Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test: Tesla Model 3 Performance - ingen over og ingen ved siden av

Startet av olavxxx, fredag 08. mars 2019, klokken 19:56

« forrige - neste »

Imagine

Ganske støyende bil, dessverre. Selv med 19 tommere.
https://m.youtube.com/watch?v=4TmxoYcQp6Q

Kul elbil, men vet om mange biler som er mye bedre enn den.

Espen Hugaas Andersen

Performance er senket og kan ikke utstyres med 18" felger. Om lydnivå er spesielt viktig bør man nok ikke gå for performance. Men tror de som velger performance kan leve med litt mer støy. Eksempelvis er mange superbiler tilnærmet uten lydisolering, ettersom det øker vekten. Og rene banebiler har ikke særlig med interiør en gang...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. mars 2019, klokken 22:56
Performance er senket og kan ikke utstyres med 18" felger. Om lydnivå er spesielt viktig bør man nok ikke gå for performance. Men tror de som velger performance kan leve med litt mer støy. Eksempelvis er mange superbiler tilnærmet uten lydisolering, ettersom det øker vekten. Og rene banebiler har ikke særlig med interiør en gang...

Om lavt støynivå i kupeen er viktig bør man vel strengt tatt ikke gå for Model 3. Den har dog mange andre gode kvaliteter som kan begrunne hvorfor man bør kjøpe den.

1317142119

Sitatet i tittelen var beregnet mot elbiler. Det er ingen elbiler over eller ved siden av, noe som er ganske åpenbart, i og med at det ikke eksisterer andre elbiler til salgs i Norge som er sedaner på størrelse med en familiebil ...

Men nok om det: skulle gjerne likt å lese mer om at vinduspusserne også må betjenes på displayet. Det kan jo bli interessant når det kommer meget lokal nedbør, i form av vannsprut fra motgående kjøretøy som kjører i en stor vanndam. Å ha den hendelen på rattstammen er jo en sikkerhetsmekanisme.

Imagine

Har prøvekjørt bilen en times tid.
Du får visket ruten enkelt ved å trykke på vindusspylerfunksjonen som er i hendelen ved rattet. Og da kommer vindusviskermenyen raskt opp nederst til venstre på ipaden så du kan regulere den på skjermen. Så du blir reddet i plutselige regnskyll. Der er derimot ikke så brukervennlig. Ikke ideellt, men ingen krise.

Bmwi3

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 08. mars 2019, klokken 22:56
Performance er senket og kan ikke utstyres med 18" felger. Om lydnivå er spesielt viktig bør man nok ikke gå for performance. Men tror de som velger performance kan leve med litt mer støy. Eksempelvis er mange superbiler tilnærmet uten lydisolering, ettersom det øker vekten. Og rene banebiler har ikke særlig med interiør en gang...
Feil! Du får kjøpt 18" felger til performance. Sportline blant annet..
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Bmwi3 på lørdag 09. mars 2019, klokken 12:13Feil! Du får kjøpt 18" felger til performance. Sportline blant annet..
Som Bjørn påpeker så har man da ekstremt lite klaring til bremsene. 18" på performance anbefales ikke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på lørdag 09. mars 2019, klokken 10:25Om lavt støynivå i kupeen er viktig bør man vel strengt tatt ikke gå for Model 3. Den har dog mange andre gode kvaliteter som kan begrunne hvorfor man bør kjøpe den.
Nå vet vi ikke hvor bra lydnivået er i ikke-performance med 18". Jeg har ikke sett en eneste test, ettersom demobilene til Tesla er performance. Jeg tror den senkede fjæringen kan ha en ganske betydelig påvirkning.

Men så klart, er lydnivå alfa og omega, så vil nok Model 3 aldri være i nærheten av f.eks Audi e-tron, så da bør man velge den.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

Å sammenligne Model 3 med etron, utover at de står på listen her begge to, går uansett ikke da de er totalt forskjellige karosserivarianter, prisklasser og kjører også totalt forskjellig.

Men andre billigere biler på listen, som egolf og i3s burde en betydelig dyrere Model 3 i det minste klare å måle seg opp mot på støydemping. Den bør helst være bedre da den koster mer. Selv koreanske billigbiler som Kona og e-niro er mer stillegående. De bør gjøre som for Model S, gå over støydempingen.
I3s er i likhet med Model 3P 10mm lavere den også. Så om det skulle ha innvirkning vil en normal i3 også kunne bli enda mer stillegående i målingene. Også i3 har 19 tommere. Kjedelig å kjøre en sportslig sedan med mest mulig gummi for å gjøre den mer stillegående når det er tøffe felger og dekk (20 tommere og performance) man helst vil ha. Den støyer i målingene til TeslaBjørn omtrent like mye som en Fiat 500e, det er rett og slett for dårlig.

Espen Hugaas Andersen

Med standard fjæring og 18" er det fullt mulig Model 3 er nede på omkring samme lydnivå som e-Golf. Det er ganske brukbart.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:52
Med standard fjæring og 18" er det fullt mulig Model 3 er nede på omkring samme lydnivå som e-Golf. Det er ganske brukbart.

Helt klart bra nivå på støydempingen i egolf, så det ville vært levelig. Likevel koster egolf 300.000 mot Model 3 sine 450-600.000. (Ja, jeg må jo da også nevne at Model 3 har riktignok betydelig bedre rekkevidde, akselerasjon og 4wd og fremstår som mer for pengene enn egolf).

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:53Helt klart bra nivå på egolf, så det ville vært levelig. Likevel koster egolf 300.000 mot Model 3 sine 450-600.000.
e-Golf starter på 335.400 kroner. Ca det samme som Model 3 SR, når den kommer til Norge.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

Det er mange måter å kjøpe ny e-golf på. Det er massevis av nye lagerbiler som man kan prutte på og de ligger ute for fra 299.000, som denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134064534

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Imagine på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:57
Det er mange måter å kjøpe ny e-golf på. Det er massevis av nye lagerbiler som man kan prutte på og de ligger ute for fra 299.000, som denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134064534
Uansett, startpris er noenlunde lik. Det er bare det at du kan utstyre Model 3 med mye mer rekkevidde, AWD og ytelse.

(Kan nevne at Model 3 med 18" har fortsatt 2" større felger enn e-Golf som Bjørn testet.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA