Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store endringer for Autopilot, EAP og FSD

Startet av Handyman, torsdag 28. februar 2019, klokken 23:18

« forrige - neste »

najtrox

Sitat fra: Mippen på fredag 01. mars 2019, klokken 14:59
Sitat fra: fnatiC på fredag 01. mars 2019, klokken 13:53
Fikk sms nå.

Vi har oppgradert din Model 3 med Full Self driving Capability. Dette inkluderer funskjonene; Naviger på Autopilot, Autoparkering, Automatisk filskifte, Autopark og Summon. Oppgraderingen har ingen ekstra kostnad.   For å ikke lenger motta SMS, svar STOPP.
Har vel bestilt EAP, som jeg har. Dette blir nå FSD, noe jeg forventer også innebærer HW3 oppgradering og fremtidige løsninger som skiltgjenkjenning, trafikklyst, city driving osv.
Hva hadde du bestilt? Hadde du bestilt uten autopilot og selvkjøring? Er ikke full self driving capability det samme som pakken som nå koster 41.800, som ikke bare er ACC og automatisk filholder?

fnatiC

Sitat fra: Mippen på fredag 01. mars 2019, klokken 14:59
Sitat fra: fnatiC på fredag 01. mars 2019, klokken 13:53
Fikk sms nå.

Vi har oppgradert din Model 3 med Full Self driving Capability. Dette inkluderer funskjonene; Naviger på Autopilot, Autoparkering, Automatisk filskifte, Autopark og Summon. Oppgraderingen har ingen ekstra kostnad.   For å ikke lenger motta SMS, svar STOPP.

Hva hadde du bestilt? Hadde du bestilt uten autopilot og selvkjøring? Er ikke full self driving capability det samme som pakken som nå koster 41.800, som ikke bare er ACC og automatisk filholder?

Hadde bestilt EAP som nå ble oppgradert til FSD. Koster det samme ja.

Handyman

#107
Sitat fra: Fornybarbil på fredag 01. mars 2019, klokken 14:17
Det er vel de to siste punktene på denne listen som krever HW3, og også det Elon Musk sier skal komme senere i 2019.
Jeg kan ikke finne noe info om at nye FSD trenger HW3, og tror heller ikke det er tilfellet.
Les infoen om FSD:
De gjeldende egenskapene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke Teslaen autonom. Fremtidig bruk av disse egenskapene uten tilsyn avhenger av å oppnå pålitelighet langt utover menneskelige sjåfører, som demonstrert av milliarder av kilometer med erfaring, likeså lovbestemt godkjenning, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Teslaen din oppgraderes kontinuerlig via OTA-oppdateringer under utviklingen av disse selvkjøringsegenskapene.

Dette er mye mindre ambisiøst en tidligere beskrivelse av FSD. De tar også mye tydeligere forbehold.

Jeg antar at alle funksjonene som er listet i nye FSD lar seg gjennomføre med dagens HW. Altså bare et par nye funksjoner til EAP.
Jeg tror denne omleggingen er gjort fordi Tesla ser at selvkjøring tar mye lenger tid, og for at de skal slippe å oppgradere en masse biler med HW3. Oppgradering skulle kun gjøres dersom det var nødvendig for å få FSD.
Så med denne omdefineringen, kan man få FSD uten å bytte HW. Billig for Tesla.
Spennende for de som har kjøpt FSD off-menu. Får de penger tilbake?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fornybarbil

Det er jo kjipt for de som har tatt i mot og betalt bilen, men sånn er visst gamet når man kjøper Tesla.. Jeg forstår det som at de som har EAP fra før og mottatt bil, de får beholde Summon, NOA og Parking, mens de som ikke har mottatt bilen og betalt blir oppgradert til Full Self Driving siden prisen er lik.

Fornybarbil

Handyman:

Hvor har du ellers hørt noe om at FSD krever HW3? Det er jo bare blitt snakket om i blogginnlegg eller enkelte tweets? Det som har blitt sagt da er at HW3 skulle rulles ut i første halvdel av 2019 og at det var en stor forskjell på HW3 og HW2.5 i regnekraft. Kan vel tenkes at det kreves i sammenheng med bykjøring osv?

bno

#110
Sitat fra: Mippen på fredag 01. mars 2019, klokken 14:59
Sitat fra: fnatiC på fredag 01. mars 2019, klokken 13:53
Fikk sms nå.

Vi har oppgradert din Model 3 med Full Self driving Capability. Dette inkluderer funskjonene; Naviger på Autopilot, Autoparkering, Automatisk filskifte, Autopark og Summon. Oppgraderingen har ingen ekstra kostnad.   For å ikke lenger motta SMS, svar STOPP.

F

Hva hadde du bestilt? Hadde du bestilt uten autopilot og selvkjøring? Er ikke full self driving capability det samme som pakken som nå koster 41.800, som ikke bare er ACC og automatisk filholder?
full self driving capability betyr selvsagt HW3 upgrade. Klart man absolutt må ta det for gitt. Sååå, så må man få dette på plass i final invoice og ordlyden i det kan vær egreit også å ha fokus på. Videre så tar man print out av dette jeg har lagt ved å nummerere det og får sign. som del av underskriving av kontrakten sammen med FI.

Autowinder

#111
Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 15:09
Sitat fra: Fornybarbil på fredag 01. mars 2019, klokken 14:17
Det er vel de to siste punktene på denne listen som krever HW3, og også det Elon Musk sier skal komme senere i 2019.
Jeg kan ikke finne noe info om at nye FSD trenger HW3, og tror heller ikke det er tilfellet.
Les infoen om FSD:
De gjeldende egenskapene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke Teslaen autonom. Fremtidig bruk av disse egenskapene uten tilsyn avhenger av å oppnå pålitelighet langt utover menneskelige sjåfører, som demonstrert av milliarder av kilometer med erfaring, likeså lovbestemt godkjenning, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Teslaen din oppgraderes kontinuerlig via OTA-oppdateringer under utviklingen av disse selvkjøringsegenskapene.

Dette er mye mindre ambisiøst en tidligere beskrivelse av FSD. De tar også mye tydeligere forbehold.

Jeg antar at alle funksjonene som er listet i nye FSD lar seg gjennomføre med dagens HW. Altså bare et par nye funksjoner til EAP.
Jeg tror denne omleggingen er gjort fordi Tesla ser at selvkjøring tar mye lenger tid, og for at de skal slippe å oppgradere en masse biler med HW3. Oppgradering skulle kun gjøres dersom det var nødvendig for å få FSD.
Så med denne omdefineringen, kan man få FSD uten å bytte HW. Billig for Tesla.
Spennende for de som har kjøpt FSD off-menu. Får de penger tilbake?
Ja er jo enig, men da er den SMS´en mer sånn «Ja, du skal få det du har betalt for» når en har bestilt forrige typen AP ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 01. mars 2019, klokken 15:14
Handyman:

Hvor har du ellers hørt noe om at FSD krever HW3? Det er jo bare blitt snakket om i blogginnlegg eller enkelte tweets? Det som har blitt sagt da er at HW3 skulle rulles ut i første halvdel av 2019 og at det var en stor forskjell på HW3 og HW2.5 i regnekraft. Kan vel tenkes at det kreves i sammenheng med bykjøring osv?
Det som er sagt er at de skal oppgradere HVIS det er NØDVENDIG.
Jeg tror ikke det er nødvendig for å klare FSD slik det nå er beskrevet. At ny HW kommer i nye biler her helt klart, men de slipper å oppgradere tidligere bilder hvis FSD slik det nå er beskrevet lar seg gjennomføre med HW2/2.5.
Jeg tror at bykjøring vil ha en hastighetsbegrensning, fordi det ikke krever så stor regnekraft og bildefrekvens.
Legg merke til kravet om at sjåføren må følge med. Det er ikke selvkjøring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Fornybarbil

Tror du at HW3 kommer i forbindelse med autonomisk selvkjøring altså? Det er jo årevis unna, og det virker veldig rart at de har sagt at utrullingen starter dette halvåret.

Handyman

Sitat fra: Autowinder på fredag 01. mars 2019, klokken 15:18
Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 15:09
Sitat fra: Fornybarbil på fredag 01. mars 2019, klokken 14:17
Det er vel de to siste punktene på denne listen som krever HW3, og også det Elon Musk sier skal komme senere i 2019.
Jeg kan ikke finne noe info om at nye FSD trenger HW3, og tror heller ikke det er tilfellet.
Les infoen om FSD:
De gjeldende egenskapene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke Teslaen autonom. Fremtidig bruk av disse egenskapene uten tilsyn avhenger av å oppnå pålitelighet langt utover menneskelige sjåfører, som demonstrert av milliarder av kilometer med erfaring, likeså lovbestemt godkjenning, som kan ta lengre tid i noen jurisdiksjoner. Teslaen din oppgraderes kontinuerlig via OTA-oppdateringer under utviklingen av disse selvkjøringsegenskapene.

Dette er mye mindre ambisiøst en tidligere beskrivelse av FSD. De tar også mye tydeligere forbehold.

Jeg antar at alle funksjonene som er listet i nye FSD lar seg gjennomføre med dagens HW. Altså bare et par nye funksjoner til EAP.
Jeg tror denne omleggingen er gjort fordi Tesla ser at selvkjøring tar mye lenger tid, og for at de skal slippe å oppgradere en masse biler med HW3. Oppgradering skulle kun gjøres dersom det var nødvendig for å få FSD.
Så med denne omdefineringen, kan man få FSD uten å bytte HW. Billig for Tesla.
Spennende for de som har kjøpt FSD off-menu. Får de penger tilbake?
Ja er jo enig, men da er den SMS´en mer sånn «Ja, du skal få det du har betalt for» når en har bestilt forrige typen AP ;)
Helt enig, nøyaktig slik tenker jeg også.
Sagt på andre måter:
EAP er døpt om til FSD
Tidligere visjon om selvkjøring (tidligere FSD) er erstattet med "EAP+" (nye FSD)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Fornybarbil på fredag 01. mars 2019, klokken 15:26
Tror du at HW3 kommer i forbindelse med autonomisk selvkjøring altså? Det er jo årevis unna, og det virker veldig rart at de har sagt at utrullingen starter dette halvåret.
Jeg tror HW3 er et skritt på veien mot autonom kjøring ja. Utrullingen kommer sikkert til å gå gradvis. Biler med HW3 vil sikkert klare mer selvkjøring en nye FSD.
Hypotese:
Tesla har nå levert FSD uten at de trenger å oppgradere HW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Ja det er en sann fryd å bli «oppgradert» til akkurat det samme  :D
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

bno

#117
Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 15:31
Sitat fra: Fornybarbil på fredag 01. mars 2019, klokken 15:26
Tror du at HW3 kommer i forbindelse med autonomisk selvkjøring altså? Det er jo årevis unna, og det virker veldig rart at de har sagt at utrullingen starter dette halvåret.
Jeg tror HW3 er et skritt på veien mot autonom kjøring ja. Utrullingen kommer sikkert til å gå gradvis. Biler med HW3 vil sikkert klare mer selvkjøring en nye FSD.
Hypotese:
Tesla har nå levert FSD uten at de trenger å oppgradere HW.
Det er jeg ikke så sikker på IMHO. Full selfdriving capability(FSDL) light? eller hvordan skal man tolke denne kategorien? Hva om man hypotetisk frasier seg bilen og kjøper en ny. Får man HW3 da eller om man betaler det samme?
Oppsummert: Har man en FDS light og en FSD full? (Som man da får ved å bestille en ny bil? Tror ikke det ergo HW3 upgrade.
Så har vi de som har bestil FSD. Om de får refundert / redusert sin FI hhv. med 25100,- vil være interessant å vite.

https://electrek.co/2019/01/23/tesla-self-driving-autopilot-hardware-3-0-computer-model-3/?fbclid=IwAR3mFG0-Kzvl6Ndy1tCYlwe3x-Wh_O3INgUOzUftRzGJbIUP-4NeDRlP4Y4

Handyman

Sitat fra: bno på fredag 01. mars 2019, klokken 15:51
Sitat fra: Handyman på fredag 01. mars 2019, klokken 15:31
Sitat fra: Fornybarbil på fredag 01. mars 2019, klokken 15:26
Tror du at HW3 kommer i forbindelse med autonomisk selvkjøring altså? Det er jo årevis unna, og det virker veldig rart at de har sagt at utrullingen starter dette halvåret.
Jeg tror HW3 er et skritt på veien mot autonom kjøring ja. Utrullingen kommer sikkert til å gå gradvis. Biler med HW3 vil sikkert klare mer selvkjøring en nye FSD.
Hypotese:
Tesla har nå levert FSD uten at de trenger å oppgradere HW.
Det er jeg ikke så sikker på IMHO. Full selfdriving capability(FSDL) light? eller hvordan skal man tolke denne kategorien? Hva om man hypotetisk frasier seg bilen og kjøper en ny. Får man HW3 da eller om man betaler det samme?
Oppsummert: Har man en FDS light og en FSD full? (Som man da får ved å bestille en ny bil? Tror ikke det ergo HW3 upgrade.
Så har vi de som har bestilt FSD. Om de får refundert / redusert sin FI hhv. med 25100,- vil være interessant å vite.
Det finnes bare en FSD nå, og den nye definisjonen er mye mindre ambisiøs.
Jeg mener Tesla kun har lovet oppgradering av HW dersom det trengs for å levere FSD.
Min hypotese er nå at Tesla mener at de leverer FSD uten at at HW må oppgraderes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

enjikaka

Snacket akkurat med Tesla på telefon. Hade 3 punkter å ta opp for meg som blir endret fra EAP -> FSD.

1. Jeg skal ha oppdatert final invoice.

Svar: Gutt 1; "no you get it for free we don't update the invoice then". Kjefta emot, fordi det jeg får skal stå på fakturaen. Gutt 2 på Tesla; "ja, det fikser vi". Klart med det! :)

2. Vil jeg få Hardware 3.0 når den kommer uten extra kostnad også?
Svar: Gutt 2; "ja, men det vet vi ikke når det er enda"

3. Jeg får alltså det der nye "city driving" etc som kommer senere i år for FSD?
Svar: Gutt 2; "ja, det får du!".

Håper dette klargjører for andre også. :)
Blå Model 3 LR-AWD FSD.
VIN 216 XXX
Tog levering: 2019-03-22

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA