Tråden for de som har fått svar fra Tesla angående nye priser

Startet av Fornybarbil, fredag 01. mars 2019, klokken 08:15

« forrige - neste »

begiljen

1. LR AWD, EAP
2. Ønsker downgrade til AP
3. Dette var OK. Fikk en e-post der jeg måtte bekrefte ønsket mitt (på engelsk)

Har ikke betalt noe så langt (venter fortsatt på første Final Invoice)
-Tesla Model 3 LR AWD 2019
-Nissan Leaf 2013 (solgt)

lintho

Sitat fra: El-nino på lørdag 02. mars 2019, klokken 15:52
«Tvunget til å velge». Vel. Det er ei fri verd. Normalt vil ein kjøpar vere nøgd med å få meir enn det han har bestilt/det som fylgjer av avtalen som er inngått.
Haha, dette er så fantastisk. Folk som klager på gratis ting.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

iCar

Sitat fra: atta på lørdag 02. mars 2019, klokken 14:25
Fikk dette nå. Veldig fornøyd.

Vi introduserer to ny Autopilotpakker som erstatter Enhanced Autopilot.

Alle kunder som har mottatt bil, eller venter på levering i 2019, vil motta en av de nye Autopilot-pakkene. Siden du ikke har Autopilot, vil du få Autopilot-pakken gratis. Dette inkluderer Autosteer og cruise control. Som et resultat av den nye lanseringen, vil kunder som holder en bestilling på Model 3 ikke få den nyeste prisen, men fortsatt få alle fordelene med en Autopilot-pakke, selv hvis du ikke har bestilt Autopilot.

Har du hentet bil allerede?
Og hvor fikk du dette på epost eller sms?

Elmaster

Sitat fra: lintho på lørdag 02. mars 2019, klokken 16:01
Sitat fra: El-nino på lørdag 02. mars 2019, klokken 15:52
«Tvunget til å velge». Vel. Det er ei fri verd. Normalt vil ein kjøpar vere nøgd med å få meir enn det han har bestilt/det som fylgjer av avtalen som er inngått.
Haha, dette er så fantastisk. Folk som klager på gratis ting.
les kommentaren oppe først da. Det er jo ikke gratis. Slutt å kalle det gratis. Man må betale 25000 for det.

akseln

Sitat fra: Elmaster på lørdag 02. mars 2019, klokken 13:51
jeg skjønner ikke....

Er det ikke en dårlig deal for oss som har ikke bestilt med enkel AP. Vi får nå det "inkludert i prisen" istedenfor prisavslag av ca 26000,- dvs at vi "betaler" 26000,- mens de som har allerede fått biler får den for bare ca 17000,-

Eller Tar jeg det feil?

Forutsatt identiske biler, så har du og den som allerede fått levert bil betalt (eller skal betale) nøyaktig det samme. Du får så AP inkludert i din pris, mens den andre eieren må betale 17.000,- hvis han ønsker AP.  Blir ikke dette et riktig eksempel?

kTesla

Sitat fra: hpe på lørdag 02. mars 2019, klokken 07:46
Sitat fra: iCar på fredag 01. mars 2019, klokken 20:11
Alle som har hentet bilen får enten AP eller FSD også kostnadsfritt

"All customers who bought a Tesla before yesterday's price decrease will be able to buy the Autopilot or Full Self-Driving capability for half of what those features would normally cost after initial purchase.
[..]
Any customer who bought a Tesla prior to this week's price adjustment will be able to upgrade to Autopilot for $2,000 or Full Self-Driving capability for an additional $3,000."

https://www.tesla.com/no_NO/blog/upgrading-autopilot-and-full-self-driving-capability
jeg skjønner ikke....

Er det ikke en dårlig deal for oss som har ikke bestilt med enkel AP. Vi får nå det "inkludert i prisen" istedenfor prisavslag av ca 26000,- dvs at vi "betaler" 26000,- mens de som har allerede fått biler får den for bare ca 17000,-

Eller Tar jeg det feil?

Ja, du tar «heldigvis» feil. Du som har bestilt uten noen form for AP blir «påskjønnet» den nye AP som har en verdi på 25000. Selv om du heller vil ha 25000 fremfor den nye AP får du ikkje det valget. Da må du avbestille/returnere bilen og bestille ny. Da får du bilen uten AP til 25000 lavere pris.

De som allerede har fått bilen derimot, får ikkje den nye AP. De har heller ikkje mulighet til å avbestille/returnere for å bestille ny til 25000 billigere. Heller ikkje ny med AP til samme pris. Men de blir tilbudt halv pris på AP no. Da må de ut med 17000. 17000 mer enn det du skal betale for din bil, der du «får» den nye AP «gratis».

Men lurer på om dette bare gjelder i USA. Og at i Norge får også de som allerede har kjøpt og betalt bilen uten AP, den nye AP «gratis» ved OTA(oppdatering over nett).

Du har bedre kort enn de som allerede har bilen. Mulig litt knotete forklart, men håper du skjønte det. :)

Elmaster

Sitat fra: kTesla på lørdag 02. mars 2019, klokken 16:52

"All customers who bought a Tesla before yesterday's price decrease will be able to buy the Autopilot or Full Self-Driving capability for half of what those features would normally cost after initial purchase.
[..]
Any customer who bought a Tesla prior to this week's price adjustment will be able to upgrade to Autopilot for $2,000 or Full Self-Driving capability for an additional $3,000."

https://www.tesla.com/no_NO/blog/upgrading-autopilot-and-full-self-driving-capability
jeg skjønner ikke....

Eller Tar jeg det feil?

Ja, du tar «heldigvis» feil. Du som har bestilt uten noen form for AP blir «påskjønnet» den nye AP som har en verdi på 25000. Selv om du heller vil ha 25000 fremfor den nye AP får du ikkje det valget. Da må du avbestille/returnere bilen og bestille ny. Da får du bilen uten AP til 25000 lavere pris.

De som allerede har fått bilen derimot, får ikkje den nye AP. De har heller ikkje mulighet til å avbestille/returnere for å bestille ny til 25000 billigere. Heller ikkje ny med AP til samme pris. Men de blir tilbudt halv pris på AP no. Da må de ut med 17000. 17000 mer enn det du skal betale for din bil, der du «får» den nye AP «gratis».

Men lurer på om dette bare gjelder i USA. Og at i Norge får også de som allerede har kjøpt og betalt bilen uten AP, den nye AP «gratis» ved OTA(oppdatering over nett).

Du har bedre kort enn de som allerede har bilen. Mulig litt knotete forklart, men håper du skjønte det. :)
Skjønner hva du mener.

At de har betalt de 25000 allerede siden bilen kostet 25000 mer før.

Håpet bare på at jeg får 25000 i avslag uten å kansellere og bestille på nytt siden jeg vil helst ha det over AP. Bruker gjerne de 25000 et annet sted.

Har lest og sett alt det er av AP men vil fortsatt spare penger istedenfor å bruke penger på det.

Det irriterer meg at mange ikke skjønner det. At noen vil IKKE betale ekstra for AP selvom vi vet hvor kjekt det kan være å ha det. De tror at alle absolutt MÅ ha AP og det renner med penger hos alle. Vel om dere har så mye ekstra penger å gi oss gjerne 25000 hver sånn at vi kan få AP uten å betale noe ekstra. Da tar vi gjerne AP og blir kjempe fornøyde. :)

Elmaster

Sitat fra: kTesla på lørdag 02. mars 2019, klokken 16:52

[..]

jeg skjønner ikke....

Eller Tar jeg det feil?

men godt forklart av deg uten å være så patroniserende som et par over her. Takk

kTesla

Skjønner hva du mener.

At de har betalt de 25000 allerede siden bilen kostet 25000 mer før.

Håpet bare på at jeg får 25000 i avslag uten å kansellere og bestille på nytt siden jeg vil helst ha det over AP. Bruker gjerne de 25000 et annet sted.

Har lest og sett alt det er av AP men vil fortsatt spare penger istedenfor å bruke penger på det.

Det irriterer meg at mange ikke skjønner det. At noen vil IKKE betale ekstra for AP selvom vi vet hvor kjekt det kan være å ha det. De tror at alle absolutt MÅ ha AP og det renner med penger hos alle. Vel om dere har så mye ekstra penger å gi oss gjerne 25000 hver sånn at vi kan få AP uten å betale noe ekstra. Da tar vi gjerne AP og blir kjempe fornøyde. :)
[/quote]

Forstår det godt. Og enig i at det hadde vært bedre å gitt deg muligheten til å få 25000 lavere pris, siden de først har gitt deg returrett på bilen. Men de håper vel at de fleste ikkje gidder bryet med å kansellere og bestille på nytt. Aktiveringen av AP for Tesla koster nok ikkje akkurat mange kronene. Samme med å gi de som bestilte EAP litt mer og kalle det FSD.

Derimot virker det som Tesla lar de med EAP(no FSD) nedgradere til nye AP. Men igjen så er jo dette bare noen tastetrykk på dataen. Og de får jo likevel på en måte inn litt penger for AP da også. Selv om de som nedgraderer sparer 41000 som FSD pakken utover AP til 25000. Da blir prisen og AP lik din bil. Ingen med EAP/FSD får nedgradere til uten AP heller.

Alt i alt skal Tesla ha skryt i akkurat det at de oppgraderer og endrer for de fleste. Men samtidig så har jo Tesla ikkje gitt seg selv noe valg, ettersom de har gitt 1-3-7 dagers returrett. Som og er noe å applaudere i seg selv. Men litt kritikk skal de ha, de burde informert mye bedre fra starten av. Og gjerne gjort disse endringene før Europa-leveringen startet for å unngå krøll og misnøye.

TRM

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 01. mars 2019, klokken 08:15
Denne tråden oppretter jeg sånn at vi kan samle svarene fra Tesla i èn tråd. Det vil gjøre det enklere å finne fram til sin problemstilling og Tesla sitt svar på det. Ber om at kun de som har snakket med Tesla poster her, og at følgende mal brukes:

1. Konfigurasjon på din bil (EAP/FSD/ingenting)
2. Spørsmål til Tesla
3. Svar fra Tesla
Godt initiativ!

Har hele tiden regnet på om det er rasjonelt å oppgradere til Performance. Bortkastet tid, selvsagt. Finnes ikke noe rasjonelt med det. Men nå som det kom prisendring fikk iallefall hjertet flere argumenter. Hjernen sier selvsagt fortsatt nei, men av og til skal en følge hjertet.

Så da ble det følgende endring idag:

Fra perlemorhvit LR, AP (forsåvidt FSD, men det lukker vi øynene for nå) - til en Solid Black (har hatt to Solid Black Model S, og lovt meg selv - aldri smørlakk igjen!), Performance med AP light!

Så da ble prisen 555000, mot 522000 på torsdag. Ca 30 000,- for Performance +++ kan man vel ikke argumentere mot? Sa hjertet...

Rupes polermaskin er kjøpt inn, så nå kan ripene bare komme!

Har forøvrig fått skriftlig bekreftelse på at endring ikke har konsekvenser for henvisningskoder knyttet til bestillingen.

Rykker helt bakerst i køen nå, men tror uansett at det ikke tar lang tid. Er tatt inn enormt mange flere svarte Performance enn hvite LR.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Lynkjapp

Sitat fra: kTesla på lørdag 02. mars 2019, klokken 17:19

Der er jeg også, bare at jeg ikke tror at det er noen som helst sjanse for det uten å "ombestille". Men hvis Tesla hadde gitt meg valget mellom å få igjen 25000,- å få ny AP så ville jeg ha valgt pengene.

SitatDet irriterer meg at mange ikke skjønner det. At noen vil IKKE betale ekstra for AP selvom vi vet hvor kjekt det kan være å ha det. De tror at alle absolutt MÅ ha AP og det renner med penger hos alle.

Jeg er en av de som har skrevet akkurat det samme, at autopilot ikke er noe man MÅ ha for at det skal være en Tesla og at det ikke er slik at alle som velger bort autopilot er teite gjerrigknarker. Men slik saken står nå så gidder jeg ikke tanken på å avbestille og kjøre hele løpet på nytt, med å vente på nytt VIN og ikke vite når man får bil.

Da velger jeg heller å bare bli med på Teslas tilbud, som for meg personlig er et godt tilbud. Jeg syntes 41800,- var for mye penger og jeg gadd ikke å betale for parkeringsfunksjoner og FSD som jeg sannsynligvis hadde hatt veldig lite bruk for (eller turt å bruke). Så for meg er den nye AP perfekt på alle måter. :)

Lynkjapp

Sitat fra: Elmaster på lørdag 02. mars 2019, klokken 17:10
men godt forklart av deg uten å være så patroniserende som et par over her. Takk

Godt mulig at jeg var en av dem du mener var patroniserende. Det var på ingen måte meningen. Jeg prøvde bare å stille opp matematikken i saken.

Men jeg er likevel uenig med deg om dette med "gratis". For meg så er det gratis. Jeg har akseptert prisen jeg skal betale for bilen og lar være å tenke på om den som kjøper bilen i morgen eller om to år får den billigere. Det har ingenting med meg og min bestilling og min bil å gjøre. Flott for den som får en lavere pris, men jeg er ferdig, jeg har bestemt meg og jeg kommer snart til å ha betalt den summen som har stått i final invoice i noen uker nå. Og så får jeg AP som en ren bonus som jeg ikke var forberedt på, og selv om jeg ikke har syntes at det er viktig så skal jeg helt sikkert klare å kose meg med den funksjonaliteten.

Og hvis jeg skulle ombestemme meg, hvis jeg skulle bestemme meg for at et prisavslag er viktigere for min privatøkonomi så har jeg fortsatt valget å tre ut av køen og bestille på nytt.

lintho

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 02. mars 2019, klokken 19:03

Godt mulig at jeg var en av dem du mener var patroniserende. Det var på ingen måte meningen. Jeg prøvde bare å stille opp matematikken i saken.

Men jeg er likevel uenig med deg om dette med "gratis". For meg så er det gratis. Jeg har akseptert prisen jeg skal betale for bilen og lar være å tenke på om den som kjøper bilen i morgen eller om to år får den billigere. Det har ingenting med meg og min bestilling og min bil å gjøre. Flott for den som får en lavere pris, men jeg er ferdig, jeg har bestemt meg og jeg kommer snart til å ha betalt den summen som har stått i final invoice i noen uker nå. Og så får jeg AP som en ren bonus som jeg ikke var forberedt på, og selv om jeg ikke har syntes at det er viktig så skal jeg helt sikkert klare å kose meg med den funksjonaliteten.

Og hvis jeg skulle ombestemme meg, hvis jeg skulle bestemme meg for at et prisavslag er viktigere for min privatøkonomi så har jeg fortsatt valget å tre ut av køen og bestille på nytt.
Helt korrekt tankegang spør du meg. Har man bestemt seg, og får noe ekstra uten å faktisk betale mer, så er det gratis.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Elmaster

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 02. mars 2019, klokken 19:03

Skjønner poenget ditt. Jeg har hverken fått noe form av faktura eller VIN, derfor mente jeg det jeg mener med gratis. Om jeg hadde fått final i voice/delivery date og alt hadde vært klart så hadde jeg ikke sagt noe og hadde vært fornøyd med "gratis" AP. Tror fortsatt at Tesla har vært flinke på alt dette her men hadde vært perfekt om de hadde gitt mulighet til å velge avslaget eller AP. Fordi jeg vil bestemme selv.

El-nino

Gratis betyr å få noko vederlagsfritt, å gje noko ut over det som er avtala.

Det har Tesla no gjordt (for dei aller fleste som venter på TM3).

Motsatt kan ikkje Tesla leggje til kostnadar ut over det som er avtalt.

Det har dei ikkje gjordt.

Så valget står mellom å halde på ein avtale ein har gjordt, eller å nytte høvet til å gå frå denne og lage ei ny. Og valget er fritt.

Nokon prisgaranti er det sjeldan ein får ved bilkjøp.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA