Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: bno på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:39
Det er tydelig at denne bilen har vært utsatt for noe under transport. Men at de førsøker seg som her er skuffende. Jeg bli lettere irritert. Nå har jeg ikke bil, Tesla har mine 530000,- og må antagelig (håper de har en annen ?) bestille bil på nytt etter å ha ventet i tre år.
Nå må du oppdatere meg BNO, for enten har jeg ikke fulgt skikkelig med, eller så har jeg gått glipp av noe.

1. Var ikke du en av de som skulle få lov å betale bilen ved utlevering?
2. Hadde ikke du vært og sett over bilen noen dager før utlevering, og konstantert at du kunne ta den imot og gjøre en grundig sjekk hjemme?

Hvis 1 og 2 stemmer, så skjønner jeg ikke hvorfor Tesla har pengene dine og hvorfor du ble overrasket på utleveringsdagen.
Men det kan være jeg blander deg sammen med en eller flere andre brukere som hadde stilt en del krav.

hemi

kompis er på lillestrøm nå, ymse småriper overalt, minilakkstøv, skeiv vinge.

Mye av det kan poleres bort.

Jeg mistenker klargjøringsfolka har litt mye jobb per bil, og litt lite tid per bil, så retter man heller den % andelen som er opptatt av lakk enn å gjøre alle bra.

18650

Sitat fra: bno på onsdag 06. mars 2019, klokken 14:03
Ville antagelig ikke satt meg i en slik situasjon, nei. Det sagt så er jeg den første (i følge Tesla da  :D ) som har rejected. Sannsynligvis er alt OK, men det blir da et press en som jeg ikke ville hatt personlig sett.

Du er ikke den første. Jeg avslo utlevering 1. mars. Hovedgrunnen var endring i prisene og at de ikke kunne møte meg på prisreduksjon. Av det lille jeg fikk observert bilen, la jeg merke til:
1. Sideforskyving av glasstak
2. Limrester på kanalene
3. Lakkfeil (støv)på fremfanger og bakfanger
4. Dårlig fargematch på koffertlokk (omlakkering?)
5. Manglende karbonfiberspoiler. Alle andre P hadde dette, så jeg regner med at det har sammenheng med punkt 4.

Jeg sjekket ikke interiøret.

I tillegg ble jeg servert fake news for å overtale meg til å ta ut bilen:
1. Det ble påstått at min konfigurasjon IKKE ble billigere med de nye prisene.
2. Jeg fikk beskjed om at det kostet meg 15k å ikke ta ut bilen.
3. Jeg fikk beskjed om at de kom til å holde pengene mine (603k) i 45 dager før de returnerte de.

Punkt 1 og 2 gikk de tilbake på etter å ha «tenkt seg om». Jeg syns det er utrolig trist  at jeg måtte ende opp med å være «hard i klypa» for å kunne slippe unna med å ikke ta leveranse. Problemet hos Tesla er at de har null personer ombord med lokal myndighet til å foreta individuelle avgjørelser sammen med kunde. Når ting ikke er 100% på stell, kan ingen garantere eller kreditere for noe som helst. Hos en lokal forhandler, ville man tatt avgjørelsene på stedet. Hos Tesla ble jeg bedt om å sende de en mail (selv om jeg fysisk sto i deres utleveringslokaler).

Og før noen med uendelig tilgivelse overfor Tesla, begynner å grine over at jeg ikke ville ha bilen til den prisen jeg var forespeilet og hadde betalt for: Jeg sto fritt til å levere bilen tilbake «no questions asked» om jeg skulle tatt den ut. Resultatet av at jeg hadde fått kreditert prisøkningen på stedet er derfor den samme som å be meg sende en mail for å kansellere avtalen, refundere meg hele beløpet, sende meg bak i køen, finne en ny eier på «min» bil, omregistrere bilen på ny eier, ta imot en ny ordre på min «bil nummer 2» og planlegge en ny utlevering. Eller vent, heeelt samme blir det ikke. Tilliten til kunden er forringet, eller i verste fall brutt. Jeg er faktisk ikke helt sikker på om jeg kommer til å bestille ny bil på bakgrunn av dette. Hadde det ikke da vært lettere - og lurere -  å kreditert meg prisreduksjonen?

bno

Sitat fra: trykkertor på onsdag 06. mars 2019, klokken 17:12
Det er tydelig at denne bilen har vært utsatt for noe under transport. Men at de førsøker seg som her er skuffende. Jeg bli lettere irritert. Nå har jeg ikke bil, Tesla har mine 530000,- og må antagelig (håper de har en annen ?) bestille bil på nytt etter å ha ventet i tre år.
Nå må du oppdatere meg BNO, for enten har jeg ikke fulgt skikkelig med, eller så har jeg gått glipp av noe.

1. Var ikke du en av de som skulle få lov å betale bilen ved utlevering?
2. Hadde ikke du vært og sett over bilen noen dager før utlevering, og konstantert at du kunne ta den imot og gjøre en grundig sjekk hjemme?

Hvis 1 og 2 stemmer, så skjønner jeg ikke hvorfor Tesla har pengene dine og hvorfor du ble overrasket på utleveringsdagen.
Men det kan være jeg blander deg sammen med en eller flere andre brukere som hadde stilt en del krav.
Du har helt rett.
Innledning
Jeg fikk se bilen i går 5 min. da de hadde det travelt på utleveringen. De (delivery team rep.) kjørte den frem fra lager og viste den og jeg tok en kjapp runde rundt da jeg følte at jeg sto i veien. Sjekket ikke VIN og det var flere biler med samme farge inne på lageret. Men sier ikke at det var en en annen bil som ble kjørt frem. Det har jeg ikke grunnlag for å hevde. Derved betalte jeg i slutten på dagen i går da jeg fikk en mail (tir. 05.03.2019 17:46) som følger:

Saken
Tesla ville ikke godta at jeg sendt en egen "saldostatus" som viste at beløpet var på konto. De ville at banken min skulle sende en mail og det tenkte jeg var greit. Har kun nettbank og det skar seg da jeg  ikke kom frem i telefonen til dem. Da kastet jeg kortene og betalte sent igår ettermiddag. De hadde ikke pengene på konto da vi kom i dag kl.10, men etter at jeg la frem kvittering på det fant de summen på deres konto 10:30.
"Vi kan ikke se å ha mottatt betaling for bilen din. For å kunne foreta levering av bilen din ber vi om at dette betales så snart som mulig og at kvittering på utført betaling blir sendt som svar på denne mailen."

Konklusjon
Da vi kom i dag og sjekket i detalj fant vi mange feil som var slik at vi ikke kunne ta levering. Så da lærte jeg meg ei lekse igjen. Tilsanden måtte Tesla hav vist om (kanskje derfor det kun var en nyansatt men grei læregutt som skulle utlevere?) det er jeg sikker på. Men det var rart at jeg ikke så touch-up på støtfanger foran som var så veldig fremherskende. Det er min skyld selvsagt.

Jeg går litt i detalj nå da jeg ønsker å formidle ting kanskje noen her inne kan trekke lærdom av.

ohowl

For min del hentet jeg ut en plettfri bil i Trondheim i dag. Ingen gaps, ingenting galt med verken lakk eller glassplater. Alle dørene lik oppførsel og ingenting å utsette verken på trunk/frunk eller innsiden av bilen.

Ikke sett under og får ta en ekstra gjennomgang i morgen, men dette var da noe annet enn skremselshistoriene her inne. De hadde til og med unngått å ødelegge lakken bak skiltholderen :-)
2015 Leaf EU-Tekna (solgt) 80k km
2017 Tesla Model X 100D 190k km
2019 Tesla Model ≡ LR AWD 110k km

Vesel

Dere som har hentet ut bil, hvor mange dager før utlevering ble den registrert hos Statens vegvesen? Kan sjekke registreringsdato her.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

zaltoz

Min ble registrert i går, henter i morgen kl 10 på varemessen i Lillestrøm.
Tesla Model 3 LR m/AP

lintho

Sitat fra: ohowl på onsdag 06. mars 2019, klokken 17:55
For min del hentet jeg ut en plettfri bil i Trondheim i dag. Ingen gaps, ingenting galt med verken lakk eller glassplater. Alle dørene lik oppførsel og ingenting å utsette verken på trunk/frunk eller innsiden av bilen.

Ikke sett under og får ta en ekstra gjennomgang i morgen, men dette var da noe annet enn skremselshistoriene her inne. De hadde til og med unngått å ødelegge lakken bak skiltholderen :-)
Håper jeg får samme opplevelsen her i Trondheim. Hvor bor du? Buvika?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Elmaster

Dette var den første de hadde der kunde nektet å ta eierskap til. Virket litt tatt på sengen. Det burde de ikke etter mitt syn

løgn. Jeg vet av en som nektet å ta imot pga mange feil samme som deg. Og de sa til han at om du ikke vil så står det flere tusen i kø...han stormet ut av lokale.

bno

Sitat fra: ohowl på onsdag 06. mars 2019, klokken 17:55

Det gleder meg å høre. Det vil skje med meg også. Tror ikke Tesla tar en ny sjangse overfor meg. De må levere i henhold til avtale. Saken i dag var grell. Kona var forbannet, men bet det i seg. det gjorde jeg også selv om det nok kunne ses utenpå.

bno

Sitat fra: Elmaster på onsdag 06. mars 2019, klokken 19:06
Dette var den første de hadde der kunde nektet å ta eierskap til. Virket litt tatt på sengen. Det burde de ikke etter mitt syn

løgn. Jeg vet av en som nektet å ta imot pga mange feil samme som deg. Og de sa til han at om du ikke vil så står det flere tusen i kø...han stormet ut av lokale.
@ Elmaster
Godt å vite også at de er demonstrerer en arrogant kundebehandling så de ikke tjener på. Ikke bra!

Jeg strekker meg til over helgen og et par dager inn i neste uke. Da får jeg ta en vurdering over hva jeg skal "gjøre" etter å ha ventet i 3 år.
Det er noen juridiske forpliktelser her og det er ikke bra om Tesla forsøker seg. Det går ikke med meg. Men man må bruga vedet som man sier her i traktene.  :D Tesla vil få kjørt seg skikkelig om de prøver å være smarte overfor meg. I tillegg holistisk sett tjener det ikke meg noe heller å bli sær. Det kommer jo en dag senere også og har jeg fått Tesla ønsker jg at ting er bra i "begge leire". Mener at alle fortjener en second chance og fleksibel på farge og om det blir en P til noen titusener mer, men da har jeg også vist fleksibilitet.

Digresjon: Er litt åpen på enkelte ting her for at folk kan trekke ut av det som det passer. Tesla er etter så mange år pokker nødt til å tilnærme seg QA/QC på alle ledd med dypt alvor om det fortsatt skal stå folk i kø hos dem når markedet nå våkner fra tornerose søvnen.

Ba dem sende meg en mail om status for innbetaling og at bilen ikke ble tatt ut. OK sa de. Jeg måtte gjøre to reiser ut til SC før de forsto at jeg mente alvor. Da kom det en mail med følgende ordlyd sent på dagen:
"Hei B****,
Som avtalt tidligere i dag, får du en mail der jag bekrefter at du ikke hentet ut din Model 3 med VIN: 206***
Vi forsøker fortsatt finne ut av hvordan vi skal gå videre med denne saken. Tar kontakt så snart jag har noe nytt å komma med.  Kan også bekrefte at du har betalt in: ........"

Fornybarbil

Leit å høre om en kjip opplevelse. Håper de finner deg en bra bil innen rimelig tid.

Fixed.

bno

:+1:

Håper det for det er en del styr med dette begge veier. Forsikring, avhending av egen bil (glad jeg ikke hadde gjort det enda) men kjøper er fleksibel. Dialog, bankoverføringer, utestående mange hundre tusen, ta fri fra arbeid alt uten å oppnå noe som helst positivt. Dette er ene og alene Tesla sin feil, men men da sitter jeg nå her og skriver i stedet for å kunne ha kost meg med ny bil. Sånn gikk den dagen. :D :D
Men nå tar jeg meg en pils tenker jeg og blir det ikke bil kjapt gjennom Tesla delivery får jeg få pengen tilbake og stille meg bak i køen. Da venter jeg antagelig til HW3 prod. starter opp og innstiller meg på det. Jeg overvintrer ikke i Norge like vel. 

Fornybarbil

1000kwh

Sitat fra: bno på onsdag 06. mars 2019, klokken 19:35
:+1:

Håper det for det er en del styr med dette begge veier. Forsikring, avhending av egen bil (glad jeg ikke hadde gjort det enda) men kjøper er fleksibel. Dialog, bankoverføringer, utestående mange hundre tusen, ta fri fra arbeid alt uten å oppnå noe som helst positivt. Dette er ene og alene Tesla sin feil, men men da sitter jeg nå her og skriver i stedet for å kunne ha kost meg med ny bil. Sånn gikk den dagen. :D :D
Du kunne tatt bilen, kost deg og fått det fikset? ;)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA