Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sjekk P100 priser på inventory

Startet av Contango, lørdag 02. mars 2019, klokken 10:56

« forrige - neste »

OlaM

"Noe må være feil" <- tvil oppstår
...
"Fikk tlf fra salgrep. som gratulerte" <- tvil pulverisert, avtale inngått
...
Avtale trekkes.

Ser ut som Tesla kan slite litt her ja.

edit: "Contango" kan jo forsåvidt kobles til salget i og med at P100D-markedet ikke var i backwardation.  :P
'21 3LR

Contango

Noe sånt, ja. Dessuten, det som fortonet seg som veldig billig lørdag var ikke like billig mandag. Min oppriktige mening er at det må være mer fornuftig for Tesla å selge disse bilene til de avtalte prisene enn å sitte med de på lager i lang tid fremover. Ikke vet jeg hva de tenker at andre kjøpere vil betale, men det kan umulig være så mye mer at det forsvarer lagerbeholdningen og en  sannsynlig juridisk prosess pluss enda mer kundestøy. Til slutt, det var nyttig med nabotråden som påpekte at prisene i noen andre land i Europa er vesentlig lavere når mva og andre avgifter er fratrukket. De har åpenbart mer å gå på nedover, og den nære historien viser at verdien av Teslaer er ufortsigbare greier. Det er ikke sikkert at det over litt tid er så grisebillig.

Edit: hehe. Godt poengtert med backwardation.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ELTesla

Har det skjedd noe mer her. Dukket brått flere Demobiler til salgs i dag til en høyere pris, men de var redusert i forhold til nye veiledende priser.

Tiger123

Sitat fra: ventle på torsdag 07. mars 2019, klokken 13:46
Jeg mener dere som har fått bekreftet kjøpet av Tesla har en veldig sterk sak om dere vil tvinge dem til å gjennomføre salget til den prisen dere fikk oppgitt. Unntaket i loven som gir dem rett til å kansellere fordi kunden måtte forstå at det var feilprising blir veldig vanskelig å få medhold i når man til og med har snakket med salgsrepresentant etter kjøpet. Hvis de mener det burde vært innlysende at det var en feil, så burde jo i hvertfall selger forstått det - selv før hen fikk kontrabeskjed fra Tesla sentralt.

Litt synd hvis man ikke kan bevise at denne samtalen med selger fant sted, men om det er flere kjøpere som har fått tilsvarende (muntlig) bekreftelse vil det igjen styrke troverdigheten.

Hvis det ikke er for sent, ta skjermbilder av eventuell ordreinformasjon inne på My Tesla-kontoen deres.

Jeg har snakket med advokat og han sier det samme som du skriver. De kan ikke bruke den generelle retten til å kansellere avtalen, hvis det ikke er åpenbart at kunden skjønner at prisen er feil.

Når i tillegg selger ringer noen timer etter bestillingen og gratulerer meg med kjøpet av: "en veldig bra bil til en meget fin pris.", så har vi alle en meget god sak.

Motorwatt

Det Tesla kanskje kan bruke som moment er at 18-20 biler i prisklasse 700K ble utsolgt i løpet av noen få timer? Da må det jo ha vært noe spesielt/feil med prisen vil de sikkert hevde.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

oyvind86

Man klager jo først til forbrukerrådet og så må man vel ta saken til forbrukerklage nemnda. Tesla kan fortsatt nekte og godta disse kjennelsene derifra så vidt meg bekjent. 

Etter dette må man gå til domstolen eller tingretten. Er det noen som faktisk har vært i en sak med Tesla i tingretten eller kjenner til slike saker? For meg virker det alltid som Tesla inngår forlik i siste liten med kundene sine før saken behandles i et høyere rettsinstitutt. Selvsalgs såfremt kunden har fått medhold i tidligere instanser som F. Eks. Forbrukerrådet.

JorEl

Bare tenker høyt...kan det være at Tesla har vurdert sine brukte P100D demobiler, som ekstra godt brukte? Kundene som er interressert i disse,  prøver sikkert akserelasjonen for det den er verdt.
Større slitasje, mindre verdt..
Bilene hadde en fin pris, som kanskje kundene og Tesla var fornøyd med, men så har andre tidligere kunder kommet inn på banen, for de synes det er uhørt av Tesla å selge de så billig?
Men Tesla blir jo kvitt demobiler og kan konsentrere seg om å selge nye biler SR og LR.

Eller er Tesla kjipe med de som trodde de hadde fått tilslaget, etter at de så bilene på nett, vurderte dem, kjøpte dem, fikk det bekreftet av Tesla på tlf?

Nyskjerrig :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

oyvind86

JorEl: Tesla er nok interessert i å øke bunnlinjen i første kvartal også. At en demobil som har gått 20 000-30 000 km. Har en del slitasje og er synlig godt brukt er det nok ingen tvil om, derimot er 700 000,- en gavepakke og gratulerer til de som har fått tilslag om dette går igjennom.

Jeg hadde aldri vurdert en slik bil om ikke prisen var satt etter tilstand, derimot kunne jeg fint vurdert en demobil med 3-4000 km. På telleren med noe rabatt.

spirrevipp

Sitat fra: Joachim@sancon.no på tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:25
Ser også at en del av CPO bilene faller med 2-4.000 om dagen, mens en annen bil gikk opp 20.000.

Tror endel av disse går som demo-biler og at det gjøres en justering basert på kilometerstand, slik var det tidligere ihvertfall. Hvis du følger med på noen CPO'er så kan du sammenligne kmstand/pris og se om du ser noen sammenheng.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Hodetelefoner

Prisene gikk opp 30-40.000kr ja.
Fikk heldigvis tak i en :)

glenn.sollid

40 000 oppå det de opprinnelig ble solgt for?

Teslams

Jeg fikk med meg at de lå ut igjen alle bilene som ble "feilpriset" 02.03.. Alle ble solgt igjen med et påslag på 30-40' over prisen de lå ute for sist... De solgte også noen helt nye inventory til 730 ish kun gått 20-30 km med alt utstyr... Billig billig... Hva gjør de som fikk opphevet kontrakten sin nå montro? De hadde nok kjøpt de for 30k ekstra også....

Thor2014

Sandvika

Da har jeg endret mening i hvert fall. Ikke «åpenbart feilpriset» når de legges ut igjen  4% dyrere. Dette og dobling av ekstrautstyrpeisene gjør at jeg mister siste snev av tillit til Tesla Norge. Dønn useriøst. På tide å bytte ut folk i nøkkelstillinger.

Joachim@sancon.no

Jeg har fulgt litt med på CPO prisene de siste 8-10 dagene og begynner å se et mønster i hvordan prisingen er.

Når bilen legges ut på CPO listen første gang så legges den ut ganske høyt. Gjerne godt over finn.no nivå. Så blir gjerne bilen priset ned automatisk 3-5000kr hver natt. Helt til den blir solgt.

Noen ganger stopper den opp, og da kanskje pga andre biler i samme kategori som akkurat har blitt solgt. Noen ganger går de også opp igjen et hakk.

Siden endringene skjer på natt og på mange biler må det være en eller annen algoritme som styrer prisene. Jeg tror nå at prisingen på de P100D bilene som ble blåst bort, er et resultat av at algoritmen fikk input om en stor reduksjon på P bilene som kanskje ble feiltolket.

Noe lignende skjedde med inventory 100d bilene nå de gjorde om på prisingen av EAP. Da steg prisene med 20.000 på nesten alle bilene over natta.

Prisingen på P100D demo bilene var jo selvsagt noe feil siden de ble blåst bort, men prisingen ble sikkert gjort maskinelt av et program og da må de ta støyten av det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA