Noen som har byttet 30 kwh batteri på garanti?

Startet av dagfroder, søndag 27. januar 2019, klokken 18:59

« forrige - neste »

EV-FTW

Så bra. Gratulerer med ny bil. Forstår det kunne oppleves usikkert med den bilen, selv om jeg er ganske sikker på det ikke var batteriet som var problemet, men SW som var før de tok oppdateringen.

Nå må du bare nyte ny bil
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Jone Bj

Du er ikke alene om å ha en fullstendig skuffende opplevelse med kapasiteten på batteriene i din 30 kWh Leaf.  Jeg har ifølge displayet mistet 15 % kapasitet i løpet av bare 4 år og 20 000 km.  Dette er helt borderline mht. at Nissan garanterer et tap på mindre enn 30 % etter 8 år. 

Jeg opplever forøvrig både Nissan og den lokale forhandleren som fullstendig ikke imøtekommende.  Det virker ikke som om de på noen som helst måte vil ta sin egen garanti på alvor, og de bare avskriver seg ethvert ansvar. 

Dersom flere enn jeg har opplevet Nissan så fullstendig lite imøtekommende angående sin egen batterigaranti, da kunne jeg tenke meg å få vite hvem det er, slik at vi eventuelt kunne ha forfulgt saken mot dem sammen.

Husky

Jeg har en 2016 mod 30 kw som mistet den første streken ved ca 130.000 km / litt over 4 år. Ser det er andre som har mistet streker fortere, og noen 2016-modeller har fortsatt alle streker. For min del vil garantien på batteriet løpe ut om et års tid (160.000 km). Da vil bilen ha merkbart kortere rekkevidde enn når den var ny, men samtidig (hvis det ikke skjer noe uforutsett) ha bedre batteri/rekkevidde enn det som garantien lover.

Erfaringene med BNH er sikkert varierende (jeg er greit fornøyd etter å ha kjøpt to nye biler der), men jeg lurer litt på hva dere som har mistet en strek eller to egentlig forventer at forhandler skal gjøre? Så lenge bilen har 9 streker eller mer, holder den jo det den lover — så jeg skjønner ikke helt hva dere da forventer at forhandler skal gjøre.

Jone Bj

"jeg lurer litt på hva dere som har mistet en strek eller to egentlig forventer at forhandler skal gjøre?"

Vi forventer vel at Nissan skal ta ansvar for sine egne produkter og gjøre noe aktivt når en kunde har fått en dårlig batteripakke.  Dette til forskjell fra det som jeg har opplevd, nemlig total likegyldighet, ansvarsfraskrivelse, "garantien gjelder ikke et sekund etter at du har skrevet kontrakt" osv.  For meg virker det som om Nissan er fullstendig likegyldige med hvordan de risikerer å få et dårlig renomme i hele verden. 

Nissan/Renault er internasjonalt i ferd med å gå konk.  Ikke til å forundres over, slik som de har behandlet meg fra og med et sekund etter at jeg hadde skrevet kontrakt.  Da sa de plutselig til meg at "garantien gjelder ikke, dersom du ikke tar service".  Sannsynligvis er jeg ikke den eneste som har blitt behandlet nærmest provoserende.

Sjalabais

Jeg forstår holdningen din delvis, men en liten realitetsorientering: Nissan og renommé er ikke to ting du ser i samme setning ofte.

I utgangspunktet er Nissan et absolutt billigmerke som tilbyr antikke fossilbiler nye - Leafen var et avvik fra normalen her. Nissan er kjent for elendig lakk- og metallkvalitet, og ser du på hvordan Leafen er utviklet, så er det drøssevis av merkelige feil som enhver student på engineering101 skulle ha klart å avsløre (vedlikeholdsfeil som bremsekaliprene/-ledningene, kabinfilter mm. og det horrible HVAC systemet til de første bilene er det mest opplagte).

Det er vanskelig å lage bil og Nissan selger på lav pris med ok kvalitet, ikke mye utover det.
2012 Leaf Tekna

Jone Bj

"Nissan er kjent for elendig lakk- og metallkvalitet".

Når det gjelder generell byggekvalitet for Nissan Leaf, så er den bra nok.  Jeg har ingen spesielle merknader angående det tekniske, som ser ut til å være tilfredsstillende.  Likevel ser det spesielt mht. 30 Kwh modellen at det er et voldsomt sprik mht. batteripakkene.  Noen opplever den samme degenerering av batteriene etter 20 000 km, som andre opplever etter ca. 100 000 km.

For sin egen del burde Nissan være proaktive og uten videre tilby mye mer frivillig og gratis assistanse for de batteripakkene som er tydelig under pari.  Dersom de ikke gjør det, men fortsetter å behandle kunder som klager arrogant og nedlatende, da kommer Nissan sannsynligvis til å gå på en smell i Norge og internasjonalt.

Trekkoppbil

Sitat fra: Jone Bj på lørdag 05. september 2020, klokken 19:25
Du er ikke alene om å ha en fullstendig skuffende opplevelse med kapasiteten på batteriene i din 30 kWh Leaf.  Jeg har ifølge displayet mistet 15 % kapasitet i løpet av bare 4 år og 20 000 km.  Dette er helt borderline mht. at Nissan garanterer et tap på mindre enn 30 % etter 8 år. 

Jeg opplever forøvrig både Nissan og den lokale forhandleren som fullstendig ikke imøtekommende.  Det virker ikke som om de på noen som helst måte vil ta sin egen garanti på alvor, og de bare avskriver seg ethvert ansvar. 

Dersom flere enn jeg har opplevet Nissan så fullstendig lite imøtekommende angående sin egen batterigaranti, da kunne jeg tenke meg å få vite hvem det er, slik at vi eventuelt kunne ha forfulgt saken mot dem sammen.
Jeg forstår ikke hva du er misfornøyd med.
Kapasitetsgarantien til Nissan, garanter at man har mer enn 8 barer gjennom garantitida. Kapasiteten skal vel være under ca 66% i 2 måneder, for at man skal komme ned på 8 barer.
Her har vel Nissan vært konsekvente i mange år: Kommer du ned på 8 barer, får du nytt batteri. Har du mer enn 8 barer, får du ikke nytt batteri. Unntaket har vært 30kwt's batteriet, hvor man kan få softwarefix som henter tilbake tapt kapasitet, men enhver som har respekt for bilen sin, har fått oppgradert for mange år sida.

Har du nettopp kommet ned på 11 barer etter 15% kapasitettap, så er du langt over terskelen for hva Nissan lover. Hva er det du forventer at fabrikanten skal gjøre?

Noen få prosenter til eller fra i batterikapasitet, kan bety mye for brukeropplevelsen av bilen, og det  kan føles som et nederlag å miste 15%. Over en periode på 4 år, så er vel ikke et tap på 15% så mye?

Aldring av batteriene avhenger av hvordan man behandler det. Så det er opptil hver enkelt bilist, hvordan man vil behandle batteriet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA