Elbilforum.no

Bilmerker => Audi => Audi e-tron => Emne startet av: Gitzern på lørdag 02. februar 2019, klokken 21:43

Tittel: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernlørdag 02. februar 2019, klokken 21:43
Har satt meg inn i elbildebatten intensivt de siste ukene da jeg reserverte både etron og eq for over ett år siden. Vi er en familie på 4, barna er 5 og 14 år. Vi har 28 mil og 700 høydemeter til hytta ca. 10 mil på motorvei. Vi har kun behov for en bil og kjører 15000 km i året hvor 9000 av de er t/r hytta. Resten er småkjøring på Østlandet.

Valget sto mellom Tesla X, Audi E-Tron 55, Mercedes EQ eller Audi Q5 diesel.

Ettersom vi bare skal ha en bil syns jeg Tesla X ble for stor, problemer med å få den inn i garasjen på hytta og litt stor i parkeringsanlegg på diverse kjøpesentre. Ble ikke helt fortrolig med bakdørene heller. Jeg er heller ikke veldig opptatt av siste high-tech. Har også hørt at støynivå på motorvei i Teslaer er litt høyt. Ettersom bilen brukes mye på vinteren på fjellet ønsker jeg også å bruke skiboks, dog ikke til og fra hytta. Rekkevidde og superladere taler for.

Mercedes EQ tror jeg blir litt for liten igjen og usikker på rekkevidden her. Kona er heller ikke fan av Mercedes, så da valgte jeg bort den.

Valget sto da tilslutt mellom fremdeles diesel og en Q5 2016 til 450 000, eller ny E-Tron 55 til 800 000. Etter å ha lest alt av tester de siste dagene før valget ble tatt ble det bestilt en ny E-Tron. Er nr 2520 i køen og estimert levering er mai/juni. Har valgt bort matrix lys, komfortnøkkel, dyrere felger, el seter, home link, eller er det meste på plass, som BO anlegg med akustikk glass, sportsseter med Grå Alcantara, Fargen ble Mythos sort metallic. Havnet da på ca. 805 000 inkl smart ladestasjon på hytta 400V 3 fase som gir 11kw/H på 16A. Har allerede investert 35000 i smart ladestasjon hjemme.

Resonnementet mitt er som følger:

Rekkevidde: Vintertester viser at e-tron klarer 30-35 mil på vinteren. Det holder for meg til hytta, uansett stopper vi stort sett alltid og handler på tur opp og da kan jeg lade samtidig. Føler derfor at rekkeviddeangsten ikke er tilstede. Ladenettverket vil også bli betydelig bedre nærmeste årene.

Økonomi: Vi sparer ca 2500 pr mnd (alt inkludert) med å bytte til el-bil, mens renter og avdrag på e-tron blir 2500 kr. mer. Dvs at vi kommer ut likt på mnd utgifter. Hvis jeg bruker bilfinansiering så betyr det i praksis at jeg må inn med 120 000 mer i egenandel for e-tron kontra Q5 diesel, 20 000 av dette er investering på hytta som øker verdien av denne. Konklusjon ble derfor at 100 000 i økt bilinvestering for å kjøre e-tron kontra en 2016 Q5 ikke ble avskrekkende. Annenhåndsverdi er ikke så interessant for meg. Vi bytter sjelden, og kalkulerer med å ha min neste bil i 10 år minimum.

Så da ble det e-tron på oss, størrelse på bil, rekkevidde ift bruksmønster og komfort ble avgjørende. Tar gjerne imot kommentarer på valget og ressonnementene mine fra mer erfarne elbil eiere.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: AndreasRingdallørdag 02. februar 2019, klokken 22:54
Tror du blir veldig godt fornøyd med valgene dine basert på det du sier her. Hadde jeg ikke vært så langt bak i køen (5900) hadde jeg sikkert endt opp med det samme.

Og ang størrelsen på TMX så ja, den er upraktisk på parkeringsplasser. Spesielt etter to år med Leaf som familiebil
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Crownlørdag 02. februar 2019, klokken 23:13
@Gitzern,  høres fornuftig ut det du sier.

Selv har vi etter å ha kjøpt vår første elektriske bil vært sikker på en ting, det blir aldri kjøp av ny fossilbil igjen, elektrisk er så mye bedre på alt unntatt tiden det tar å fylle "tanken". Besparelsen på drivstoff vil alltid være der, og fritak for bompenger etc er et bonus så lenge det varer. Familien har nå en 2016 Leaf og en 2017 Ioniq som dagligkjørere. Pga av og til behov for tilhenger, 4WD, bedre plass og takboks har vi beholdt vår 2011 Subaru Outback, men den har blitt kjørt utrolig lite de tre siste årene.

Vi bestemte oss tidlig for at den første bilen som tilbyr hengerfeste (min 1500kg), mulighet for takboks, 4WD og like god plass som Outbacken, den kjøpte vi og selger Leaf og Outback. Ioniqen har vi kjørt laaange ferieturer med alle veier, og rekkevidden den tilbyr har fungert veldig godt, så e-tron rekkevidden vil også fungere veldig bra.

Model X er uaktuell, mest pga måkevingene, men etter å ha prøvekjørt den så viser det seg også at førersetet er helt inkompatibelt med min lange rygg. Det er faktisk skikkelig vondt å sitte i, så det, og i tillegg til interiørkvalitet som ikke står i stil til prisen så utgår den.

Nå er e-tron bestilt. Når vi først flesket til med en så dyr bil, så kjøpte vi også nyttig utstyr som matrix-lys, nattsynassistent og muligheten for ekstra god lyd, så det ble Exclusive med litt attåt. Et argument er jo også at om et par år kommer nok mva og avgifter for fullt, og en så premium bil kommer til å koste adskillig mer.

Gleder meg utrolig! Eneste jeg er litt bekymret over er Møller. Har tidligere kjørt en del Lexus av premiummerkene, og der har det jo vært service av en annen verden.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernlørdag 02. februar 2019, klokken 23:44
Vel Andreas, er ikke sikkert du må vente så veldig lenge om du bestiller raskt. Du rykker frem i køen fordi mange sitter gjerdet og ikke bestiller. Tipper du får den i sept om du bestiller nå, litt avhengig av utstyr.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernlørdag 02. februar 2019, klokken 23:50
Crown, jeg syns Møller har bedret seg kraftig siste 4-5 årene. Har forholdt meg til dem i 20 år og har vært fast bestemt på å ikke fortsette, helt til de siste årene. Nå blir det e-tron og Møller videre.

Å, ja. Gleder meg veldig nå, og syns det er veldig spennende å ta steget fra diesel til elbil. Men etter å ha satt meg mer inn i elbilverden blir jeg mer og mer sikker på at jeg aldri blir å se meg tilbake.
Tittel: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Counterpointersøndag 03. februar 2019, klokken 00:01
For eksempel meg som har #240 kommer ikke til å bestille.

Høres ut som trådstarter har grei resonering og havner på et godt valg for dem.

Grunnen for at jeg dropper E-tron er pris hovedsaklig, skal jeg gi mellom 800 og en mill så bør bilen være best på det meste og kunne ha både ACC og rattvarme samtidig.

Fordeler med E-Tron er full fart over et stort spekter på 50 kW ladere som det er maaaange av, stillegående høres den også ut til å være samt praktisk med hf og stv. format.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Crownsøndag 03. februar 2019, klokken 00:29
Akkurat det med rattvarme var faktisk så stor greie for meg også at det nesten ikke ble kjøp. Utrolig at det skulle være umulig. For å oppveie for det måtte jeg lesse på med annet utstyr som matrix-LED, nattsynassistent og B&O anlegg ;-)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Tiger123søndag 03. februar 2019, klokken 00:53
Sitat fra: Gitzern på lørdag 02. februar 2019, klokken 21:43
Har satt meg inn i elbildebatten intensivt de siste ukene da jeg reserverte både etron og eq for over ett år siden. Vi er en familie på 4, barna er 5 og 14 år. Vi har 28 mil og 700 høydemeter til hytta ca. 10 mil på motorvei.

Gratulerer med bestilling!

Ikke ligg i 120km/t på motorveien så går det antagelig bra (kan henge deg på meg i Leafen min, i høyrefila:))

Jeg ville nok satset på et ladestopp, blir for knapt uten, tror jeg.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Bmw_Trynesøndag 03. februar 2019, klokken 02:13
Hei

Hadde ikke kjøpt en så dyr bil uten de beste lysene, dvs LED Matrix.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: samotholtsøndag 03. februar 2019, klokken 02:45
For 15 tusen kan du få rimelig gode ekstralys...
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: forzamansøndag 03. februar 2019, klokken 09:13
Sitat fra: samotholt på søndag 03. februar 2019, klokken 02:45
For 15 tusen kan du få rimelig gode ekstralys...

På en dyr premium bil så synes jeg at det ser helt teit ut med påmontert ekstralys. Spesielt når man kan få den med supre Matrix-LED lys, som lyser mer enn godt nok og som i tillegg gir deg avansert avblending av motgående og foranliggende kjøretøy. Ville aldri noen gang vurdert ettermontert ekstralys på min e-tron. Det er nå i hvertfall min personlige mening. Så er jeg klar over at alle ikke ser ting likt... :-)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernsøndag 03. februar 2019, klokken 09:44
Matrix lys var nok det siste jeg skrotet, kan hende jeg kommer til å angre. Har xenon lys nå og syns de fungerer veldig bra. LED lysene skal jo være enda mye bedre. 15000 for å slippe å avblende ble litt for råflott for meg. Ekstralys er ikke aktuelt på min e-tron heller.

Blir nok å holde 120 på motorveien ettersom vi kan lade mens vi handler på Kiwi. I utgangspunktet bør vi ikke få noe særlig endret bruksmønster etter overgang til elbil, heller ikke om vinteren. Usikkerhetsmomentet er eventuell ladekø. Men vi kjører jo forbi 4-5 forskjellige butikker med lademuligheter og kan følge med på appen hvor det er ledig. Hvor stort kan problemet da bli?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: z4rdsøndag 03. februar 2019, klokken 09:56
Til trådstarter: Høres ut som du har gjort et godt valg for deg og dine behov/preferanser. Det å ta steget over til en fullverdig elbil er meget tilfredsstillende.

Jeg vil med bakgrunn i min erfaring med LED-hovedlys i Lexus, Audi og Tesla, på det sterkeste anbefale LED, da dette er i en helt annen liga enn xenon. I e-tron sitt tilfelle så må man ikke tenke at man kun betaler ekstra for automatisk avblending. Lysbildet blir noe helt annet med LED.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: jkirkebosøndag 03. februar 2019, klokken 10:01
Sitat fra: forzaman på søndag 03. februar 2019, klokken 09:13
Sitat fra: samotholt på søndag 03. februar 2019, klokken 02:45
For 15 tusen kan du få rimelig gode ekstralys...

På en dyr premium bil så synes jeg at det ser helt teit ut med påmontert ekstralys. Spesielt når man kan få den med supre Matrix-LED lys, som lyser mer enn godt nok og som i tillegg gir deg avansert avblending av motgående og foranliggende kjøretøy. Ville aldri noen gang vurdert ettermontert ekstralys på min e-tron. Det er nå i hvertfall min personlige mening. Så er jeg klar over at alle ikke ser ting likt... :-)

"Mer enn godt nok" er vel en ganske subjektiv mening. Det er liten tvil om at en god LED-bar vil gi svært mye kraftigere fjernlys enn de beste originalmonterte lys. Personlig hadde jeg nok heller puttet pengene mine i det, men hver sin smak.

Jeg kan være enig i at de gamle, digre "bøttene" av noen ekstralys ikke var spesielt pene eller aerodynamiske, men LED-barer som ofte kan monteres innfelte foran så de knapt synes er i en helt annen liga etter min mening.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: PFsøndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Contangosøndag 03. februar 2019, klokken 10:33
Sitat fra: PF på søndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.
Du verden. Må si du klarer å lese godt mellom linjene her. Briljant og sylskarp evne til å skjære gjennom og identifisere svikerne blant oss.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Counterpointersøndag 03. februar 2019, klokken 10:40
Sitat fra: PF på søndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.
Ser ingen som argumenterer for Tesla, det eneste jeg ser er en som prøver å lage noe som ikke finnes

Alle innlegg (minus ditt) besvarer trådstarter.

Tilbake til topik.

Matrix lys er nok ikke nødvendig, selv om det er en nyvinning jeg ville valgt. Og er jo også noe du for eksempel ikke får på Tesla......

Teslabjørn har jo nylig lagt ut video om dette

https://youtu.be/zZmpWA-zUKM
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Crownsøndag 03. februar 2019, klokken 12:17
Sitat fra: PF på søndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.

Sikker på du kommenterer i rett tråd? Dette var jo inntil nå en av få tråder som _ikke_ var slik, så takk for det. :-P

Tilbake til tråden, jeg er ganske sikker på at e-tron vil oppfylle alle kravene til trådstarter og vel så det, særlig ettersom det ser ut til at han har investert i skikkelig ladeutstyr.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Bmw_Trynesøndag 03. februar 2019, klokken 12:39
Sitat fra: PF på søndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.


Skjønte god poenget her. Hvorfor skal en kjøpe ekstralys til 15 lapper, nevnt i en post her? Da kan en like godt bruke 15.000 på LED Matrix å få orginalt gode lys.

1. Audi E-Tron har orginalt mulighet for gode lys og lyktespylere .

2. Tesla har måttet gå ned på watt styrken på sine lys, pga mangelen på lyktespylere, derfor «må» mange kjøpe ekstralys. Og skryter da selvfølgelig over hvor bra dette er. Pipen hadde nok vært en annen om lysene hadde vært gode orginalt.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernsøndag 03. februar 2019, klokken 13:08
Min tanke rundt Matrix og forsåvidt kameraspeil er at det kan bli dyre ting å reparere hvis det ryker etter 5 årsgarantien. Jeg har planer om å ha e-tron i 10 år+ og tenker da at masse high-tech greier kan ryke og bli dyrt i lengden.
LED lys er jo standard så det er vel bare Matrix delen med adaptiv avblending som koster 15000 ekstra. Kan hende jeg kommer til å angre, men da har jeg ihvertfall spart 15000 + evt risiko for reparasjoner senere. Samme tankegangen har jeg på virituelle speil. Ser for meg at de blir svindyre å reparere/ erstatte. Når bilen står parkert på kjøpesenter kommer mange ungutter til å syns at de er veldig spennede å plukke på de kameraspeilene.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Counterpointersøndag 03. februar 2019, klokken 13:14
Kameraspeilene får jo også temmelig varierte tilbakemeldinger fra testerne! Den store fordelen er lavere luftmotstand og det er ikke allverden det heller, så lenge en ikke snakker om autobahn fart.

Personlig synes jeg skjermene er rart og dårlig plassert i dørene. Burde vært på dashbordet om det skulle være slik at en ikke trengte flytte blikket.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Bmw_Trynesøndag 03. februar 2019, klokken 13:22
Ja, enig. Hadde heller ikke valgt kameraspeil
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: z4rdsøndag 03. februar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: Gitzern på søndag 03. februar 2019, klokken 13:08
LED lys er jo standard så det er vel bare Matrix delen med adaptiv avblending som koster 15000 ekstra.

Hvis LED er standard på nær- og fjernlys, så skjønner jeg godt valget ditt.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Bmw_Trynesøndag 03. februar 2019, klokken 15:08
Ok

Viss det er slik,
Bilen leveres med LED-lykter som standard, og HD Matrix LED som ekstrautstyr

Er lysene like gode / kraftige men bare uten matrix delen? Kan ikke finne noe teknisk om dette. Noen som vet?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Maosøndag 03. februar 2019, klokken 15:25
Sitat fra: PF på søndag 03. februar 2019, klokken 10:11
Benyttes mange argumenter i tråden her for å forsvare Teslaen sin ser jeg.

Sitter tydeligvis langt inne for Tesla fanboys å innrømme at Audi har gjort hjemmeleksen sin.

Og der klarte du ettertrykkelig å forsøple også denne tråden med oppkonstruerte påstander uten rot i virkeligheten. Hvis du ikke tåler å se Tesla-navnet på trykk noe sted bør du holde deg langt unna elbilforum i alle fall.

Jeg vil påstå at Audi dessverre ennå ikke har gjort hjemmeleksen sin. Til det er forbruk og rekkevidde for dårlig. Kombinert med et uferdig ladenettverk og relativt sett svake ytelser i forhold til el-konkurrentene, velger jeg derfor med mitt lave kønr. å vente litt.
Det hjelper heller ikke at Audi har gjort noen håpløse utstyrsvalg. At ACC og rattvarme ikke kan kombineres er utrolig, spesielt ettersom begge deler åpenbart burde vært standardutstyr i denne klassen (ja, jeg vet at ACC er tilvalg også hos Tesla, uten at det gjør saken bedre)

Det hjelper lite at Audi er vesentlig bedre enn Tesla på mye, når de etter mitt syn svikter på de mest kritiske egenskapene i en elbil. Men i e-tron har man det i alle fall komfortabelt mens man står i ladekø  :)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: lassolinisøndag 03. februar 2019, klokken 15:29
Matrix lys blir vel levert med alle bilene. Man kan betale for enabling som tilvalg ekstrautstyr nå, eller leie det på måneds-/årsbasis når man vil senere.

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: moe696søndag 03. februar 2019, klokken 15:41
Har Ipace med Matrix, og skulle jeg speccet bil på nytt ville jeg prioritert dette. De funker veldig bra. Viktig å huske på at matrix lys gjør at du kan kjøre med langlys i situasjoner der man måtte dimmet ned med ekstra lys/vanlige langlys.

Gode lys er viktig både for sikkerhet og komfort.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: samotholtsøndag 03. februar 2019, klokken 15:59
Yepp, audi har LED-lys som standard. Anbefaler å se videoen (om matrix-lysene) til Bjørn Nyland (lenger opp i tråden) - da kan man faktisk gjøre seg opp en mening om man tror automatikken i matrix-lysene er verdt 15 tusen.

Om man ønsker mye/bredt/langtrekkende lys på landeveien (men må dimmes ned ved møtende trafikk) så går man for ekstralys. Da vil man kunne få MYE sterkere og bedre lys.

For dere som "tilter" totalt når det kommer argumenter dere ikke skjønner/liker, hva med å luske tilbake til FB?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernsøndag 03. februar 2019, klokken 16:14
Vel Mao, du kaster vel stein i glasshus med dine bastante meninger og ber om tilsvar. Selv dere Tesla eiere må vel være enig i at rekkevidde er knyttet opp til bruksmønster og hver enkelt må selv vurdere om rekkevidden holder til sitt bruk.

Jeg har ikke noe imot Tesla og syns de er kule biler, men har ikke noe behov for å akse på 3-4 sek fra 0-100. Når da rekkevidden til e-tron holder til mitt bruksmønster og jeg syns størrelsen på Teslaene er feil når vi kun skal eie en bil (S er for lav og bred, X er for stor og bakdørene liker jeg ikke, 3 er for liten, kun Y som kunne blitt aktuell for meg, men orker ikke vente på den). Dermed blir kvalitet veid opp mot pris og her vinner e-tron big-time.

Superladerne til Tesla veier selvsagt for, men blir ikke så tungtveiende for meg pga bruksmønster. Usikkerhet rundt servicer taler imot Tesla. Faktum er at jeg har vurdert Tesla helt siden 2012, men syns ikke modellene passer til vårt behov.

Det er ganske ensporet å hele tiden stresse rekkevidde/ forbruk uten å se dette mot bruksmønster. Jeg har full forståelse for at andre ikke velger e-tron pga for lav rekkevidde, men så lenge den holder til mitt bruk ser jeg denne bilen som det beste alternativet. Tror det går mange år før det kommer noe bedre som dekker mine behov, aktuelle ville være EQ, X3i, og Tesla Y, men plutselig kommer det mva på kjøp av elbil og da sitter de på gjerdet med skjegget i postkassa.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: samotholtsøndag 03. februar 2019, klokken 17:44
Kanskje vi skal diskutere e-tron?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernsøndag 03. februar 2019, klokken 17:57
Tnx lassolini, hvis dette stemmer løser det ihvertfall mitt dilemma.
Kan man da leie matrix på 3-4 mnd hver vinter?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: olavxxxsøndag 03. februar 2019, klokken 19:16
Bare vær obs på at 30-35 mil er mest sannsynlig maks rekkevidde om vinteren, på langkjøring (i hastigheter opp til 80-90 km/t). Årsaken for at jeg sier maks, er at du da må lade til 100% før avreise og komme frem med nær 0%.

Da vil bilen bruke ca 35+ timer hvis du har treg lading på hytten, har du rask lading/ladestasjon går det fortere.
Men mange vil ikke like å kjøre så nært null, samt hvis man stanser eller skrur opp AC; mister man rekkevidde.

Jeg sier ikke dette for å være "slem" altså, det er bare greit å vite at bilen helst ikke bør gå til 0% hele tiden.
Samt hvis du kommer frem med 0% og skal en tur ut igjen, må du vente.

Men det er selvsagt mulig å kjøre den til ca 0%, slenge i laderen, eller kanskje lade underveis så du slipper å saktelade i veldig mange timer :-) I det minste da kanskje lade opp til 40-50% og så kjøre videre.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Imaginesøndag 03. februar 2019, klokken 19:25
Sitat fra: samotholt på søndag 03. februar 2019, klokken 15:59
Yepp, audi har LED-lys som standard. Anbefaler å se videoen (om matrix-lysene) til Bjørn Nyland (lenger opp i tråden) - da kan man faktisk gjøre seg opp en mening om man tror automatikken i matrix-lysene er verdt 15 tusen.

Om man ønsker mye/bredt/langtrekkende lys på landeveien (men må dimmes ned ved møtende trafikk) så går man for ekstralys. Da vil man kunne få MYE sterkere og bedre lys.

For dere som "tilter" totalt når det kommer argumenter dere ikke skjønner/liker, hva med å luske tilbake til FB?


Har hatt mange biler med matrix-lys, eller adaptive LED som det også kalles. Matrix er VAG og Porsche sitt kallenavn pp det akkurat som mercedes kaller 4wd for 4-matic og Audi kaller det for quattro osv...

Bjørn Nyland har ikke peiling på lystesting og jeg har sett videoen. Han lager bra rekkevidde-tester og jeg liker mange av videoene hans. Men denne lystesten var dårlig. Der kommer det jo ingen biler i møte. Og man får ikke det riktige inntrykket av selve matrix-funksjonen. Og vi vet ikke om han har rene eller skitne lykter. Jeg forutsetter at de er rene.

Tesla har i alle fall markedets dårligste LED lys og flere Model S jeg har prøvd har altfor lavt justerte lys. Og automatisk fjernlys går opp når det kommer bil og ned når det vil. Ganske ukontrollert. Men så er jo heller ikke Tesla et premium-produkt. De som har kjørt premiumbiler i årevis merker godt forskjell. (Legger til for å ikke virke som en Tesla-hater: Drivlinje, akselerasjon og rekkevidde er derimot meget bra, unntatt irriterende energitap når den står stille.)

Men mer viktig er at premiumbilen Jaguar I-Pace har gode lys og det har den.
BMW I3 har meget gode lys i sin prisklasse. Egolf er nesten like gode, men har mer begrenset bredde og på fjernlys ser man en bue øverst i lysbildet. Egolf har dynamiske LED lys og de koster bare 3200kr ekstra. De er gullverdt da man kan ha fjernlys på høyre side ut mot elg og slike potensielle farer og dimme ned mot møtende trafikk.

30-35 mil på snøføre i 5 minus er ikke så voldsomt kort rekkevidde. En Model S 100D går sikkert ikke så mye mer enn 40 mil den heller i sånt vær. Og om du er redd for å komme frem med 0%, så er det faktisk grønn kontakt 50kw lader i trysil også - og plenty med andre steder. Man lader like fort eller fortere enn en i3 120ah på slike ladere, bare at man kan ta 3 ganger så mye på «tanken» om man vil. Om man er redd for å få rekkeviddeangst eller været er ekstremt dårlig eller kaldt, ja så stopp på en 50kw-lader i 15 minutter og få 5 ekstra mil da vel?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: samotholtsøndag 03. februar 2019, klokken 21:53
Tråden handler fortsatt om e-tron  ???
(At Tesla "suger" har ingenting med temaet her å gjøre).
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: kodaxsøndag 03. februar 2019, klokken 22:01
Sitat fra: Gitzern på søndag 03. februar 2019, klokken 17:57
Tnx lassolini, hvis dette stemmer løser det ihvertfall mitt dilemma.
Kan man da leie matrix på 3-4 mnd hver vinter?
Hvis det er mulig å leie matrix for så lange perioder, gjetter jeg på at du ikke skal gjøre det så mange ganger før det nærmer seg prisen av innkjøp. I tillegg har da bilen ikke dette ekstrautstyret hvis du allikevel skulle ønske å selge senere.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernsøndag 03. februar 2019, klokken 23:06
Riktig kodax, tenkte også på det etterpå.

Når det gjelder rekkevidde, så stopper vi uansett og handler på turen og da lader jeg ihvertfall på vinteren på 50kwh lader. Bør få mange mil ekstra fra 20-40% på varm bil i løpet av 30 min. Ønsker ikke å kjøre bilen tom, det kan jo være stopp på veien og man må holde bilen varm i en time i 20 minus.

Man må også tenke på at hele våren, sommeren og høsten har jeg null rekkevidde problem og et veldig trivielt bilhold.

Jeg skal installere 3fase 400V på enten 16A eller 32A som da gir hhv 11 eller 22 kwh på hytta.

Uansett dette blir spennende å prøve ut i praksis
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: trd-73mandag 04. februar 2019, klokken 06:53
Det blir ikke mer enn 11kw om du kjøper e-tron nå, du får ikke bestilt dobbeltlader enda.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernmandag 04. februar 2019, klokken 08:43
Riktig trd. Men hvis jeg allerede har 32 A kurs og uansett må legge ny kabel blir det nok klargjort for 22 kwh. Har teoretisk lademulighet i fellesgarasje hjemme også på 22kwh, men lite trolig at jeg får ut denne effekten ofte. Er vel ca 480A ledig i trafo som skal deles på rundt 40 stk, potensielt 88 på sikt.

Når det gjelder strøm på hytta går visst fastleien opp med 1500 pr effekttrinn så hvis jeg ikke har 32A fra før må jeg vurdere 1500 kr ekstra i året opp mot nytten av å kunne lade 22 kwh. Har kald garasje på hytta og kan bli ganske kaldt der, men tørr fin luft. Noen som har erfaringer eller tips og råd rundt dette?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: THEmandag 04. februar 2019, klokken 09:04
@Gitzern. Jeg har 11kW lading hjemme. Løsning med trafo fra 230V til 400V som jeg kjøpte sammen med Renault Zoe. Med Zoe med lite batteri, 100 km kjøring daglig til jobb, og mye fritidsaktiviteter på ettermiddag, så var 11kW nødvendig for å bruke elbilen slik jeg ville. Etter jeg kjøpte Tesla X100D har jeg nesten ikke ladet på 11kW, kun fredag ettermiddag for å få fullest mulig batteri etter jobb og før langtur. Stort sett lader jeg Teslaen med 5-6 kW på natt, og det er nok for min del med 40-45000 km kjørelengde i året.

På hytta ladet jeg to vintre med 7A på ei utestikkontakt, og det var knapt spesielt når det blir 20-30 minus. Har fått lagt opp skikkelig ladeopplegg på hytta nå med 1fas 20A kurs, men lader stort sett med 13-16A.

Hvis du ikke har veldig lang kjørelengde eller flere elbiler å lade opp, så er nok 22kW langt fra nødvendig. Hvis du uansett har kapasitet på hovedsikring, og må legge ny kabel, så blir ikke nødvendigvis ekstrakostnader med å installere 22kW ladeboks stor, så da kan det jo være verdt det. Hvis du må øke inntak for å få til 22kW, så vil jeg enkelt å greit si at du bør droppe det. Du vil nok ikke ha behov for 22kW lading på hytta.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernmandag 04. februar 2019, klokken 09:10
Tnx THE, ganske likt det jeg også tenker. Har jo vanlig utestikk i tillegg på 16A som evt gjester med elbil kan låne når jeg lader i garasjen. Blir nok ikke å legge i mye kostnader for å få 22 kwh når jeg har 11kwh + utestikk på 16A kurs.

Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenmandag 04. februar 2019, klokken 09:13
Man kan vel ha større behov for 22 kW på hytta enn hjemme. Fordelen er at om man må en raskt tur på hytta for å levere noe, måke snø, eller lignende, så har man da fullt batteri på maks 4 timer. Da kan man slippe unna hurtiglading på hjemveien. Men personlig ville jeg heller bare spart de pengene, og lagt opp til å hurtiglade ved behov. 11 kW er også ganske overkill, om ikke man bruker bilen mye mens man er på hytta.

Så klart, en fordel med 11/22 kW lading er at man kan varme opp batteriet ganske raskt før avreise. Man kan f.eks lade opp til 60% ved ankomst til hytta, og så kjøre på med 11/22 kW lading 1,5-3 timer før avreise. Da er batteriet fullt og varmt når man skal dra.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernmandag 04. februar 2019, klokken 09:52
Ringte nettleverandør og fikk vite at jeg har 400V og 4x40A på hytta som jeg allerede betaler nettleie for. Da blir det nok 22 kwh på hytta uten ekstra kostnader :) Kan være greit også den ene gangen man trenger å lade fort eller har gjester med elbil. Ladekapasiteten skal ihvertfall være i boks både hjemme og på hytta.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: daktarimandag 04. februar 2019, klokken 11:06
Man kan hurtiglade ganske mange ganger for de 20.000,- det koster med trafo etc., men har man 400V fra før så går jo ting så mye enklere.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elsykkeltirsdag 05. februar 2019, klokken 14:02
Hadde fokus på AiPeis fra lansering til detaljer om Audien krystalliserte seg, og har billett til EQC. Anser at EQC og Har 3 unger og Avensis. Jagen har for liten plass til familie + bagasje. Model 3 blir for liten, X'en for svær.
Endte oxo med 800K for Etrond. Hvis man er villig til å kutte nice-to-haves i Hightec-pakken og kun velger Vinterpakken, kan man plukke mye bra utstyr og sitte igjen uten en ribbet bil.
Som ble nevnt før i tråden, og ikke alle har fått med seg; LYKTENE ER DE SAMME, men funksjonalitet som Matrix skrus av i software hvis man ikke har betalt for de. Fordelen for Audi er muligheten for å kunne selge funksjonalitet som en tjeneste, eller gjøre salg senere når kunden føler de har råd til å betale for mer comfort i bilen sin. Jeg antar det samme gjelder for ting relatert til mobiltelefonen osv. Potensielt kan eier #2 betale for å eie funksjonaliteten senere.  Men funksjonalitet som krever fysiske endringer, som elektriske seter, adaptiv lyktespyler med varme dyser og håndspåleggelse, dører med myk selvlukk, ionisering av luften med duft fra rosa himalayablomster.....

Når det gjelder lading, vil jeg anbefale å teste ut audis kalkulator mhp ladetid og rekkevidde. (Den stemmer sannsynligvis 75%, men den gir ihvertfall noen tall :)  https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen/tron/e-tron-solutions.html
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Jon65tirsdag 05. februar 2019, klokken 14:20
Sitat fra: Gitzern på mandag 04. februar 2019, klokken 08:43
Når det gjelder strøm på hytta går visst fastleien opp med 1500 pr effekttrinn
Det er nok avhengig av kommune. I Hemsedal feks er det samme fastleie opp til 125A.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzerntirsdag 05. februar 2019, klokken 14:21
Samme tanke som meg det elsykkel, og vi havnet på samme pris. 820 inkl lader til 20. Jeg er litt over gjennomsnittet interesset i musikk og hifi så klarte ikke styre unna BO med akustikkglass. Men lavprofil dekk, matrix, komfortnøkler, home-link, el seter og virituelle speil er no prob å styre unna. Vinterpakke med varme bake og 4 soner klima, adap viskere, omg kamera, oppbevaring viritual cockpit, sportsseter, grå alcantara, sort metallic, sort optikk, ambiente uten flere farger og smartphone er med.

Tror det er ganske komplett. Sparer fort 100 tusen på ikke å være veldig forfengelig :)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzerntirsdag 05. februar 2019, klokken 14:23
Riktig Jon, fikk litt feilinfo først der. Jeg betaler nå 600 i året og har 400V med 4*40A.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elektrotirsdag 05. februar 2019, klokken 21:16
Sitat fra: Gitzern på lørdag 02. februar 2019, klokken 21:43
Så da ble det e-tron på oss, størrelse på bil, rekkevidde ift bruksmønster og komfort ble avgjørende. Tar gjerne imot kommentarer på valget og ressonnementene mine fra mer erfarne elbil eiere.

Veloverveide og gode valg, dette kommer til å havne på listen over de smarteste avgjørelsene du/dere har gjort noen gang.  :+1:

EDIT: Ang. rekkevidde skal du ikke være bekymret. Du virker som en person som evner planlegge sånn at du lader bilen full før fredagens hyttetur. Ikke vær bekymret for å gjøre dette iblant, eller for å kjøre batteriet nær tomt. Batteriet på e-tron har rikelig med buffer nettopp derfor. Du innser også at dere stopper minst én gang uansett, og kan hurtiglade noen ganger i året, det er ikke farlig. Men det blir neppe nødvendig. A) Det er grenser for hvor høy snittfart dere har, trolig rundt 70 km/t. B) Det er grenser for hvor dårlige kjøreforhold det får vært. En del har nok sett Teslabjørn sine tester, -5, våt motorvei og vind.. -15 er ikke noe verre, for da er det ikke våt vei og som regel ikke vind.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzerntirsdag 05. februar 2019, klokken 21:33
Tnx elektro, føler meg bare tryggere og tryggere på valget :+1:
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Sjøhyeneonsdag 06. februar 2019, klokken 09:49
Kan bli marginalt om dere klarer å komme til hytta uten å måtte lade, hvis da forholdene er værst tenkelige, med full bil, skiboks etc etc.

Noe jeg føler nye elbileiere ikke vektlegger nok er ladenettverket. Er superladerne som virkelig gjøre tesla genialt. Glem 0-100, AP, og all annen hype. Lademulighetene når du er på tur er det som gir frihet og fleksibilitet. Når det er sagt så får man håpe og tro at Ionity blir minst like bra, eventuelt at tesla, audi ++ evner å samarbeide.

Uansett, gratulerer med fantastisk ny og flott elbil!
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernonsdag 06. februar 2019, klokken 10:09
Takk for det sjøhyene. Som du kanskje har lest så kalkulerer jeg med å lade på tur til hytta på vinteren samtidig som vi handler på det gjør vi uansett med nåværende dieselbil. Det bør gi ca 10 mil ekstra uten tap av tid så fremt det ikke er ladekø. Med topp moderne ladekapasitet hjemme og på hytta med 22kwh kapasitet og 28 mil mellom som lengste etappe vi kjører tror jeg dette blir gull. Vi har skiboksen hengende i garasjen på hytta, kjører ikke med den til og fra hjemme. Alt av jo også på hytta, så det ikke så eldig mye bagasje heller.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: THEonsdag 06. februar 2019, klokken 11:49
Når det gjelder ladenettverk så blir jo det bedre og bedre. Ionity bygger ut, og får mest oppmerksomhet, men både Fortum, Grønn kontakt og BKK bygger også ut 100+kW CCS ladere. Jo flere biler på veien som støtter 150kW lading, jo flere ladestasjoner som tilbyr 150+kW lading vil dukke opp.

Klart ladenettverk er viktig, og spesielt om elbilen er den eneste bilen man har, men om et år tror jeg det vil ha lite å si om man har bil med støtte for CCS eller Tesla Supercharger.

Nå som det endelig er mulig å velge mellom flere forskjellige merker hvis man vil ha stor elbil med lang rekkevidde, så er det bare å finne ut hvilken bil man liker best, og kjøpe den.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Tellusonsdag 06. februar 2019, klokken 11:57
Sitat fra: Gitzern på lørdag 02. februar 2019, klokken 21:43
Har satt meg inn i elbildebatten intensivt de siste ukene da jeg reserverte både etron og eq for over ett år siden. Vi er en familie på 4, barna er 5 og 14 år. Vi har 28 mil og 700 høydemeter til hytta ca. 10 mil på motorvei. Vi har kun behov for en bil og kjører 15000 km i året hvor 9000 av de er t/r hytta. Resten er småkjøring på Østlandet.


Jeg tror du bør være forberedt på en ladestopp på vei til hytta. 280 km med 700 høydemeter  og 100 km på motorvei blir nok ofte litt i lengste laget. Holder du maks 100 km/t på motorvei så bør det kunne gå de fleste ganger kanskje. Jeg ville i hvert fall resonert slik med min I-Pace som sannsynligvis har lignende rekkevidde (kanskje litt mer faktisk).

Du trenger ikke stoppe lenge. En 15 minutters stopp mens du tar en kaffe og en bolle bør være tilstrekkelig  :)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernonsdag 06. februar 2019, klokken 12:13
Riktig det Tellus, vi stopper uansett nå med dieselbilen. 30 min handlestopp på tur opp og 10-15 min stopp for kjøpe en smootie til ungene på tur hjem. Vi stresser ikke med dieselbilen for å komme fortest mulig hjem, og da gjør vi det samme med elbil bare at vi lader samtidig. Tenker reell vinterrekkevidde med disse lading på 50kwh Forum vil gi 30+10 på tur opp og 35+5 på ned med normal kjøring. Dvs 18 mil med gjennomsnitt 70-80kmt og 10 mil med gjennomsnitt på 110 kmt. Da har jeg over 10 mil klaring begge veier,  oe jeg syns er holdbart. Vår, sommer og høst trenger jeg nok ikke lade.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Espen Hugaas Andersenonsdag 06. februar 2019, klokken 12:39
Sitat fra: THE på onsdag 06. februar 2019, klokken 11:49
Når det gjelder ladenettverk så blir jo det bedre og bedre. Ionity bygger ut, og får mest oppmerksomhet, men både Fortum, Grønn kontakt og BKK bygger også ut 100+kW CCS ladere. Jo flere biler på veien som støtter 150kW lading, jo flere ladestasjoner som tilbyr 150+kW lading vil dukke opp.

Klart ladenettverk er viktig, og spesielt om elbilen er den eneste bilen man har, men om et år tror jeg det vil ha lite å si om man har bil med støtte for CCS eller Tesla Supercharger.
Det kommer veldig an på salgstall, og kundenes bruksmønster. Tror man skal vente en del år før CCS har tilsvarende kapasitet som superladerne utenfor byene. Men det kan godt hende det går greit likevel, om det ikke selges så veldig mange elbiler med (kun) CCS som vil benyttes mye til langkjøring. Man kan vel si at heldigvis har Model 3 også støtte for CCS. Dette vil utjevne forskjellene på belastning til en viss grad. Altså om superladerne har liten kapasitet i et område, så vil Model 3 eierne bruke Ionity/Fortum/GK/osv, mens er det god kapasitet på superladerne i et område, så vil Model 3 eierne holde seg unna Ionity/Fortum/GK/osv.

Dette vil redusere forskjellen mellom CCS og superladere med en god del. Det vil tendere til å være like bra/dårlig for alle, uavhengig av bilmerke. (Bortsett fra Nissan, så klart, som benytter CHAdeMO. Der det vil stort sett være ræva overalt.)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernonsdag 06. februar 2019, klokken 18:30
Min vurdering rundt Ionity er at hvis de feiler med ladenettverket vil det bety at salget av elbiler til Audi, VW, Porsche, BMW og Mercedes vil bli betydelig påvirket i negativ retning. Dette vet disse gigantene, så det satses nok skikkelig på dette neste par årene. Musklene er der og viljen er der, da gjenstår det tysk gjennomføringsevne;) Når X3i lanseres i 2020 vil det gå et års tid før vi har veldig bra dekning langs hovedfartsårene.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: automatonsdag 06. februar 2019, klokken 18:41
Vil egentlig de store produsentene innføre elbiler raskest mulig?

Faren er at de skynder seg langsomt.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernonsdag 06. februar 2019, klokken 19:14
De vil uansett støtte salget av de elbilene de lanserer, hva er vitsen med å utvikle og produsere noe uten å satse på volum? Ser man på planlagte modeller de neste 2 årene syns jeg det kalles satsing. De kan jo ikke vente og se om slaget går bra før de bygger ladenettverk, uten ladenettverk blir dårlig. Disse går hånd i hånd.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: kodaxonsdag 06. februar 2019, klokken 19:34
Hvis man tror på at mye av det som er ytret ang VW sin elbil-satsing er seriøst, så er det naturlig å anta at de også kommer til å pushe ut mye ladestasjoner framover.
(VAGs desidert største marked er Kina og Vest-Europa, med USA et stykke bak på tredje-plass. Alle markeder der det er stort fokus på elektrifisering. VW er merket som selger desidert mest.)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: daktarionsdag 06. februar 2019, klokken 19:46
Det som driver bilfabrikkene til elektrifisering er kravet om WLTP flåteutslipp for CO2, og bøter på 1000er pr bil solgt når snittet er over grensen. 1 Mill biler solgt og 5000 i bot pr bil blir litt cash...
Flåteutslipp måles som snitt av solgte biler, så de må selge dem også.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzerntorsdag 07. februar 2019, klokken 00:38
Når valget om strategi er tatt og de legger investeringene i infrastruktur vet vi at dette blir å gå fort. Alle de store satser nå på el, det er et kappløp. Dette blir å skje fortere enn vi tror fordi alt drar i samme retning. Det blir samarbeid på tvers og en kamp om å overleve i et nytt marked. Butikker, spisesteder, kiosker og generelt stoppesteder langs hovedveiene som ikke tilbyr lading blir akterutseilt. Om 3 år er rekkeviddeangsten på elbiler nærmest borte. Det er min spådom. Det blir muligheter til å lade overalt, og bilene får gradvis bedre rekkevidde og raskere lading. Noe ala faststoff batteri eller andre revolusjonerende greier som kommer i produksjon med volum innen de neste 10 årene har jeg mindre tro på. Derfor hopper jeg på e-tron nå og tenker at den bilen holder for meg i 10 år+ Jeg investerer 60 000 i smarte ladebokser med inntil 22kwh både hjemme og på hytta. Føler vel at el satsingen nærmer seg tipping point og når det passeres er det ingen som ser seg tilbake. Bare tenk på noe så enkelt som at en svær tankbil må kjøre langs veien i 40 mil for å levere diesel til en bensinstasjon oppi bygda i Norge for at bilene der oppe skal kunne fylle diesel, for ikke å snakke om prosessen i forkant. Denne kostnaden skal færre og færre bileiere dele på når elbilandelen stiger. Kwh blir nok også dyrere, men forskjellen blir nok å øke. Samtidig er det hipt, trendy og kult å kjøre elbil. Det er litt som de som sverget til NMT 450 nettet til mobiltelefoner og syntes at GSM var noe tull med dårlig rekkevidde og tullete  SMS meldinger når man heller bare kunne ringe. Da snakker vi 1995, 5 år senere var det ingen som nevnte NMT 450 eller NMT 900. Elbilene er nå anno 1996 og det er no turning back. Det var rene ord for penga, men nå har jeg investert 860 000 i dette og har da selvfølgelig troen :) Vi må huske på fossilindustrien har 100++ års forsprang og er effektivt rendyrket, elbil er i startgropa og har et voldsomt potensial på alle fronter.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Trond.mtorsdag 07. februar 2019, klokken 08:46
Ot, men litt rart å tenke på at ca 1/3 av bilene som ble solgt i USA rundt 1900 var elektriske også. Å spå er vanskelig, især om framtiden  8)

https://autoretur.no/elbil-historie-2/
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: hemitorsdag 07. februar 2019, klokken 09:36
håper du har rett, jeg har en 2019 bil, med relativt lang range kontra de fleste, men siste 2 ukene har det vært problematisk å være elbilist. mange mange timer kø for å få lade bare litt selv er krise.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzerntorsdag 07. februar 2019, klokken 10:04
Riktig det TM, det er en morsom kuriositet. Litt som Beta v VHS på -80 tallet. Beta var bedre, men de store gikk for VHS, og da ble det slik. De store gikk for fossilt for 100+ år siden, og når infrastrukturen bygges opp snur man ikke med det første. Nettopp derfor blir Hydrogen akterutseilt i dag. De store går for el, det gjøres store investeringer og løypa er lagt langt fram i tid.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: kodaxtorsdag 07. februar 2019, klokken 10:18
Sitat fra: Gitzern på torsdag 07. februar 2019, klokken 10:04
Riktig det TM, det er en morsom kuriositet. Litt som Beta v VHS på -80 tallet. Beta var bedre, men de store gikk for VHS, og da ble det slik. De store gikk for fossilt for 100+ år siden, og når infrastrukturen bygges opp snur man ikke med det første. Nettopp derfor blir Hydrogen akterutseilt i dag. De store går for el, det gjøres store investeringer og løypa er lagt langt fram i tid.
Artig sammenligning, for også VHS vant hovedsaklig pga rekkevidden. Betamax hadde ikke plass til hele spillefilmer,  noe som gjorde at bla pornoindustrien valgte VHS.
Regner med at alle her jubler over tanken om at de nå kjøper en sølibatbil;)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Imaginetorsdag 07. februar 2019, klokken 10:22
Sitat fra: hemi på torsdag 07. februar 2019, klokken 09:36
håper du har rett, jeg har en 2019 bil, med relativt lang range kontra de fleste, men siste 2 ukene har det vært problematisk å være elbilist. mange mange timer kø for å få lade bare litt selv er krise.

Men du starter vel ikke alltid fulladet? Jeg starter alltid fulladet, spesielt om jeg vet jeg skal kjøre mye den dagen, og lader alltid opp hjemme dersom batteriet går under 50%. Du skal kjøre mye i løpet av en dag med en e-tron eller starte med lite strøm «på tanken» dersom du kommer i en situasjon hvor du må lade på kaosdager som det har vært nå.
Jeg klarer meg fint med i3s 94 og egolf 300km og noterer at de bruker mye mer strøm nå som det er masse umåkte veier og 5 minus. Men så sladder jeg rundt og sparer ikke akkurat på strømmen. Forvarmer bilen og holder på.
Likevel er jeg sjelden under 30-40% selv om jeg har kjørt ganske mye.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elektrotorsdag 07. februar 2019, klokken 15:01
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 06. februar 2019, klokken 09:49
Noe jeg føler nye elbileiere ikke vektlegger nok er ladenettverket. Er superladerne som virkelig gjøre tesla genialt. Glem 0-100, AP, og all annen hype. Lademulighetene når du er på tur er det som gir frihet og fleksibilitet. Når det er sagt så får man håpe og tro at Ionity blir minst like bra, eventuelt at tesla, audi ++ evner å samarbeide.

Jeg vil nesten si at nye elbileiere legger FOR mye vekt på lademulighetene.  ;) Uansett om man har Model X, I-Pace eller e-tron quattro, våkner man med fullt batteri hver morgen, og de færreste av oss kjører mer enn 25 mil ofte.

Jeg har selv Tesla, e-Golf og e-tron i bestilling (én skal ut). Og selv om ladenettverket til Tesla fremdeles er det beste, blir man veldig bundet til å stoppe akkurat der. Med e-tron kan man stoppe nesten hvor som helst der det selges kaffe/boller eller er en matbutikk, og lade med 50kW flatt fra 0-100% hvis det er ledig, hvis du uansett skal stå stille i 10-20 minutter. Det er også frihet og fleksibilitet, og faktisk ikke så mye tregere lading enn Supercharger heller, hvis du ankommer der med litt høy SOC. Det er raskere enn 75D og 85D fra ca. 70% SOC, raskere enn 90D og 100D fra ca. 75% SOC og langt raskere uansett SOC i de tilfellene du ankommer Supercharger rett etter en annen Tesla, og må dele ladepar. Noe søkt problemstilling, men det skjer.. :)

Det finnes allerede flere CCS ladere enn Tesla Superchargere i Europa, og fremover vil en del av disse bli oppgradert til 150kW+ mens en stor andel av de nye vil være det. Det blir også bygget blir flere store siter. Men det viktigste, jeg tror ikke helt pressen og kundene har tatt inn over seg hvor mye raskere enn Tesla e-tron kan lade. De leser 120kW vs. 150kW og tenker at det er omtrent det samme. In Real Life, hvis du ankommer Supercharger med gunstige 15% på batteriet i din X100D, og trenger å lade 45kWh for å komme frem, så tar det ca. (EDIT: 27 minutter.) Med e-tron tar det 20 minutter å lade 50kWh fra samme SOC. (EDIT: Forutsatt at begge batterier er varme.) Da har jeg altså lagt til grunn 5kWh merforbruk. Likevel tar det 7 minutter kortere tid med e-tron.

Mange liker å sammenligne e-tron med X75D, ettersom den ligger nærmere i pris og rekkevidde. Gjør vi samme øvelse der, altså fra 15% SOC + 45kWh, tar det ca. 36 minutter hvis du er alene på ladeparet. Vi kan for moro skyld legge til 10kWh merforbruk denne gangen, sånn at e-tron må lade 55kWh. Likevel bruker den 14 minutter kortere tid, og vil BANKE X75D på langtur, så lenge den kan lade på lynladere vel og merke..  :D

Det viktigste er at du kan stoppe der det passer, så slipper barna å vente en time med å få is, fordi du må stoppe et bestemt sted- og bare der.

Med CCS styrker Tesla igjen sin posisjon mht. lading. Så spørs det hvor lenge det er til alle kan lade hvor som helst. Uansett merke. Som på en bensinstasjon. Det synes jeg hadde vært bra.


Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 07. februar 2019, klokken 15:22
Det er bare å konstruere sine egne scenarier så får man det resultatet man vil.Jeg kan komme med diverse eksempler som får den ene eller andre bilen til å «vinne» avhengig av hvilket resultat jeg ønsker.
Men er jeg ærlig med meg selv og ser på eget bruksmønster forventer jeg klart bedre ladeopplevelse på supercharger enn kommersielle nettverk de neste 1-2 år. Det er ikke sjelden jeg leser om ladeproblemer på kommersielle ladere. I-Pace eiere som melder at de har testet 3-4 Ionity stolper og ingen virker. Folk med Leaf som prøver flere stasjoner og ingen virker (begge disse meldingene ble lagt ut forrige helg...)
Selv Elbil24s hastighetstest av Etron resulterte i at de måtte bytte lader fordi 1 av 2 var defekt. Der stod de med 1% på batteriet. En erfaring jeg kjenner godt fra Leaf-tiden og noe jeg ser skrives om ofte. Og familiemedlemmer og venner bekrefter dette. Mye knot, defekte ladere, folk som parkerer og forlater bilene sine. 175kW laderen kan lett være opptatt av en EGolf en times tid. Ionity kommer til å bli brukt av absolutt alle. Fra de som klarer utnytte 20-30kW til de som utnytter 150kW. Det er en av fordelene med supercharger – stort sett bare brukt av biler som henter ut fullt potensial.
Elbil24s test viste jo også at E-tron ikke varmer batteriet tilstrekkelig i -1 grad og dermed ikke passerer Tesla på ladeeffekt målt i kW før ved ca 35% SOC.

Tesla kan lade på sine enorme ladestasjoner med titalls uttak, den kan lade med 40-50kW på CHAdeMO (dvs omtrent samme ladefart målt i km/t som E-tron) og nå kommer visstnok 120kW CCS adapter også til de Teslaene som ikke har CCS port.

Long story short – ja man kan finne på tilfeldige situasjoner hvor E-Tron gir best opplevelse. Men basert på egen erfaring med kommerst nettverk, det jeg leser om kommerse ladere, det jeg ser planlagt, det jeg ser av forventet pågang etc. ville jeg valgt Tesla på langtur hver dag i uka de neste 1-2 år. Allikevel har jeg bestilt Etron (ikke signert kontrakt pt). Årsaken er at jeg tror jeg skal klare å komme meg greit rundt allikevel. Og jeg skal ikke på noen europeiske langturer.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: zbktorsdag 07. februar 2019, klokken 15:24
Sitat fra: elektro på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:01
In Real Life, hvis du ankommer Supercharger med gunstige 15% på batteriet i din X100D, og trenger å lade 45kWh for å komme frem, så tar det ca. 31 minutter. Med e-tron tar det 20 minutter å lade 50kWh fra samme SOC. Da har jeg altså lagt til grunn 5kWh merforbruk. Likevel tar det 11 minutter kortere tid.

Hvordan kommer du fram til tidsestimatet for Tesla? Sjekka videoen "Tesla Supercharger 75D, 85D, 90D, 100D 0-99%" som forsåvidt har fått kritikk for ikke å være ooptimal (uten at jeg kan verifisere det), tar det ca 27min å fylle 45kWh fra 15%. Og vet du at eTron vil holde 150kW hele intervallet?

PS! Ikke misforstå, jeg synes det er helt topp at e-Tron ser ut til å lade som et lokomotiv!
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Counterpointertorsdag 07. februar 2019, klokken 19:42
@elektro

For et strålende langt innlegg i en Audi tråd som er en anbefaling for Tesla Model 3 (CCS og SuC med en mye mer effektiv bil)

Nå har den ikke hengerfeste eller lasteluke og rails, så anbefalingen passer ikke alle. Disse bør velge E-tron (eller Jag eller X).
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elektrotorsdag 07. februar 2019, klokken 22:11
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 07. februar 2019, klokken 19:42
@elektro

For et strålende langt innlegg i en Audi tråd som er en anbefaling for Tesla Model 3 (CCS og SuC med en mye mer effektiv bil)

Nå har den ikke hengerfeste eller lasteluke og rails, så anbefalingen passer ikke alle. Disse bør velge E-tron (eller Jag eller X).

Har ikke du bestemt deg for å ikke bestille e-tron men beholde Teslaen?  ;)

Ellers er vi enig. Model 3 er nok det beste alternativet mht. ladehastighet, fleksibilitet og rekkevidde. Men den tilfredsstiller veldig få av de andre «behovene» i e-tron klassen. Det blir det for øvrig litt som å sammenligne Ford Focus og X5. Har sett få av den typen dueller...

Foreløpig er det også flest S og X på veiene, og det snakkes mye om hvor overlegent Supercharger nettverket er. Mente bare å si hva min erfaring er, den er i all hovedsak positiv, men så ballet det litt på seg.. :D

Tenk deg at du kjøper Mercedes og kun kan tanke på Esso, mens alle andre kan tanke på alle de andre stasjonene, men ikke på Esso. Bærekraftig?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: stefsetorsdag 07. februar 2019, klokken 22:17
Har utsatt e-tron her. Bestilte meg en Model 3 som "ventepølse" intil videre, da eGolfen uansett skal skiftes ut i år. Hvem vet, kanskje liker jeg Tesla. Har meget lave forventninger til både kvalitet og serviceapparat, imotsetning til Audi. Her ville jeg nok hatt høye forventninger og fått lett for å irritere meg over småting, spesielt i software.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elektrotorsdag 07. februar 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:22
Det er bare å konstruere sine egne scenarier så får man det resultatet man vil.Jeg kan komme med diverse eksempler som får den ene eller andre bilen til å «vinne» avhengig av hvilket resultat jeg ønsker.

Enig i det, og resten av det du skriver, men du klarer ikke lage et scenario der Tesla lader raskere enn e-tron på en fungerende lynlader uten kø.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: turfsurftorsdag 07. februar 2019, klokken 22:21
Sitat fra: elektro på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:11

Tenk deg at du kjøper Mercedes og kun kan tanke på Esso, mens alle andre kan tanke på alle de andre stasjonene, men ikke på Esso. Bærekraftig?
Feil i analogien. Du kjøper Mercedes, og bare Mercedes kan tanke på Esso. I tillegg kan Mercedes tanke på alle andre stasjoner. Vesentlig forskjell.

Men bærekraftig, nei. Tesla hadde fordelen og ulempen av å være «first mover».
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 07. februar 2019, klokken 22:23
Sitat fra: elektro på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:22
Det er bare å konstruere sine egne scenarier så får man det resultatet man vil.Jeg kan komme med diverse eksempler som får den ene eller andre bilen til å «vinne» avhengig av hvilket resultat jeg ønsker.

Enig i det, og resten av det du skriver, men du klarer ikke lage et scenario der Tesla lader raskere enn e-tron på en fungerende lynlader uten kø.
Tja. På vinteren ligger Etron bak målt i kW frem til 35% soc. Målt i kmt og over sesjon fra lav soc fort opp til 40-50%.
Så joda, scenarier kan jeg finne opp. Se elbil24s video av Etron lading i -1 grad etter 33 mils langtur.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elektrotorsdag 07. februar 2019, klokken 22:27
Sitat fra: zbk på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:24
Sitat fra: elektro på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:01
In Real Life, hvis du ankommer Supercharger med gunstige 15% på batteriet i din X100D, og trenger å lade 45kWh for å komme frem, så tar det ca. 31 minutter. Med e-tron tar det 20 minutter å lade 50kWh fra samme SOC. Da har jeg altså lagt til grunn 5kWh merforbruk. Likevel tar det 11 minutter kortere tid.

Hvordan kommer du fram til tidsestimatet for Tesla? Sjekka videoen "Tesla Supercharger 75D, 85D, 90D, 100D 0-99%" som forsåvidt har fått kritikk for ikke å være ooptimal (uten at jeg kan verifisere det), tar det ca 27min å fylle 45kWh fra 15%. Og vet du at eTron vil holde 150kW hele intervallet?

PS! Ikke misforstå, jeg synes det er helt topp at e-Tron ser ut til å lade som et lokomotiv!

Ja, det er den videoen og du har rett, sorry, 27 minutter skal det være på 100D. Vet det har vært noe kritikk, men ikke sett noe bedre. https://youtu.be/RNd6FsTC6eA

Det beste beviset på at e-tron lader med 150kW fra 0-80%, ca. 100kW i snitt til 90% og 75kW til 100% er her: https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000815988-Charging-with-an-Audi-e-tron

Men også div videoer:
https://youtu.be/URfC2qKJsb8
https://youtu.be/4H4UPMs2xMM (27:00 min)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elektrotorsdag 07. februar 2019, klokken 22:34
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:23
Sitat fra: elektro på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. februar 2019, klokken 15:22
Det er bare å konstruere sine egne scenarier så får man det resultatet man vil.Jeg kan komme med diverse eksempler som får den ene eller andre bilen til å «vinne» avhengig av hvilket resultat jeg ønsker.

Enig i det, og resten av det du skriver, men du klarer ikke lage et scenario der Tesla lader raskere enn e-tron på en fungerende lynlader uten kø.
Tja. På vinteren ligger Etron bak målt i kW frem til 35% soc. Målt i kmt og over sesjon fra lav soc fort opp til 40-50%.
Så joda, scenarier kan jeg finne opp. Se elbil24s video av Etron lading i -1 grad etter 33 mils langtur.

Har ikke sett videoen, men Ionity laderne er ikke klargjort for CCS2 enda og leverer max 85kW. Ikke væskekjøling i kabel. I tillegg er det software oppdatering på gang i e-tro som skal rette problemer med hurtiglading, som igjen utsetter utlevering med 3 uker.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Øyvind.htorsdag 07. februar 2019, klokken 22:48
Se videoen du. Så kan du poste igjen etterpå :)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: stefsetorsdag 07. februar 2019, klokken 23:15
The thermal management system also ensures that the battery is kept within its optimal efficiency range of 25 to 35° Celsius in all situations, from a cold start in winter to fast highway driving on hot summer days.

Hvilket betyr at bilen setter igang å varme batteriet hver gang man slår på bilen for en kort tur. Bilen stakkar vet jo ikke om jeg har tenkt å legge ut på motorveien i 220 km/t eller kjøre til en hurtiglader.

Som for tilleggsvarmerne tar det sikkert et en bilgenerasjon eller to før man får en innstillinng for å kontrollere dette selv.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: trd-73torsdag 07. februar 2019, klokken 23:48
Journalisten påstod at den bare varmet batteriet noen grader, stemmer jo ikke med det over. Men ladekurven stemmer jo med at batteriet ikke er varmet opp, kan det være fordi det var kjørt helt ned til 1 prosent, og at varmingen kanskje blir skrudd av når det er så lite igjen på batteriet?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Trond.mfredag 08. februar 2019, klokken 06:17
Sitat fra: stefse på torsdag 07. februar 2019, klokken 23:15
The thermal management system also ensures that the battery is kept within its optimal efficiency range of 25 to 35° Celsius in all situations, from a cold start in winter to fast highway driving on hot summer days.

Hvilket betyr at bilen setter igang å varme batteriet hver gang man slår på bilen for en kort tur. Bilen stakkar vet jo ikke om jeg har tenkt å legge ut på motorveien i 220 km/t eller kjøre til en hurtiglader.
Hvis dette stemmer så sløser den jo med energi hver eneste kjøretur. Den eneste fordelen med oppvarming av batteriet er jo lenger rekkevidde og raskere lading og høyere effekt, på bekostning av totalforbruket. Det er jo heller ikke skadelig for batteriet at det er kjølig, forutsatt at effekten på bilen justeres ned. Det er fint om de har en batterivarmefunksjon, men jeg antar at det er en funksjon man aktivt på slå på hvis rekkevidde, effekt eller rekkevidde er viktig.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elektrofredag 08. februar 2019, klokken 06:35
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:48
Se videoen du. Så kan du poste igjen etterpå :)

Skjønner hva du mener..  :+1: Rart hvis batteriet ikke skulle nådd 25 grader, som skal være optimalt ifølge denne beskrivelsen https://www.audi-mediacenter.com/en/the-audi-e-tron-in-abu-dhabi-11089/battery-and-charging-technology-11094 ,  etter 5 timers kjøring, men det ser veldig ut som hastigheten stiger i takt med at det får varmen, noe jeg har opplevd ofte på Tesla. Gir deg rett i det.

Dette finner vi snart ut av. Får bilen i uke 12. :)

Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elektrofredag 08. februar 2019, klokken 06:35
Sitat fra: trd-73 på torsdag 07. februar 2019, klokken 23:48
Journalisten påstod at den bare varmet batteriet noen grader, stemmer jo ikke med det over. Men ladekurven stemmer jo med at batteriet ikke er varmet opp, kan det være fordi det var kjørt helt ned til 1 prosent, og at varmingen kanskje blir skrudd av når det er så lite igjen på batteriet?

+1
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elektrofredag 08. februar 2019, klokken 06:44
Sitat fra: TM på fredag 08. februar 2019, klokken 06:17
Sitat fra: stefse på torsdag 07. februar 2019, klokken 23:15
The thermal management system also ensures that the battery is kept within its optimal efficiency range of 25 to 35° Celsius in all situations, from a cold start in winter to fast highway driving on hot summer days.

Hvilket betyr at bilen setter igang å varme batteriet hver gang man slår på bilen for en kort tur. Bilen stakkar vet jo ikke om jeg har tenkt å legge ut på motorveien i 220 km/t eller kjøre til en hurtiglader.
Hvis dette stemmer så sløser den jo med energi hver eneste kjøretur. Den eneste fordelen med oppvarming av batteriet er jo lenger rekkevidde og raskere lading og høyere effekt, på bekostning av totalforbruket. Det er jo heller ikke skadelig for batteriet at det er kjølig, forutsatt at effekten på bilen justeres ned. Det er fint om de har en batterivarmefunksjon, men jeg antar at det er en funksjon man aktivt på slå på hvis rekkevidde, effekt eller rekkevidde er viktig.

Ja, dette har jeg lurt mye på. Bruker selv ofte Range Mode på Tesla, og lever fint med en stiplet linje både i topp og bunn, og begrenset effekt og regen, de 25 km. til jobb. Det er jo en range mode på e-tron også, den sees bla. i First impressions videoen til Teslabjørn. Men den gir Max speed. Er det 90 km/t er den jo ganske ubrukelig.. (selv om den kan overrides med kick down som det står). Bilen har vel også en egen A/C Eco, men den vil nok ikke regulere batterivarme.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Trond.mfredag 08. februar 2019, klokken 07:41
Alle elbilerbiler har en eller flere innstillinger på ECO modus. De reduserer gjerne effekt på motor, klimaanlegg, maks hastighet og responsen på watt-pedalen. På BMW i3 er Eco modus til en viss grad konfigurerbar, så man kan kombinere redusert effekt på motor med full effekt på klimaanlegg.
Hvor mye effekt motoren gir er også avhengig av driftstemperaturen på batteriet, og det kan ikke overstyres da det skal beskytte batteriet. Batterivarme er bare mulig når bilen er tilkoblet strøm og varmer bare opp til ca 10 grader så vidt jeg vet. Derfor vil hurtiglading på kalde dager etter rolig kjøring bli tidkrevende på grunn av at batteriet ikke varmes opp.

Kona og eNiro har derimot en mulighet for å slå på varme også under kjøring. Det går tydelig fram av instruksjonsboken at dette REDUSERER rekkevidden, men vil gi høyere ladehastighet ved hurtiglading.

At e-Tron forsøker å varme batteriet til 25 grader under kjøring kan ikke medføre riktighet. Hvor mange kWh vil gå med til å varme 700 kg batteri fra 10 kuldegrader til 25 grader ?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Orbitfredag 08. februar 2019, klokken 07:52
Ca 6-7 kWh
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Trond.mfredag 08. februar 2019, klokken 08:41
Det vil jo være urimelig sløsing med energi hvis man bare skal kjøre en kort tur. Og med mindre batteriet er godt isolert vil det også betyr et kontinuerlig forbruk for å opprettholde temperaturen under lengre turer i kaldt vær.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: turfsurffredag 08. februar 2019, klokken 08:53
Sitat fra: TM på fredag 08. februar 2019, klokken 08:41
Det vil jo være urimelig sløsing med energi hvis man bare skal kjøre en kort tur. Og med mindre batteriet er godt isolert vil det også betyr et kontinuerlig forbruk for å opprettholde temperaturen under lengre turer i kaldt vær.
Hadde vært rart om det er aktiv oppvarming til så mye. Tesla stopper vel på 12 grader eller der omkring.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Orbitfredag 08. februar 2019, klokken 09:06
Ladekurven til Elbil24 tyder på at det ikke kjøres så aggressiv oppvarming ved kjøring. Håper det er (mulighet for) å få full oppvarming til +25 på batteri når en er tilkoblet lader, og har satt avreisetidspunkt med full klimatisering.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Trond.mfredag 08. februar 2019, klokken 09:10
Blir jo nokså lett å sjekke dette. Har bilen stående i garasje som holder ca 10 grader om vinteren. Om den da starter forvarming når bilen startes uten at avgangstid er fastsatt, så vil den jo vise et unormalt høyt forbruk. Er sikker på at Audi sine ingeniører har sørget for at batterivarme er et aktivt valg, og ikke automatisk kommer på.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: elektrofredag 08. februar 2019, klokken 09:38
Sitat fra: TM på fredag 08. februar 2019, klokken 09:10
Blir jo nokså lett å sjekke dette. Har bilen stående i garasje som holder ca 10 grader om vinteren. Om den da starter forvarming når bilen startes uten at avgangstid er fastsatt, så vil den jo vise et unormalt høyt forbruk. Er sikker på at Audi sine ingeniører har sørget for at batterivarme er et aktivt valg, og ikke automatisk kommer på.

Det er jeg ikke så sikker på.  ::) Er det ikke noen som har manualen her da? Eller som skal ut å prøvekjøre?

Nå har jeg blitt overrasket før på Teslaen også, over at jeg ikke får full effekt på Supercharger med en gang selv om jeg har kjørt langt. Men det skyldes som du skriver turfsurf, at man får inntrykk av at batteriet er varmt når de stiplede linjene forsvinner, mens det i realiteten bare er 12'ish grader.

I utgangspunktet synes jeg det er ikke er så ille med 0-80% på 35 minutter hvis batteritemperaturen her ikke er optimal. I følge den omtalte YouTube videoen er det 8 minutter kortere enn 100D, 14 minutter kortere enn 90D (og 35 minutter kortere enn 75D, selv om det blir litt unfair da det innebærer å lade bilen til 93% og den har lavere forbruk.)
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Tellusfredag 08. februar 2019, klokken 09:39
Sitat fra: TM på fredag 08. februar 2019, klokken 07:41

Kona og eNiro har derimot en mulighet for å slå på varme også under kjøring. Det går tydelig fram av instruksjonsboken at dette REDUSERER rekkevidden, men vil gi høyere ladehastighet ved hurtiglading.


Veldig bra at noen faktisk endelig har forstått hvor viktig det er en med en slik mulighet. Det ville ha løst alle utfordringene vi har med lading om vinteren. Ubegripelig at det ikke finnes på alle biler med aktiv varming av batteri. Nå kan det ta flere timer å varme et batteri fra nedfrosset til ideell temperatur, men bare det å kunne få lunket litt på batteriet den siste timen før man skal lade vil hjelpe en god del. Føler at bilfabrikantene er redd for at elbiler blir for komplisert og av den grunn får vi biler som fungerer suboptimalt i kaldt klima.

Honnør til Kia og Hyundai
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Trond.mfredag 08. februar 2019, klokken 09:53
Ja, men vi må ta forbehold om at det kanskje ikke virker helt slik Hyundai og Kia har beskrevet det i manualen. Tesla-Bjørn nevnte at han hadde slått på den funksjonen, men at lading likevel gikk langsomt. Men Kia Hyundai gar gjort mye bra. «Camping» modus (varme og radio men alt annet avslått) og Driver Only innstilling for varme / AC er smarte funksjoner.

Noen som vet om e-tron har tilsvarende «camping» løsning. Bilen er jo så stor at det bør gå greit å overnatte hvis man er på tur utenfor allfarvei og været er lite egnet for å slå opp telt.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Orbitfredag 08. februar 2019, klokken 10:19
Manualen omtaler bare parkeringsklimatisering av kupé, og da i 30 minutter. Ingenting nevnt om justeringsmuligheter for batterivarme. Dette er manual fra oktober 2018, så den kan være noe utdatert.

e-tron kan også settes i "driver only"-modus med 2-/4-soners klimaanlegg (ved å slå av de andre sonene), men har ikke sett noen enknappsløsning slik som på våre koreanske venner, så det blir en del trykking i så fall.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: kodaxfredag 08. februar 2019, klokken 11:09
Så i en video at eco bla slår av setevarme på passasjersiden.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Trond.mfredag 08. februar 2019, klokken 14:19
Sitat fra: kodax på fredag 08. februar 2019, klokken 11:09
Så i en video at eco bla slår av setevarme på passasjersiden.
Det var en merkelig beslutning. Varmeseter bruker jo nesten ikke strøm i forhold til kupévarme, så å kutte ut setevarme har vel heller motsatt effekt. Da vil nok passasjeren ønske å skru opp kupetemperaturen for å få det mer komfortabelt.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: kodaxfredag 08. februar 2019, klokken 19:17
Sitat fra: TM på fredag 08. februar 2019, klokken 14:19
Det var en merkelig beslutning. Varmeseter bruker jo nesten ikke strøm i forhold til kupévarme, så å kutte ut setevarme har vel heller motsatt effekt. Da vil nok passasjeren ønske å skru opp kupetemperaturen for å få det mer komfortabelt.
10:20 https://youtu.be/-kK58qdqGHk
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Counterpointerfredag 08. februar 2019, klokken 20:17
Sitat fra: elektro på torsdag 07. februar 2019, klokken 22:11
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 07. februar 2019, klokken 19:42
@elektro

For et strålende langt innlegg i en Audi tråd som er en anbefaling for Tesla Model 3 (CCS og SuC med en mye mer effektiv bil)

Nå har den ikke hengerfeste eller lasteluke og rails, så anbefalingen passer ikke alle. Disse bør velge E-tron (eller Jag eller X).

Har ikke du bestemt deg for å ikke bestille e-tron men beholde Teslaen?  ;)
Det er nok det mest sannsynlige alternativet

Men, på mandag skal jeg ta en prøvetur med E-tron. Jeg er tilhenger av å prøve ting selv også. Ikke bare lese hva andre mener/måler. Gleder meg faktisk til det
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Counterpointersøndag 10. februar 2019, klokken 15:34
Ny artikkel fra Electrec

Sitat; The PPE is becoming increasingly important for Audi according to Manager-Magazin's report, which describes a failing e-tron program:

The e-tron as the first electric Audi is not only late. It does not reach some target values and has become far too expensive with more than two billion euros in development costs. The approximately 600,000 cars sold for the break-even are now regarded as an illusion.

Link
https://electrek.co/2019/02/09/tesla-model-3-cost-surprise-porsche-audi-reverse-engineering/

Dette betyr vel ikke så mye for det norske salget men forklarer forsinkelser og høy pris.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Pippussøndag 10. februar 2019, klokken 23:05
Sitat fra: elektro på fredag 08. februar 2019, klokken 06:44
Sitat fra: TM på fredag 08. februar 2019, klokken 06:17
Sitat fra: stefse på torsdag 07. februar 2019, klokken 23:15
The thermal management system also ensures that the battery is kept within its optimal efficiency range of 25 to 35° Celsius in all situations, from a cold start in winter to fast highway driving on hot summer days.

Hvilket betyr at bilen setter igang å varme batteriet hver gang man slår på bilen for en kort tur. Bilen stakkar vet jo ikke om jeg har tenkt å legge ut på motorveien i 220 km/t eller kjøre til en hurtiglader.
Hvis dette stemmer så sløser den jo med energi hver eneste kjøretur. Den eneste fordelen med oppvarming av batteriet er jo lenger rekkevidde og raskere lading og høyere effekt, på bekostning av totalforbruket. Det er jo heller ikke skadelig for batteriet at det er kjølig, forutsatt at effekten på bilen justeres ned. Det er fint om de har en batterivarmefunksjon, men jeg antar at det er en funksjon man aktivt på slå på hvis rekkevidde, effekt eller rekkevidde er viktig.

Ja, dette har jeg lurt mye på. Bruker selv ofte Range Mode på Tesla, og lever fint med en stiplet linje både i topp og bunn, og begrenset effekt og regen, de 25 km. til jobb. Det er jo en range mode på e-tron også, den sees bla. i First impressions videoen til Teslabjørn. Men den gir Max speed. Er det 90 km/t er den jo ganske ubrukelig.. (selv om den kan overrides med kick down som det står). Bilen har vel også en egen A/C Eco, men den vil nok ikke regulere batterivarme.

Fant denne linken som forsåvidt støtter teorien om at etron søker å kontinuerlig opprettholde batteritemp i dette området
https://www.tu.no/artikler/kjolesystem-skal-gjore-at-audi-e-tron-unngar-tesla-problem/435578
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Trond.mmandag 11. februar 2019, klokken 13:54
At den kjøler batteriet høres logisk ut, men ikke at den også forsøker å varme det opp til min. 25 grader om vinteren.Det står det vel heller ikke i artikkelen
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Pippusmandag 11. februar 2019, klokken 15:26
Tja..det står da vitterlig»..til enhver tid..»
Det må jo forstås til å ikke bare gjelde kjøling. Ordlyden er forøvrig den samme på audis nettsider. Samtidig så påpekes det at det varmes opp ved tilkoblet lader, men holdes varmt etterpå(min antagelse)
Jeg tror at dette betyr at etron faktisk forbruker relativt mye energi på vinteren for å opprettholde en minimumstemperatur også for å gi hurtigladingen gode forutsetninger.
Dette forutsetter nok også at man ikke har kjørt ned batteriet mot 0%. Ved lavt batterinivå vil nok div. strømforbrukere bli slått av, herunder batterivarme.
Jeg tror elbil24 sin test av hurtiglading i Mariehavn var påvirket av dette. Det ble jo en voldsom ladefart etterhvert, men ikke før batteriet var blitt tilstrekkelig varmt.

Dette kan jo igjen bety at etron har et høyt forbruk i bytte mot høyere ladekapasitet i området 20-90%.

Men dette blir bare foreløpige antagelser.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Øyvind.hmandag 11. februar 2019, klokken 15:39
Sitat fra: Pippus på mandag 11. februar 2019, klokken 15:26
Jeg tror at dette betyr at etron faktisk forbruker relativt mye energi på vinteren for å opprettholde en minimumstemperatur også for å gi hurtigladingen gode forutsetninger.
Dette forutsetter nok også at man ikke har kjørt ned batteriet mot 0%. Ved lavt batterinivå vil nok div. strømforbrukere bli slått av, herunder batterivarme.
Jeg tror elbil24 sin test av hurtiglading i Mariehavn var påvirket av dette. Det ble jo en voldsom ladefart etterhvert, men ikke før batteriet var blitt tilstrekkelig varmt.

Elbil24 kjørte 33 mil langtur og ladet i -1,5 grader. Det var med andre ord ikke spesielt kaldt, og turen var lang. Jeg tror ikke det har noe å si for batteritemperaturen at batterivarmeren muligens kutter når batteriet er nesten tomt, for da skal 700kg batteripakke allerede inneha så mye varmeenergi at det tar lang tid før temperaturen faller.
At batteriet ikke ble varmt i løpet av 33 mil kan skyldes at det er lite varmetap i motorer og lav intern motstand i batteriet. Dvs effektiv drivlinje og batteri. Men batterivarmeren burde sørget for god temp i batteriet, så det lukter behov for sw-justering av varmeelementet for å sikre god ladehastighet på vinteren. Som nevnt før tipper jeg måltemp for batterivarmer er for lav. Dvs resultatet ville antakelig ikke vært verre om de kjørte i 10-15 minusgrader (rekkevidden ville naturligvis vært en del kortere, men batteritemp/ladehastighet den samme). Jeg tror ikke batterivarmeren er underdimensjonert.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: stefsemandag 11. februar 2019, klokken 21:36
Skal batterivarmingen ha ønsket effekt bør den være manuelt mulig å slå dette av og på, slik at sjåføren selv kan planlegge batteritemperaturen utfra behovet. Det bør også være en batteritemperatur-indikator tilgjengelig i instrumentklusteret.

Dette systemet tror jeg faktisk en gjengs Audi-eier av en bil i denne prisklassen er i stand til å betjene på en optimal måte selv. Her kan det tyde på at det er det laget kompromisser basert på at sjåføren ikke klarer å tenke selv.
Bilen får et uforholdsmessig høyt forbruk på korte turer vinterstid, samtidig som batteriet heller ikke er varmt nok når man ankommer ladestasjonen?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Counterpointermandag 11. februar 2019, klokken 22:08
For å følge tråden og gi en totalvurdering så har jeg kjørt E/tron «smurf» med kameraspeil i dag.

Meget stillegående, svært uvant med lite regen på gass og måtte bremse hele tiden, kameraspeil er en gimmick som plager mer enn det hjelper, pushet i bilen er omtrent som min Ampera-E men føles mye dvaskere pga størrelse og mangel på lyd. Bilen føles stooor og tung, et sted mellom S og X og absolutt ikke kjøremaskinen I-Pace. Meget gode seter.

Kun kort tur med «barnevakt», men han var særdeles hyggelig og hjelpsom.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Samcoonsdag 13. februar 2019, klokken 23:29
Var på Møller bil i Trondheim å tok en titt på 3 Stk E-Tron der. 2 lyse blå en hvit.
Fantastisk bil i mine øyne penere design en Jaguars ipace ,tror det er den mest komplette Elbilen så langt. Nydelig i hvit utførelse.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: turfsurftorsdag 14. februar 2019, klokken 08:03
Sitat fra: Samco på onsdag 13. februar 2019, klokken 23:29
tror det er den mest komplette Elbilen så langt.
Spennende hva du legger i det utsagnet. Hva gjør den "mest komplett" som elbil?
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Amatørentorsdag 14. februar 2019, klokken 14:23
Vår totalvurdering også bekreftet av noen som har omtalt sin prøvekjøring er av vi ikke bestiller i denne omgang.

Trakk reservasjonen nå.

Uansett er min magefølelse at den på flere områder overgår Tesla til de grader, men gir ikke det ekstra som vi ser på som viktig og gjør at vi kjøper den nå.

Kanskje en dag......
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: vinglepetterlørdag 16. februar 2019, klokken 01:05
Hmm
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernlørdag 16. februar 2019, klokken 07:09
Absolutt legitimt spørsmål jbt! Når man bare skal ha 1 bil betyr det at kona skal bruke denne til og fra diverse kjøpesentre, da syns jeg Tesla X er litt i overkant stor i trange parkeringshus. Isolert sett er kanskje ikke 14cm i bredden og 17 cm i lengden så mye, men tror det utgjør ganske stor forskjell når man skal parkere. X er da ca 12,5% større i omkrets. I tillegg er garasjeporten på hytta 2,35m bred, må nok klappe speilene inn når jeg rygger e-tron inn. Garasjen er 5,35m lang, men her kunne jeg fjernet en skillevegg og fått 1m til. Så i bunn er det bredden på Tesla X som er det største problemet for oss. Men jeg var veldig nært å trykke på bestillingsknappen på TMX da det var kampanjerente på 0,25%. Da hadde jeg ikke lademuligheter i fellesgarasjen hjemme, så ville vente til det var på plass. Reserverte da e-tron og eq etterhvert, og endte opp med e-tron.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Trond.mlørdag 16. februar 2019, klokken 07:35
14 cm er enorm forskjell i bredde, men det kan ikke stemme. På de tegninger jeg har sett er karosseriets bredde på Model X 1999 mm. Tilsvarende for e-tron er 1935 mm. 64 mm forskjell merkes nok også, men det er jo langt under 14 cm.

Det kunne vært interessant å vite totalbredde på e-tron med normal speil. Det er ikke vist på Audi.no. Litt merkelig at de ikke oppgir mål på den modellen som de fleste kundene vil velge. De virtuelle speilene er klart dårligere enn de virtuelle etter min vurdering. Det enkleste er ofte det beste.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernlørdag 16. februar 2019, klokken 08:21
Mulig det er epler og pærer her ja, sjekket ikke tallene til jbt. E-tron med speil tror jeg er ca. 220cm. Innklappet ca. 205. Skal gå akkurat inn i garasjen på hytta.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Trond.mlørdag 16. februar 2019, klokken 08:52
Model X med speil ute er 227 cm. Så ca 220 for e-tron virker troverdig. Mao Model X 6-7 cm bredere..ikke 14 cm.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: forzamanlørdag 16. februar 2019, klokken 10:44
Sitat fra: Gitzern på søndag 03. februar 2019, klokken 16:14
...E-Tron - lengde/bredde/høyde (cm):    4,88/1,93/1,54

Disse e-tron tallene er for conceptbilen, og ikke produksjonsmodellen. For produksjonsmodellen er tallene (l/b/h) 4,90/1,93 (uten speil)/1,63.

Med virtuelle speil er den 2,04 og med vanlige speil tror jeg den er ca. 2,19 bred.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: vinglepetterlørdag 16. februar 2019, klokken 14:09
Hmm
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: turfsurflørdag 16. februar 2019, klokken 14:45
5-10cm større i alle dimensjoner er vesentlig. Veldig merkbart.
Tittel: Sv: Audi e-tron totalvurdering
Skrevet av: Gitzernmandag 18. februar 2019, klokken 14:08
Der røk jeg på high-tech pakken også, for 29 000 i tillegg får jeg matrix, flerfarget ambiente, phone box og hud og home link. Det ble for fristende. Hadde valgt virtual cockpit, ambiente enfarget, 4-soner klima, smart phone og adaptive viskere. Spurte om jeg kunne velge 20'' vinterdekk og bytte om med 19'' sommer. Det gikk ikke, måtte ha samme dimensjon. Droppet det ettersom jeg ønsker rekkevidden på vinterdekkene.