler spenningsreduksjon.

Litt om problemet: Batteri har vært flatt selv etter 30 min. kjøring og 2 timers parkering. 30 min kjøring burde ha normalt sett ha vært nok til å lade opp igjen et svakt batteri. Det at funksjonen Saver+ også er aktivert burde ikke ha ført til flatt batteri i løpet av 2 timer. Jeg har forstått det slik at Saver+ skal lade startbatteriet ved hjelp av "kjørebatteriet", dette skjer kun i 20 min. før denne funksjonen kuttes, den gjentas maks 10 ganger. Så i løpet av 2 timer så burde så absolutt ikke min Kona ha vært utladet. I et annet tilfelle sto bilen i garasjen over helga, den ene gangen la jeg merke til at det lyste i Hyundailogoen i front, stusset veldig på hvorfor. Det var Saver+ funksjonen som ladet startbatteriet, men den gangen var jeg ikke klar over hverken hva som var i ferd med å skje, ei heller denne funksjonen.

Fortsetter dette problemet så kan jeg ikke anbefale flerkoneri. Hun andre kona mi tør rett og slett ikke å bruke min elektriske Kona, siden den er såpass uberegnelig og humørsyk. Skulle heller sett at starbatteriet på kona mi av og til var flatt, og heller hatt en elektrisk Kona som fungerte  ;)

--
hank
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: tolapetfredag 29. november 2019, klokken 00:03
Det krever en skikkelig feilsøking. Ett amperemeter på utgangen av batteriet, og sjekke strømtrekket.
Er der noe, så ut med en og en sikring, og da vil en forhåpentligvis finne ut av hvilken krets/utstyr som er synderen. Eller en "kretstester" fra biltema;https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/elektroniske-testinstrumenter/kretstester-2000023374


En annen sak, holder du bremsen inne når du "stopper" motoren/bilen.
Lykke til
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Hankvonskogenfredag 29. november 2019, klokken 00:38
Sitat fra: tolapet på fredag 29. november 2019, klokken 00:03
En annen sak, holder du bremsen inne når du "stopper" motoren/bilen.

Godt spørsmål! Normalt sett så tror jeg nok at jeg har slipt opp bremsepedalen i det jeg skrur av bilen.
Kanskje jeg bør sjekke hva som skjer med batteriet om jeg kutter strømmen i det bremsen er inne.

Takk for tipsene :-)
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: TBfredag 29. november 2019, klokken 08:10
Sitat fra: Hankvonskogen på torsdag 28. november 2019, klokken 23:04
Vurderer nå å kjøpe et trådløst voltmeter som kan varsle meg når startbatteriet går tomt, som f.eks en GPS peiler som varsler spenningsreduksjon.
Tips kan være OVMS, den har avlesning av 12 V spenning. Det skal være støtte for Kona, likt som e-Niro slik eg har forstått.

Ulempen er at OVMS også bruker strøm fra 12 V batteriet - dvs. om denne blir montert kan forhandler legge skylden på denne.

Et annet tips kan være å benytte en spenningslogger med minne, eksempel:
https://no.rs-online.com/web/p/data-loggers/1799537?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_NO_Test_And_Measurement-_-Data_Acquisition_And_Logging%7CData_Loggers-_-PRODUCT_GROUP&matchtype=&pla-391763997986&gclid=CjwKCAiA_f3uBRAmEiwAzPuaM701mtuSOyx4thQ8YgOXCw4LVL_plKr0oRnxAweEseVa-9O5_CQKFhoC3b8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: tolapetfredag 29. november 2019, klokken 09:31
Brukermanualen kan jo være ett greit sted å starte... 8)
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: TorTsøndag 01. desember 2019, klokken 13:50
Sitat fra: Hankvonskogen på torsdag 28. november 2019, klokken 23:04
Er det noen som har eller har hatt trøbbel med stadig flatt startbatteri?
Det har skjedd meg 6-7 ganger. Forhandler har hatt bilen inne til sjekk flere ganger uten å finne feil.

--
hank

Jeg har aldri hatt problemer med startbatteriet, og jeg fikk min bil som en av de første. Slutten av august 2018.

Men av og til, i forbindelse med start, får jeg opp melding i et lite sekund om at batterisaverfunksjonen har vært i bruk. Husker ikke nøyaktig ordlyd. Kommer opp, kanskje 2 ganger en uke, eller 1 gang i måneden. Helt umulig å spå når.
Spiller ingen rolle om jeg har vært tilkoblet lading, eller bare parkert.

Har du sett denne meldingen i det hele tatt?
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Hankvonskogensøndag 01. desember 2019, klokken 22:22
Kan ikke huske å ha sett noe ang. Saverfunksjonen i senere tid.
Men blir jeg sittende i bilen i ca. 1 min etter at den har blitt skrudd av, så får jeg følgende melding "Advarsel om batteriutladning. Bruk systemet med motoren påslått". Flere som får den meldinga?

Min Kona ble også hentet ut i samme periode, tror det var 20. august, så våres biler er nok i samme serie/batch.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Roy Aasensøndag 01. desember 2019, klokken 22:33
Det er fordi at du ikke har åpnet døren enda. Først når du åpner døren er bilen slått etter at du har slått den av🙂...
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Hankvonskogenmandag 02. desember 2019, klokken 08:43
Det stemmer godt med min erfaring også. Siden du også får dette varslet så er det vel korrekt at det kommer opp.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: frodemtirsdag 31. mars 2020, klokken 10:44
Har fått to feil i displayet.
FCA og Langlys assist. Har hatt bilen på service og der sier de at kameraet oppe ved tak-speil er defekt/må byttes. Men de hadde ikke deler og må vente på de.
Det kunne de ikke gi meg noen tidspunkt på ankommende deler, redd det kan ta tid i disse tider. Andre som har fått denne feilen?
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Duc916lørdag 02. mai 2020, klokken 22:07
Hei.
Har en 2019 Kona kjørt omlag 42' km med den, og er ok fornøyd med den.
Den var på service for noen måneder siden, og da forsvant navigasjonen.  Muligens glemt å sette inn memorybrikken.  Uansett, ikke noe stort problem, får de til å fikse det på neste service.

Derimot, så er det en ting som irriterer: Den husker ikke posisjonen på luftspjeldene / dysene.
Etter overnight lading, så kommer den opp med kun "fot" posisjon på dysene.
Selv om jeg satt den ifra meg med både "fot" og "vindu".
Så hver morgen så må jeg inn å trykke inn "vindu" i tillegg.
Det virker som om den gjør en form for reset ifm overnight ladingen (?)
Har hatt biler i 40 år +, og aldri hatt en bil som ikke husker posisjonen på luftdysene.
Noen andre som opplever det samme ?  Og ja, har gjort RTFM, men fant ikke umiddelbart noe som omtalte dette... 
Har sett litt nærmere på dette, og har nå satt på "vindu" som undervalg i "EV" delen av lading / forvarming.  Det kan se ut som om den da lar "vindu" stå på også etter at "forvarmingsperioden" er ferdig, dvs. tidspunkt for turstart har inntruffet, og en har tatt ut ladekabelen.  Er fortsatt ikke logisk, men hvis det er det som skal til for at den skal starte med både "fot" og "vindu" etter lading, så ok...
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Påsansøndag 24. mai 2020, klokken 12:32
Sitat fra: Duc916 på lørdag 02. mai 2020, klokken 22:07
Hei.
Har en 2019 Kona kjørt omlag 42' km med den, og er ok fornøyd med den.
Den var på service for noen måneder siden, og da forsvant navigasjonen.  Muligens glemt å sette inn memorybrikken.  Uansett, ikke noe stort problem, får de til å fikse det på neste service.

Derimot, så er det en ting som irriterer: Den husker ikke posisjonen på luftspjeldene / dysene.
Etter overnight lading, så kommer den opp med kun "fot" posisjon på dysene.
Selv om jeg satt den ifra meg med både "fot" og "vindu".
Så hver morgen så må jeg inn å trykke inn "vindu" i tillegg.
Det virker som om den gjør en form for reset ifm overnight ladingen (?)
Har hatt biler i 40 år +, og aldri hatt en bil som ikke husker posisjonen på luftdysene.
Noen andre som opplever det samme ?  Og ja, har gjort RTFM, men fant ikke umiddelbart noe som omtalte dette... 
Har sett litt nærmere på dette, og har nå satt på "vindu" som undervalg i "EV" delen av lading / forvarming.  Det kan se ut som om den da lar "vindu" stå på også etter at "forvarmingsperioden" er ferdig, dvs. tidspunkt for turstart har inntruffet, og en har tatt ut ladekabelen.  Er fortsatt ikke logisk, men hvis det er det som skal til for at den skal starte med både "fot" og "vindu" etter lading, så ok...
Takk for at du fant ut av dette, det samme har irritert meg relativt heftig.. ;)

En annen ting jeg legger godt merke til som jeg anser som et problem er at det skrangler forferdelig i setebeltestrammerne foran, og det er spesielt irriterende da de er i ørehøyde.
Dørene som knirket og skranglet i takt med musikk etc fikset jeg ved å etterisolere dem, men beltestrammerne har jeg ingen løsning på. De slutter å skrangle om jeg "aktiverer" dem ved  nappe i beltet, så må ha noe med autostrammefunksjonen å gjøre. Da virker det litt mørkt med DIY løsning sånn umiddelbart. Aldri hatt slikt problem i andre biler.
Noen andre med samme problem, evt løsning?
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: stvjfp1søndag 24. mai 2020, klokken 21:17
AC med lyd:
Har ikke brukt AC  så langt jeg kan huske. Men når jeg prøvde den nå, var det fryktelig mye lyd. Se og hør: https://photos.app.goo.gl/XYHQJUPHxXmpjeMu6

Kun min bil?
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: RJKsøndag 24. mai 2020, klokken 22:16
Sitat fra: Påsan på søndag 24. mai 2020, klokken 12:32
Sitat fra: Duc916 på lørdag 02. mai 2020, klokken 22:07
SNIP
Har sett litt nærmere på dette, og har nå satt på "vindu" som undervalg i "EV" delen av lading / forvarming.  Det kan se ut som om den da lar "vindu" stå på også etter at "forvarmingsperioden" er ferdig, dvs. tidspunkt for turstart har inntruffet, og en har tatt ut ladekabelen.  Er fortsatt ikke logisk, men hvis det er det som skal til for at den skal starte med både "fot" og "vindu" etter lading, så ok...
Takk for at du fant ut av dette, det samme har irritert meg relativt heftig.. ;)

En annen ting jeg legger godt merke til som jeg anser som et problem er at det skrangler forferdelig i setebeltestrammerne foran, og det er spesielt irriterende da de er i ørehøyde.
Dørene som knirket og skranglet i takt med musikk etc fikset jeg ved å etterisolere dem, men beltestrammerne har jeg ingen løsning på. De slutter å skrangle om jeg "aktiverer" dem ved  nappe i beltet, så må ha noe med autostrammefunksjonen å gjøre. Da virker det litt mørkt med DIY løsning sånn umiddelbart. Aldri hatt slikt problem i andre biler.
Noen andre med samme problem, evt løsning?

Takk for info om AC, det skal testes ut. Irriterer litt det der.

Skrangling ved setestrammere har jeg ikke opplevd, men så bruker jeg slike "puter" man fester rundt beltene, delvis for looks, men og fordi kort overkropp gjør at belter normalt sett gnager meg i halsen over tid. Med en slik "pute", så ligger den akkurat perfekt til å hindre det problemet jeg har.

Kan tenkes at disse også hindrer problemet du merker, å "oppstå". Altså, problemet kan være der, men blir ikke aktivert pga polstringen som hindrer beltet å treffe hardt på, og også fungerer som lyddemper.

Har disse sammen med rattrekk i samme farge (tofarget sort og brunt) og litt annet småstash i samme farge. Alene hadde det sikkert sett teit ut, men sammen, så fungerer det veldig greit...

https://www.ebay.com/itm/Car-BROWN-Shoulder-Pads-Leather-for-323i-320d-F30-F31-E46-Seat-Belt-Cover-2PCS/254187148109?epid=2121841868&hash=item3b2ebc134d:g:MvoAAOSwnbZYGs0S
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: stvjfp1fredag 05. juni 2020, klokken 09:10
Sitat fra: stvjfp1 på søndag 24. mai 2020, klokken 21:17
AC med lyd:
Har ikke brukt AC  så langt jeg kan huske. Men når jeg prøvde den nå, var det fryktelig mye lyd. Se og hør: https://photos.app.goo.gl/XYHQJUPHxXmpjeMu6

Kun min bil?

Oppdatering, det viser seg at det er lekkasje knyttet til AC, men trykktester hos verksted var på reperasjon, så jeg må inn igjen om 14 dager.

Ny oppdatering, bytte av o-ring, og det var det.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Kjetil1986fredag 05. juni 2020, klokken 20:17
Sitat fra: stvjfp1 på fredag 05. juni 2020, klokken 09:10
Sitat fra: stvjfp1 på søndag 24. mai 2020, klokken 21:17
AC med lyd:
Har ikke brukt AC  så langt jeg kan huske. Men når jeg prøvde den nå, var det fryktelig mye lyd. Se og hør: https://photos.app.goo.gl/XYHQJUPHxXmpjeMu6

Kun min bil?

Oppdatering, det viser seg at det er lekkasje knyttet til AC, men trykktester hos verksted var på reperasjon, så jeg må inn igjen om 14 dager.

Høres ut som ca. samme lyder som jeg hadde i min ioniq.
De fant ut at det var lekkasje i AC kompressoren. Ble byttet på garanti selvfølgelig. 1 1/2 times jobb. Spurte for moro skyld hva kostnaden på jobben var: 30 000,- Kjekt med garanti ja  :D
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Powerfluxlørdag 06. juni 2020, klokken 12:02
Sitat fra: Kjetil1986 på fredag 05. juni 2020, klokken 20:17Spurte for moro skyld hva kostnaden på jobben var: 30 000,- Kjekt med garanti ja  :D
In house kost hos dem er nok i en HELT annen liga vil jeg tro.....
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Kamuflarstorsdag 18. juni 2020, klokken 14:04
Jeg sliter også med skrangling i begge beltestrammerne foran. Dukker typisk opp rundt 70 km/t, og forsvinner midlertidig hvis jeg tar på heisemekanismen, men temmelig irriterende. Har hørt om mange Kona-eiere som har dette problemet, men har ikke hørt om noen som har fått det løst helt.

Eller er de eneste problemene mine etter 13 mnd og bare 6000 km at aktuatoren i ladeluka sluttet å virke, samt at det var en dårlig kontakt i hovedstrømbryteren i sikringspanelet i kupeen som ga en feilmelding.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: RJKtorsdag 02. juli 2020, klokken 18:36
Har bilen inne til service i dag, men fikk ikke ut bilen. Hadde meldt fra om en klunkelyd som kommer når jeg reduserer farten, spesielt i lave hastigheter. Var slik jeg trodde at det var en kjent feil som dekkes av garanti.

De må ifølge verkstedet snu motoren 180o rundt og skifte oljer/smøre opp, men rekker ikke gjøre det før neste torsdag. Dessverre hadde jeg planlagt ferietur med bilen fra lørdag og ut neste uke, så spurte om det kunne vente til jeg var tilbake.

Lyden var såpass på min bil at de ikke turde la meg kjøre videre med bilen før det er fikset, så jeg spurte hva vi kunne gjøre med det, om det hadde vært mulig å disponere en annen bil i mellomtiden. Det skulle gå helt fint, men må vente til de får tilbake en annen Kona i morgen.

Det er en løsning jeg er veldig fornøyd med, så kudos til Mobile Ensjø for den.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Cydoniafredag 03. juli 2020, klokken 08:59
Jeg har de samme klunkelyder på min 2018-modell. Var veldig svake i starten så la ikke spesielt merke til lyden. Verkstedet prøvde å "snu" motoren nylig, uten at dette hjalp. (Skal ha vært løsningen i et annet tilfelle.) Har ikke fått kjøreforbud. Neste steg er nå at bilen skal inn for nærmere analyse med lydopptak, før det avgjøres om motoren eventuelt byttes. Dette er visst i samråd med HN.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: RJKfredag 03. juli 2020, klokken 13:33
Sitat fra: Cydonia på fredag 03. juli 2020, klokken 08:59
Jeg har de samme klunkelyder på min 2018-modell. Var veldig svake i starten så la ikke spesielt merke til lyden. Verkstedet prøvde å "snu" motoren nylig, uten at dette hjalp. (Skal ha vært løsningen i et annet tilfelle.) Har ikke fått kjøreforbud. Neste steg er nå at bilen skal inn for nærmere analyse med lydopptak, før det avgjøres om motoren eventuelt byttes. Dette er visst i samråd med HN.

Ja, tenker dette bare er en workaround, men om det holder problemet unna ettpar år og så får jeg ny motor senere, så utsetter det et for tidlig skifte av motoren. Så lenge man passer på så det ikke skjer værre ting. så tror jeg ikke det er veldig problematisk.

Og siden det skjedde så tidlig, vil jeg/vi fort se om det de gjør fungerer i lengre tid eller bare varte kort tid likevel, og motoren er uansett dekket av garantien i mellomtiden.

Er inneforstått og fortrolig med at den sikkert må byttes senere uansett, men det vil sikkert da skje innen garantitiden siden det skjedde så raskt med min. Og holder det så lenge at garantien går ut før noe skjer, så var fiksen vellykket, og jeg eller neste eier kan sikkert kjøre den enda noen år til før rust eventuelt gjør den moden for utskiftning/kondemnering.

Og da, om jeg fremdeles eier bilen selv, så har jeg kanskje 64 kWh batteri til "Grid Power", som selvsagt plukkes ut før bilen leveres til skraphandleren. Om jeg ikke kan benytte batteriene selv, er det sikkert mulig å selge for godt over vrakpanten uansett.

Kanskje er det da lettere å få til en konvertering av en ice-bil med drivlinjekomponentene fra denne, selv om det betyr at jeg må kjøpe "ny" elmotor. Det er uansett ikke den dyreste komponenten.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Cydoniatorsdag 23. juli 2020, klokken 11:51
Fikk byttet fremdriftsmotor denne uken. Når er det ikke noe mer tikkelyd/klunkelyd. Skal ha vært en produksjonsfeil på traction motor. Bilen fungerte helt fint, men lyden var litt irriterende og etterhvert også hørbar under vanlig kjøring. Bilen har ellers vært helt feilfri siden august 2018. Fortsatt veldig fornøyd med Kona.

Sitat fra: Cydonia på fredag 03. juli 2020, klokken 08:59
Jeg har de samme klunkelyder på min 2018-modell. Var veldig svake i starten så la ikke spesielt merke til lyden. Verkstedet prøvde å "snu" motoren nylig, uten at dette hjalp. (Skal ha vært løsningen i et annet tilfelle.) Har ikke fått kjøreforbud. Neste steg er nå at bilen skal inn for nærmere analyse med lydopptak, før det avgjøres om motoren eventuelt byttes. Dette er visst i samråd med HN.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Lurvinelørdag 01. august 2020, klokken 12:25
Nybakt Kona-eier lurer på mye forskjellig... Men først og fremst;

Hvilken funksjon har CCS (starte bilen uten å trykke på bremsen) og ON (trykk en gang til på Power uten å trykke på bremsen)?
Boka forklarer hva som skjer med bilen, men jeg skjønner ikke når dette skulle vært hensiktsmessig for meg?
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: RJKlørdag 01. august 2020, klokken 17:11
Sitat fra: Lurvine på lørdag 01. august 2020, klokken 12:25
Nybakt Kona-eier lurer på mye forskjellig... Men først og fremst;

Hvilken funksjon har CCS (starte bilen uten å trykke på bremsen) og ON (trykk en gang til på Power uten å trykke på bremsen)?
Boka forklarer hva som skjer med bilen, men jeg skjønner ikke når dette skulle vært hensiktsmessig for meg?

Mulig du roter med begrepene her, for instruksjonsboka refererer til ACC (så ikke hva den er forkortelse for) for den funksjonen du beskriver, men må ikke foveksles med ACC (Automatic Cruise Control), mens CCS er ladesystemet (ladekontakt og ladeplugg).

ACC gjør at du kan starte belysning etc, uten å starte motoren. Dog, dette er sjeldent noe hensikt i, fordi du bruker 12V-batteriet og ikke hovedbatteriet. Da er det bedre å starte bilen, og heller bruke hvilemodus. Da brukes hovedbatteriet.

Men en praktisk bruk som nevnes, er ved tauing. Da står det spesifikt at denne skal aktiveres. Dog, ikke noe man har veldig god bruk for til vanlig.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Lurvinelørdag 01. august 2020, klokken 20:43
Takk for svar, det var selvfølgelig ikke CCS jeg mente 😂 boken kaller den Acc uten å skrive hva det står for, bare at modiet låser opp rattet, og neste trinn ON er vel det som starter det elektriske anlegget på 12 v batteriet. Men ved tauing er det kjekt å vite om.


Sitat fra: RJK på lørdag 01. august 2020, klokken 17:11
Sitat fra: Lurvine på lørdag 01. august 2020, klokken 12:25
Nybakt Kona-eier lurer på mye forskjellig... Men først og fremst;

Hvilken funksjon har CCS (starte bilen uten å trykke på bremsen) og ON (trykk en gang til på Power uten å trykke på bremsen)?
Boka forklarer hva som skjer med bilen, men jeg skjønner ikke når dette skulle vært hensiktsmessig for meg?

Mulig du roter med begrepene her, for instruksjonsboka refererer til ACC (så ikke hva den er forkortelse for) for den funksjonen du beskriver, men må ikke foveksles med ACC (Automatic Cruise Control), mens CCS er ladesystemet (ladekontakt og ladeplugg).

ACC gjør at du kan starte belysning etc, uten å starte motoren. Dog, dette er sjeldent noe hensikt i, fordi du bruker 12V-batteriet og ikke hovedbatteriet. Da er det bedre å starte bilen, og heller bruke hvilemodus. Da brukes hovedbatteriet.

Men en praktisk bruk som nevnes, er ved tauing. Da står det spesifikt at denne skal aktiveres. Dog, ikke noe man har veldig god bruk for til vanlig.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: TBlørdag 01. august 2020, klokken 23:47
Acc er fra gammelt av en posisjon på tenningslåsen.

Det betyr Accessories, dvs ofte radio, lys og vifte.

Har forstått 12V batteri på Kona ikke kan levere strøm spesielt lenge i denne modus. Hovedbatteri er ikke innkoblet og forsyner dermed ikke bil med strøm.

PS, det med å taue i ACC posisjon gir sikker mulighet for lys, bremselys, blink lys og viskere. Men, bremsekraft forsterker og ABS vil neppe fungere? Men, nyttig ved feil på hoved batteri, slik at bil ikke kan startes normalt.
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: RJKsøndag 02. august 2020, klokken 00:11
Sitat fra: TB på lørdag 01. august 2020, klokken 23:47
Acc er fra gammelt av en posisjon på tenningslåsen.

Det betyr Accessories, dvs ofte radio, lys og vifte.

Har forstått 12V batteri på Kona ikke kan levere strøm spesielt lenge i denne modus. Hovedbatteri er ikke innkoblet og forsyner dermed ikke bil med strøm.

PS, det med å taue i ACC posisjon gir sikker mulighet for lys, bremselys, blink lys og viskere. Men, bremsekraft forsterker og ABS vil neppe fungere? Men, nyttig ved feil på hoved batteri, slik at bil ikke kan startes normalt.

Selvsagt. Det burde jeg husket... :)

Nå tror jeg ikke ABS og bremsekraftforsterker er vesentlig, siden manualen og sier at man ikke bør taue med fremhjul i bakken, men bruke tralle under bakhjulene som ikke løftes av tauebil. De anbefaler helst å heve hele bilen på flatvogn. Tenker det rett og slett er for å kunne ha på lys, som du nevner. Mulig det også er fordi trallen trenger at hjulene ruller fritt.

Dersom man ikke har tauebil i nærhetn til å bruke, så skal altså bil settes i N og bilen settes i ACC, og at man bees å bruke ekstra kraft ved bremsing, siden bremsekraftforsterkeren ikke er i bruk nå.

Se gjerne manualen fra inndeling 6-21, side 458.

https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_ev
Tittel: Sv: Kone trøbbel (Samletråd for issues med Kona)
Skrevet av: Lurvinesøndag 02. august 2020, klokken 10:05
Da må den nok settes i ON da i Acc kun låser opp rattet og i ON (ikke start) starter det elektriske anlegget. Altså to trykk uten bremsen inn.



Sitat fra: RJK på søndag 02. august 2020, klokken 00:11
Sitat fra: TB på lørdag 01. august 2020, klokken 23:47
Acc er fra gammelt av en posisjon på tenningslåsen.

Det betyr Accessories, dvs ofte radio, lys og vifte.

Har forstått 12V batteri på Kona ikke kan levere strøm spesielt lenge i denne modus. Hovedbatteri er ikke innkoblet og forsyner dermed ikke bil med strøm.

PS, det med å taue i ACC posisjon gir sikker mulighet for lys, bremselys, blink lys og viskere. Men, bremsekraft forsterker og ABS vil neppe fungere? Men, nyttig ved feil på hoved batteri, slik at bil ikke kan startes normalt.

Selvsagt. Det burde jeg husket... :)

Nå tror jeg ikke ABS og bremsekraftforsterker er vesentlig, siden manualen og sier at man ikke bør taue med fremhjul i bakken, men bruke tralle under bakhjulene som ikke løftes av tauebil. De anbefaler helst å heve hele bilen på flatvogn. Tenker det rett og slett er for å kunne ha på lys, som du nevner. Mulig det også er fordi trallen trenger at hjulene ruller fritt.

Dersom man ikke har tauebil i nærhetn til å bruke, så skal altså bil settes i N og bilen settes i ACC, og at man bees å bruke ekstra kraft ved bremsing, siden bremsekraftforsterkeren ikke er i bruk nå.

Se gjerne manualen fra inndeling 6-21, side 458.

https://issuu.com/hyundainorway/docs/kona_ev