Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

ok67

Sitat fra: Lars_F på onsdag 13. februar 2019, klokken 11:05
Mange gode forslag her  :+1: Vi har allerede ladestasjoner på Dombås og Hjerkinn, så om du fortsetter noen kilometer til fra Dovre, så er det muligheter for å få ladet der.
Stemmer det, men YXen på Dovre er ein populær plass å stoppe pga veikroa der.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ok67

#16
På Fosen er det også plass til fleire ladestasjonar enn i Åfjord, Botngård og Brekstad. Om du f.eks. kun skal til/frå Trondheim/Råkvåg med elbil med begrensa rekkevidde har du ei utfordring. Trondheim - Åfjord kan vel kanskje også vere ei utfordring utan ladestopp på vegen, i alle fall om vinteren.
(Botngård har kun saktelading viser det seg.)
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Turbato

Jeg støtter behovet for hurtiglader mellom Trondheim og Åfjord og hurtiglader i Lundamo og omegn. Førstnevnte er i dag 7,5 mil uten engang mulighet for saktelading. Når det gjelder sistnevnte er det smått utrolig at det ikke finnes hurtiglading mellom Trondheim (Klett) og Støren. En lader enten på Kvål, Ler eller Lundamo hadde gjort nytten.

Sølve

Geilo har kun en eneste hurtigladere som det ofte er kø på og har også vært defekt i perioder.  En skikkelig hurtigladestasjon her vil være kjærekommen for trafikk over rv 7 og i tillegg få alle mediefolk på Geilo som kunder.   Om ikke Grønn Kontakt satser her ligger det tilrette for BKK å fylle dette hullet mellom resten av Hallingdal og Hordaland for elbilistene.
Bergen

Bergen62

 Kommer det noen oppgraderinger til 100 KW på voss eller planlegges det noen nye på strekningen e16 fra voss til lærdal -?

Lars_F

Voss og Aurland planlegger vi med 100/150 kW ladere.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Elmo

Sitat fra: Sølve på søndag 17. februar 2019, klokken 23:39
Geilo har kun en eneste hurtigladere som det ofte er kø på og har også vært defekt i perioder.  En skikkelig hurtigladestasjon her vil være kjærekommen for trafikk over rv 7 og i tillegg få alle mediefolk på Geilo som kunder.   Om ikke Grønn Kontakt satser her ligger det tilrette for BKK å fylle dette hullet mellom resten av Hallingdal og Hordaland for elbilistene.
BKK har jo somla i snart to år med å få til hurtigladeren de har fått støtte til i Garen - Maureth - Duranut området  >:( :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ok67

Lom er vel BKK sin? Er det planar om å oppgradere den til 100 kW (eller meir)
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Lars_F

#24
Maurset er på gang, men vi har hatt utfordringer med diverse grunneiere som ikke ville ha ladestasjon plassert på sin eiendom.
Ellers så kommer alle laderne vi overtok fra Artic Roads til å bli byttet til 100/150 kW i løpet av de nærmeste månedene. Dette gjelder:
- Aurland
- Dombås
- Hjerkinn
- Lom
- Bjorli
- Fagerhaug (Oppdalsporten)
- Lillehammer
- Storebaug
- Svinesund

Vestby og Grelland er allerede 120 kW.
Jobber med hurtiglading i Eviny

ok67

Sitat fra: ok67 på tirsdag 12. februar 2019, klokken 10:51
Er det aktuelt med hurtigladar på vegar som er vinterstengt?
Tenker på Sognefjellet, f.eks. Turtagrø der vegen frå Årdal møter vegen frå Lom og Sogndal.
Norkre fleire innspel frå ein Sogning som har busett seg i Trondheim  ;)

Om du skal over Sognefjellet frå vest mot aust, f.eks. frå Sogndal på veg til Trondheim så er siste ladestasjon før Sognefjellet i Gaupne (Grønn Kontakt). Derfrå er det 109 km til Lom, over Sognefjellet med høgaste punkt over 1400 moh. Turtagrø ligg 43 km frå Gaupne, med 66 km til Lom og ligg ca 880 moh. Mao ein ideell ladestopp for elbilar med begrensa batteri som tenker seg over fjellet.

Tilsvarande frå Øvre Årdal, der Fortum har hurtigladar. Der er det 98 km til Lom. Først må du over Tindevegen, med høgaste punkt 1315 moh. ned til Turtagrø på 880 moh, 32 km frå Øvre Årdal. Deretter over sognefjellet med sine 1434 moh.

Så i så måte er Turtagrø ein ideell stad for ein hurtgladar for bilar med litt begrensa rekkevidde, sjølv om vegen er stengd frå November til månadsskiftet april/mai.
Kan nok forvente litt besøk i påska, då Turtagrø og området rundt er eit svært populært utfartsmål i påska.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Amatøren

#26
Det er områder rundt Shell, Fagernes som ser ut til å være klare til å bli kapret av noen som kan sette opp en større ladestasjon med mange ladere.

Det kunne vært flott som knutepunkt for E16 Begnadalen videre mot Filefjell samt FV51 Valdresflyi. Til dels også FV51 mot Gol.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Sølve

De 4 splitter nye hurtigladerne til BKK i Eidfjord sentrum er nå i drift.  Usikker på hvor stor effekt de har.  Alle 4 har uttalt for CCS, Chademo og AC.   Stasjonenen ser ut til å være klargjort for fremtidig utvidelse.
Bergen

moderator 2

https://www.facebook.com/178472282357879/posts/969535136584919?sfns=mo

Litt info om BKK i Eidfjord.  Vi takker BKK for denne ladestasjonen som er kritisk for mange som skal fra vest til øst  :+1:

Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

ok67

Eit spørsmål om aktivering av lading på BKK, er det bilkraft appen som er tingen eller kan det f.eks. brukast brikke (f.eks. elbilforeningen sin). Har aldri vore på lengre tur en Trondheim - Stjørdal med min iMiev, men blir nok meir langturar med Tesla Model 3. Då er det aktuelt å lade både på Tesla sine stasjonar, men også andre. Tesla er jo plugg og play, i motsetting til andre.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA