Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fritak for moms og avgifter på elbil ut 2021 lover den nye regjeringen

Startet av Rearden86, torsdag 17. januar 2019, klokken 21:58

« forrige - neste »

terjewa

«Plattformen» til regjeringen står der, men de kan ikke overprøve ESA. Mange som skriver kontrakter i disse dager som plutselig kan få en større regning, hvis bilen ikke blir levert dette året.

arthur

Skriver forpliktende kontrakt i dag, 3. januar, og da slik at man er forpliktet til å ta levering av bilen også om denne ikke kan leveres før året er omme? Hvor dumme er folk egentlig på en skala fra en til ti, tretten?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Wibla

Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2020, klokken 17:42
Skriver forpliktende kontrakt i dag, 3. januar, og da slik at man er forpliktet til å ta levering av bilen også om denne ikke kan leveres før året er omme? Hvor dumme er folk egentlig på en skala fra en til ti, tretten?

Har du noen gang sett på luksusfellen? :laugh:
2018 Tesla Model S 75D

Magnus Hansen

#33
Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2020, klokken 15:12
Sitat fra: Rævedilter på fredag 03. januar 2020, klokken 14:56
Eg vil nok tru at 1.1.2021 er det MVA på elbiler, men differensiert i trappetrinn på størrelse og/eller årstall.

I så fall vil vel det være i strid med regjeringsplattformen som gjelder?

Jepp.. men skulle vel tro det blir godkjent ett år forlengelse hvis det ligger en plan for innføring av mva deretter. Regjeringen må vel allerede omtrent nå signalisere ovenfor EU hva de kommer til å søke om. Blir interessant å høre. Her er en bra oppsummering av status:


https://www.elbil24.no/nyheter/kan-bli-en-prisbombe-fra-2021/71900239

Amoss

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 03. januar 2020, klokken 18:57
Jepp.. men skulle vel tro det blir godkjent ett år forlengelse hvis det ligger en plan for innføring av mva deretter.

Jeg tror også at de vil få godkjent ett års forlengelse dersom det skrives en god nok søknad i god nok tid.
Problemet er bare at det vel er finansministeren som skal skrive denne søknaden?
Model S 85D

Rævedilter

Sitat fra: arthur på fredag 03. januar 2020, klokken 15:12
Sitat fra: Rævedilter på fredag 03. januar 2020, klokken 14:56
Eg vil nok tru at 1.1.2021 er det MVA på elbiler, men differensiert i trappetrinn på størrelse og/eller årstall.

I så fall vil vel det være i strid med regjeringsplattformen som gjelder?
Så lenge det er enighet om det ja, men nå er det klart fleirtall for å innføre mva så eg trur ikkje det varer lengre enn til nyttår nei. Solbergregjeringa heldt saman uvisst av kva grunn, men mykje lengre kan det vel ikkje vare uten større endinger. Krf/V i regjering med Listhaug er jo oppskrift på bråk.

Amoss

Sitat fra: Rævedilter på fredag 03. januar 2020, klokken 21:25
... men nå er det klart fleirtall for å innføre mva ...

Er det?  Viser du her bare til denne ene udokumenterte "undersøkelsen" med under 1000 responser eller har du noe mer håndfast å vise frem?
Model S 85D

Rævedilter

Kva meiner du med udokumentert? Det var da greit oppsummert:
SitatSpørsmål: Elbiler er fritatt fra merverdiavgift ved kjøp. Nå foreslår flere partier å innføre moms på elbiler som koster mer enn 600.000. Momsen vil først slå inn for den delen av beløpet som er over 600.000. Hvor enig eller uenig er du i dette forslaget?
Helt enig: 49 prosent
Delvis enig: 20 prosent
Verken enig/uenig: 11 prosent
Delvis uenig: 6 prosent
Helt uenig 10 prosent
Vet ikke: 3 prosent
Antall spurte: 955

Eller passer ikkje dette med ditt syn?
At biler som som koster millionen skal subsidieres (skjult) er jo meinigslaust synes nok dei aller fleste, slik som undersøkelsen viser.

Det er sannsynligvis fleirtall for på tinget også; AP+Frp + deler av Høgre + store deler av SP.

Counterpointer

#38
Det alle er enige om er at de som har store økonomiske ressurser ikke trenger støtte til å kjøpe dyre biler.
Det som er ulempen er at med dagens system har mange som har middels økonomi fått muligheten til å kjøpe fullverdige familiebiler de ellers ikke ville hatt råd til.

Det som kommer vil gjøre at det blir det vanlige klasseskillet på elbiler også, dvs at de med god økonomi har de beste bilene.
Dvs arbeider Hansen og Jensen har ID3 eller MG ZS, mens direktør Franzen og Vogt har Taycan turbo S og E-tron SB. Litt satt på spissen.

Amoss

Sitat fra: Rævedilter på lørdag 04. januar 2020, klokken 17:59
Kva meiner du med udokumentert?

Hvem står for undersøkelsen?
Hvem har bestilt undersøkelsen?
Hvordan ble deltagerne utvalgt?
Hvorfor så få deltagere?

Finner du svar på disse spørsmålene vil jeg trekke tilbake påstanden om at den er udokumentert. Jeg fant ikke svaret på dette der jeg leste, mulig jeg skummet for lett over?

Uansett det over, med så få deltagere i undersøkelsen vil jeg mene at undersøkelsen bør taes med  minst ett par klyper salt.

... og som knut er inne på over her, så er det ikke helt sikkert at de alle har forstått hva de egentlig svarte på: At de kan ha trodd at de har svart på at en eller annen "riking" skal betale mva ved kjøp av en luksusbil, ikke om en god el-familiebil skal komme utenfor økonomisk rekkevidde for mer "vanlige" folk.
Model S 85D

Rævedilter

Påstanden (klart fleirtall) er iallefall langt betre dokumentert enn den motsatte påstanden,
men den slag kverulering du kjem her gidder ikkje eg bruke tid på.

Amoss

Sitat fra: Rævedilter på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:59
Påstanden (klart fleirtall) er iallefall langt betre dokumentert enn den motsatte påstanden,
men den slag kverulering du kjem her gidder ikkje eg bruke tid på.

Ingen har vel benektet at undersøkelsen konkluderte med ett klart flertall for endring?
Ingen har vel kommet med noen motsatt påstand?

Jeg bare stiller spørsmål om ting som BURDE vært opplyst om sammen med undersøkelsen. Inntil jeg har fått svar på disse regner jeg dette som en udokumentert undersøkelse - som f.eks. kan har vært en "spørreboks" ifm en relevant artikkel i en avis eller lignende for alt vi vet. Først når dette har blitt besvart kan vi svare på hvor seriøst denne "undersøkelsen" kan taes.

Edit: stavefeil
Model S 85D

Gardin

Sitat fra: Rævedilter på lørdag 04. januar 2020, klokken 17:59
At biler som som koster millionen skal subsidieres (skjult) er jo meinigslaust synes nok dei aller fleste, slik som undersøkelsen viser.

Det er sannsynligvis fleirtall for på tinget også; AP+Frp + deler av Høgre + store deler av SP.
Det er feigt å foreslå avgifter som bare rammer noen få. Når vi innfører mva. på elbiler må det innføres for alle. Alle skal med, heter det jo. Skal man ha avgiftsfritak for de fattige, så må grensen settes mye lavere. Det blir helt absurd å snakke om de stakkars fattige som ikke har råd til dyrere biler enn 600 000. Forslaget er ikke noe annet en en avledningsmanøver for å unngå å diskutere den opprinnelige hensikten med avgiftsfritaket. Det ser forøvrig ut til at avledningsmanøveren virker ganske bra.


xyzzy

Sitat fra: Amoss på lørdag 04. januar 2020, klokken 23:33
Sitat fra: Rævedilter på lørdag 04. januar 2020, klokken 22:59
Påstanden (klart fleirtall) er iallefall langt betre dokumentert enn den motsatte påstanden,
men den slag kverulering du kjem her gidder ikkje eg bruke tid på.

Ingen har vel benektet at undersøkelsen konkluderte med ett klart flertall for ending?
Ingen har vel kommet med noen motsatt påstand?

Jeg bare stiller spørsmål om ting som BURDE vært opplyst om sammen med undersøkelsen. Inntil jeg har fått svar på disse regner jeg dette som en udokumentert undersøkelse - som f.eks. kan har vært en "spørreboks" ifm en relevant artikkel i en avis eller lignende for alt vi vet. Først når dette har blitt besvart kan vi svare på hvor seriøst denne "undersøkelsen" kan taes.

Det er litt mer informasjon om undersøkelsen i Nettavisen. Spørsmålsstillingen er klart ledende.

Om man vil ha se på det på en annen måte: Segmentet i bilmarkedet som Ap ønsker å skattlegge (SUVer, familiebiler med plass) er et segment der elbiler er langt mindre tilstede enn i kompakt-klassene.

Noe man alltid bør huske på når det gjelder meningsmålinger bør man alltid huske denne.

Amoss

Sitat fra: xyzzy på mandag 06. januar 2020, klokken 08:45
Det er litt mer informasjon om undersøkelen i Nettavisen. Spørsmålsstillingen er klart ledende.

Takker :)

Fikk ikke alle svarene der heller, men det danner seg ett bilde av en uhøytidelig spørreundersøkelse ifm. med en artikkel på dagbladet med ett ledende spørsmål og få respondere.

Verdien av denne "undersøkelsen" er nok dessverre null dersom det forholder seg slik det nå danner seg ett bilde av at det gjør.  Ikke at jeg påstår at tallet egentlig er motsatt, bare at det fortsatt er ukjent hva resultatet hadde vært ved en skikkelig utført meningsmåling av ett representativt utvalg av befolkningen.

Edit: Ser også at Nettavisen gjør ting korrekt i sin egen undersøkelse:
Sitat
Støtter du Arbeiderpartiets forslag om nye avgifter på de beste elbilene?

Dette er en uhøytidelig måling for hva leserne i denne saken mener. Resultatet trenger ikke være representativt for gjennomsnittet av befolkningen.
(min uthevning)
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA