Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Innkjøp av takstativ?

Startet av TRM, mandag 14. januar 2019, klokken 11:00

« forrige - neste »

TRM

#15
Sitat fra: My2cents på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:11
Begynner å tvile på hele takstativet for å være ærlig, kanskje de har trukket det fra butikken fordi løsningen ikke var bra nok og ikke gidder å følge det opp lengre fordi det skal inn på Model Y? At en såpass viktig ting for Norden som takstativ ikke gis informasjon om eller kan bestilles til å komme når bilen kommer er merkelig synes jeg, til dels uprofesjonelt også av en såpass stor bilfabrikant.
Enig i at patenten på Model 3 ser litt tvilsom ut.
Dersom originalt takstativ noengang blir tilgjengelig vil jeg iallefall gå til innkjøp av en momentnøkkel for å få momentet 100% korrekt. I utgangspunktet svært skeptisk til å stramme til noe som ligger an mot en glassplate.

Fant forøvrig denne https://www.vsport.no/#!/products/monkeybar som vil kunne fungere som et alternativ. Går an å montere sykkelstativ, til tross for at stativet mangler T-spor. https://www.thule.com/nb-no/no/accessories/thule-proride-squarebar-adapter-_-889500

Edit: YouTube-video som viser Monkey Bar på Model 3: https://www.youtube.com/watch?v=AO5nH3SHJ7Q
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Handyman

Det er rykter om at det skal være gjort endringer ang takstativet på euromodellene, uten at jeg i farten klarer å finne noe om det.
Når det gjelder "dagens innfesting" med krok (J-form) under glasstaket, tar jeg det som en forutsetning at kroken griper fast i en eller annen form for stålramme under glasset, og stativet ikke er festet i selve glasset.
Utfordringen kan ligge i styrken i innfestingspunktene.  Avstander og klaring er små, og festet kan derfor ikke kan bygges med stor tykkelse (nedover). Stramming av festene må nok gjøres med varsomhet slik at innfestingspunktene ikke bøyes mot glasset.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

SH aka F_P

Thule venter på bil som de kan få tatt mål av etc. De lager om det er vettuge festepunkter.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

My2cents

Sitat fra: TRM på onsdag 16. januar 2019, klokken 10:17
Sitat fra: My2cents på onsdag 16. januar 2019, klokken 09:11
Begynner å tvile på hele takstativet for å være ærlig, kanskje de har trukket det fra butikken fordi løsningen ikke var bra nok og ikke gidder å følge det opp lengre fordi det skal inn på Model Y? At en såpass viktig ting for Norden som takstativ ikke gis informasjon om eller kan bestilles til å komme når bilen kommer er merkelig synes jeg, til dels uprofesjonelt også av en såpass stor bilfabrikant.
Enig i at patenten på Model 3 ser litt tvilsom ut.
Dersom originalt takstativ noengang blir tilgjengelig vil jeg iallefall gå til innkjøp av en momentnøkkel for å få momentet 100% korrekt. I utgangspunktet svært skeptisk til å stramme til noe som ligger an mot en glassplate.

Fant forøvrig denne https://www.vsport.no/#!/products/monkeybar som vil kunne fungere som et alternativ. Går an å montere sykkelstativ, til tross for at stativet mangler T-spor. https://www.thule.com/nb-no/no/accessories/thule-proride-squarebar-adapter-_-889500

Edit: YouTube-video som viser Monkey Bar på Model 3: https://www.youtube.com/watch?v=AO5nH3SHJ7Q

Dette er ikke typegodkjent i Norge

Magnus Hansen

Sitat fra: My2cents på onsdag 16. januar 2019, klokken 12:43
Dette er ikke typegodkjent i Norge

Hva betyr det? De kan vel neppe selge slikt hvis det ikke er lov i bruk? Dette står selv på hjemmesiden:

´
SitatProduktene passer alle biler, men er ikke lovlig i bruk (på taket) på biler som ikke er typegodkjent med taklast´

Model 3 skal jo i alle fall være typegodkjent for taklast

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 16. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: My2cents på onsdag 16. januar 2019, klokken 12:43
Dette er ikke typegodkjent i Norge

Hva betyr det? De kan vel neppe selge slikt hvis det ikke er lov i bruk? Dette står selv på hjemmesiden:

´
SitatProduktene passer alle biler, men er ikke lovlig i bruk (på taket) på biler som ikke er typegodkjent med taklast´

Model 3 skal jo i alle fall være typegodkjent for taklast
Det er vel ikke kjent for EU-modellen enda? Uansett, ville jeg vært skeptisk til å feste last med sugekopper til et glasstak dersom det ikke er designet for det.
Typegodkjenning for taklast vil jeg anta forutsetter et takstativ etter produsentens spesifikasjoner.
Du kan nok selv måtte bære et stor ansvar dersom taklast ødelegger bilen eller løsner og skader andre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Magnus Hansen

Sitat fra: Handyman på onsdag 16. januar 2019, klokken 15:01
Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 16. januar 2019, klokken 14:45
Sitat fra: My2cents på onsdag 16. januar 2019, klokken 12:43
Dette er ikke typegodkjent i Norge

Hva betyr det? De kan vel neppe selge slikt hvis det ikke er lov i bruk? Dette står selv på hjemmesiden:

´
SitatProduktene passer alle biler, men er ikke lovlig i bruk (på taket) på biler som ikke er typegodkjent med taklast´

Model 3 skal jo i alle fall være typegodkjent for taklast
Det er vel ikke kjent for EU-modellen enda? Uansett, ville jeg vært skeptisk til å feste last med sugekopper til et glasstak dersom det ikke er designet for det.
Typegodkjenning for taklast vil jeg anta forutsetter et takstativ etter produsentens spesifikasjoner.
Du kan nok selv måtte bære et stor ansvar dersom taklast ødelegger bilen eller løsner og skader andre.

Når norske priser ble offentliggjort sa informasjonssjef i tesla Norge at de hadde lansert takstativ. Det går jo ikke an å gå ut med hvis bilen ikke blir typegodkjent for taklast

My2cents

SitatNår norske priser ble offentliggjort sa informasjonssjef i tesla Norge at de hadde lansert takstativ. Det går jo ikke an å gå ut med hvis bilen ikke blir typegodkjent for taklast

Proof is in the pudding som man sier. Selv tror jeg på det når jeg ser det fysisk her i Norge. Stoler ikke en plass på Teslas kommunikasjonssjef i Norge da Tesla sine egne selgere jo sier noe annet. At de ikke klarer å internt bli enige engang lover ikke bra for førstegangskunder som virker å kunne mer om Tesla enn Tesla sine egne salgsfolk her i Norge.

Magnus Hansen

Sitat fra: My2cents på onsdag 16. januar 2019, klokken 21:51
SitatNår norske priser ble offentliggjort sa informasjonssjef i tesla Norge at de hadde lansert takstativ. Det går jo ikke an å gå ut med hvis bilen ikke blir typegodkjent for taklast

Proof is in the pudding som man sier. Selv tror jeg på det når jeg ser det fysisk her i Norge. Stoler ikke en plass på Teslas kommunikasjonssjef i Norge da Tesla sine egne selgere jo sier noe annet. At de ikke klarer å internt bli enige engang lover ikke bra for førstegangskunder som virker å kunne mer om Tesla enn Tesla sine egne salgsfolk her i Norge.

Dette vil jo bli offisielt i det den første bilen blir registrert i Norge. Maks taklast blir registrert og kan søkes opp hos vegvesenet. Står det 0kg så benytter jeg meg av 3 dagers angrerett

ToWalkOrDrive

Gjelder å ikke miste taket (#trippelbetydning)
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 16. januar 2019, klokken 22:19
Sitat fra: My2cents på onsdag 16. januar 2019, klokken 21:51
SitatNår norske priser ble offentliggjort sa informasjonssjef i tesla Norge at de hadde lansert takstativ. Det går jo ikke an å gå ut med hvis bilen ikke blir typegodkjent for taklast

Proof is in the pudding som man sier. Selv tror jeg på det når jeg ser det fysisk her i Norge. Stoler ikke en plass på Teslas kommunikasjonssjef i Norge da Tesla sine egne selgere jo sier noe annet. At de ikke klarer å internt bli enige engang lover ikke bra for førstegangskunder som virker å kunne mer om Tesla enn Tesla sine egne salgsfolk her i Norge.

Dette vil jo bli offisielt i det den første bilen blir registrert i Norge. Maks taklast blir registrert og kan søkes opp hos vegvesenet. Står det 0kg så benytter jeg meg av 3 dagers angrerett
Det finnes jo allerede to US-biler som er registrert i Norge, renger med at de har tillat taklast?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

sjokomelk

Sitat fra: Handyman på onsdag 16. januar 2019, klokken 23:02
Det finnes jo allerede to US-biler som er registrert i Norge, renger med at de har tillat taklast?
De er registrert på paragraf 10a-10c og ikke med typegodkjenning. Så det vil uansett ikke være samme data og tall som Europa-versjonen som Tesla selger til oss.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 16. januar 2019, klokken 23:12
Sitat fra: Handyman på onsdag 16. januar 2019, klokken 23:02
Det finnes jo allerede to US-biler som er registrert i Norge, renger med at de har tillat taklast?
De er registrert på paragraf 10a-10c og ikke med typegodkjenning. Så det vil uansett ikke være samme data og tall som Europa-versjonen som Tesla selger til oss.
Stemmer....det glemte jeg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder

Tesla ringte meg igår. Lurte på om kunne ta imot bilen i februar/mars. Jeg spurte om jeg kunne få bestille takstativ med bilen da. Dette kunne jeg ikke og han visste ikke om dette kom.
Er litt utrolig?
Dette må jo jeg vite før jeg tør ta ut bilen...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA