Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 vinterdekk? Nokian R3 eller ukjent Pirelli

Startet av GreenEyez, mandag 14. januar 2019, klokken 22:46

« forrige - neste »

GreenEyez

Takk for svar, virker som Nokian er det man skal gå for. Bra jeg valgte det da.

Når det gjelder dere som ser på pakker fra finn.no og andre forhandlere: Utifra det jeg har lest så er prisen på 15 000 kr for 18" Tesla-felger og dekk bra. Hvorfor skal dere ta sjansen på å kjøpe ikke-Teslafelger og risikere å bli avvist ved service og reparasjoner...? Skjønner imidlertid at det kan være fornuftig hvis dere vil ha 19" eller 20", da oppveies vel ulempene av prisforskjellen.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

RuneW

Sitat fra: GreenEyez på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:07
Takk for svar, virker som Nokian er det man skal gå for. Bra jeg valgte det da.

Når det gjelder dere som ser på pakker fra finn.no og andre forhandlere: Utifra det jeg har lest så er prisen på 15 000 kr for 18" Tesla-felger og dekk bra. Hvorfor skal dere ta sjansen på å kjøpe ikke-Teslafelger og risikere å bli avvist ved service og reparasjoner...?

Eneste måtte være for å få de felgene man vil ha. Jeg innbiller meg at "turbin"-felger er utformet slik pga lav luftmotstand og har følgelig mer sansen for disse. Men om det stemmer aner jeg ikke.

Men jeg synes prisen fra Tesla er såpass lav at jeg nok kommer til å gå for Tesla sin pakke.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

1000kwh

Sitat fra: Balrog på tirsdag 15. januar 2019, klokken 00:48
Jeg har skrevet en del innlegg og totalslaktet Pirelli-dekkene Tesla leverte med Model S. Fullstendig ubrukelige annet enn på tørt vår/høstføre. Livsfarlige på glatt føre, men veldig sosiale dekk ettersom hele familien og naboene må ut å dytte bilen i gang hver gang man står fast.

Kjør på nordiske vinterdekk - om ikke annet så for dine medtrafikanters skyld. Nokian piggfrie er helt supre, bortsett fra på våt is, da er det kun piggdekk som har noe veigrep.
Synes Pirellidekkene fungerer helt konge på vår TMS 75D  :+1:

Stillegående og veldig bra på asfalt. Slitesterke er de og.

Handyman

Sitat fra: RuneW på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:56
Sitat fra: GreenEyez på tirsdag 15. januar 2019, klokken 13:07
Takk for svar, virker som Nokian er det man skal gå for. Bra jeg valgte det da.

Når det gjelder dere som ser på pakker fra finn.no og andre forhandlere: Utifra det jeg har lest så er prisen på 15 000 kr for 18" Tesla-felger og dekk bra. Hvorfor skal dere ta sjansen på å kjøpe ikke-Teslafelger og risikere å bli avvist ved service og reparasjoner...?
Eneste måtte være for å få de felgene man vil ha. Jeg innbiller meg at "turbin"-felger er utformet slik pga lav luftmotstand og har følgelig mer sansen for disse. Men om det stemmer aner jeg ikke.

Men jeg synes prisen fra Tesla er såpass lav at jeg nok kommer til å gå for Tesla sin pakke.
Tanken om at turbin er utformet for lav luftmotstand, har aldri slått meg, og jeg tror det må være innbilling/ønsketenking. Hvis det var tanken burde de vel hatt har "turbinvingene" vridd same vei som rotasjonsretningen på begge sider av bilen?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Har ikke noen vitenskapelig forklaring på hvorfor de skulle ha lav luftmotstand annet enn at de ligner originale Tesla-felger :-)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olavxxx

Sitat fra: RuneW på tirsdag 15. januar 2019, klokken 16:07
Har ikke noen vitenskapelig forklaring på hvorfor de skulle ha lav luftmotstand annet enn at de ligner originale Tesla-felger :-)
Flatere felger vil være bedre for Aero. Men jeg tror finnene/turbin hjelper å trekke varme vekk fra bremser.

RuneW

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 15. januar 2019, klokken 17:34
Flatere felger vil være bedre for Aero. Men jeg tror finnene/turbin hjelper å trekke varme vekk fra bremser.

Hva er "flate" felger? Mener du lukkede?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

olavxxx

Sitat fra: RuneW på tirsdag 15. januar 2019, klokken 19:54
Sitat fra: olavxxx på tirsdag 15. januar 2019, klokken 17:34
Flatere felger vil være bedre for Aero. Men jeg tror finnene/turbin hjelper å trekke varme vekk fra bremser.

Hva er "flate" felger? Mener du lukkede?
Ala Aero

Cobos

#23
Jeg har kjørt 3 vintre med Pirelli Sottozero 2 og 2 vintre med Michelin X-Ice på min S60 og nå min S85D. Sottozero 2 er kontinentale høy ytelse vinterdekk. De er veldig gode på våt og tørr asfalt, tja på snø og dårlig på is.  Tillatter mye mer aktiv kjøring på tørr asfalt enn R2. X-Ice er er derimot mye bedre på snø og is og er OK på aktiv kjøring på tørr asfalt i Oslo-vintre.
Sottozero 3 derimot er glimrende på autobahn i 150km-180km/t i tysk vintertemp, type -2 til +8C. Der er det lite snø og X-Ice derimot oppleves som en full sjøkaptein i full storm hvis du prøver å vri rattet. Sottozero 3 takler greit Oslo-snøkanter og noe is og er et mye bedre vinterdekk enn Sottozero 2, men ville ikke kjørt på fjellet med det.

For meg som kjører autobahn i februar bytter jeg fra X-Ice til Sottozero og beholder Sottozero på i Norge ut mars til sommerhjulene kommer på.

Så som vanlig riktig dekk til riktig bruk. For nordmenn som liker å stå på ski på fjellet er nok R3 klart det beste valget. Men R3 vil nok indirekte nedgradere en P3 til en 3LR.
EDIT: teit skrivefeil
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

olavxxx

Sitat fra: Cobos på tirsdag 15. januar 2019, klokken 21:08
Jeg har kjørt 3 vintre med Pirelli Sottozero 2 og 2 vintre med Michelin X-Ice på min S60 og nå min S85D. Sottozero 2 er kontinentale høy ytelse vinterdekk. De er veldig gode på våt og tørr asfalt, tja på snø og dårlig på is.  Tillatter mye mer aktiv kjøring på tørr asfalt enn R2. X-Ice er er derimot mye bedre på snø og is og er OK på aktiv kjøring på tørr asfalt i Oslo-vintre.
Sottozero 3 derimot er glimrende på autobahn i 150km-180km/t i tysk vintertemp, type -2 til +8C. Der er det lite snø og X-Ice derimot oppleves som en full sjøkaptein i full storm hvis du prøver å vri rattet. Sottozero 3 takler greit Oslo-snøkanter og noe is og er et mye bedre vinterdekk enn Sottozero 2, men ville ikke kjørt på fjellet med det.

For meg som kjører autobahn i februar bytter jeg fra X-Ice til Sottozero og beholder Sottozero på i Norge ut mars til sommerhjulene kommer på.

Så som vanlig riktig dekk til riktig bruk. For nordmenn som liker å stå på ski på fjellet er nok R3 klart det beste valget. Men R3 vil nok indirekte nedgradere en P3 til en PLR.

Continental CVC7 er også bra dekk.
Men husk også at valg av dimmensjon også påvirker hvordan bilen føles, selv med myk vintergummi.

Jo mer dekkside man har, jo mer "vinglete" vil bilen være under hard sving.
Men i 20" er det ikke så mye utvalg av bra dekk, sist jeg sjekket måtte man opp i 255/35-20.

I 19" fins en del, men det er jo utfordringen med perfomrnace.
Jeg tror originale 19" skal passe på, jfr det jeg har sett på TMC; men jeg tør ikke garantere noe for noen :P

Så jeg håper at noen osm får 19" med en Tesla kan skru av ene hjulet og ta bilder på baksiden.

Tesla Espen

Snakket med en veldig informativ man hos Tesla i dag. Han kunne fortelle meg at de ukjente pirelli dekkene er pirelli sottozero, så da ble det Nokian R3 studless på meg.

atta


Ser i shoppen at 18" kommer på  SOTTOZERO™ SERIE II mens 19" kommer på SOTTOZERO™ 3

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-18_-aero-wheel-and-winter-tire-package.html
https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-19_-sport-wheel-and-winter-tire-package.html

I såfall angrer jeg at jeg valgte Pirelli dekk på 18". Tenkte de var best i Stavanger hvor vi sjelden opplever snø og jeg har hørt Nokia er myke og slites raskt.. Men burde nok ha valgt Nokian da? Noen som vet om man kan endre?


jkirkebo

Sitat fra: atta på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:01

Ser i shoppen at 18" kommer på  SOTTOZERO™ SERIE II mens 19" kommer på SOTTOZERO™ 3

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-18_-aero-wheel-and-winter-tire-package.html
https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-19_-sport-wheel-and-winter-tire-package.html

I såfall angrer jeg at jeg valgte Pirelli dekk på 18". Tenkte de var best i Stavanger hvor vi sjelden opplever snø og jeg har hørt Nokia er myke og slites raskt.. Men burde nok ha valgt Nokian da? Noen som vet om man kan endre?

At Nokian slites raskt er ikke min erfaring. Fikk min gmle 2013 P85+ levert med 19" Nokian R2 vinterdekk. Når jeg solgte bilen hadde den gått 94.000km og vinterdekkene var brukt 4 sesonger. De begynte å bli slitt, men var nok innenfor godkjent mønsterdybde i én sesong til.

Model 3 bør slite mindre på dekkene.

Nå leveres Nokian R3, som er en del stivere enn R2.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

GOS

Sitat fra: atta på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:01
I såfall angrer jeg at jeg valgte Pirelli dekk på 18". Tenkte de var best i Stavanger hvor vi sjelden opplever snø og jeg har hørt Nokia er myke og slites raskt.. Men burde nok ha valgt Nokian da? Noen som vet om man kan endre?

Ring dem (Tesla Midel 3 salgsteamet i Oslo) så endrer de. Jeg er også ganske sikker på at vi senere må inn i konfiguratoren og velge de dekkene vi vil ha, eller at de ringer igjen senere for å få endelig bekreftelse.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

sjokomelk

Sitat fra: atta på torsdag 17. januar 2019, klokken 19:01

Ser i shoppen at 18" kommer på  SOTTOZERO™ SERIE II mens 19" kommer på SOTTOZERO™ 3

https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-18_-aero-wheel-and-winter-tire-package.html
https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-3-19_-sport-wheel-and-winter-tire-package.html

I såfall angrer jeg at jeg valgte Pirelli dekk på 18". Tenkte de var best i Stavanger hvor vi sjelden opplever snø og jeg har hørt Nokia er myke og slites raskt.. Men burde nok ha valgt Nokian da? Noen som vet om man kan endre?
Legg merke til at dette er den amerikanske nettbutikken til Tesla. Det er ikke det samme utvalget de har i Norge. Pust rolig og med magen. :)
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA