Lagringsplass i liter

Startet av grbmaw, tirsdag 02. april 2019, klokken 09:42

« forrige - neste »

grbmaw

Hei, ser på Tesla sin hjemmeside at de har listet 542l bagasjerom på model 3, men alt annet jeg ser på nettet er 425l? De amerikanske sidene lister også 15cu ft (altså 425l) på frunk + bagasjerom. Noen som vet om det er hjulbrønnen som ikke er tatt med og står for de resterende 117l?

Magnus Hansen

Jøss.. det kan være at de bruker en annen målemetode for bagasjerommet i Europa enn i USA. Det finnes forskjellige standarder som kan gi store variasjoner

grbmaw

Ja, mulig det er noe sånt. Litt interessant å vite for å sammenligne med feks Leaf. Ser man på tallene i testene har jo denne 435l, men er jo mindre enn model 3 på utvendig lengde og bredde. I Bjørn Nyland sin bananbokstest får han 6 i model 3 og 7 i Leaf'en, men da får han jo ikke benyttet frunk'en og reservehjulsbrønnen.

bjornskj

Merk bare at de variasjonene en ofte ser på andre biltyper, da spesielt combi og stasjonsvogn er om man måler opp til tak eller opp til seterygg. På en TM3 så vil jeg tro at det er mye mindre variasjon da det er en sedan med et lukket bagasjerom. Så eneste mulige variasjon som jeg ser er om man inkluderer rommet under platen bak og frunk.

SurSnasen

Eller noen har tastet feil? Samme siffer som inngår i 542 som 425, bare stokket om litt.

Magnus Hansen

Sitat fra: bjornskj på tirsdag 02. april 2019, klokken 12:26
Merk bare at de variasjonene en ofte ser på andre biltyper, da spesielt combi og stasjonsvogn er om man måler opp til tak eller opp til seterygg. På en TM3 så vil jeg tro at det er mye mindre variasjon da det er en sedan med et lukket bagasjerom. Så eneste mulige variasjon som jeg ser er om man inkluderer rommet under platen bak og frunk.

Men det er ikke så enkelt heller. I følge noen standarder så kommer man frem til volumet med enkelt å greit multiplisere bredde, lengde og høyde. Og så er det regler for hvordan man skal velge dimensjonene . Mens i følge andre standarder ser man hvor mange klosser av en hvis størrelse man får plass til. Er man usikker på man rett og slett se nøye på bagasjeplassen med egne øyne

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA