Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fritak for moms og avgifter på elbil ut 2021 lover den nye regjeringen

Startet av Rearden86, torsdag 17. januar 2019, klokken 21:58

« forrige - neste »

Rearden86

Da har landet fått en ny flertallsregjering, og alle vi som har tenkt til å kjøpe elbil de neste årene har fått svar på hva som skjer med moms og avgifter på elbil. Svaret finner vi på s. 29 i regjeringsplattformen der det står: "Videreføre skattefordelene for el-bil når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele perioden for å nå 2025-målene."

Vi kan vel da fastslå at vi kan kjøpe elbil uten moms og avgifter til og med 2021 forutsatt at regjeringen holder. Det må vel kunne kalles en gladnyhet for den enkeltes lommebok og for å få ned utslippene fra transportsektoren i dette landet.

Magnus Hansen

Sitat fra: Rearden86 på torsdag 17. januar 2019, klokken 21:58
Da har landet fått en ny flertallsregjering, og alle vi som har tenkt til å kjøpe elbil de neste årene har fått svar på hva som skjer med moms og avgifter på elbil. Svaret finner vi på s. 29 i regjeringsplattformen der det står: "Videreføre skattefordelene for el-bil når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele perioden for å nå 2025-målene."

Vi kan vel da fastslå at vi kan kjøpe elbil uten moms og avgifter til og med 2021 forutsatt at regjeringen holder. Det må vel kunne kalles en gladnyhet for den enkeltes lommebok og for å få ned utslippene fra transportsektoren i dette landet.

Dog er det vel en viss risiko for mva fritaket i forhold til EU.

bno

Vedr. EU så kan man ta det med knusende ro. Kommer ikke til å være noe diskusjon...

cra

Sitat fra: bno på fredag 18. januar 2019, klokken 04:30
Vedr. EU så kan man ta det med knusende ro. Kommer ikke til å være noe diskusjon...

Hva baserer du påstanden på? (Jeg håper du har rett, og EU kan forsåvidt ta seg en bolle og heller se hvor effektivt det er med ei slik gulrot)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Magnus Hansen

Jo større markedsandel elbiler får, jo vanskelige er det å argumentere for fullt avgiftsfritak. Ordningen med mva fritak er godkjent ut 2020, men skal evalueres allerede nå i slutten av 2019. Så får vi da hva evalueringen sier. Det sier seg selv at dette ikke kommer til å fortsette i all fremtid

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

geear

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 18. januar 2019, klokken 08:43
EU har gitt grønt lys for incentivene for samme periode som regjeringen er samlet om, så her er det allerede OK.

https://www.naf.no/om-naf/nytt-fra-naf/eus-klarsignal-for-momsfritak-pa-elbil-gir-viktig-forutsigbarhet-for-nafs-medlemmer/
Nei, de har godkjent nullmoms ut 2020, også i følge artikkelen din, den nye regjeringen foreslår ut 2021.

Men en av direktørene i ESA gikk også ut og sa at alternativet neppe var å gå rett fra nullmoms til full moms, men en gradvis økning.

Lars C. Krogenæs

EU har sagt at Norge må ta en evaluering av ordningen i 2020. Med all respekt for våre hurtigarbeidende byråkrater og politikere, vil neppe resultatet av en slik evaluering foreligge tidsnok til å endre momsen og andre økonomiske incentiver 1.1.2021.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Øystein16

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 18. januar 2019, klokken 09:00
EU har sagt at Norge må ta en evaluering av ordningen i 2020. Med all respekt for våre hurtigarbeidende byråkrater og politikere, vil neppe resultatet av en slik evaluering foreligge tidsnok til å endre momsen og andre økonomiske incentiver 1.1.2021.
EU? Noreg, Lichtenstein og Island er vel ikkje EU.

geear

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 18. januar 2019, klokken 09:00
EU har sagt at Norge må ta en evaluering av ordningen i 2020. Med all respekt for våre hurtigarbeidende byråkrater og politikere, vil neppe resultatet av en slik evaluering foreligge tidsnok til å endre momsen og andre økonomiske incentiver 1.1.2021.
ESA godkjente nullmoms for tre nye år, ut 2020, men forutsetningen var at ordningen ble evaluert etter to år, altså ved utgangen av året vi nå er inne i.

What-a-watt

Står det noe om at konsekvensen av evalueringen kan medføre endringer av godkjenningen?

Magnus Hansen

Sitat fra: Whatwatt på fredag 18. januar 2019, klokken 10:02
Står det noe om at konsekvensen av evalueringen kan medføre endringer av godkjenningen?

Det ligger jo i sakens natur. Det skal fortsatt argumenteres godt hvis ordningen skal fortsette. ESA er redd for overkompensasjon etterhvert som elbiler blir mer konkurransedyktige. Nå er det nok også en del norske politikere og byråkrater som gjerne så litt drahjelp fra ESA for å få inn litt avgiftskroner for elbilene... går glipp av stadig flere avgiftskroner.. greit å skylde på Brussel når avgiftene gradvis innføres..

Electrix

Man trenger da ikke overdramatisere den ESA-avklaringen. Hvis Norge skal evaluere ordningen vil de mest sannsynlig komme fram til at den fungerer som ønsket ved at flere velger elbil og produsentene pushes til å selge flere elbiler og derfor kan man fortsette.

Hvis jeg husker riktig så hadde ESA aldri noe imot dette, det var enkelte Norske lobbyister og politikere som brakte problemstillingen opp. Så spurte man ESA hvorpå de ikke så noe problem, men hvis Norge ville ha en formell avklaring måtte vi sende en formell forespørsel. Det ble gjort og svaret var da tydelig, ikke noen problem, men vi må evaluere og se at det fungerer som ønsket...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Magnus Hansen

#13
Sitat fra: Electrix på fredag 18. januar 2019, klokken 11:07
Man trenger da ikke overdramatisere den ESA-avklaringen. Hvis Norge skal evaluere ordningen vil de mest sannsynlig komme fram til at den fungerer som ønsket ved at flere velger elbil og produsentene pushes til å selge flere elbiler og derfor kan man fortsette.

Hvis jeg husker riktig så hadde ESA aldri noe imot dette, det var enkelte Norske lobbyister og politikere som brakte problemstillingen opp. Så spurte man ESA hvorpå de ikke så noe problem, men hvis Norge ville ha en formell avklaring måtte vi sende en formell forespørsel. Det ble gjort og svaret var da tydelig, ikke noen problem, men vi må evaluere og se at det fungerer som ønsket...

Tja.. det er vel ikke helt riktig. Elbilsubsidier er definert som statstøtte og statstøtte er i utgangspunktetnikke ulovlig i EU. Men man kan søke unntak blant annet pga miljøhensyn. Så gjør ESA en vurdering av søknaden basert på om den gir miljøeffekt og også at støtten ikke er overdreven stor i forhold til effekten. Grunnen til at saken kom opp i 2017 var at perioden for godkjennelse av avgiftsfritak gikk mot slutten, ikke pga norske politikere og lobbyister. Det var nødvendig å søke på nytt ellers måtte ordningen opphøre.

Dette er sitat fra vedtak som sier litt om vurderingen som gjøres:

Sitat
The zero VAT rating alone amounts to NOK 3.2 billion (approx. EUR 325 million) a year. Simultaneously, the market for electric cars is experiencing rapid technological advances, creating both better and cheaper cars. To avoid an overcompensation that benefits neither the market nor the consumers, ESA asks Norway to evaluate the zero VAT rating after two years.

Den dagen forbrukerne hadde valgt elbil selv med mva så hadde åpenbart ikke dette lenger vært lovlig. Så er dette vanskelig å vurdere selvfølgelig, men da vil ESA se på markedsandel til elbiler både i Norge og i andre land. Sterkt økende markedsandel for elbil i land med mindre støtte til elbiler vil være noe de ser på. Nå tror jeg også at elbiler trenger noen år til før dette skjer, så det er sannsynlig vi får forlenget perioden. Men det er i alle fall ikke slik at ESA automatisk godkjenner ny periode uten å gå inn og gjøre en egen vurdering.

PS evalueringen i 2019 kan det vel godt hende ikke blir noe som ESA henger seg opp i. For vii har jo formell godkjenning ut 2020. Før slutten av 2020 må Norge uansett søke hvis vi ønsker å fortsette med mva fritaket. Denne 2019 evalueringen er vel mer et signal til norske myndigheter fra ESA om å være oppmerksomme på at ikke elbiler overkompenseres ethvert som de blir rimeligere og bedre.

Amoss

Sitat fra: Rearden86 på torsdag 17. januar 2019, klokken 21:58
Da har landet fått en ny flertallsregjering, og alle vi som har tenkt til å kjøpe elbil de neste årene har fått svar på hva som skjer med moms og avgifter på elbil. Svaret finner vi på s. 29 i regjeringsplattformen der det står: "Videreføre skattefordelene for el-bil når det gjelder engangsavgift og merverdiavgift i hele perioden for å nå 2025-målene."

Det samme sto vel i Jeløy-plattformen fra i fjor?  Men det har ikke hindret mange her på forumet - og som du ser også i denne samme tråden - til å avvise at en Norsk regjering ikke har noe de skulle sagt i Norge. Så hvordan man enn snur og vender på dette så endrer dette ikke på noe.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA