Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fritak for moms og avgifter på elbil ut 2021 lover den nye regjeringen

Startet av Rearden86, torsdag 17. januar 2019, klokken 21:58

« forrige - neste »

bno

EU kommer ikke til å overkjøre EØS medlemmet Norge i denne sammenheng. Evalueringen er forhånds gitt. Om man sier noe annet hvet man lite om hvordan systemet virker.

Magnus Hansen

Sitat fra: bno på fredag 18. januar 2019, klokken 12:09
EU kommer ikke til å overkjøre EØS medlemmet Norge i denne sammenheng. Evalueringen er forhånds gitt. Om man sier noe annet hvet man lite om hvordan systemet virker.

Naivt. Norge er underlagt EUs regelverk og vi må tilpasse oss dette. De som påstår noe annet har ikke skjønt hvordan systemet (og maktforholdet) virker.

Øystein16

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 18. januar 2019, klokken 12:17
Naivt. Norge er underlagt EUs regelverk og vi må tilpasse oss dette. De som påstår noe annet har ikke skjønt hvordan systemet (og maktforholdet) virker.

Ja, og denne setninga bør gje folk eit hint om dei forstår kva dette handlar om.

«EØS gjør det mulig for Norge å subsidiere elbiler for å verne miljøet. Men staten må passe på at den får miljø for hver krone», sier ESA-president Sven Erik Svedman.»



xyzzy

Sitat fra: Electrix på fredag 18. januar 2019, klokken 11:07
Man trenger da ikke overdramatisere den ESA-avklaringen. Hvis Norge skal evaluere ordningen vil de mest sannsynlig komme fram til at den fungerer som ønsket ved at flere velger elbil og produsentene pushes til å selge flere elbiler og derfor kan man fortsette.

Hvis jeg husker riktig så hadde ESA aldri noe imot dette, det var enkelte Norske lobbyister og politikere som brakte problemstillingen opp. Så spurte man ESA hvorpå de ikke så noe problem, men hvis Norge ville ha en formell avklaring måtte vi sende en formell forespørsel. Det ble gjort og svaret var da tydelig, ikke noen problem, men vi må evaluere og se at det fungerer som ønsket...

For ESA ville det nok først og fremst vært et problem om Norge hadde elbil-produksjon, slik at det ble konkurransevridende for lokal industri.

Eks. ESA bryr seg ikke så mye om nivået på om norske alkoholavgifter, men om man behandler norskprodusert øl og utenlandsk vin med samme alkoholprosent forskjellig ville det fort bli en sak.

stefse

Det er riktig observert av xyzzy, det er alle former for nasjonalisme eller fremming av fordeler for innbyggere i eget land som er den røde kluten som trigger EU-oksene, eller pampene om man vil.

Men miljø er et gangbart argument, og Norge som nasjonalstat tjener ikke noe direkte på dette. For dem er dette mest  snakk om intern skatteforvaltning.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: stefse på lørdag 19. januar 2019, klokken 10:26
Det er riktig observert av xyzzy, det er alle former for nasjonalisme eller fremming av fordeler for innbyggere i eget land som er den røde kluten som trigger EU-oksene, eller pampene om man vil.

Er kanskje litt av "kongstanken" bak opprettelsen av EU (dets forgjengere) at man skal se utover landegrensene, ja sågar bygge disse ned, men skjønner at en del vil ha det annerledes.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rollep

Sitat fra: bno på fredag 18. januar 2019, klokken 12:09
EU kommer ikke til å overkjøre EØS medlemmet Norge i denne sammenheng. Evalueringen er forhånds gitt. Om man sier noe annet hvet man lite om hvordan systemet virker.
Det stemmer. EU kommer selvsagt ikke å overkjøre Norge i denne sammenheng. Spesielt ikke med tanke på at flere og flere EU land også har eller er i ferd med å innføre så kalte elbil-subsidier.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

stefse

Sitat fra: arthur på lørdag 19. januar 2019, klokken 11:15
Sitat fra: stefse på lørdag 19. januar 2019, klokken 10:26
Det er riktig observert av xyzzy, det er alle former for nasjonalisme eller fremming av fordeler for innbyggere i eget land som er den røde kluten som trigger EU-oksene, eller pampene om man vil.

Er kanskje litt av "kongstanken" bak opprettelsen av EU (dets forgjengere) at man skal se utover landegrensene, ja sågar bygge disse ned, men skjønner at en del vil ha det annerledes.
Det høres bra ut, og er for en stor del bra. Men EU må etterhvert forstå at de aldri kan bli USA. Samtidig kan man godt se til USA, og se på hva som er føderalt og hva som er opp til delstater. Føderal juridiksjon f.eks er fraværende i EU, slik at kriminelle kan shoppe rundt over landegrensene, samtidig som man detaljstyrer en mengde andre unødvendige og i noen tilfeller provoserende ting.
Vel, vi bør vel la den ballen ligge.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Sitat fra: stefse på lørdag 19. januar 2019, klokken 15:27
Sitat fra: arthur på lørdag 19. januar 2019, klokken 11:15
Sitat fra: stefse på lørdag 19. januar 2019, klokken 10:26
Det er riktig observert av xyzzy, det er alle former for nasjonalisme eller fremming av fordeler for innbyggere i eget land som er den røde kluten som trigger EU-oksene, eller pampene om man vil.

Er kanskje litt av "kongstanken" bak opprettelsen av EU (dets forgjengere) at man skal se utover landegrensene, ja sågar bygge disse ned, men skjønner at en del vil ha det annerledes.
Det høres bra ut, og er for en stor del bra. Men EU må etterhvert forstå at de aldri kan bli USA. Samtidig kan man godt se til USA, og se på hva som er føderalt og hva som er opp til delstater. Føderal juridiksjon f.eks er fraværende i EU, slik at kriminelle kan shoppe rundt over landegrensene, samtidig som man detaljstyrer en mengde andre unødvendige og i noen tilfeller provoserende ting.
Vel, vi bør vel la den ballen ligge.

Tja, vanskelig å si hva fremtiden vil vise, men at ikke Europa blir som USA i overskuelig fremtid er nok riktig. Om alt er så mye bedre i USA er jeg dog langt mere usikker på og ser da tilbake på en god del år som bosatt i USA såvel som i andre land i Europa, i dag medlemmer av EU. Noen tror åpenbart at USA er så fritt, enkelt og opp til den enkelte, men min erfaring er/var at det om mulig var enda mere rugluert enn hva vi oplever her hjemme. Og hvor fri er man når alle mann "må" ha sitt eget våpen for å forsvare seg?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trekkoppbil

Sitat fra: Magnus Hansen på fredag 18. januar 2019, klokken 11:47
Tja.. det er vel ikke helt riktig. Elbilsubsidier er definert som statstøtte og statstøtte er i utgangspunktetnikke ulovlig i EU.
Tja. Jeg forstår ikke helt hvordan differensiert moms kan være definert som statstøtte.  Ut fra den logikken kan man si at brø er subsidiert, fordi det ikke er belasta med samme avgifter som tobakk.

I Norge er elbiler ganske avgiftsnøytrale. Man betaler en del avgifter på strømmen, og man får noe støtte til ladeplasser, men det er ikke snakk om så mye penger i den store sammenheng.

I Norge er det kollektivtransport som er subsidiert. Ruter får halvparten av inntektene sine fra offentlig støtte. Når man ser på alle de bybussene og andre busser som kjører rundt nesten tomme ellers i landet, så kan man lure på hvor mye støtte dem får. Miljøvennlig er vel i alle fall ikke.

Subsidireng av el-biler finner du i andre land. Sverige gir 60 000SEK i støtte etter kjøp av Elbil. Frankrike og USA har ligget på lignende nivå.

jlan

Selv om jeg har hatt god nytte av momsfritaket, så er jeg ikke sikker på om dette er riktig virkemiddel. Jeg synes en må holde seg til ett prinsipp. For eksempel betales det moms på varmepumper og bygningsisolasjon (men det er mulig å få Enova støtte). Elsykler er det også moms på - men det er klart skulle de fått momsfritak, så måtte vanlige sykler også fått fritak. Og så er det de som går, de burde da fått momsfrie spasersko.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Magnus Hansen

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 21. januar 2019, klokken 05:37

Tja. Jeg forstår ikke helt hvordan differensiert moms kan være definert som statstøtte.  Ut fra den logikken kan man si at brø er subsidiert, fordi det ikke er belasta med samme avgifter som tobakk.

I følge regjeringen.no:

Sitat

Fritak for el-biler for merverdiavgift, omregistreringsavgift, trafikkforsikringsavgift og gunstige avskrivningssatser innebærer statsstøtte. ESA er ansvarlig for å overvåke at norske myndigheter overholder EØS-avtalens regler om støtte. Alle planlagte støttetiltak skal derfor i utgangspunktet notifiseres til ESA og godkjennes.

terjewa

Hei.
Er det noen som vet når Regjeringen vil snakke med ESA om hvordan det blir med mva etter 2020?
Slik jeg har forstått det må Regjeringen legge frem sin sak for ESA så får de ett svar på saken.
Hvis politikerne vil ha mva, lager de en dårlig "søknad" så er det ESA som er den store stygge ulven som fjerner mva fritaket, mens det er de norske politikerne som har sørget for dette.

Nå er det mange biler som kommer i 2020-2021 og man vet jo ikke når man får bilen, så dette vil berøre veldig mange nå.

Rævedilter

Dette er gjeldende fritak:
Forlengelse av eksisterende mva-fritak ved kjøp og leasing av elbiler og elbilbatterier (01.01-2018-31.12.2020)
Nytt fullt fritak fra årsavgift for elbiler (01.01.2018-31.12.2023)
Nytt fritak fra omregistreringsavgift for elbiler (01.01.2018-31.12.2023)
Ny og gunstigere 30 prosent avskrivningsrate for elvarebiler (01.01.2018-31.12.2023)


Nå det gjelder mva sats på kjøp har vel eg forstått det slik at når omfanget blir stort nok, dvs. opptrer i strid mot et felles marked i EU/EØS, vil ESA seie nei.
I år snakker ein om 50% da trur nok eg me er der.

Eg vil nok tru at 1.1.2021 er det MVA på elbiler, men differensiert i trappetrinn på størrelse og/eller årstall.

arthur

Sitat fra: Rævedilter på fredag 03. januar 2020, klokken 14:56
Eg vil nok tru at 1.1.2021 er det MVA på elbiler, men differensiert i trappetrinn på størrelse og/eller årstall.

I så fall vil vel det være i strid med regjeringsplattformen som gjelder?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA