Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store endringer for Autopilot, EAP og FSD

Startet av Handyman, torsdag 28. februar 2019, klokken 23:18

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: OlaM på fredag 01. mars 2019, klokken 11:12
Med Full Self Driving legger jeg til grunn at jeg kan lempes dritings inn i baksetet og dørvakten kan trykke på "ta ham hjem". Også en fordel hvis assymmetrisk luftfjæring gjør at jeg kan rulles ut ved ankomst.

With the roads we have here in Norway, the winters with heavy snow and salting (messing up the sensors and radar), I can't see FSD coming any time soon. We probably be several cars later by then.

Right now, in wintertime, there are a lot of days with snow on the roads that you can't even use normal AP, because the camera can't track the lines or the radar gets clogged up in front and you can't even use AP without Autosteer even.
Lets not even talk about the phantom break problems in tunnels and under bridges due to spotty GPS signal. This is the worst achiles heel of AP at the moment, that they still haven't solved, but other Nav systems like TomTom already did many years ago (snap to current road when going into tunnels for example).

And since Elon Musk refuses to use Lidar....well good luck solving that issue with just cameras.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: HKS på fredag 01. mars 2019, klokken 11:18
Sitat fra: zaltoz på fredag 01. mars 2019, klokken 10:37
Det positive er vel at FSD forutsetter HW3, så vi vil vel da på sikt få dette. Er det noen rykter rundt hvilke andre effekter HW3 vil gi annet enn mulighet for FSD? Raskere prosessor f. eks.?
Vel, ingen av de tingene de lover i umiddelbar fremtid i den nye FSD-pakken kommer til å kreve HW3...
Enig, virker som om selvkjøring er "lagt på hylla", og at det nå kun er mer førerassistanse i FSD som ikke krever HW3
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder

Snakket med tesla nå. Fikk utsatt levering til etter påske.
Hun sa at jeg som har bestilt EAP fikk FSD. Men kunne ikke endre til vanlig AP. Da måtte jeg avbestille og bestille på nytt. Vil da miste 9 mnd gratis superlading. Må tenkte på om jeg vil ha FSD eller betale 40.000 mindre å bare på AP...

Tulle

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 01. mars 2019, klokken 11:31
Hun sa at jeg som har bestilt EAP fikk FSD. Men kunne ikke endre til vanlig AP. Da måtte jeg avbestille og bestille på nytt. Vil da miste 9 mnd gratis superlading. Må tenkte på om jeg vil ha FSD eller betale 40.000 mindre å bare på AP...
9 mnd superlading er verdt noe om du planlegger ferietur til europa - utover det, ikke så mye verdt.
FSD ville for meg være meget spennende å ha. Der kommer det nye funksjoner gradvis.
Du må bare vurdere om du trenger de 40k veldig til noe annet.

bakskj

Til dere som har fått bilen allerede med autopilot. Hvor bra fungerer dette som ifølge konfiguratoren allerede er med i Autopiloten:
1: Naviger på Autopilot; automatisk kjøring fra av- og påkjøring til motorvei, inkludert trafikkmaskiner og forbikjøring av biler.
2: Autoparkering: både parallelle og perpendikulære steder.
3: Summon: den parkerte Teslaen din finner deg hvor som helst på parkeringsplassen. Helt sant.

Jeg er usikker på om de tre ovenstående punktene blir noe særlig brukt eller om de i det hele tatt fungerer i Norge? Kan jeg stå i parkeringshuset på kjøpesenteret og forvente at bilen finner meg?
Har selv 3er i bestilling med "gammel" EAP, men vurderer å droppe den og heller gå for standarden til 25.100,- og med det barbere av 42K totalt på bilens pris.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

TøddiVedder

9mnd gratis supercharging bryr meg ikke så mye, må rett og slett finne ut om FSD er verdt det. Kjøpte EAP mest pga det som AP nå blir.
Men sikkert kjekt å ha og gøy.

Torjus

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 01. mars 2019, klokken 11:31
Snakket med tesla nå. Fikk utsatt levering til etter påske.
Hun sa at jeg som har bestilt EAP fikk FSD. Men kunne ikke endre til vanlig AP. Da måtte jeg avbestille og bestille på nytt. Vil da miste 9 mnd gratis superlading. Må tenkte på om jeg vil ha FSD eller betale 40.000 mindre å bare på AP...

Det er det motsatte av det jeg ble fortalt. Jeg får avbestilt EAP til vanlig AP og får penger tilbake for EAP. Bilen er betalt og levers neste fredag.

C_B_

Sitat fra: NoTorjus på fredag 01. mars 2019, klokken 12:21
Sitat fra: TøddiVedder på fredag 01. mars 2019, klokken 11:31
Snakket med tesla nå. Fikk utsatt levering til etter påske.
Hun sa at jeg som har bestilt EAP fikk FSD. Men kunne ikke endre til vanlig AP. Da måtte jeg avbestille og bestille på nytt. Vil da miste 9 mnd gratis superlading. Må tenkte på om jeg vil ha FSD eller betale 40.000 mindre å bare på AP...

Det er det motsatte av det jeg ble fortalt. Jeg får avbestilt EAP til vanlig AP og får penger tilbake for EAP. Bilen er betalt og levers neste fredag.

La akkurat på tlf. med kundeservice. De sa at jeg ikke kunne gjøre om bestillingen med EAP(FSD nå) til kun AP. Jeg har ikke betalt og bilen kommer 7 mars.

De sa at de hadde nettopp fått melding om dette og at tidl. kunde antakelig hadde blitt feilinformert vedr. at det var mulig å få tilbake 41800 og gjøre om EAP til AP.

bno

#83
Sitat fra: TøddiVedder på fredag 01. mars 2019, klokken 12:17
9mnd gratis supercharging bryr meg ikke så mye, må rett og slett finne ut om FSD er verdt det. Kjøpte EAP mest pga det som AP nå blir.
Men sikkert kjekt å ha og gøy.
Vil vel kunne gå ut fra at bruktmarkedet vil "honorere" om man har FSD. Likeledes at dette er fremtidsbeskyttet av denne saken her:
https://www.teslarati.com/tesla-full-self-driving-free-hw3-upgrade-elon-musk

Man bør forsøke å sete seg inn i hva dette betyr holistisk sett:
"chip to the company's Neural Network would be "somewhere between 500% and 2000%" compared to the company's existing hardware. "

------------------
Så vil jeg legge til generisk, så ser jeg det slik at det som tjener mine interesser best er at Tesla tjener mest mulig penger (som de kan bruke på videreutvikling av infrastruktur ikke minst SuC nettverket, service respons, nye biler, gratis OtA software som bygger bilen til stadig nye "høyder").

Da blir jeg litt matt av å høre om de som er engstelige for at de ikke får 6 (9) måneder gratis SuC. Man kan bare undres??? Så her er vi på linje TøddiVedder....
(Dette er ikke en omskriving av Gro H. Brundtland for det var det hun viste og egentlig mente) at "Men det er typisk norsk å være klok dum."

Emils

#84
Men FSD tilbyr jo også mer funksjonalitet, blant annet mulighet til å navigere automatisk på motorvei. Selvfølgelig er det veldig individuelt hvor mye en slik funksjon blir brukt, men mange pendler E18/E6 og de veiene blir ufattelig kjedelig etter noen turer. Så jeg ser noenlunde verdien i å bare "holde" i rattet og la bilen kjøre forbi og holde en god fart mot målet.

Jeg antar også at vi bare har fått en smakbit på hva som kommer til FSD de neste årene.

bno


volkan

Hei,

Det sto i en post at Tesla ikke ville gi mulighet til å nedgradere de som har valgt oppgradering til 42k til enkel AP som kommer innebygget. Jeg valgte oppgradering bare pga lanekeeping og ACC, som gjør at resterende funksjonalitet ikke kan forsvare 42k ekstra.

Hva slags muligheter har man hvis Tesla ikke kan fjerne oppgraderingen? Jeg har ikke fått verken final invoice eller VIN.

alternativer
1: Tesla endrer uten noe kostnad
2: jeg kansellerer bilen og bestiller på nytt uten ekstra oppgradering. I dette tilfelle, får man tilbake hele 25000 som man har allerede betalt inn? Hvis man mister noe av summen ved kansellering i dette tildspunktet, får man hele summen når man evnt bruker angreretten når man henter bilen.

Hvordan tror folk at dette vil la seg gjøre? Jeg orker ikke å prøve å ringe tesla i disse dager da det er tydeligvis veldig mange som ringer inn nå... Takker for svar


Magnus Hansen

Sitat fra: volkan på fredag 01. mars 2019, klokken 13:23
Hei,

Det sto i en post at Tesla ikke ville gi mulighet til å nedgradere de som har valgt oppgradering til 42k til enkel AP som kommer innebygget. Jeg valgte oppgradering bare pga lanekeeping og ACC, som gjør at resterende funksjonalitet ikke kan forsvare 42k ekstra.

Hva slags muligheter har man hvis Tesla ikke kan fjerne oppgraderingen? Jeg har ikke fått verken final invoice eller VIN.

alternativer
1: Tesla endrer uten noe kostnad
2: jeg kansellerer bilen og bestiller på nytt uten ekstra oppgradering. I dette tilfelle, får man tilbake hele 25000 som man har allerede betalt inn? Hvis man mister noe av summen ved kansellering i dette tildspunktet, får man hele summen når man evnt bruker angreretten når man henter bilen.

Hvordan tror folk at dette vil la seg gjøre? Jeg orker ikke å prøve å ringe tesla i disse dager da det er tydeligvis veldig mange som ringer inn nå... Takker for svar

Dette skulle vært fint å vite.. jeg har godt ut fra at man får igjen alt hvis man kansellerer bil. Det virker jo helt meningsløst å ta i mot bilen og levere den rett tilbake.

volkan

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. mars 2019, klokken 13:27
Sitat fra: volkan på fredag 01. mars 2019, klokken 13:23
Hei,

Det sto i en post at Tesla ikke ville gi mulighet til å nedgradere de som har valgt oppgradering til 42k til enkel AP som kommer innebygget. Jeg valgte oppgradering bare pga lanekeeping og ACC, som gjør at resterende funksjonalitet ikke kan forsvare 42k ekstra.

Hva slags muligheter har man hvis Tesla ikke kan fjerne oppgraderingen? Jeg har ikke fått verken final invoice eller VIN.

alternativer
1: Tesla endrer uten noe kostnad
2: jeg kansellerer bilen og bestiller på nytt uten ekstra oppgradering. I dette tilfelle, får man tilbake hele 25000 som man har allerede betalt inn? Hvis man mister noe av summen ved kansellering i dette tildspunktet, får man hele summen når man evnt bruker angreretten når man henter bilen.

Hvordan tror folk at dette vil la seg gjøre? Jeg orker ikke å prøve å ringe tesla i disse dager da det er tydeligvis veldig mange som ringer inn nå... Takker for svar

Dette skulle vært fint å vite.. jeg har godt ut fra at man får igjen alt hvis man kansellerer bil. Det virker jo helt meningsløst å ta i mot bilen og levere den rett tilbake.

Jeg er helt enig, jeg tenker hvis de er så firkantet at de tvinger til noe slikt pga en prosess de må følge... Jeg kan ikke forstå det skal være en issue når det er en SW endring som gjøres online...

afagerholt

Sitat fra: volkan på fredag 01. mars 2019, klokken 13:30
Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 01. mars 2019, klokken 13:27
Sitat fra: volkan på fredag 01. mars 2019, klokken 13:23
Hei,

Det sto i en post at Tesla ikke ville gi mulighet til å nedgradere de som har valgt oppgradering til 42k til enkel AP som kommer innebygget. Jeg valgte oppgradering bare pga lanekeeping og ACC, som gjør at resterende funksjonalitet ikke kan forsvare 42k ekstra.

Hva slags muligheter har man hvis Tesla ikke kan fjerne oppgraderingen? Jeg har ikke fått verken final invoice eller VIN.

alternativer
1: Tesla endrer uten noe kostnad
2: jeg kansellerer bilen og bestiller på nytt uten ekstra oppgradering. I dette tilfelle, får man tilbake hele 25000 som man har allerede betalt inn? Hvis man mister noe av summen ved kansellering i dette tildspunktet, får man hele summen når man evnt bruker angreretten når man henter bilen.

Hvordan tror folk at dette vil la seg gjøre? Jeg orker ikke å prøve å ringe tesla i disse dager da det er tydeligvis veldig mange som ringer inn nå... Takker for svar

Dette skulle vært fint å vite.. jeg har godt ut fra at man får igjen alt hvis man kansellerer bil. Det virker jo helt meningsløst å ta i mot bilen og levere den rett tilbake.

Jeg er helt enig, jeg tenker hvis de er så firkantet at de tvinger til noe slikt pga en prosess de må følge... Jeg kan ikke forstå det skal være en issue når det er en SW endring som gjøres online...
Får igjen alt ved kansellering.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA