Audi e-tron totalvurdering

Startet av Gitzern, lør 02. feb 2019, kl. 21:43

« forrige - neste »

Gitzern

Har satt meg inn i elbildebatten intensivt de siste ukene da jeg reserverte både etron og eq for over ett år siden. Vi er en familie på 4, barna er 5 og 14 år. Vi har 28 mil og 700 høydemeter til hytta ca. 10 mil på motorvei. Vi har kun behov for en bil og kjører 15000 km i året hvor 9000 av de er t/r hytta. Resten er småkjøring på Østlandet.

Valget sto mellom Tesla X, Audi E-Tron 55, Mercedes EQ eller Audi Q5 diesel.

Ettersom vi bare skal ha en bil syns jeg Tesla X ble for stor, problemer med å få den inn i garasjen på hytta og litt stor i parkeringsanlegg på diverse kjøpesentre. Ble ikke helt fortrolig med bakdørene heller. Jeg er heller ikke veldig opptatt av siste high-tech. Har også hørt at støynivå på motorvei i Teslaer er litt høyt. Ettersom bilen brukes mye på vinteren på fjellet ønsker jeg også å bruke skiboks, dog ikke til og fra hytta. Rekkevidde og superladere taler for.

Mercedes EQ tror jeg blir litt for liten igjen og usikker på rekkevidden her. Kona er heller ikke fan av Mercedes, så da valgte jeg bort den.

Valget sto da tilslutt mellom fremdeles diesel og en Q5 2016 til 450 000, eller ny E-Tron 55 til 800 000. Etter å ha lest alt av tester de siste dagene før valget ble tatt ble det bestilt en ny E-Tron. Er nr 2520 i køen og estimert levering er mai/juni. Har valgt bort matrix lys, komfortnøkkel, dyrere felger, el seter, home link, eller er det meste på plass, som BO anlegg med akustikk glass, sportsseter med Grå Alcantara, Fargen ble Mythos sort metallic. Havnet da på ca. 805 000 inkl smart ladestasjon på hytta 400V 3 fase som gir 11kw/H på 16A. Har allerede investert 35000 i smart ladestasjon hjemme.

Resonnementet mitt er som følger:

Rekkevidde: Vintertester viser at e-tron klarer 30-35 mil på vinteren. Det holder for meg til hytta, uansett stopper vi stort sett alltid og handler på tur opp og da kan jeg lade samtidig. Føler derfor at rekkeviddeangsten ikke er tilstede. Ladenettverket vil også bli betydelig bedre nærmeste årene.

Økonomi: Vi sparer ca 2500 pr mnd (alt inkludert) med å bytte til el-bil, mens renter og avdrag på e-tron blir 2500 kr. mer. Dvs at vi kommer ut likt på mnd utgifter. Hvis jeg bruker bilfinansiering så betyr det i praksis at jeg må inn med 120 000 mer i egenandel for e-tron kontra Q5 diesel, 20 000 av dette er investering på hytta som øker verdien av denne. Konklusjon ble derfor at 100 000 i økt bilinvestering for å kjøre e-tron kontra en 2016 Q5 ikke ble avskrekkende. Annenhåndsverdi er ikke så interessant for meg. Vi bytter sjelden, og kalkulerer med å ha min neste bil i 10 år minimum.

Så da ble det e-tron på oss, størrelse på bil, rekkevidde ift bruksmønster og komfort ble avgjørende. Tar gjerne imot kommentarer på valget og ressonnementene mine fra mer erfarne elbil eiere.

AndreasRingdal

Tror du blir veldig godt fornøyd med valgene dine basert på det du sier her. Hadde jeg ikke vært så langt bak i køen (5900) hadde jeg sikkert endt opp med det samme.

Og ang størrelsen på TMX så ja, den er upraktisk på parkeringsplasser. Spesielt etter to år med Leaf som familiebil
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Crown

@Gitzern,  høres fornuftig ut det du sier.

Selv har vi etter å ha kjøpt vår første elektriske bil vært sikker på en ting, det blir aldri kjøp av ny fossilbil igjen, elektrisk er så mye bedre på alt unntatt tiden det tar å fylle "tanken". Besparelsen på drivstoff vil alltid være der, og fritak for bompenger etc er et bonus så lenge det varer. Familien har nå en 2016 Leaf og en 2017 Ioniq som dagligkjørere. Pga av og til behov for tilhenger, 4WD, bedre plass og takboks har vi beholdt vår 2011 Subaru Outback, men den har blitt kjørt utrolig lite de tre siste årene.

Vi bestemte oss tidlig for at den første bilen som tilbyr hengerfeste (min 1500kg), mulighet for takboks, 4WD og like god plass som Outbacken, den kjøpte vi og selger Leaf og Outback. Ioniqen har vi kjørt laaange ferieturer med alle veier, og rekkevidden den tilbyr har fungert veldig godt, så e-tron rekkevidden vil også fungere veldig bra.

Model X er uaktuell, mest pga måkevingene, men etter å ha prøvekjørt den så viser det seg også at førersetet er helt inkompatibelt med min lange rygg. Det er faktisk skikkelig vondt å sitte i, så det, og i tillegg til interiørkvalitet som ikke står i stil til prisen så utgår den.

Nå er e-tron bestilt. Når vi først flesket til med en så dyr bil, så kjøpte vi også nyttig utstyr som matrix-lys, nattsynassistent og muligheten for ekstra god lyd, så det ble Exclusive med litt attåt. Et argument er jo også at om et par år kommer nok mva og avgifter for fullt, og en så premium bil kommer til å koste adskillig mer.

Gleder meg utrolig! Eneste jeg er litt bekymret over er Møller. Har tidligere kjørt en del Lexus av premiummerkene, og der har det jo vært service av en annen verden.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Gitzern

Vel Andreas, er ikke sikkert du må vente så veldig lenge om du bestiller raskt. Du rykker frem i køen fordi mange sitter gjerdet og ikke bestiller. Tipper du får den i sept om du bestiller nå, litt avhengig av utstyr.

Gitzern

Crown, jeg syns Møller har bedret seg kraftig siste 4-5 årene. Har forholdt meg til dem i 20 år og har vært fast bestemt på å ikke fortsette, helt til de siste årene. Nå blir det e-tron og Møller videre.

Å, ja. Gleder meg veldig nå, og syns det er veldig spennende å ta steget fra diesel til elbil. Men etter å ha satt meg mer inn i elbilverden blir jeg mer og mer sikker på at jeg aldri blir å se meg tilbake.

Counterpointer

For eksempel meg som har #240 kommer ikke til å bestille.

Høres ut som trådstarter har grei resonering og havner på et godt valg for dem.

Grunnen for at jeg dropper E-tron er pris hovedsaklig, skal jeg gi mellom 800 og en mill så bør bilen være best på det meste og kunne ha både ACC og rattvarme samtidig.

Fordeler med E-Tron er full fart over et stort spekter på 50 kW ladere som det er maaaange av, stillegående høres den også ut til å være samt praktisk med hf og stv. format.

Crown

Akkurat det med rattvarme var faktisk så stor greie for meg også at det nesten ikke ble kjøp. Utrolig at det skulle være umulig. For å oppveie for det måtte jeg lesse på med annet utstyr som matrix-LED, nattsynassistent og B&O anlegg ;-)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Tiger123

Sitat fra: Gitzern på lør 02. feb 2019, kl. 21:43
Har satt meg inn i elbildebatten intensivt de siste ukene da jeg reserverte både etron og eq for over ett år siden. Vi er en familie på 4, barna er 5 og 14 år. Vi har 28 mil og 700 høydemeter til hytta ca. 10 mil på motorvei.

Gratulerer med bestilling!

Ikke ligg i 120km/t på motorveien så går det antagelig bra (kan henge deg på meg i Leafen min, i høyrefila:))

Jeg ville nok satset på et ladestopp, blir for knapt uten, tror jeg.

Boikott My Ass

Hei

Hadde ikke kjøpt en så dyr bil uten de beste lysene, dvs LED Matrix.
Bmw 530i G30

samotholt

For 15 tusen kan du få rimelig gode ekstralys...
Xpeng G9, Polestar 2, A8 3.0 Tdi

forzaman

Sitat fra: samotholt på søn 03. feb 2019, kl. 02:45

På en dyr premium bil så synes jeg at det ser helt teit ut med påmontert ekstralys. Spesielt når man kan få den med supre Matrix-LED lys, som lyser mer enn godt nok og som i tillegg gir deg avansert avblending av motgående og foranliggende kjøretøy. Ville aldri noen gang vurdert ettermontert ekstralys på min e-tron. Det er nå i hvertfall min personlige mening. Så er jeg klar over at alle ikke ser ting likt... :-)

Gitzern

Matrix lys var nok det siste jeg skrotet, kan hende jeg kommer til å angre. Har xenon lys nå og syns de fungerer veldig bra. LED lysene skal jo være enda mye bedre. 15000 for å slippe å avblende ble litt for råflott for meg. Ekstralys er ikke aktuelt på min e-tron heller.

Blir nok å holde 120 på motorveien ettersom vi kan lade mens vi handler på Kiwi. I utgangspunktet bør vi ikke få noe særlig endret bruksmønster etter overgang til elbil, heller ikke om vinteren. Usikkerhetsmomentet er eventuell ladekø. Men vi kjører jo forbi 4-5 forskjellige butikker med lademuligheter og kan følge med på appen hvor det er ledig. Hvor stort kan problemet da bli?

z4rd

Til trådstarter: Høres ut som du har gjort et godt valg for deg og dine behov/preferanser. Det å ta steget over til en fullverdig elbil er meget tilfredsstillende.

Jeg vil med bakgrunn i min erfaring med LED-hovedlys i Lexus, Audi og Tesla, på det sterkeste anbefale LED, da dette er i en helt annen liga enn xenon. I e-tron sitt tilfelle så må man ikke tenke at man kun betaler ekstra for automatisk avblending. Lysbildet blir noe helt annet med LED.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jkirkebo

Sitat fra: forzaman på søn 03. feb 2019, kl. 09:13
Sitat fra: samotholt på søn 03. feb 2019, kl. 02:45

På en dyr premium bil så synes jeg at det ser helt teit ut med påmontert ekstralys. Spesielt når man kan få den med supre Matrix-LED lys, som lyser mer enn godt nok og som i tillegg gir deg avansert avblending av motgående og foranliggende kjøretøy. Ville aldri noen gang vurdert ettermontert ekstralys på min e-tron. Det er nå i hvertfall min personlige mening. Så er jeg klar over at alle ikke ser ting likt... :-)

"Mer enn godt nok" er vel en ganske subjektiv mening. Det er liten tvil om at en god LED-bar vil gi svært mye kraftigere fjernlys enn de beste originalmonterte lys. Personlig hadde jeg nok heller puttet pengene mine i det, men hver sin smak.

Jeg kan være enig i at de gamle, digre "bøttene" av noen ekstralys ikke var spesielt pene eller aerodynamiske, men LED-barer som ofte kan monteres innfelte foran så de knapt synes er i en helt annen liga etter min mening.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

PF

Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA