Herregårdsvognen har fått dødsdommen, burde vi kjøpe e-tron eller model X?

Startet av kodax, lørdag 19. januar 2019, klokken 23:44

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:59
Med så lav km i året ville jeg kjøpt en brukt Skoda Kodiaq til 400.000. E-tron blir veldig trangt for to hunder, vil jeg tro pga veldig skrånende "tak"/bagasjerom. Kodiaq er mye mer raffinert enn f.eks. Octavia, syklene henger i dragsuget av bilen, og dieselen er sterk. Tipper verdifallet blir mindre enn 50.000 per år neste 4 år.

https://www.finn.no/137320537
Plassen er jo overlegen (og selvfølgelig også rekkevidden), men med firehjulsdrift blir det fort minst 500K. Legger jeg inn den i regnearket med tilhørende verdier, blir den fort dyrere enn e-tronen, og da er valget enkelt. (Kjører svært sjeldent med sykler bak, drar aldri tung tilhenger.)

Når det gjelder hunder, så har jeg funnet ut at disse skal levere en bra løsning: https://www.hundeavdelingen.com
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Trond.m

Angående verditap på Tesla som visstnok skal være så lavt som 30 % på 3 år. Det er viktig å merke seg at verditapet har blitt så lavt på grunn av stor prisstigning grunnet styrking av dollarkursen. Det er grunn til å forvente den motsatte utviklingen framover. I tillegg kommer sterkere konkurranse fra rimligere biler med like lang rekkevidde. Har stor foretåelse for at mange vil kjøpe ny i luksusklassen, men ta høyde for at det blir kostbare km.

kodax

Model Y - Model 3

olavxxx

8000 km i året og bil til 800.000kr?
10 prosent verditap i året (+-), vil si minst 80.000 i verditap første år / 8000 km = 10 kr per km i verditap.

I tillegg slitasje osv.

Jeg ville personlig med så lavt km vurdert billigere bil, det er grunnen for at jeg solgte en X med alt utstyr, kjørte 10700 km (i tillegg kjørte da damen sin fossil). Men uansett så synes jeg det ble for mye verditap mot km.

Så jeg går da til billigbilen 3 Performance med litt utstyr. Blir fort litt mindre tap i året, Long range hadde nok vært enda mer fornuftig, men er ikke helt fornuftig heller.

olavxxx

Sitat fra: PF på onsdag 23. januar 2019, klokken 17:52
Man ser allerede at markedet for brukt tesla går tregere.
Veldig mange av de som ligger ute er det godt prutningsmonn på. Å kalkulere med lavtverditap er bare å lure seg selv. Mye bedre å få oppsiden når man eventuelt selger enn å gå med skikkelig tap.
Jeg hadde lagt inn 100k i verditap i året på biler i 700+ klassen ny.
La ut 1 år gammel X som kostet 822, i tillegg kjøpte jeg da 22" hjul til den. Brukte i 1 år, 10700 km. La den ut i 1 fb gruppe til 740. Fikk 3 kjøpere første dag og solgte for 715. I praksis solgt på 1 dag gjennom 1 Facebook gruppe.

Vet om andre med samme erfaring.

Men så ser jeg på finn at folk vil ha mer for tilsvarende alder X keg hadde, der de har mer km og ikke hadde premium pakke. (Jeg hadde jo alt), så min kostet da i realiteten 50 mer, men de prøver seg på 740 og får ikke solgt.

Så handler bare om riktig pris. Tesla er veldig populært fremdeles.

PF

Sitat fra: olavxxx på fredag 25. januar 2019, klokken 22:47
Veldig mange av de som ligger ute er det godt prutningsmonn på. Å kalkulere med lavtverditap er bare å lure seg selv. Mye bedre å få oppsiden når man eventuelt selger enn å gå med skikkelig tap.
La ut 1 år gammel X som kostet 822, i tillegg kjøpte jeg da 22" hjul til den. Brukte i 1 år, 10700 km. La den ut i 1 fb gruppe til 740. Fikk 3 kjøpere første dag og solgte for 715. I praksis solgt på 1 dag gjennom 1 Facebook gruppe.

Men så ser jeg på finn at folk vil ha mer for tilsvarende alder X keg hadde, der de har mer km og ikke hadde premium pakke. (Jeg hadde jo alt), så min kostet da i realiteten 50 mer, men de prøver seg på 740 og får ikke solgt.

Selvfølgelig, men du har jo hatt ett tap på over 100 i året med de tallene, akkurat som jeg ønsker å kalkulere med.

olavxxx

Sitat fra: PF på lørdag 26. januar 2019, klokken 05:50
Sitat fra: olavxxx på fredag 25. januar 2019, klokken 22:47

Selvfølgelig, men du har jo hatt ett tap på over 100 i året med de tallene, akkurat som jeg ønsker å kalkulere med.
Ja, vanligvus må man tenke 10-20 prosent tap på første året og nedskrivning mot 0 ila 8 år.

Klart man kan være heldig, jeg så en som byttet inn s85d hos Tesla og hadde tapt 35.000/året.

Jeg kunne nok tynt litt mer ut av mitt salg, kanskje 10-20.000 mer  eventuelt solgt for samme pris uten 22".

LFC

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 23. januar 2019, klokken 18:59
Med så lav km i året ville jeg kjøpt en brukt Skoda Kodiaq til 400.000. E-tron blir veldig trangt for to hunder, vil jeg tro pga veldig skrånende "tak"/bagasjerom. Kodiaq er mye mer raffinert enn f.eks. Octavia, syklene henger i dragsuget av bilen, og dieselen er sterk. Tipper verdifallet blir mindre enn 50.000 per år neste 4 år.

https://www.finn.no/137320537

Kodiak med forhjulsdrift skal du virkelig slite med å bli kvitt.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

jkirkebo

Sitat fra: LFC på søndag 27. januar 2019, klokken 13:15
Kodiak med forhjulsdrift skal du virkelig slite med å bli kvitt.

Hvorfor det? SUVer med 2WD selger jo som hakka møkk i Norge. Mange vil ha stor SUV for å kjøre tur/retur til barnehagen og butikken og har aldri tenkt tanken på å skaffe hytte på fjellet...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

olavxxx

Hadde aldri kjøpt en så dyr diesel, 400.000kr diesel blir jo veldig dyr å eie jfr en dyr elbil.
Men jeg hadde ikke kjøpt 800.000kr elbil for å kjøre 8000km i året heller.

Så et eller annet sted midt mellom ville jeg prøvd å lande, kjøpe en elbil med nok rekkevidde og nok plass.
8000 Km er såpass lite at man nesten kunne tatt taxi hele tiden :P

kodax

Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 22:44
Hadde aldri kjøpt en så dyr diesel, 400.000kr diesel blir jo veldig dyr å eie jfr en dyr elbil.
Men jeg hadde ikke kjøpt 800.000kr elbil for å kjøre 8000km i året heller.

Så et eller annet sted midt mellom ville jeg prøvd å lande, kjøpe en elbil med nok rekkevidde og nok plass.
8000 Km er såpass lite at man nesten kunne tatt taxi hele tiden :P
Hadde det vært en annen elbil med nok rekkevidde, plass, hengerfeste og takboks-mulighet til en bedre pris, så hadde jeg nok kjøpt den, men av mangel på andre alternativer så ser det ut som det blir en e-tron.
Model Y - Model 3

Trond.m

Sitat fra: olavxxx på søndag 27. januar 2019, klokken 22:44
Det er lite sannsynlig. Det er bare å se på leasingpriser på elbiler. De er mye dyrere å lease enn kjøpsprisen skulle tilsi.
En BMW i3 koster 210.000 å lease i 3 år, 30.000 km (Pris 379000)
En BMW x3 diesel koster riktignok 50 % mer å lease, men bilen er dobbelt så dyr i innkjøp. En ny dieselSUV vil trolig koste vesentlig mindre i 3 år med så lav kjørelengde som 8000 km. Kjøper man en pent brukt vil forskjellen bli stor, og man slipper å tenke på rekkevidde. EL SUV er utvilsomt morsomt å kjøre, men billig er det neppe med mindre man kjører mye på dyre bomveier eller broforbindelser.

4Matic Fanatic

Sitat fra: TM på mandag 28. januar 2019, klokken 14:41
Det er lite sannsynlig. Det er bare å se på leasingpriser på elbiler. De er mye dyrere å lease enn kjøpsprisen skulle tilsi.
Det varierer nå... du kan lease en eGolf nå for totalt 184 tusen for 3 år...
https://www.volkswagen.no/no/tilbud-pa-bil/e-golf-elbil.html

Solgte forresten nettopp min 2015 eGolf, på 4 år/91000km falt den i verdi fra 276 til 155 tusen og da gikk jeg lavt for å få den vekk...
Du kan bare drømme om tilsvarende tall på en hybrid/fossil-Golf.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Trond.m

Jo, men du glemmer å ta med i regnestykket at e-Golf har gått opp mye i pris siste, delvis grunnet valuta. Nå er situasjonen en annen. Men poenget mitt er at man kan lure seg selv ved å tro at elbiler faller mindre i pris enn andre biler. Jeg tror ikke vi er der lenger, selv om det finnes unntak. Jeg har selv akkuat bestilt en eNiro. Den vil nok få et hyggelig lite verditap de neste 6 mnd. Etter det tror jeg verditapet blir mer normalt.

olavxxx

Sitat fra: TM på mandag 28. januar 2019, klokken 18:00
Jo, men du glemmer å ta med i regnestykket at e-Golf har gått opp mye i pris siste, delvis grunnet valuta. Nå er situasjonen en annen. Men poenget mitt er at man kan lure seg selv ved å tro at elbiler faller mindre i pris enn andre biler. Jeg tror ikke vi er der lenger, selv om det finnes unntak. Jeg har selv akkuat bestilt en eNiro. Den vil nok få et hyggelig lite verditap de neste 6 mnd. Etter det tror jeg verditapet blir mer normalt.
Verditap på diesel for 400.000 blir uansett høyere. Og verditap på elbil for 800.000 blir høyere enn elbil for 400.000.

Klart man må i utgangspunktet regnen10-20 prosent første år. I tillegg vil biler med kort rekkevidde eller treg lading fortere bli avleggs siden de gjerne da går fra å være midt på treet til bakerst i flokken.

Men kjøper man en av de bedre elbilene kan man nok forvente 10-20 prosent tap. Diesel bør nok forvente mer tap enn elbil i samme prisklasse, med mindre det er en særegen dieselklasse som feks arbeidsbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA