Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bagasjeplass model 3 - erfaringer

Startet av a1101, søndag 03. mars 2019, klokken 07:09

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: My2cents på tirsdag 02. april 2019, klokken 15:21
De samme baggene som jeg testet her tar jeg med på påskeferie på vinterfjellet + skiutstyret i takboksen. Skal ta noen bilder da også :-)

Meget bra og illustrerende test som setter ting i perspektiv....
Med en litt raus takboks burde Model 3 dekke behovet til de aller aller fleste. Hadde den hatt hengerfeste og luftunderstell hadde jeg antakelig testet en M3 selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

My2cents

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 02. april 2019, klokken 15:23
Sitat fra: My2cents på tirsdag 02. april 2019, klokken 15:21
De samme baggene som jeg testet her tar jeg med på påskeferie på vinterfjellet + skiutstyret i takboksen. Skal ta noen bilder da også :-)

Meget bra og illustrerende test som setter ting i perspektiv....
Med en litt raus takboks burde Model 3 dekke behovet til de aller aller fleste. Hadde den hatt hengerfeste og luftunderstell hadde jeg antakelig testet en M3 selv.

Setter på min Thule Motion XXL som jeg hadde på XC70n, får vel ikke noen som er mer rommelig tror jeg :-)

Øyvind.h

Ja det er helt riktig det største beistet du kan sette på. Hadde den selv i 2016. Bag`er, barnevogn++++. Den tok unna alt. Og siden den var i plast var den faktisk ikke tyngre enn at jeg klarte å løfte den alene om jeg måtte. Noe helt annet enn glassfiberbeistene som krevde minst to personer....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. april 2019, klokken 15:14
Med erfaring fra -09 Avensis stv. der vi ikke pakker over bagasjerommstrekket, så oppleves TM3 til å ha mye bedre plass.
Familie på 4 med store tenåringer.

Avensis har oppgitt 543 liter bagasjeplass, mens Model 3 har 425 i følge Tesla (med frunk) ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Handyman

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. april 2019, klokken 16:06
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. april 2019, klokken 15:14
Med erfaring fra -09 Avensis stv. der vi ikke pakker over bagasjerommstrekket, så oppleves TM3 til å ha mye bedre plass.
Familie på 4 med store tenåringer.
Avensis har oppgitt 543 liter bagasjeplass, mens Model 3 har 425 i følge Tesla (med frunk) ;)
Ja, jeg vet.
Hva tallene sier er lite interessant. Det er svært ulike måter å måle på og sammenlikning av tallene har liten verdi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thomas Parsli

#35
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. april 2019, klokken 18:45
Hva tallene sier er lite interessant. Det er svært ulike måter å måle på og sammenlikning av tallene har liten verdi.


Det ser ut til at begge tallene er VDA, så jeg er ganske interessert i hvilken forklaring du har når forskjellen er 118 liter  :o

https://insideevs.com/epa-tesla-model-3-charges-cargo-space/ (kommentar fra "wavelet")
https://www.dinside.no/motor/vi-har-kjort-fornyet-toyota-avensis/61055173 (tabell ned på siden)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

PBL

Jeg tror 425l (= 15 cu ft) er etter amerikansk målemetode, og at VDA er 542l (som nå står på de europeiske sidene).
https://elbilforum.no/index.php?topic=45551.0

Handyman

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. april 2019, klokken 18:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. april 2019, klokken 18:45
Hva tallene sier er lite interessant. Det er svært ulike måter å måle på og sammenlikning av tallene har liten verdi.
Det ser ut til at begge tallene er VDA, så jeg er ganske interessert i hvilken forklaring du har når forskjellen er 118 liter  :o
https://insideevs.com/epa-tesla-model-3-charges-cargo-space/ (kommentar fra "wavelet")
https://www.dinside.no/motor/vi-har-kjort-fornyet-toyota-avensis/61055173 (tabell ned på siden)
Måtte nesten ut og måle.
Måler bagasjerommene på Avensis og TM3 til begge å være 450 liter. I tillegg kommer "kjeller" og frunk i TM3. De er ca75 liter hver.
Resultat:
Avensis (under bagasjetrekket som var forutsetningen min) ca 450 liter
TM3 med frunk og "kjeller" ca 600 liter
Så hvis jeg trekker fra 25 liter på Tm3 for nyforelskelse og legger til 25 liter på Avensis for lang og tro tjeneste så rommer altså TM3 100 liter mer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:25
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:21
Avensis (under bagasjetrekket som var forutsetningen min)
Da er vel mye av poenget med stasjonsvogn borte?
Det blir som med hengerfeste og takboks, det er ekstrakapasitet du helst klarer deg uten men som av og til er veldig grei å ha. ;)


Dessuten er bagasjetrekket en grei test på om du egentlig trenger stasjonsvogn. Hadde du spurt meg da ungene var små om vi kunne pakket med oss det vi trengte under trekket hadde jeg sagt 'not in Your fårikål' og henvist til 2 barnevogner, reiseseng, et lite fjell med uteklær, bleier, håndklær, vanlige klær, fottøy...Vi pakket til taket og fylte takboksen og dessuten mye på gulvet inne i bilen og setet mellom barnesetene..

Nå har vi de siste feriene faktisk klart å pakke under bagasjetrekket og da har vi på en måte bevist for oss selv at M3 er stor nok for oss. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: snakkesalig på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:25
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:21
Avensis (under bagasjetrekket som var forutsetningen min)
Da er vel mye av poenget med stasjonsvogn borte?
Ja egentlig, bortsett fra de gangene man skal frakte kolli som for store til åpningen i en sedan ;)
Har alltid som mål å kunne bruke innvendig speil (krav til biler med innvendig speil og bakrute) og har derfor "alltid" pakket under trekket på alle stasjonsvognene vi har hatt.
Har funket med to voksne og 2 tenåringer på hyttetur op fjellet med langrenn og alpinski. Har jo da skiboks i tillegg.
Det er en av grunnene til at det ikke var et vanskelig valg å gå fra Avensis til TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

falk1

Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. mars 2019, klokken 11:21
Nå har jeg ikke pakket bilen enda for tur. Men vi planlegger langtur med to voksne, to tenåringer og en hund til Kroatia i sommer.

Har hatt to stk 20' hjul i bagasjerommet, det var det veldig god plass til.

Hvis en pakker i bagger så er det utrolig hvor mye en får med.

Hvor skal du oppbevare bikkja på turen?

Sverre Hasvold

Sitat fra: falk1 på tirsdag 02. april 2019, klokken 22:22
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. mars 2019, klokken 11:21
Nå har jeg ikke pakket bilen enda for tur. Men vi planlegger langtur med to voksne, to tenåringer og en hund til Kroatia i sommer.

Har hatt to stk 20' hjul i bagasjerommet, det var det veldig god plass til.

Hvis en pakker i bagger så er det utrolig hvor mye en får med.

Hvor skal du oppbevare bikkja på turen?

Frunk? ;)

Counterpointer

Sitat fra: falk1 på tirsdag 02. april 2019, klokken 22:22
Sitat fra: knut.aulie på søndag 03. mars 2019, klokken 11:21
Nå har jeg ikke pakket bilen enda for tur. Men vi planlegger langtur med to voksne, to tenåringer og en hund til Kroatia i sommer.

Har hatt to stk 20' hjul i bagasjerommet, det var det veldig god plass til.

Hvis en pakker i bagger så er det utrolig hvor mye en får med.

Hvor skal du oppbevare bikkja på turen?
I buret sitt .......

Magnus Hansen

For mange er bagasjerommet til 3 tilstrekkelig for 100% av det de gjør. Men mistenker at ganske mange må gjøre tilpasninger for at bilen skal funke. Man kan ikke frakte hvitevarer eller de fleste møbler. Det gjør at man ikke kan handle dette brukt og må bestille hjemkjøring. Hageavfall er et annet typisk problem. Ekstra behovene forhold til oppussing av hus eller hytte er annen ting.  Så lenge man frakter på vanlig bagasje, er det jo ikke noe problem. Det er alle disse spesielle tilfellene som gjør det problematisk for mange. Det er derfor hengerfeste selvfølgelig hadde vært ekstra praktisk for en bil med såpass upraktisk bagasjerom.

olavxxx

Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:21
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 02. april 2019, klokken 18:58
Sitat fra: Handyman på tirsdag 02. april 2019, klokken 18:45
Hva tallene sier er lite interessant. Det er svært ulike måter å måle på og sammenlikning av tallene har liten verdi.
Det ser ut til at begge tallene er VDA, så jeg er ganske interessert i hvilken forklaring du har når forskjellen er 118 liter  :o
https://insideevs.com/epa-tesla-model-3-charges-cargo-space/ (kommentar fra "wavelet")
https://www.dinside.no/motor/vi-har-kjort-fornyet-toyota-avensis/61055173 (tabell ned på siden)
Måtte nesten ut og måle.
Måler bagasjerommene på Avensis og TM3 til begge å være 450 liter. I tillegg kommer "kjeller" og frunk i TM3. De er ca75 liter hver.
Resultat:
Avensis (under bagasjetrekket som var forutsetningen min) ca 450 liter
TM3 med frunk og "kjeller" ca 600 liter
Så hvis jeg trekker fra 25 liter på Tm3 for nyforelskelse og legger til 25 liter på Avensis for lang og tro tjeneste så rommer altså TM3 100 liter mer.
Jeg har ikke målt, men samboeren har en avensis.
Det er neppe mer plass i bagasjen til Avensis.

Vil også hevde Bugaboo buffalo enklere går inn i Model 3.
PS: Hadde Model X før, men den var egentlig for stor.

Model 3 er fin størrelse synes jeg, med mindre man må ha to barnevogner :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA