Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test: Tesla Model 3 Performance - ingen over og ingen ved siden av

Startet av olavxxx, fredag 08. mars 2019, klokken 19:56

« forrige - neste »

Imagine

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:59
Sitat fra: Imagine på lørdag 09. mars 2019, klokken 13:57
Det er mange måter å kjøpe ny e-golf på. Det er massevis av nye lagerbiler som man kan prutte på og de ligger ute for fra 299.000, som denne:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134064534
Uansett, startpris er noenlunde lik. Det er bare det at du kan utstyre Model 3 med mye mer rekkevidde, AWD og ytelse.


Det er riktig. Så for mange vil det bety en del og at man får mer for pengene ved å gå opp til 500-600.000 og gå for en tøff lynkvikk Model 3.
Men man får altså en helt ny e-golf med bedre støydemping til ca halv pris, om man ikke bryr seg om akselerasjon, rekkevidde over 20-24 mil, hurtiglading over 40-50kw, 4wd og sånt.
Valgte faktisk å selge i3s'n og beholde egolfen som elbil nr 2, både fordi den var håpløs å selge nå, men den er faktisk en god del bedre å kjøre (og litt kjedeligere) enn i3s.
Vi beholder nok den ved siden av bruksbil nr 1 som er e-tron til det kommer noe mer spennende å bytte den ut med.

Skal jo oppgradere litt på bensinbilsiden også. :-)

Espen Hugaas Andersen

Alle biler har alltid fordeler og ulemper.

e-Golf til 300k er åpenbart rimeligere enn Model 3 performance til 530k, som igjen er åpenbart rimeligere enn BMW M3 til noe sånt som 1 mill kroner.

Man bør kjøpe bil utifra ønsker og behov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Imagine

Det er fornuftig. Tiltredes. Selv liker jeg å bytte bil ofte og å sjelden holde meg til samme merke. Men jeg har en forkjærlighet for britiske og tyske biler med store motorer og høyt forbruk (enten det er strøm eller bensin de bruker mye av  ;) )

olavxxx

Sitat fra: Imagine på lørdag 09. mars 2019, klokken 14:08
Det er fornuftig. Tiltredes. Selv liker jeg å bytte bil ofte og å sjelden holde meg til samme merke. Men jeg har en forkjærlighet for britiske og tyske biler med store motorer og høyt forbruk (enten det er strøm eller bensin de bruker mye av  ;) )
Men å sammenligne eGolf med Model 3 er som å sammenligne Toyota Avensis med BMW M3 eller sammenligne BMW i3 med eTron.

Klart at Avensis er mer støysvak enn BMW M3...

Imagine

Sitat fra: olavxxx på mandag 11. mars 2019, klokken 00:18
Sitat fra: Imagine på lørdag 09. mars 2019, klokken 14:08
Det er fornuftig. Tiltredes. Selv liker jeg å bytte bil ofte og å sjelden holde meg til samme merke. Men jeg har en forkjærlighet for britiske og tyske biler med store motorer og høyt forbruk (enten det er strøm eller bensin de bruker mye av  ;) )
Men å sammenligne eGolf med Model 3 er som å sammenligne Toyota Avensis med BMW M3 eller sammenligne BMW i3 med eTron.

Klart at Avensis er mer støysvak enn BMW M3...

Vel det blir som å sammenligne en Golf GT mot en Mazda 6 MPS (google den bilen så ser du en bil med for sin tid å være masse hestekrefter med lav interiørkvalitet og vanlig/kjedelig utseende som hadde solgt masse om den ikke hadde avgifter).

BMW M3 holder mye høyere kvalitet enn Model 3. Men kjøremessig er Model 3 svært bra. De færreste ville nok betalt like mye for en ny Model 3 som for en ny BMW M3 om begge hadde rwd eller 4wd og ellers lignende forutsetninger (like avgifter) for sammenligningen. I Norge fremstår Model 3 derimot som et kupp pga avgiftene.
Men Model 3 støyer mye. Grunnen til at BMW M3 støyer en del er ikke pga uønsket hjulhus støy, men pga ønsket motorlyd. Det blir en stor forskjell.

Duft og stank. Støy fra hjulhus er som stank fra spy. Lyd fra vakker motorlyd er som duft fra en vakker kvinne.
Man kan også sammenligne det med musikk. Støy fra hjulhus er som å skru opp lyden på en låt du hater. Mens lyd fra en flott bensinmotor, som f eks forrige M3 hadde (utrolig vakker v8-lyd) er som å skru opp lyden av den flotteste rørende sangen du kan tenke deg.

Model 3 er en billigbil for massene og Tesla har gjort mye for å gjøre den så billig som mulig. Det merkes dessverre. BMW er en sportslig kvalitetsbil fremst i sin klasse på kjørefølelse for at den kvalitetsbevisste skal få følelsene til å ta overhånd. Etter min mening klarer ikke den nye M3 å levere opp til de gamle. Men det er en annen sak...

Desto mer imponerende er det at billigpregede Model 3 faktisk leverer så utrolig gode kjøreegenskaper som den gjør, bare med lynkvikk elmotor. Imponerende. Bare synd den har sine store ulemper.
Og et annet ankepunkt er at den dessverre ser like kjedelig ut som en e-golf i trafikkbildet. Den hadde fortjent et mye mer spennende og banebrytende design. Den er ikke stygg, men den «forsvinner i mengden» og er for høy på midten. Ser litt «rar» ut.

geear

Sitat fra: Imagine på mandag 11. mars 2019, klokken 08:14
Å kalle den «ingen over ingen ved siden» kan jo fort oppfattes som trolling og forherligelse det også?
Nå er det et direkte sitat og henvisning til en test i media - i en kategori på forumet som er nettopp om elbiler i media. Vil du krangle med Elbilforeningen om at det de skriver er trolling og forherligelse, så vær så god...

bno

OT vil bli slettet i respekt for trådstarter. 22:00
@imagine
Jeg stempler ingen meningsmotstander. Vi er det heller ikke slik jeg ser det. Men det er nyanser her og de bør man få lov å fremføre. Beklager om du har oppfattet det jeg fremfører slik du gjør. Det har aldri vært i mine tanker ikke et millisekund en gang. Jeg har stor respekt for alle synspunkt.

Magnus Hansen

Sitat fra: Imagine på mandag 11. mars 2019, klokken 07:05
De færreste ville nok betalt like mye for en ny Model 3 som for en BMW M3.


Det er jo ikke korrekt hvis du ser på det amerikanske markedet. Med prisforskjellene i Norge så er det jo et mirakel hvis BMW selger en eneste M3 i år

TJV

Mirakel var vel å ta hardt i. Det er bare å innse at noen vi ha en premium modell, takler fint verditapet og kjøper en BMW M3 som en bil de kun kjører med i sommerhalvåret. Samt de ikke vil ha en bil som «halve» nabolaget har. Hadde jeg hatt økonomi til det, så hadde jeg gjort akkurat det!
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

elektrolux

En del gode poeng her. Min stilling forblir som alltid, at jeg skulle ønske at jeg trengte en Tesla, nå selvfølgelig i T3 long range versjon.

Det gjør jeg altså ikke. Den blir for stor og fin til all småkjøringen, og mangler komforten og økonomien vi har på langturene i Marco Polo camperen.

Behovet for noe nytt og spennende ivaretar Solo som forhåpentligvis snart dukker opp , og så virker jo den nye bilen fra Honda som et godt alternativ til T3 for oss.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Imagine

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 11. mars 2019, klokken 21:06
Sitat fra: Imagine på mandag 11. mars 2019, klokken 07:05
De færreste ville nok betalt like mye for en ny Model 3 som for en BMW M3.


Det er jo ikke korrekt hvis du ser på det amerikanske markedet. Med prisforskjellene i Norge så er det jo et mirakel hvis BMW selger en eneste M3 i år

Amerikanske markedet: Det er fordi dagens utgåtte M3 ikke leveres lenger og M3 begynner salg og leveranse når den nye kommer senere i år.
Det holder fint med M340xi, den er billigere priset og akselererer minst like bra som en Model 3 Long Range.

Norske markedet: utelukkende pga de spesielle elbilfordelene. Det er ganske mange M3 på bruktmarkedet, men de leveres jo bare med RWD, så det er vel mer naturlig i Norge å sammenligne andre biler med AWD.

geear

Sitat fra: Imagine på onsdag 13. mars 2019, klokken 06:38
Det er jo ikke korrekt hvis du ser på det amerikanske markedet. Med prisforskjellene i Norge så er det jo et mirakel hvis BMW selger en eneste M3 i år

Amerikanske markedet: Det er fordi dagens utgåtte M3 ikke leveres lenger og M3 begynner salg og leveranse når den nye kommer senere i år.
[/quote]
Tror du må lese om igjen. Du skrev at de færreste vil betale like mye for en Model 3 som en M3, og så sier han at det ikke er riktig, fordi i USA koster de omtrent det samme, og der selger Model 3 i bøtter og spann.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA