Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?

Startet av opheim, søndag 10. februar 2019, klokken 21:52

« forrige - neste »

opheim

Ionity sier naturlig nok ingenting, CircleK sin ladeside er ganske innholdsløs fortsatt, og svaret fra Fortum er at det ikke er planlagt oppgradering på noen av deres 50kW CCS ladere på strekningen langs Rv4-E16-51 eller Rv4-34-33-E16-51.

Noen som har hørt nyss som kan gi e-tron eiere noe å se fram til på hyttetur til Valdres?
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Lars C. Krogenæs

Nå har det blitt en standard blant operatørene i bransjen at de ikke kommenterer hva de planlegger, så mye kan skje.

Grønn Kontakt skal bygge ut hurtigladere for 200 millioner kroner i 2019. Jeg tror vi kan vente oss flere lynladere fra dem. Det samme med Fortum. Mens 150kW ladere var noe nytt i 2018, har alle produsenter av hurtigladere dette som standard hyllevare i 2019.

Forøvrig synes jeg Ionity sin utbygging i Norge er utrolig treg. Greit nok at de har 2 ladestasjoner på E-18, men Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim mangler jo helt...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

THE

Til Ionity, og andre ladeoperatørers, forsvar så er det jo vinter med frost i bakken over det ganske land. Vi vil nok se raskere utbygging av hurtigladere utover våren og sommeren. Tesla f.eks. har stanset arbeidet i Töre og Storuman i Sverige pga. kulda.

En ting er å bygge ut i kyststrøka på Vestlandet på vinterstid, men med -20 til -30 grader i innlandet er det kanskje mer effektivt og praktisk å vente til snøen forsvinner og bakken tiner opp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

goggo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. februar 2019, klokken 11:24
Forøvrig synes jeg Ionity sin utbygging i Norge er utrolig treg. Greit nok at de har 2 ladestasjoner på E-18, men Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim mangler jo helt...

Ikke bare i Norge...

De har ca 300 ladestasjoner som de ikke har påbegynt enda, og som skal være operative i løpet av 10,5 måneder ifølge sin egen plan :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

THE

300 ladelokasjoner på 10,5 mnd.

Virker litt for velkjent dette. Arctic Roads skulle bygge 388 hurtigladelokasjoner i  løpet av et par år. Etter planen ble offentliggjort ble 1, EN, ny lokasjon åpnet før hele dritten gikk i dass.

Får virkelig håpe at Ionity har finansene i orden, og at de har en stor nok organisasjon på plass for å håndtere alt nødvendig papirarbeid inn mot myndigheter og grunneiere. Når ser det jo ut til at Audi ikke har det alt for travelt med å få ut store volumer av eTron. Mercedes har uttalt at de ikke klarer å dekke etterspørsel etter EQC i år, og sannsynligvis ikke neste år. Porsche, BMW og VW sine biler som vil nyte godt av Ionity er vel ikke på veien før tidligst til neste sommer. Ford er helt i det blå med elbiler. Jaguar, Kia og Hyundai har biler som vil nyte godt av Ionity sine ladestasjoner, men ingen av dem leverer biler i veldig stort volum, og ingen av produsentene er med i Ionity-samarbeidet heller. Spørsmålet da er jo hvor høyt Ionity prioriterer utbygging i 2019? Kanskje 2020 er året de vil sette inn nok ressurser?

Jeg er uansett optimist når det gjelder utbygging av 150/350 kW hurtiglading, men forventer at det vil ta tid. Derfor er det for meg personlig helt uaktuelt å kjøpe en bil med 150+kW CCS lading ennå. Jeg vil vente til ladetilbudet er like bra eller bedre enn det jeg har i dag før jeg eventuelt bytter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JorgenM

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. februar 2019, klokken 11:24
Oslo-Trondheim mangler jo helt...
Ionity på Dombås er åpen.
Med mindre du må kjøre Østerdalen da :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

#6
Ettersom RV3 er så mye raskere og kortere, samt E6 pepret med veiarbeid for tiden, er man farlig nære «må» på Rv3 ja. Men sånn var det med Tesla i 2013 også. Kun Dombås og Lillehammer var åpent.

Edit - så nå at det kun er Dombås åpent. Da er ikke Oslo-Trondheim dekket.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lepet65

Du skal se de spretter opp sammen med krokusen rundt påsketider... :+1: :angel:

Øyvind.h

 :+1:

Det blir bra for eGolf, Kona, eNiro, E-tron, Model 3, I-Pace etc!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

opheim

Optimalt hadde vært Leira/Fagernes, men Circle K'en i Fagernes har svært begrenset areal, så jeg tviler på at det er aktuelt. Er nok avhengig av en ny "standalone" ladeplass der oppe, eller at Fortum oppgraderer sin. Eller kanskje Shell Fagernes har noen planer? Der er det nok av plass hvis jeg husker rett, men har Shell egentlig noen strategi for sånt?
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Rollep

Sitat fra: goggo på mandag 11. februar 2019, klokken 11:44
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. februar 2019, klokken 11:24
Forøvrig synes jeg Ionity sin utbygging i Norge er utrolig treg. Greit nok at de har 2 ladestasjoner på E-18, men Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim mangler jo helt...

Ikke bare i Norge...

De har ca 300 ladestasjoner som de ikke har påbegynt enda, og som skal være operative i løpet av 10,5 måneder ifølge sin egen plan :)

mvh
Hugo
Det de har sagt er "400 stations by 2020", altså ikke at alt skal stå ferdig kl. 00:00 1 januar 2020 :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

JorgenM

"by 2020" betyr FØR 2020, so JO, stasjonene skal stå klare 1. januar 2020 kl 00:00 :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Rollep

Sitat fra: JorgenM på mandag 11. februar 2019, klokken 18:42
"by 2020" betyr FØR 2020, so JO, stasjonene skal stå klare 1. januar 2020 kl 00:00 :)
If you say so :)

Da kan vi nok konstatere at de kommer ikke å nå målet på 400 stasjoner. Vel, jeg får trøste meg med at de fleste stasjoner jeg trenger under mine utenlandsturer er allerede live eller under konstruksjon så da mangler jeg i grunn bare bilen og den kommer vel ikke før om ca. 1 år :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

JorgenM

Tja, nå har de jo startet ganske offensive, med 100 stasjoner live/under bygging allerede siden høsten, så tipper de i alle fall kommer tett opptil 400.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Trekkoppbil

Jeg veit ikke om det er mulig å få til, men det beste kan være om du skaffer deg tilgang til Supercharger: https://www.tesla.com/no_NO/supercharger
Ellers er det vel Charge&Drive og Grønn kontakt som er de 2 store aktørene. Circle K er også en betydlige aktør.
Det er vanskelig for en vanlig bilist å forutse ladekartet ett år fram i tid. Man kan følge med på planene til Enova.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA