Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => CCS / ChaDeMo hurtigladere => Emne startet av: opheim på søndag 10. februar 2019, klokken 21:52

Tittel: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: opheimsøndag 10. februar 2019, klokken 21:52
Ionity sier naturlig nok ingenting, CircleK sin ladeside er ganske innholdsløs fortsatt, og svaret fra Fortum er at det ikke er planlagt oppgradering på noen av deres 50kW CCS ladere på strekningen langs Rv4-E16-51 eller Rv4-34-33-E16-51.

Noen som har hørt nyss som kan gi e-tron eiere noe å se fram til på hyttetur til Valdres?
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 11. februar 2019, klokken 11:24
Nå har det blitt en standard blant operatørene i bransjen at de ikke kommenterer hva de planlegger, så mye kan skje.

Grønn Kontakt skal bygge ut hurtigladere for 200 millioner kroner i 2019. Jeg tror vi kan vente oss flere lynladere fra dem. Det samme med Fortum. Mens 150kW ladere var noe nytt i 2018, har alle produsenter av hurtigladere dette som standard hyllevare i 2019.

Forøvrig synes jeg Ionity sin utbygging i Norge er utrolig treg. Greit nok at de har 2 ladestasjoner på E-18, men Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim mangler jo helt...
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: THEmandag 11. februar 2019, klokken 11:39
Til Ionity, og andre ladeoperatørers, forsvar så er det jo vinter med frost i bakken over det ganske land. Vi vil nok se raskere utbygging av hurtigladere utover våren og sommeren. Tesla f.eks. har stanset arbeidet i Töre og Storuman i Sverige pga. kulda.

En ting er å bygge ut i kyststrøka på Vestlandet på vinterstid, men med -20 til -30 grader i innlandet er det kanskje mer effektivt og praktisk å vente til snøen forsvinner og bakken tiner opp.
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: goggomandag 11. februar 2019, klokken 11:44
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. februar 2019, klokken 11:24
Forøvrig synes jeg Ionity sin utbygging i Norge er utrolig treg. Greit nok at de har 2 ladestasjoner på E-18, men Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim mangler jo helt...

Ikke bare i Norge...

De har ca 300 ladestasjoner som de ikke har påbegynt enda, og som skal være operative i løpet av 10,5 måneder ifølge sin egen plan :)

mvh
Hugo
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: THEmandag 11. februar 2019, klokken 11:59
300 ladelokasjoner på 10,5 mnd.

Virker litt for velkjent dette. Arctic Roads skulle bygge 388 hurtigladelokasjoner i  løpet av et par år. Etter planen ble offentliggjort ble 1, EN, ny lokasjon åpnet før hele dritten gikk i dass.

Får virkelig håpe at Ionity har finansene i orden, og at de har en stor nok organisasjon på plass for å håndtere alt nødvendig papirarbeid inn mot myndigheter og grunneiere. Når ser det jo ut til at Audi ikke har det alt for travelt med å få ut store volumer av eTron. Mercedes har uttalt at de ikke klarer å dekke etterspørsel etter EQC i år, og sannsynligvis ikke neste år. Porsche, BMW og VW sine biler som vil nyte godt av Ionity er vel ikke på veien før tidligst til neste sommer. Ford er helt i det blå med elbiler. Jaguar, Kia og Hyundai har biler som vil nyte godt av Ionity sine ladestasjoner, men ingen av dem leverer biler i veldig stort volum, og ingen av produsentene er med i Ionity-samarbeidet heller. Spørsmålet da er jo hvor høyt Ionity prioriterer utbygging i 2019? Kanskje 2020 er året de vil sette inn nok ressurser?

Jeg er uansett optimist når det gjelder utbygging av 150/350 kW hurtiglading, men forventer at det vil ta tid. Derfor er det for meg personlig helt uaktuelt å kjøpe en bil med 150+kW CCS lading ennå. Jeg vil vente til ladetilbudet er like bra eller bedre enn det jeg har i dag før jeg eventuelt bytter.
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: JorgenMmandag 11. februar 2019, klokken 13:10
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. februar 2019, klokken 11:24
Oslo-Trondheim mangler jo helt...
Ionity på Dombås er åpen.
Med mindre du må kjøre Østerdalen da :)
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 11. februar 2019, klokken 13:34
Ettersom RV3 er så mye raskere og kortere, samt E6 pepret med veiarbeid for tiden, er man farlig nære «må» på Rv3 ja. Men sånn var det med Tesla i 2013 også. Kun Dombås og Lillehammer var åpent.

Edit - så nå at det kun er Dombås åpent. Da er ikke Oslo-Trondheim dekket.
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Lepet65mandag 11. februar 2019, klokken 13:54
Du skal se de spretter opp sammen med krokusen rundt påsketider... :+1: :angel:
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Øyvind.hmandag 11. februar 2019, klokken 14:00
 :+1:

Det blir bra for eGolf, Kona, eNiro, E-tron, Model 3, I-Pace etc!
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: opheimmandag 11. februar 2019, klokken 15:41
Optimalt hadde vært Leira/Fagernes, men Circle K'en i Fagernes har svært begrenset areal, så jeg tviler på at det er aktuelt. Er nok avhengig av en ny "standalone" ladeplass der oppe, eller at Fortum oppgraderer sin. Eller kanskje Shell Fagernes har noen planer? Der er det nok av plass hvis jeg husker rett, men har Shell egentlig noen strategi for sånt?
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Rollepmandag 11. februar 2019, klokken 18:33
Sitat fra: goggo på mandag 11. februar 2019, klokken 11:44
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 11. februar 2019, klokken 11:24
Forøvrig synes jeg Ionity sin utbygging i Norge er utrolig treg. Greit nok at de har 2 ladestasjoner på E-18, men Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim mangler jo helt...

Ikke bare i Norge...

De har ca 300 ladestasjoner som de ikke har påbegynt enda, og som skal være operative i løpet av 10,5 måneder ifølge sin egen plan :)

mvh
Hugo
Det de har sagt er "400 stations by 2020", altså ikke at alt skal stå ferdig kl. 00:00 1 januar 2020 :D
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: JorgenMmandag 11. februar 2019, klokken 18:42
"by 2020" betyr FØR 2020, so JO, stasjonene skal stå klare 1. januar 2020 kl 00:00 :)
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Rollepmandag 11. februar 2019, klokken 19:46
Sitat fra: JorgenM på mandag 11. februar 2019, klokken 18:42
"by 2020" betyr FØR 2020, so JO, stasjonene skal stå klare 1. januar 2020 kl 00:00 :)
If you say so :)

Da kan vi nok konstatere at de kommer ikke å nå målet på 400 stasjoner. Vel, jeg får trøste meg med at de fleste stasjoner jeg trenger under mine utenlandsturer er allerede live eller under konstruksjon så da mangler jeg i grunn bare bilen og den kommer vel ikke før om ca. 1 år :D
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: JorgenMmandag 11. februar 2019, klokken 20:38
Tja, nå har de jo startet ganske offensive, med 100 stasjoner live/under bygging allerede siden høsten, så tipper de i alle fall kommer tett opptil 400.
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 16. februar 2019, klokken 09:32
Jeg veit ikke om det er mulig å få til, men det beste kan være om du skaffer deg tilgang til Supercharger: https://www.tesla.com/no_NO/supercharger
Ellers er det vel Charge&Drive og Grønn kontakt som er de 2 store aktørene. Circle K er også en betydlige aktør.
Det er vanskelig for en vanlig bilist å forutse ladekartet ett år fram i tid. Man kan følge med på planene til Enova.
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: ok67lørdag 16. februar 2019, klokken 09:40
Tesla dine superchargere fungerer kun på Tesla.
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 16. februar 2019, klokken 13:47
Men hvordan foregår sjekken?
Hvis man endrer vin-nummeret på bilen til et Tesla-nummer, vil man da kunne lade?
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: sjokomelklørdag 16. februar 2019, klokken 15:25
Tesla Supercharger styres via CANbus direkte av bilen selv. Proprietær styring og ladeplugg.
Tilgangen styres av bilen selv. Den er programmert med "Tilgang til Supercharger uten betaling", "Tilgang til Supercharger med betaling" eller "Ikke tilgang til Supercharger".
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Trekkoppbillørdag 16. februar 2019, klokken 19:58
Det var litt rart.
CCS  bruker normalt en låghastighetsbuss, i motsetning til Chademo og den gamle Supercharger for Model S som bruker Can-bus.

Hvis Tesla kjører can-bus over en fysisk CCS-port, så må det være en propretiær løsning i stedet for CCS-standard.

Betyr det at det kan være mulig å lage en CCS-Chademo-apdapter så Chademo-biler kan lades på Teslas ladere?
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Wiblalørdag 16. februar 2019, klokken 20:16
Sånn jeg forsto det ut ifra samtale med tekniker fra Tesla så måtte de oppgradere firmware i laderne for å snakke protokollen som CCS bruker på de laderne som får nye kabler.

I mitt hode tilsier det at Tesla har valgt å følge CCS-standarden "fullt ut" når det kommer til protokoller m.m.
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: sjokomelklørdag 16. februar 2019, klokken 20:58
Supercharger bruker Combo2-pluggen. Og den MÅ ikke være CCS.
Softwareoppdateringen er nok for å kunne styre kontaktoren som kobler vekk den kabelen som ikke er i bruk.

Du kan kjøre hva du vil gjennom Combo2. Du kan kjøre lading via CCS i den, eller du kan kjøre Tesla Supercharger i den. Det blir litt som å si at alle kontakter i verden som er 8P8C (mest kjent er RJ45) er Ethernet. Men det er ikke sannheten. Samme pluggen brukes for bl.a. ISDN, analog telefoni, RS485, T1, ADSL osv. Samme gjelder her.
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: elektroonsdag 27. februar 2019, klokken 17:43
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. februar 2019, klokken 13:34
Ettersom RV3 er så mye raskere og kortere, samt E6 pepret med veiarbeid for tiden, er man farlig nære «må» på Rv3 ja. Men sånn var det med Tesla i 2013 også. Kun Dombås og Lillehammer var åpent.

Edit - så nå at det kun er Dombås åpent. Da er ikke Oslo-Trondheim dekket.

Er vel bare 30 min forskjell på Google å kjøre Østerdalen vs. Dombås, så for de fleste av oss som kjører den distansen ca. aldri, går det nok bra. :)

Det går også mindre strøm på RV4 enn E6.. 318 km. fra Oslo Sentrum bør hode fint året rundt, men jeg vil nok uansett ønske å kjøpe en kaffe før Dombås, så 5 min. på en 50 kW f.eks. på Lygnaseter, hvor det er 3 stk. v. Shell rett ved veien, går bra. God burger der også. :) Ellers er det flusst av andre steder å stoppe. Men normalt vil det holde med 25-30 min. på Dombås. Da er du i Trondheim på 7t30min uten å bryte fartsgrensen.
Tittel: Sv: Ingen 150kW planlagt Oslo-Beitostølen?
Skrevet av: Øyvind.honsdag 27. februar 2019, klokken 18:34
En kamerat testet nylig Ionity laderne på Dombås. Ingen virket.
Men ja - klart du kan kjøre noen omveier, stoppe litt ekstra her og der så går det fint. Basert på min erfaring med 50kW ladere vil jeg dog ikke satse på dem uten å ha god tid og diverse utsjekkede fallbackplaner.

Kjørte for øvrig selv RV4 i helgen som var. Synes det var en fin og jevn vei. Forbruket fra hytta og hjem ble bare 245Wh/km selv med boggihenger på slep og lite regen ned til E6 pga kaldt og fullt batteri.
Men blir veldig bra med 4-5 mil ny firefelts i år. Det går litt fortere.