Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eviny ladestasjoner

Startet av Lars_F, mandag 11. februar 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

Roy Aasen

Er jo bare helt fabelaktig. Gratulerer!.

Otkristo

Sitat fra: Lars_F på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 16:15
I dag har vi satt i drift ny ladestasjon på Østlandet. Buskerud Storsenter i Krokstadelva vest for Drammen har fått 6 stk. 150 kW lynladere og 20 stk. AC ladere (22 kW). To biler kan lade samtidig på lynladerne, noe som betyr at totalt 32 biler kan få påfyll av strøm samtidig. Lynladerne er etablert på gjennomkjørings øyer slik at biler med tilhenger eller campingvogn kan lade uten å koble fra.
Flott!
Har du bilder?

Hansi

Kjempebra Lars_F :)

Jeg vil samtidig benytte anledningen til å gi dere ros for nyttig informasjon i appen under og etter lading, beste jeg har opplevd hittil.
Under lading får man informasjon om battery level (SoC), power (kW) og energy delivered (kWh). Etter fullført lading får man informasjon om Kr, time og energy delivered. Veldig bra :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Orbit

...og appen viser også start og stopp % SOC.  :+1: :+1:

Neste er kanskje å gi hint til mer optimal lading ved behov, spesielt dersom dere også ser i logg at det har vært/er høy trafikk på lokasjonen den dagen (dvs sannsynlig at det var kø)?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Topp :)

Jeg brukte selv en BKK-stasjon for første gang noensinne i forrige uke, 150kW i Fagernes. Meget bra plassering. Er det flere planer for Innlandet? Fortum har hatt 2x50kW i Dokka i ganske mange år nå uten å bygge ut videre, det er til tider kø der selv på vanlige hverdager og 50kW er jo ikke all verdens lengre. Bruker disse mye, hadde vært flott med noen 150kW (eller 150+75W) i Dokka og gjerne også i Gran (der er det også bare 2x50kW fra Fortum og til tider kø). Jeg er litt skuffet over Fortum i det siste, dårlig med utvidelser på travle steder og nesten ingen lynladere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars_F

Her er bilde fra Buskerud Storsenter.
Jobber med hurtiglading i Eviny

Lars_F

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 22:25
Topp :)

Jeg brukte selv en BKK-stasjon for første gang noensinne i forrige uke, 150kW i Fagernes. Meget bra plassering. Er det flere planer for Innlandet? Fortum har hatt 2x50kW i Dokka i ganske mange år nå uten å bygge ut videre, det er til tider kø der selv på vanlige hverdager og 50kW er jo ikke all verdens lengre. Bruker disse mye, hadde vært flott med noen 150kW (eller 150+75W) i Dokka og gjerne også i Gran (der er det også bare 2x50kW fra Fortum og til tider kø). Jeg er litt skuffet over Fortum i det siste, dårlig med utvidelser på travle steder og nesten ingen lynladere.

Vi har flere planer for Innlandet, og Dokka er på listen  :)
Jobber med hurtiglading i Eviny

Otkristo


jkirkebo

Sitat fra: Lars_F på onsdag 21. oktober 2020, klokken 09:54
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. oktober 2020, klokken 22:25
Topp :)

Jeg brukte selv en BKK-stasjon for første gang noensinne i forrige uke, 150kW i Fagernes. Meget bra plassering. Er det flere planer for Innlandet? Fortum har hatt 2x50kW i Dokka i ganske mange år nå uten å bygge ut videre, det er til tider kø der selv på vanlige hverdager og 50kW er jo ikke all verdens lengre. Bruker disse mye, hadde vært flott med noen 150kW (eller 150+75W) i Dokka og gjerne også i Gran (der er det også bare 2x50kW fra Fortum og til tider kø). Jeg er litt skuffet over Fortum i det siste, dårlig med utvidelser på travle steder og nesten ingen lynladere.

Vi har flere planer for Innlandet, og Dokka er på listen  :)

Glitrende :) Er det lov å ønske seg hengervennlige plasser i samme slengen? ;) Kjører ofte med henger til hytta og det er alltid like kjedelig å måtte koble den av. Hvis jeg har valget mellom to operatører et sted og kun den ene har hengervennlige plasser velger jeg den av prinsipp, selv om jeg ikke har med hengeren akkurat på den turen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars_F

Sitat
Glitrende :) Er det lov å ønske seg hengervennlige plasser i samme slengen? ;) Kjører ofte med henger til hytta og det er alltid like kjedelig å måtte koble den av. Hvis jeg har valget mellom to operatører et sted og kun den ene har hengervennlige plasser velger jeg den av prinsipp, selv om jeg ikke har med hengeren akkurat på den turen.

Vi får se hva vi får til. Ofte begrenses vi av plassen som grunneier er villig til å avse til lading, men gjennomkjøring er noe vi nå prøver å få til der vi har plass til det.
Jobber med hurtiglading i Eviny

jkirkebo

Sitat fra: Lars_F på onsdag 21. oktober 2020, klokken 11:32
Sitat
Glitrende :) Er det lov å ønske seg hengervennlige plasser i samme slengen? ;) Kjører ofte med henger til hytta og det er alltid like kjedelig å måtte koble den av. Hvis jeg har valget mellom to operatører et sted og kun den ene har hengervennlige plasser velger jeg den av prinsipp, selv om jeg ikke har med hengeren akkurat på den turen.

Vi får se hva vi får til. Ofte begrenses vi av plassen som grunneier er villig til å avse til lading, men gjennomkjøring er noe vi nå prøver å få til der vi har plass til det.

Gjennomkjøring er ikke nødvendig. På f.eks Circle K Gjøvik står lynladeren mellom to P-plasser istedenfor foran de. Det er fortsatt fortauskant foran, men jeg kan da kjøre frem og koble på lader selv om hengeren fortsatt er koblet på. Siden laderen står på siden av bilen er det greit med kabellengde uansett om ladeport er fremme på siden (som e-tron) eller bak (som Tesla). Er den på andre siden rygger man inn. Naturlig nok kan jeg kun bruke plassen på høyre side av laderen om jeg skal la være å koble fra henger men 50% hengervennlige plasser er bedre enn 0% ;) Usikker på om kablene er lange nok til å rekke frem og rundt på biler som har ladeporten i midten foran, men det er bare å la være å kjøre helt frem.

Denne løsningen krever litt plass bak P-plassene da, men vesentlig mindre enn for gjennomkjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

I og med at BKK sine ladere kan støtte 2 biler samtidig, og det er nok grunnen til at den står mellom to plasser, så hindrer du en annen bil å ta den  andre ladeplassen.


Sikkert ikke problematisk om det ikke er stor trafikk, men i ferier og utfartshelger på de mest populære tidene, så er ikke det optimalt.


Ser jo selvsagt at man risikerer å havne bakover i køen om man må parkere hengeren først, men i køsituasjon, så avvikles køen raskest om flest mulig får lade. Da er det et spørsmål om man skal være litt egoist, eller tenke mer på de bak i køen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jkirkebo

Sitat fra: RJK på onsdag 21. oktober 2020, klokken 18:26
I og med at BKK sine ladere kan støtte 2 biler samtidig, og det er nok grunnen til at den står mellom to plasser, så hindrer du en annen bil å ta den  andre ladeplassen.

Hvordan hindrer jeg en annen bil? Jeg står da på høyre side av laderen, med hengeren påkoblet bak bilen. På venstre side av laderen er det ledig plass til bil nr. 2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

I så tilfelle missforsto jeg det du skrev. Jeg trodde du stod slik at du blokkerte det ene feltet som bil nr. 2 naturlig nok hadde behøvd tilgang til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SveinJ

Sitat fra: Lars_F på fredag 02. oktober 2020, klokken 12:39
og vi har også fått på plass 5 nye 22 kW AC ladere på Stortorvet Senter i Kongsberg.

...kunne jo ha malt veggen da, så det ikke ser ut som om det er fossilbiler som lader der :-)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA