Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Første TM3 på finn.no

Startet av indianrunner70, lørdag 16. februar 2019, klokken 00:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:38
Solgt også nå.

Er en bil der som er merket som "solgt" ja. Samme firma har også en ny annonse ute med en identisk (så langt jeg kan se) bil men med litt lavere pris og denne gangen med bilder fra egne lokaler da denne bilen er levert.

Så nei, har mine tvil om at den reelt sett er solgt. Dersom det skulle vært reelt salg til den prisen som var oppgitt hadde de ikke hatt noen grunn til å sette ned prisen på #2.


Model S 85D

DagfinnN

Følger deg bare delvis. Jeg selger snart en leilighet i Oslo som jeg vil tjene en million på. Den er mer brukt nå enn da jeg kjøpte den for noen år siden. Markedet bestemmer. Så lenge noe kjøper disse bilene til overpris, vil noen selge de.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: emurof på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:14
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 19. februar 2019, klokken 13:54
Jeg har vært forundret over hvor lenge prisen var høyere på Finn for en brukt Model S enn for en ny fra Tesla.

Når da?
Ser at jeg burde spesifisert «kunne være» i stedet for «var».

Perioden er fra 2013 og omtrent frem til i dag.
Det er mange som har hatt godt utbytte av stigende valutakurs på dollar og økende pris fra Tesla.

Sjekket senest i dag for en kollega som lurer på å bytte inn sin S70D 2016, på Finn ligger det mange til rundt 540, inventory fra Tesla lå på 489.... Denne finnes jo ikke som ny.

ToWalkOrDrive

Tipper det er en del som ennå er i tvil om Model 3 er en lur bil å kjøpe for dem...og hvis de kan få enda mer enn de betaler for den så selger de den gjerne.... pga manglende hengerfeste, løgnas-takbøyler og relativt liten lasteluke.
Tesla Model Y                         2021-

geear


geear

Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:12
De aller fleste i samfunnet synes at å kjøpe opp billetter til konserter for å selge dem til overpris når det er utsolgt er uetisk, og det er i noen land ulovlig = svartebørssalg.
Hvilket belegg har du for å si at de fleste synes det? Jeg syns det er ugreit i Norge, fordi det er ulovlig. Å flippe bil er ikke ulovlig. Heller ikke å flippe en melkekartong eller en makrellboks, som kjøpmannen på Remaen nedi gata gjør, og tjener millioner på. Hva er forskjellen?

Strøm Tycoon

Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 16:17
Her er en Performance som vel kun har ca. 20k tillegg:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140620921

Det er ikke det engang, følger med vinterhjulpakke til ~18 000,-

Krizz

Sitat fra: model3citizen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:36
Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 16:17
Her er en Performance som vel kun har ca. 20k tillegg:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140620921

Det er ikke det engang, følger med vinterhjulpakke til ~18 000,-


ehhm?

Komplette vinterhjul kan kan følge med for selvkost (18.490,-)

Balrog

Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 16:19
Sitat fra: Balrog på tirsdag 19. februar 2019, klokken 14:12
De aller fleste i samfunnet synes at å kjøpe opp billetter til konserter for å selge dem til overpris når det er utsolgt er uetisk, og det er i noen land ulovlig = svartebørssalg.
Hvilket belegg har du for å si at de fleste synes det? Jeg syns det er ugreit i Norge, fordi det er ulovlig. Å flippe bil er ikke ulovlig. Heller ikke å flippe en melkekartong eller en makrellboks, som kjøpmannen på Remaen nedi gata gjør, og tjener millioner på. Hva er forskjellen?

Du ser ikke forskjellen på å drive en mva-registrert matforretning som tilbyr tjenesten kvalitetssikrede matvarer nær deg nesten døgnet rundt hele uka, betaler skatt av overskuddet, har lønnede ansatte og det å haie inn kroner på skattefritt spekulativt kjøp og salg av bilreservasjoner (eller boligreservasjoner for den saks skyld) fra sofaen?

Jeg tviler på om noen av bilflipperne innberetter så mye som en krone av det som faktisk blir skattepliktig inntekt av dette.

Tips: Det er enda mer penger å tjene på å kjøpe opp mat i sultrammede land og selge det videre til flyplasspriser.

På dette området er jeg og Løve såpass meningsfeller at det nesten blir erotikk. De verste profitteksemplene var vel Opel Ampera-e som ble solgt svindyrt når GM stoppet leveringen av sine compliance cars.

Ettersom det later til at leveransene på TM3 kommer i skyhøyt tempo har bilflipperne svært dårlig tid om de skal gjøre kroner av dette. Av TM3-kjøperne som ikke har reservert er det ikke så veldig stor prosentandel som gidder å betale mange titusener for å slippe å vente noen uker på ny bil tror jeg.

OT: Jeg tror at de andre elbilprodusentene vil få merkbart med kanselleringer framover. Drøyt 100k mer for en TM3 enn å vente på en Hyundai Kona? Parkerte ved siden av en Kona i dag og vel, jeg finner ikke noe argument for Kona framfor TM3. Jeg koser meg ikke over dette, men TM3 kan nok gjøre ventetida på andre elbiler betydelig mindre enn i dag.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

hobbybonden

Sitat
Jeg tviler på om noen av bilflipperne innberetter så mye som en krone av det som faktisk blir skattepliktig inntekt av dette.

Tviler jeg også på i og med at å selge en bil med avanse ikke er skattepliktig, det krever et omfang som tilsier at det går over til å bli næringsvirksomhet.

Er det like "urettferdig" med paralellimport?

geear

Du kunne bare svart på spørsmålet, i stedet for å bruke hersketeknikker.

Jeg registrerer at du nærmest konkluderer med at dette er straffbar virksomhet, på tross av at du antageligvis bare gjetter? Har man brukt gjenstanden selv så er det ikke skattepliktig, og har man ikke, så er det opp til hver enkelt å rapportere det, akkurat som for alle som driver business. Hva hver enkelt gjør får være deres sak, akkurat som din skattemelding er mellom deg og skatteetaten.

Balrog

Jeg tror ikke det har noen hensikt å rede ut for grensedragningen mellom skattepliktig virksomhet og "hobbyvirksomhet" i denne tråden, men bilflipping med gevinst som formål kan uansett vanskelig defineres som hobby. Gjøres det i større omfang (flere biler/reservasjoner) vil gevinst uansett være skattepliktig. Om man "har brukt den selv" =kjørt bilen hjem fra Tesla spiller liten rolle.

Skatt er forresten ikke en privatsak. Skattebetaling er det som får samfunnet til å fungere. Uten skatt, ingen veier, pensjon, skoler, sykehus og ingen lønn til Sylvi Listhaug.

Jeg beklager selvsagt om jeg har tråkket på noen bilflipperes tær når jeg har argumentert for at jeg synes slik aktivitet er uetisk og sleipt - eller forresten ikke, når jeg tenker meg om. Jeg står ved fornærmelsene av bilflippere, vel vitende om at de sikkert har andre personlige egenskaper som kan være svært gode. Som Løve vil jeg kjenne skadefryden varme om de må selge med tap. Hehe..
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

creal

Det er ikke bare forskjell etter loven, det er også en realitetsforskjell mellom å flippe biler og å flippe konsertbilletter; de som flipper elbiler, stimulerer til produksjon av elbiler, og/eller legger til rette for at flest mulig av verdens elbiler havner i Norge, som er gunstig mtp lokal luftforurensning.

geear

Sitat fra: hobbybonden på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:46
Sitat
Jeg tviler på om noen av bilflipperne innberetter så mye som en krone av det som faktisk blir skattepliktig inntekt av dette.

Tviler jeg også på i og med at å selge en bil med avanse ikke er skattepliktig, det krever et omfang som tilsier at det går over til å bli næringsvirksomhet.

Er det like "urettferdig" med paralellimport?
Det er feil, gevinst ved salg av innbo og løsøre er skattepliktig dersom man ikke har brukt det selv. Så blir den delen en tolkning. Har jeg kjørt bilen fem kilometer for å handle en cola, før jeg bestemmer meg for å selge, så er den nok fritatt. Selv før jeg har fått bilen, etter kontraktsinngåelse, kan jeg kanskje ombestemme meg og finne ut jeg vil selge bilen når jeg får den, men allikevel rekke å bruke den privat før overlevering til ny eier. Om noe slikt går klar hos skatteetaten vet jeg ikke, men til syvende og sist er det kun eier/selger som vet hva planen var. Mange flippere har nok planlagt å flippe allerede før kontraktsinngåelse, og da bør det være klart at det er skattepliktig.

Strøm Tycoon

Sitat fra: Krizz på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:39
Sitat fra: model3citizen på tirsdag 19. februar 2019, klokken 17:36
Sitat fra: gr på tirsdag 19. februar 2019, klokken 16:17
Her er en Performance som vel kun har ca. 20k tillegg:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140620921

Det er ikke det engang, følger med vinterhjulpakke til ~18 000,-


ehhm?

Komplette vinterhjul kan kan følge med for selvkost (18.490,-)

Aha, sånn går det når man leser annonsene veldig fort :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA