Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har byttet 30 kwh batteri på garanti?

Startet av dagfroder, søndag 27. januar 2019, klokken 18:59

« forrige - neste »

dagfroder

Rett over nyttår mistet jeg andre health-bar på min april 2016 leaf med 30kwh batteri  :'( Kmstand kun 35.000! Så nå begynner jeg virkelig å merke redusert rekkevidde og det er en temmelig uholdbar situasjon. Selv om jeg enda ikke oppfyller garantikravet, så har jeg tenkt å gå hardt på Nissan rundt dette da det åpenbart må være noe feil med batteriet - eller BMS'en. Tror dog neppe at den kjente software-bug'en i BMS'en forklarer alt. Uansett så påvirker det annenhåndsverdien kraftig.

Er det noen som har fått byttet eller reparert batteriet på en 30kwh leaf hos Nissan? Tar i så fall gjerne imot tips!

EV-FTW

Her i Norge så tror jeg kanskje ikke det er så mange, om noen, som har byttet på garanti. Synes det er utrolig at din er så dårlig. Du har vært utrolig uheldig.

Bilen din er sånn omtrent like gammel som min. Og jeg har kjørt det dobbelte av deg, og ligger på nesten 94 i SOH. Håper du får gjennomslag hos Nissan, men spørs, siden du enda er innenfor grensen deres. Men det er 8 år batterigaranti, og med den farten din har degradert seg, vil du få byttet batteri innen disse 8 årene.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Faren med 30kwt's er at man får en sw-oppgradering i stedet for nytt batteri.

Jeg har kjøpt noen få 8-barers 24kwt i USA, og da har jeg alltid fått nytt batteri uten diskusjon, før jeg har frakta bilene til Norge.
En gang prøvde jeg å kjøpe en 7 barers 30kwt. Da viste det seg at bilen var gått opp til 10 barer etter en sw-oppgradering, og jeg fikk ikke nytt batteri, så jeg leverte tilbake den bilen.

Fordelen med 30kwt er at de har 8 års kapasitetsgaranti. Det kommer godt med, da batteriene i starten tapte seg 3 ganger fortere enn 24kwt.
Ulempa med 24kwt er at batteriene typisk går ned til 8 barer etter at garantien på 5 år er gått ut i norlige strøk, mens man i varmere strøk ofte fikk nytt batteri på garantien.

Nå ser jeg det er 8 barer på mange 30kwt til salgs i USA, og det er rimelig at enkelte av dem har sw-oppdateringen, så jeg tipper man kan finne bil hvor man får nytt batteri, men at sw-oppgraeringen kan utsette det noe.

EV-FTW

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 28. januar 2019, klokken 20:28
Faren med 30kwt's er at man får en sw-oppgradering i stedet for nytt batteri.

Jeg har kjøpt noen få 8-barers 24kwt i USA, og da har jeg alltid fått nytt batteri uten diskusjon, før jeg har frakta bilene til Norge.
En gang prøvde jeg å kjøpe en 7 barers 30kwt. Da viste det seg at bilen var gått opp til 10 barer etter en sw-oppgradering, og jeg fikk ikke nytt batteri, så jeg leverte tilbake den bilen.

Fordelen med 30kwt er at de har 8 års kapasitetsgaranti. Det kommer godt med, da batteriene i starten tapte seg 3 ganger fortere enn 24kwt.
Ulempa med 24kwt er at batteriene typisk går ned til 8 barer etter at garantien på 5 år er gått ut i norlige strøk, mens man i varmere strøk ofte fikk nytt batteri på garantien.

Nå ser jeg det er 8 barer på mange 30kwt til salgs i USA, og det er rimelig at enkelte av dem har sw-oppdateringen, så jeg tipper man kan finne bil hvor man får nytt batteri, men at sw-oppgraeringen kan utsette det noe.


Du sier det som om Nissan skulle ha en SW oppdatering på lur hver gsng noen klager på batteriet, og at denne da legger på en bar eller to.

Men de har da ikke det.

Det er 1 stk SW oppdatering som kom etter det viste seg en del biler mistet kapasitet fortere enn på 24kWt utgavene.
Det har vist seg at denne oppdateringen har gjort at biler har fått tilbake fort 7-8 prosent, og fått lengre rekkevidde også. Det er ikke noe som tilsier at batteriet skal degraderes fortere etter SW oppdatering.
Ei heller at oppdateringen bare er humbug, som dekker over et problem.

Blir litt som SW oppdateringen på Leaf40, som gjør at rapidgate er borte. Lite som tilsier at batteriet skal degraderes fortere, etter den SW oppdateringen.

Nei, her handler det mer om en som har vært veldig uheldig. Hadde enda bilen kommet fra USA og gått i varme strøk, men det er det altså ikke.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

dagfroder

Jeg har nå vært i kontakt med Nissan for å sjekke mulighetene. Han på verkstedet var veldig overrasket over å ha mistet to barer så tidlig. Det hadde han aldri hørt om før for en norsk bil. Det viser seg at min bil hadde en SW-oppdatering på gang, så det kan nok være at ting endrer seg litt etter dette. Ut over dette kunne de tilby en utvidet batteritest som testet alle celler grundig. Den koster litt over 2000 kr men må dekkes av meg hvis det viser seg at de ikke finner noen feilkoder f.eks pga defekte celler el.l. Generell degradering kunne de ikke dekke før jeg faktisk hadde mistet mer enn 3 barer innen 8 år sa de (dvs etter at SOH er under 64 % såvidt jeg skjønner). Første bar forsvinner vel ved 82 %, deretter 76%, 70 % og 64 %.

Så da får jeg se hva som skjer etter SW-oppdateringen før jeg evt bekoster en utvidet batteritest og prøver videre.

Jorgensen

#5
Dama mi hadde sin 2016 LEAF 30kWh på service hos BNH denne uken, og fikk beskjed om at batteriet begynner å bli svekket. Den har gått 50000km. Kundekonsulenten på serviceavdelingen sa at hun da måtte sette ladegrensen til 80% av full kapasitet til vanlig, for da ville batteriet leve lengre. Hun spurte om å få hjelp til dette hos merkeforhandleren, og etter at 3 ansatte prøvde å hjelpe henne gjennom menyer så fikk hun beskjed om at på 30kWh bilene så kan man ikke sette ladegrenser. Jeg ble veldig skuffet over kompetansen til de ansatte vi traff hos BNH på Rud i Bærum.

Når jeg først er i klagemodus, så vil jeg nevne at når hun kjøpte bruktbilen for ett år siden så lovte de å hjelpe henne med å få APP'en til å virke på telefonen, men når hun var der med telefonen litt senere, så ba de henne om å ringe ett NISSAN-nummer for å få hjelp. Jeg har heller ikke klart å få app'en til å virke, jeg går litt i surr med ID, brukernavn osv.og mulig det er menyene til 30kWh som er annerledes...? Så hun er fortsatt uten App da de heller ikke ville hjelpe henne med dette på servicebesøket denne uken. Men de ville prøve å selge henne en ny Nissan Leaf, og det med en innbyttepris som sier kr 100000,- i verditap etter ett år...... Bye Bye BNH RUD.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

leafnor

Sitat fra: Jorgensen på onsdag 27. mars 2019, klokken 13:29
Dama mi hadde sin 2016 LEAF 30kWh på service hos BNH denne uken, og fikk beskjed om at batteriet begynner å bli svekket. Den har gått 50000km. Kundekonsulenten på serviceavdelingen sa at hun da måtte sette ladegrensen til 80% av full kapasitet til vanlig, for da ville batteriet leve lengre. Hun spurte om å få hjelp til dette hos merkeforhandleren, og etter at 3 ansatte prøvde å hjelpe henne gjennom menyer så fikk hun beskjed om at på 30kWh bilene så kan man ikke sette ladegrenser. Jeg ble veldig skuffet over kompetansen til de ansatte vi traff hos BNH på Rud i Bærum.

Når jeg først er i klagemodus, så vil jeg nevne at når hun kjøpte bruktbilen for ett år siden så lovte de å hjelpe henne med å få APP'en til å virke på telefonen, men når hun var der med telefonen litt senere, så ba de henne om å ringe ett NISSAN-nummer for å få hjelp. Jeg har heller ikke klart å få app'en til å virke, jeg går litt i surr med ID, brukernavn osv.og mulig det er menyene til 30kWh som er annerledes...? Så hun er fortsatt uten App da de heller ikke ville hjelpe henne med dette på servicebesøket denne uken. Men de ville prøve å selge henne en ny Nissan Leaf, og det med en innbyttepris som sier kr 100000,- i verditap etter ett år...... Bye Bye BNH RUD.
Ta imot min dypeste medfølelse, det er eneste jeg kan bidra med her dessverre.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Thomas Parsli

Sitat fra: leafnor på onsdag 27. mars 2019, klokken 17:31
Ta imot min dypeste medfølelse, det er eneste jeg kan bidra med her dessverre.

Han får min også  :-X

Vi kjøpte en 2012-modell der og selv om vi ikke har hatt noe alvorlig galt med bilen, kommer vi aldri til å kjøpe bil av Birger N Haug igjen. Det blir neppe Nissan igjen heller...

Vår bil har nå gått 128.000km og har mistet to streker på batteriet. Om vinteren er vi nede i rundt 75km rekkevidde.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Powerflux

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 27. mars 2019, klokken 18:09
Sitat fra: leafnor på onsdag 27. mars 2019, klokken 17:31
Ta imot min dypeste medfølelse, det er eneste jeg kan bidra med her dessverre.

Han får min også  :-X

Vi kjøpte en 2012-modell der og selv om vi ikke har hatt noe alvorlig galt med bilen, kommer vi aldri til å kjøpe bil av Birger N Haug igjen. Det blir neppe Nissan igjen heller...

Vår bil har nå gått 128.000km og har mistet to streker på batteriet. Om vinteren er vi nede i rundt 75km rekkevidde.

Stiller meg bak denne 100%
2013 modell, 1.gen  her med 125000 km bak seg og foreløpig 1 bar mistet.
I 5,5 år har jeg sagt til meg selv, det blir nok ikke Nissan igjen.....med slike historier blir det garantert ikke Nissan igjen!
Bilen skal kjøres til vrak og så kastes!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Powerflux

Sitat fra: dagfroder på tirsdag 29. januar 2019, klokken 21:57Ut over dette kunne de tilby en utvidet batteritest som testet alle celler grundig. Den koster litt over 2000 kr men må dekkes av meg hvis det viser seg at de ikke finner noen feilkoder f.eks pga defekte celler el.l.
Dette er jo ren og skjær svindel  >:(
Hva er det BNH driver med :-1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Goggen123

Er det så overraskende at batteriet begynner å bli svekket etter 50.000 km? Spørsmålet er vel hva de så eksakt, hvor mye er det svekket, hva sier batteritest.
Selv er jeg godt fornøyd med service hos BNH i Oslo, etter å hatt bilen i tre år og tatt servicene der.

dagfroder

Jeg har ny hatt min 30 kwh 2016 Leaf inne på service, der de blant annet skulle oppgradere software. Kmstand var 37500. Jeg har hørt at SW-oppdateringen skulle kunne forbedre SOH noe, men på min var endringen mildt sagt forunderlig stor!

Dagen før jeg var på service tok jeg en avlesning i Leaf spy. Den hadde da 10 av 12 health-bars, SOH var på 73.81 % og HX var på 70.58. Etter service var det 12 av 12 health-bars, SOH var på 88.51%, HX 70.61%!! Før den var på service sjekket jeg med bruktbilavdelingen og de sa de ville trekke fra 12000 kr per mistet health-bar strek i innbyttepris. Så på en dag gikk altså innbytteprisen opp 24000 kr :) Kan ikke klage på det, akkurat.

Trekkoppbil

Her er en sammenligning av 30kwt og 24kwt:
https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/

Det er mulig disse data gjelder for før sw-oppgradering, og jeg leste en gang om noen som mente på litt tynt grunnlag at etter sw-oppgradering så degraderes 30kwt med samme tempo som 24kwt.

Det er jo ganske langvarig kapasitetsgaranti på 30kwt, og jo lengre man venter med å bytte batteri, jo nyere og kanskje bedre batteri får man, og bilen kan leve lengre jo seinere man bytter batteri, så man burde ikke ha sånn hast med å bytte det.

EV-FTW

Sitat fra: dagfroder på søndag 31. mars 2019, klokken 22:11
Jeg har ny hatt min 30 kwh 2016 Leaf inne på service, der de blant annet skulle oppgradere software. Kmstand var 37500. Jeg har hørt at SW-oppdateringen skulle kunne forbedre SOH noe, men på min var endringen mildt sagt forunderlig stor!

Dagen før jeg var på service tok jeg en avlesning i Leaf spy. Den hadde da 10 av 12 health-bars, SOH var på 73.81 % og HX var på 70.58. Etter service var det 12 av 12 health-bars, SOH var på 88.51%, HX 70.61%!! Før den var på service sjekket jeg med bruktbilavdelingen og de sa de ville trekke fra 12000 kr per mistet health-bar strek i innbyttepris. Så på en dag gikk altså innbytteprisen opp 24000 kr :) Kan ikke klage på det, akkurat.


Opplever du en forbedring på kjørelengden?
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

dagfroder

Jeg har ikke etterkontrollert rekkevidden etter service på noe systematisk vis. Men det subjektive inntrykket mitt er at rekkevidden økte, ja. Iom at jeg fikk økt innbyttepris nærmest over natta heiv jeg meg rundt og byttet inn bilen mot en ny Leaf de hadde på lager. Så da får jeg heller ikke muligheten til å kontrollere om rekkevidden faktisk ble økt eller ikke. Ville ikke leve med usikkerheten. Har nå hentet den nye Leaf'en og jeg er overrasket over hvor mye bedre jeg synes den er å kjøre enn den gamle. Er veldig fornøyd. Med "hengerfeste" og det hele - vel, kule for sykkel- og lastestativ i alle fall :) 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA