Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

bno

Vent et par dager (kanskje over helgen) så skal jeg opplyse registreringsnummer så har dere alt litt avhengig av hva Tesla tilbyr meg. For dette burde koste dem for jeg er litt påført tap her så det blir ikke noen free lunch.

hELgenen

Tipper Tesla ikke ønsker å se dette VIN.nr liggende fritt tilgjengelig på nettet....Ingen ønsker vel å kjøpe en bil som trolig har hatt noen issues,i alle fall ikke til full pris...

vegardg

Sitat fra: hELgenen på onsdag 06. mars 2019, klokken 22:30
Tipper Tesla ikke ønsker å se dette VIN.nr liggende fritt tilgjengelig på nettet....
Det burde de tenkt på før de forsøkte å levere ut bilen.

Langangen

Har utlevering i dag kl. 14.00, har ordnet togbillett og buss og pakket sekken. Den gleden var jo kortvarig, sjekket mail og da hadde jeg fått melding om at utlevering plutselig ble den 12, uten noen somhelst forklaring. Kjipt altså  :o
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

fnatiC

Sitat fra: Langangen på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:04
Har utlevering i dag kl. 14.00, har ordnet togbillett og buss og pakket sekken. Den gleden var jo kortvarig, sjekket mail og da hadde jeg fått melding om at utlevering plutselig ble den 12, uten noen somhelst forklaring. Kjipt altså  :o

Akkurat det her er uholdbart synes nå jeg. Hadde blitt ganske forbannet. Virker som om ingen bryr seg og forventer at alle skal vise forståelse for dårlig kundebehandling grunnet høy pågang. Kanskje på tide tesla ansetter fler til å ta seg av ting? Satt over 1.5 time i kø sist jeg ringte de.

bno

Sitat fra: 18650 på onsdag 06. mars 2019, klokken 17:34
Sitat fra: bno på onsdag 06. mars 2019, klokken 14:03
Ville antagelig ikke satt meg i en slik situasjon, nei. Det sagt så er jeg den første (i følge Tesla da  :D ) som har rejected. Sannsynligvis er alt OK, men det blir da et press en som jeg ikke ville hatt personlig sett.

Du er ikke den første. Jeg avslo utlevering 1. mars. Hovedgrunnen var endring i prisene og at de ikke kunne møte meg på prisreduksjon. Av det lille jeg fikk observert bilen, la jeg merke til:
1. Sideforskyving av glasstak
2. Limrester på kanalene
3. Lakkfeil (støv)på fremfanger og bakfanger
4. Dårlig fargematch på koffertlokk (omlakkering?)
5. Manglende karbonfiberspoiler. Alle andre P hadde dette, så jeg regner med at det har sammenheng med punkt 4.

Jeg sjekket ikke interiøret.

I tillegg ble jeg servert fake news for å overtale meg til å ta ut bilen:
1. Det ble påstått at min konfigurasjon IKKE ble billigere med de nye prisene.
2. Jeg fikk beskjed om at det kostet meg 15k å ikke ta ut bilen.
3. Jeg fikk beskjed om at de kom til å holde pengene mine (603k) i 45 dager før de returnerte de.

Punkt 1 og 2 gikk de tilbake på etter å ha «tenkt seg om». Jeg syns det er utrolig trist  at jeg måtte ende opp med å være «hard i klypa» for å kunne slippe unna med å ikke ta leveranse. Problemet hos Tesla er at de har null personer ombord med lokal myndighet til å foreta individuelle avgjørelser sammen med kunde. Når ting ikke er 100% på stell, kan ingen garantere eller kreditere for noe som helst. Hos en lokal forhandler, ville man tatt avgjørelsene på stedet. Hos Tesla ble jeg bedt om å sende de en mail (selv om jeg fysisk sto i deres utleveringslokaler).

Og før noen med uendelig tilgivelse overfor Tesla, begynner å grine over at jeg ikke ville ha bilen til den prisen jeg var forespeilet og hadde betalt for: Jeg sto fritt til å levere bilen tilbake «no questions asked» om jeg skulle tatt den ut. Resultatet av at jeg hadde fått kreditert prisøkningen på stedet er derfor den samme som å be meg sende en mail for å kansellere avtalen, refundere meg hele beløpet, sende meg bak i køen, finne en ny eier på «min» bil, omregistrere bilen på ny eier, ta imot en ny ordre på min «bil nummer 2» og planlegge en ny utlevering. Eller vent, heeelt samme blir det ikke. Tilliten til kunden er forringet, eller i verste fall brutt. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg kommer til å bestille ny bil på bakgrunn av dette. Hadde det ikke da vært lettere - og lurere -  å kreditert meg prisreduksjonen?

Denne viktige infoen overså jeg av en merkelig grunn. Men den er veldig sammenfallende med min erfaring på sett å vis. Jeg ba dem to ganger om å sende meg en mail om at jeg ikke tok bilen og at utestående beløp ble påført samme mail. Videre har jeg i går kveld sendt dem to mailer om retur av beløpet og forslag om løsning. Har vært løsningsfokusert helt tiden, men når de på den ene siden "truer" med at jeg ikke får ut bilen om betaling ikke har unnet sted ver overtakelsestidspunkte så har je forståelse for det. Da må de har forståelse for at jeg ønsker på samme måte tilbakeført utestående. det har jeg bedt om. De kan komme opp med en ny 100% bile, men den skal jeg i så fall se først og betale etterpå. Har ikke fulgt mitt prinsipp her og ender opp med å bli sur i stedet for Tesla. men, men man lærer.
Aldri betale på forskud til tesla
Aldri ta ut bilen om den ikke er ok

følges disse to sentrale pukt vil tesla lære ellers blir det bare "tull" going forward.<

Til det siste punktet om å holde tilbake pengen er uhørt. Jeg hadde da fått utført en midlertidig forføyning til namsmannen umiddelbart. Syretesten på det får vi ila dagen. De må ikke en gang tenke tanken på det. Da kommer det til å være et blålys her...

Oppsummert
Du skriver bra!  :+1:

Sitat:
"Tilliten til kunden er forringet, eller i verste fall brutt. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg kommer til å bestille ny bil på bakgrunn av dette. Hadde det ikke da vært lettere - og lurere -  å kreditert meg prisreduksjonen?" Sitat slutt

Det er mitt ståsted også nå.

Jeg kommer antagelig ikke til å bestille ny om de ikke kommer opp med en 100% erstatningsbil. Da kutter jeg ut Tesla. Mye annet bra som kommer ny som noen ser ut til å våkne opp fra tornerose søvnen.

itje

Kanskje man bør sette på opptak på tlf av hvordan prosessen foregår, slik at man kan dokumentere slik elendig oppførsel.

Håper jeg som førstegangskjøper av Tesla ikke opplever noe av dette dere beskriver (Eller NOEN andre for den saks skyld) 

Håper det ordner seg for dere :)
2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

lerkarls

Jeg bestillte min Tesla LR AWD den 01.03 og fikk telefon i går om at den kunne bli utlevert allerede midten av måneden. Som om det ikke var nok, så fikk jeg final invoice nå hvor det står utleveringsdato 05.03 (og invoice dato 07.03). Synes dette høres merkelig ut, og er litt bekymret for at de prøver å "dytte på meg" en av de tidligere returnerte bilene pga feil... er det noen måte å sjekke dette på (har også fått VIN)?

For øvrig - noen som har en god sjekkliste for utlevering?

Lynkjapp

Sitat fra: lerkarls på torsdag 07. mars 2019, klokken 08:40
Synes dette høres merkelig ut, og er litt bekymret for at de prøver å "dytte på meg" en av de tidligere returnerte bilene pga feil... er det noen måte å sjekke dette på (har også fått VIN)?

Siden bilene blir registrert før de blir enten nektet å hentes ut eller blir returnert så skal du kunne finne ditt VIN i listen på denne siden og kan se hvilken dato bilen ble registrert, hvis den allerede er registrert:
http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Tesla%20Model%203&mnd=%&year=%&sort=8
Hvis den er i listen med en dato som er for mer enn en uke siden så begynner varselbjellene å plinge. Hvis den ikke er i listen så er det sannsynligvis ikke noe å bekymre seg for.

bno

Jeg bestillte min Tesla LR AWD den 01.03 og fikk telefon i går om at den kunne bli utlevert allerede midten av måneden. Som om det ikke var nok, så fikk jeg final invoice nå hvor det står utleveringsdato 05.03 (og invoice dato 07.03). Synes dette høres merkelig ut, og er litt bekymret for at de prøver å "dytte på meg" en av de tidligere returnerte bilene pga feil... er det noen måte å sjekke dette på (har også fått VIN)?

Langangen

Sitat fra: fnatiC på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:25
Sitat fra: Langangen på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:04

Akkurat det her er uholdbart synes nå jeg. Hadde blitt ganske forbannet. Virker som om ingen bryr seg og forventer at alle skal vise forståelse for dårlig kundebehandling grunnet høy pågang. Kanskje på tide tesla ansetter fler til å ta seg av ting? Satt over 1.5 time i kø sist jeg ringte de.

Litt irriterende ja, bilen ble iallefall registrert på meg å går, så det er jo håp  :)
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

emurof

Fant du VIN i listen fra Lynkjapp?

http://www.itanywhere.no/E-reg.php?car=Tesla%20Model%203&mnd=%&year=%&sort=8

Lynkjapp

Ifølge en på FB-gruppa lå de korrekte skruene til bakre skilt i hanskerommet, noe klargjøringen ikke hadde fått med seg og derfor dukker det nå opp flere og flere rapporter om at folk har fått hull i lakken og bulk i bagasjelokket bak skiltet. (Er bagasjelokket i aluminium så er dette kun irriterende og vitner om dårlige rutiner. Hvis det er i stål så er det derimot en rustfelle som kommer til å koste Tesla mange unødvendige kroner i omlakkering.)

Uansett så lurer jeg på i hvilken grad Tesla tar til seg rapporter om systematiske feil i klargjøringen. Er det lov å håpe at fra og med nå så vil vi ikke se biler som blir klargjort med for lange skruer? Eller er Tesla den typen bedrift hvor de ansatte ikke tør å rapportere om sine egne og andres feil og dermed fortsetter de å gjøre de samme feilene i uke etter uke? Har de mellomledere som ikke tør å snakke med sine egne ledere?

En annen ting jeg lurer på er hvorfor vi ikke hører om de samme feilene i de utenlandske forumene. Er det bare norsk klargjøring som har kvalitetsproblemer? Er det slik at Elon gjorde et gigantisk mistak da han sa opp avtalen med klargjøringsfirmaet i Zeebrugge og at det kommer til å koste ham mer enn det han så for seg å spare?

Lynkjapp

Sitat fra: emurof på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:32
Fant du VIN i listen fra Lynkjapp?

Han la ut VIN i VIN-tråden så jeg sjekket for ham og det er ikke med i listen.

Vet vi 100% sikkert at en bil som blir registrert, dvs VIN og reg.nummer kobles sammen og dukker opp i listen, beholder registreringen ved retur? Og vil den som får en tidligere utlevert og returnert bil stå som eier nummer 2 i kjøretøyregisteret?

Jeg tror risikoen for å få en returnert bil utlevert som ny er liten. Derimot så ser det skummelt ut med alle som rapporterer om dårlige utbedringer av sannsynlige transportskader. Disse utbedringene kan dessverre også være grunnen til "vi må dessverre ombooke deg, vi aaaner ikke hvor bilen din er".

Nå høres jeg veldig negativ ut i mine siste innlegg her og det er ikke meningen. Jeg tror fortsatt at feil av den størrelsen og mengden som blant andre bno har rapportert om er de triste unntakene. Det som skremmer meg mer er systemfeil som det med skruene i bagasjelokket hvor én kløne hos Tesla kan klare å ødelegge hundrevis av biler før noen river verktøyene ut av hendene hans.

Lynkjapp

Sitat fra: bno på torsdag 07. mars 2019, klokken 10:46
Regelen for en lærende organisasjon er:
Hvis individet ikke lærer så kan heller ikke organisasjonen lære. Det er grunnregelen. Om Tesla er en lærende organisasjon er jeg ikke så sikker på.

Jeg har jobbet en god del med kvalitetssikring og har hatt som regel at det er lov å gjøre feil og det er lov å gjøre feil flere ganger. Men det er ikke lov å gjøre den samme feilen flere ganger. Den første feilen skal lede til oppdatering av kvalitetsdokumentasjonen, ikke til at den ansatte får problemer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA