Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mach-e noen som vet noe nyttig?

Startet av Kevz, fredag 08. februar 2019, klokken 19:46

« forrige - neste »

chargedup

Sitat fra: 1317142119 på søndag 24. november 2019, klokken 09:22
Sitat fra: Chimp på fredag 22. november 2019, klokken 20:43
Bestill nå da, så blir ikke det et problem :)
Jeg tenker ikke på meg selv, jeg tenker på etterspørselen og potensielt verditap.

Helt uten sammenligning: noen som har sett noe til denne bilen på YouTube?
Ligger massevis av video med bilen på Youtube. Topgear feks som vanligvis får minimum 5 min alene med interessante (les superbiler eller helt "nytenkende" biler som elbiler) biler ved lanseringer, har en video. De færreste (enmannsshow) bilyoutubere jeg ser på, var ikke på LA Auto Show, men de drar generelt nesten bare på Geneva motor show.
"Alle" videoene ramser jo uansett bare opp specs og kommer med noen betraktninger, må vente til Ford faktisk har Mach-e som kan kjøres, før videoene er verdt å se på.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Vw e up


Trond.m

Noen som har info om garantien på March-e. Det er vanlig for amerikanske e-biler (eks. Ampera-e og Tesla) at de har 8 års garanti som dekker hele drivverket, og ikke bare batteriet. Det vil være et stort pluss for Ford hvis det er tilfelle for March-e. Det er mye som kan feile på en elbil mellom 3 og 5 år, og batteriet er kanskje det som det er minst feil på. Motor og elektronikk / elektriske komponenter knyttet til drivverket kan fort koste veldig mye å bytte.

Chimp

Sitat fra: TM på mandag 25. november 2019, klokken 12:56
Noen som har info om garantien på March-e. Det er vanlig for amerikanske e-biler (eks. Ampera-e og Tesla) at de har 8 års garanti som dekker hele drivverket, og ikke bare batteriet. Det vil være et stort pluss for Ford hvis det er tilfelle for March-e. Det er mye som kan feile på en elbil mellom 3 og 5 år, og batteriet er kanskje det som det er minst feil på. Motor og elektronikk / elektriske komponenter knyttet til drivverket kan fort koste veldig mye å bytte.

Jeg har ikke mer info, men lurer også + lurer på om det er gratis service første 3 år opp til 100 000 km slik mange andre opererer med ? (Jaguar, Polestar 2 )

chargedup

Ikke hørt noe om antall år med garanti, men går utifra at de kjører som "alle" andre med 5 års garanti (akkurat som fossilbilene til Ford) og 8 års garanti på batteriet. I Norge kommer de uansett til å selge i bøtter og spann, men det kan jo hjelpe for salg ellers i Europa å krydre med bedre garantivilkår og x antall år fri service.
Samtidig vet jeg at Ford Focus i elversjon har kostet en Ford forhandler mye mer enn "snittet" i garantirep (kilde: kamerat som tidligere jobbet hos Ford).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

1317142119

Den har 8 år/160 000 km på batteriene. Men usikker på hvor mange prosent det er snakk om.

Vw e up

Garanti bil:   5 år   
Garanti batteri:   Over 70 % i 8 år / 160.000 km

Trond.m

Så de gir ikke utvidet garanti på drive unit ?

1317142119

Sitat fra: TM på mandag 25. november 2019, klokken 19:18
Så de gir ikke utvidet garanti på drive unit ?
Hva skal man med det på en elbil? Er vel bare Tesla som har hatt et nevneverdig problem med elmotor, så sannsynligheten for at Ford ikke får det til er vel heller lav.

Elbilbjorn

Synd Mach-E skuffet stort ved lansering. Først og fremst cupeformen som minner om tidenes feilgrep fra BMW, X4 og X6. Hva er poenget med en stor SUV om den ikke har plass innvendig? Annenhåndsverdien blir jo elendig når EL SUVene som faktisk har  plass entrer markedet. Det andre er den harry ipaden som midtkonsoll, dette må man kjøre rundt med? I tillegg ser den litt rånete ut. Bortsett fra det blir den jo ledende på rekkevidde med long range 600km når den kommer. Skuffet, men blir nok å stå på venteliste i påvente av noen bedre her.

Enlace

Så en video på You Tube i går, sammenlignet Tesla Mod Y mot Ford M E. Tesla Y kom best ut i forhold til ytelser, forventet kjørelengde og pris før subsidier. Var litt overrasket over at Tesla kom bedre ut på kjørelengde. Testen var long range med 4x4 på begge.

Jeg har begge i bestilling samt Skoda Vision. Er usikker på mye her i livet. Er fornøyd med min Mod 3 og min Opel Ampera E. Ser at Opelen regenererer bedre en Teslaen, men kjørelengden på Mod 3 er utmerket for mitt bruk. Irriterer meg litt over at lasteinngangen på Mod 3. Det er å be om skiveutglidning hver gang jeg dytter dypt. Sitter høyt i Opelen som holder en "harrytur" tur retur på sommeren fra Oslo.

Ved kjøring i 110 km. tror jeg at Tesla mod Y kommer vesentlig bedre ut i forhold til Forden!




telcontar

Sitat fra: Enlace på torsdag 28. november 2019, klokken 10:59
Så en video på You Tube i går, sammenlignet Tesla Mod Y mot Ford M E. Tesla Y kom best ut i forhold til ytelser, forventet kjørelengde og pris før subsidier. Var litt overrasket over at Tesla kom bedre ut på kjørelengde. Testen var long range med 4x4 på begge.

Jeg har begge i bestilling samt Skoda Vision. Er usikker på mye her i livet. Er fornøyd med min Mod 3 og min Opel Ampera E. Ser at Opelen regenererer bedre en Teslaen, men kjørelengden på Mod 3 er utmerket for mitt bruk. Irriterer meg litt over at lasteinngangen på Mod 3. Det er å be om skiveutglidning hver gang jeg dytter dypt. Sitter høyt i Opelen som holder en "harrytur" tur retur på sommeren fra Oslo.

Ved kjøring i 110 km. tror jeg at Tesla mod Y kommer vesentlig bedre ut i forhold til Forden!

Blir jo bare synsing til det foreligger reelle tester og tall for begge modellene. Enn så lenge har Mach-E 540km WLTP og Y har rett over 500km WLTP. Så lenge Tesla har sine problemer med kvalitet på lakk og annet, så forblir den bakerst på lista mi som består av Polestar 2, Mach-E, Vision iV/id.4.

Chimp

Sitat fra: telcontar på torsdag 28. november 2019, klokken 11:50
Sitat fra: Enlace på torsdag 28. november 2019, klokken 10:59
Så en video på You Tube i går, sammenlignet Tesla Mod Y mot Ford M E. Tesla Y kom best ut i forhold til ytelser, forventet kjørelengde og pris før subsidier. Var litt overrasket over at Tesla kom bedre ut på kjørelengde. Testen var long range med 4x4 på begge.

Jeg har begge i bestilling samt Skoda Vision. Er usikker på mye her i livet. Er fornøyd med min Mod 3 og min Opel Ampera E. Ser at Opelen regenererer bedre en Teslaen, men kjørelengden på Mod 3 er utmerket for mitt bruk. Irriterer meg litt over at lasteinngangen på Mod 3. Det er å be om skiveutglidning hver gang jeg dytter dypt. Sitter høyt i Opelen som holder en "harrytur" tur retur på sommeren fra Oslo.

Ved kjøring i 110 km. tror jeg at Tesla mod Y kommer vesentlig bedre ut i forhold til Forden!

Blir jo bare synsing til det foreligger reelle tester og tall for begge modellene. Enn så lenge har Mach-E 540km WLTP og Y har rett over 500km WLTP. Så lenge Tesla har sine problemer med kvalitet på lakk og annet, så forblir den bakerst på lista mi som består av Polestar 2, Mach-E, Vision iV/id.4.

Enig ang Teslaproblematikken, det er pr i dag et "ikke-merke" for min del selvom Y ser flott ut den.
Tviler aldri på at tesla vinner på rekkevidde og brukervennlighet, men så er det en del annet også.

Det som er med polestar og mach e , som jeg begge har reservasjon på, er at jeg er "bekymret" for rekkevidden iht oppgitt vs EPA/WLTP. Jeg stoler ikke helt på dette når det er første bil de slipper. Kommer audi med en bil nå vet jeg hva jeg kan forvente, samme med jaguar , samme med tesla. Men mange fikk seg en smell med audi og jaguar. Har selv i pace men da jeg bestilte den var det kommet CD-tall, vekt, pluss div tester fra journalister. Jeg visste at 470 WLTP var i friskeste laget. Elbilforeningen gikk ut og sa at man burde klare 400 km, og jeg klinte til. Så ble det noe i det leiet der.

Polestar har ikke oppgitt vekt og CD-verdi , og bestilling åpner om en drøy måned. Ingen har testet bilene.
Mach E vil nok ha sluppet mer info innen sin bestilling åpner, men antar det ikke vil være tatt noen rekkeviddetester av betydning. For begge selskaper gjelder en sånn "vi jobber mot å få EPA xxx" , altså på ingen måte en forpliktelse. Kjedelig å bestille bil og sitte igjen med en som skuffer på rekkevidde.
Vegrer meg veldig for å gå inn i endelig bestilling på disse. Da er det nesten  bare leasing som står igjen, for å ikke sitte igjen med hele skuffelsen selv.

batterimannen

#343
Husk at wltp testsyklusen for personbiler har en gjennomsnittfart på 53,5 km/t (uten stopp) og 46,5 km/t (med stopp). Jeg regner med at forbruket er mindre avhenig av luftmostand og at tyngde/akselerasjon, regenerering ved bremsing etc, spiller mer inn. Hvis man kjører mye på motorvei ved høy hastighet så vil jeg tro at mer aerodynamiske biler gjør det bedre enn mindre aerodynamiske biler enn det å sammenlikne wltp tallene skulle  tilsie.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA