Model 3 som familiebil til 4?

Startet av casall, fre 15. feb 2019, kl. 11:32

« forrige - neste »

casall

Vil dere si at Model 3 egner seg greit som en familiebil med 2 voksne og 2 barn? Tenker både plass til barneseter, barnevogn, bagasjerom osv? Begge voksne er forholdsvis lange, 180 og 193, så seteplassen foran med barneseter bak på må være bra.

SurSnasen

Det spørs jo hvor store barna er, og hvor mye bagasje dere regner med å dra rundt på.
Model 3 er en sedan. Bagasjerommet er relativt greit, men en barnevogn fyller fort det meste av volumet. Innlastingen gjennom brevsprekken kan også være utfordrende.
I tillegg er det verdt å huske på at dørene til baksetene er lave. Dvs, det er kronglete å laste småunger inn i og ut av barneseter.

Men for all del, klarer man å leve med begrensningene så er det jo en kurant bil å ha.

casall

Et barn på vei, og blir nok en nummer to innen få år. Men planen er jo å kunne kjøpe en bil vi kan ha i mange år, selv når ungene er større. Tror dere Kia Niro f.eks er mer praktisk?

lintho

Vi er 3 stykker (1 på 3 år), og vi får nok en til rakker innen 1-2 år. Vi har bestemt oss for at en Model 3 er det vi ønsker, og dermed må vi pakke mindre\smartere. No biggie. Mindre dritt å flytte frem og tilbake til bilen. Siden S er for dyr for oss, kan vi ikke få alt i et bilkjøp(enda).

Jeg pakker heller mindre med meg på tur, enn å velge en Kia over en Tesla for å si det slik  :D
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Vesel

Kjør på. Jeg skal ihvertfall ikke bytte bil ved eventuelle barn. Må bare pakke litt smart og/eller gå til innkjøp av takboks.

Gamlingene mine klarte seg med en Seat Toledo 1996 fra vi to var 5-6 år gamle, selv på årlige turer til Nederland. Senere en Toyota Corolla 2008, og vi ennå bodde hjemme. Ikke veldig komfortabelt for oss to bak etterhvert som vi var eldre, men det gikk. Ved frakt av mye bagasje brukte de takboks. Model 3 er en mellomstor sedan med merkbart mer benplass, ett hakk større enn de to kompaktsedanene.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

casall

Har en Leaf 30kwh i dag, så går ut ifra den vil føles romsligere. M3 er vel også romsligere enn Ioniq?

Magnus Hansen

Nå er jo heller ikke alle småbarnsfamilier like, så man må jo se litt på eget behov. Og ville nå absolutt anbefalt å se bilen. Kanskje ta med barnevogn å teste hvor mye plass den tar.

Vesel

Sitat fra: frtan på fre 15. feb 2019, kl. 11:55
Har en Leaf 30kwh i dag, så går ut ifra den vil føles romsligere. M3 er vel også romsligere enn Ioniq?
Jeg har sett og prøvekjørt alle tre bilene det er snakk om. Model 3 er klart romsligst. Merker det tydeligst i baksetet, men tror den har mer bagasjeromsplass også, ihvertfall når du tar med frunken og bagasjeromsgropa. Ingen vesensforskjell da.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Thob

Hei.
Jeg har også prøvekjørt model 3 og E-Niro, og som familiebil og med små unger vil jeg helt klart si at E-Niro er mest praktisk, spesielt med små barn inn og ut av barnestoler etc, samtidig er den enklere å laste inn og ut av.
På tross av dette (har selv to små barn), har jeg gått for Model 3, rett og slett fordi den er MYE kulere og er et bedre kjøp etter min mening:)

MikkeBoomBoom

Har prøvekjørt Niro og prøvepakket Model 3. Model 3 ga oss best plass med vår konfigurasjon. Sittedelen/sportsdelen under rommet i bagasjerommet eller i frunk og bedre plass med barnesete montert (Cybex Sirona S).

PBL

Vi har prøvd Model 3 med to barn på 6 og 10, og det er fint stor bil til det bruk. Jeg er 1,83m og bak meg er det fin plass på baksetet.

Bagasje er ikke noe problem heller, men vi er også vant med en Citroen C3, så kanskje vi ikke pakker så mye.

Philip Marlowe

Da jeg var barn for mer enn et halvt århundre siden, så var det ikke uvanlig at barnefamiliene hadde bare en liten folkevogn hvor de stappet inn en haug med unger, barnevogner, kofferter, bestemødre, hustelt, fiskestenger og mye annet. Det gikk det også.

daktari

Takboks Kan ta mye bagasje. Romslig bil. Kjør på!

(Men det er mer praktisk med stasjonsvogn... En grunn til at de fleste kjøper dette fremfor sedan)
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ladov

Da ungene var små fylte vi en Passat stasjonsvogn til randen og vel så det. Bagasjerommet fylt opp til taket, takboks som måtte lirkes igjen+diverse småplukk på gulvet i kupeen... Det var 2 barneseter, 2 barnevogner, reiseseng og et lite fjell med uteklær, skotøy, bleier, håndklær osv..

Nå som ungene er halvstore har det nesten gått sport i å pakke lite til lengre turer. I sommer brukte vi bare plassen under bagasjetrekket på en 4-ukers bilferie nedover i Europa. Og da hadde ungene med greier til fotballcup og fjelltur pluss at vi hadde plass til å shoppe litt. 3ern har mer bagasjeplass enn det vi har under bagasjetrekket på dieseldyret. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

AppleKnocker

Sitat fra: frtan på fre 15. feb 2019, kl. 11:55
Jeg har hatt Leaf, Ioniq og Model S. Har prøvekjørt Model 3.

Leaf er bygget mer i høyden. Det gjør at romstering inne i bilen med barneseter, belter osv blir mye enklere. Model S er stor, men jeg har aldri hatt en bil hvor det er så trangt å få på et belte på en forovervent barnestol.
Romslighet er mer en bagasjeplass. Lave biler kjennes gjerne ikke så romslige selv de opptar like mye plass som en Suburban.

Det er grunn til at du sjelden ser barnefamilien stappe vogna inn i en sedan. Det er sikkert mulig, men prøv det først i den bilen du har lyst på. Selv ville jeg ikke gått på en Model 3 i barnevogn perioden.

Spørs også litt hvor viktig rekkevidde er for deg.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA