Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Niro på Finn.no

Startet av Zuexi, lørdag 12. januar 2019, klokken 16:57

« forrige - neste »

femail

#315
Sitat fra: arthur på onsdag 19. februar 2020, klokken 08:58
Sitat fra: _OE_ på tirsdag 18. februar 2020, klokken 19:29
Når en sjekker på Finn.no der flommer det jo over med  Niro og ikke minst 2020mod Soul... Litt rart at folk vil ha Niro uten App

#FTS#

Flommer over med Niro er vel å ta litt hardt i. Per nå er det 45, i forrige uke var det 37 og før jul var det i overkant av 50.  Er vel fortsatt ingen som har tapt penger på å selge sin Niro (?) selv etter å ha hatt den et år.


Er jo helt utrolig hvor populær e- Niro må være, selges 15-20' over listepris uten vinterdekk,og med 0 tap etter 1 år.😄 Må være tidenes bil, utrolig gledelig å eie en bil jeg vil tape minimalt på i forhold til alle andre opp gjennom årene😎 Attpåtil vil man betale 15-20' ekstra for app, og litt større skjerm 😎 Hvorfor i all verden kan ikke folk kjøpe seg en bil når de trenger bil, og kjøre den til de igjen skal bytte? Dette kunstige racet er ikke bra.😰

arthur

Intet kunstig i dette "racet", skyldes enkelt og greit misforholdet mellom tilbudet og etterspørselen slik det er på alle områder i vår del av verdien hvor vi lar markedskreftene få råde.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

femail

Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 09:09
Intet kunstig i dette "racet", skyldes enkelt og greit misforholdet mellom tilbudet og etterspørselen slik det er på alle områder i vår del av verdien hvor vi lar markedskreftene få råde.

Hvis "normale "markedskrefter hadde fått råde innen dette kunstige elbilmarkedet, så hadde resultatet vært tap, som det alltid har vært med bilhold. Å ta ut bil fra forhandler, for så å selge med 15-20-25' i fortjeneste er etter min mening helt 😰 vannvittig, og enda mer merkelig at noen er villig til å kjøpe sterkt overprisete biler. Er det bare biler fra Kia dette gjelder, eller er det andre merker med elbiler lider samme skjebne. Tapet for de som kjøper overprisete biler må jo bli unødvendig stort?😰

Daniel_0007

Sitat fra: femail på torsdag 20. februar 2020, klokken 12:43
Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 09:09
Intet kunstig i dette "racet", skyldes enkelt og greit misforholdet mellom tilbudet og etterspørselen slik det er på alle områder i vår del av verdien hvor vi lar markedskreftene få råde.

Hvis "normale "markedskrefter hadde fått råde innen dette kunstige elbilmarkedet, så hadde resultatet vært tap, som det alltid har vært med bilhold. Å ta ut bil fra forhandler, for så å selge med 15-20-25' i fortjeneste er etter min mening helt 😰 vannvittig, og enda mer merkelig at noen er villig til å kjøpe sterkt overprisete biler. Er det bare biler fra Kia dette gjelder, eller er det andre merker med elbiler lider samme skjebne. Tapet for de som kjøper overprisete biler må jo bli unødvendig stort?😰

Gjelder vel huyndai kona og, trolig pga lange ventetider, skjønner godt at folk er villig å betale overpris enn å vente 6 til 12 måneder på bil.
Model 3 2019 LR Rwd

arthur

Sitat fra: femail på torsdag 20. februar 2020, klokken 12:43
Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 09:09
Intet kunstig i dette "racet", skyldes enkelt og greit misforholdet mellom tilbudet og etterspørselen slik det er på alle områder i vår del av verdien hvor vi lar markedskreftene få råde.

Hvis "normale "markedskrefter hadde fått råde innen dette kunstige elbilmarkedet, så hadde resultatet vært tap, som det alltid har vært med bilhold. Å ta ut bil fra forhandler, for så å selge med 15-20-25' i fortjeneste er etter min mening helt 😰 vannvittig, og enda mer merkelig at noen er villig til å kjøpe sterkt overprisete biler. Er det bare biler fra Kia dette gjelder, eller er det andre merker med elbiler lider samme skjebne. Tapet for de som kjøper overprisete biler må jo bli unødvendig stort?😰

Jeg tjente langt mer ved salg av min nye Kona enn for min nye Niro. Vet at enkelte her mener slikt er umoralsk, men det gir jeg en god dag i siden begge bilene ble kjøpt av en oppkjøper/forhandler som solgte disse videre igjen med god fortjeneste for dem selv også. Det er med bil som med det meste annet her i livet; en ting er verdt hva noen er villig til å betale for denne/disse enten det er en bil, båt, hus, olabukse eller et teppe.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

chargedup

Biler priset over nybilpris gjelder alle elbiler det er lang ventetid på (stor etterspørsel og ofte treg levering).
De første som fikk en bil det er/var lang ventetid på, kan ofte selge bilen med fortjeneste, feks I-pace, EQC, E-tron, e-niro, Kona og Ampera. Noen av disse måtte man være blant de 20 første for å kunne selge med fortjeneste, mens andre har stor nok etterspørsel (eller treg utleveringstakt) til at man kan selge med fortjeneste selv etter 800 biler er utlevert. Jo eldre bilmodellen er (selv om bilen nettopp er hentet fra forhandler), jo mindre sannsynlighet er det å selge med fortjeneste ettersom det er færre og færre som etterspør bilen.

Rett og slett etterspørsel som har drevet opp bruktbilprisen. KIA forventet ca 2000 biler til Norge i 2019, men har pr dags dato kun levert under 890 biler. Dette er med på å holde bruktprisen høy. Kilder: https://www.tu.no/artikler/ventelista-var-full-for-ett-ar-siden-na-kommer-endelig-flere-kia-e-niro-til-norge/480551 og https://elbilstatistikk.no/

Ingenting kunstig ved at etterspørsel styrer pris, verken i elbilmarkedet eller fossilbilmarkedet. Man kunne lett fått 10% fortjeneste dersom man var første i landet med Lamborghini Urus og solgt med en gang pga etterspørselen. Hadde det vært 5000 på venteliste på en Ford Focus bensinbil i Norge, hadde de første som fikk bilen kunne solgt med fortjeneste (gitt at Ford ikke kunne levere alle på kort tid).

Hadde vært mye verre dersom forhandlere tok fortjenesten/importøren i lomma selv. Da kunne e-niro startet på 500' i starten og deretter senket bilens pris med 50' hver gang man gikk tom for folk som var villige til å betale prisen. De som hadde kjøpt bilen til 500' hadde følt seg lurt av forhandler dersom forhandler et år senere solgte bilen til 350' og verditapet hadde vært kolossalt. Nå får alle kjøpe til tilnærmet lik pris av forhandler helt til modellen er på vei ut eller bilen ikke lenger er konkurransedyktig (senket pris på trillingene, Ampera, e-golf, Leaf, i3 osv).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Chivas

... og allikevel får man ikke solgt bilen sin på Finn - skjønn det 😁

femail

Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 14:12
Sitat fra: femail på torsdag 20. februar 2020, klokken 12:43
Sitat fra: arthur på torsdag 20. februar 2020, klokken 09:09
Intet kunstig i dette "racet", skyldes enkelt og greit misforholdet mellom tilbudet og etterspørselen slik det er på alle områder i vår del av verdien hvor vi lar markedskreftene få råde.

Hvis "normale "markedskrefter hadde fått råde innen dette kunstige elbilmarkedet, så hadde resultatet vært tap, som det alltid har vært med bilhold. Å ta ut bil fra forhandler, for så å selge med 15-20-25' i fortjeneste er etter min mening helt 😰 vannvittig, og enda mer merkelig at noen er villig til å kjøpe sterkt overprisete biler. Er det bare biler fra Kia dette gjelder, eller er det andre merker med elbiler lider samme skjebne. Tapet for de som kjøper overprisete biler må jo bli unødvendig stort?😰

Jeg tjente langt mer ved salg av min nye Kona enn for min nye Niro. Vet at enkelte her mener slikt er umoralsk, men det gir jeg en god dag i siden begge bilene ble kjøpt av en oppkjøper/forhandler som solgte disse videre igjen med god fortjeneste for dem selv også. Det er med bil som med det meste annet her i livet; en ting er verdt hva noen er villig til å betale for denne/disse enten det er en bil, båt, hus, olabukse eller et teppe.
Har kjøpt ny bil Ca. hvert 3-4 år siden 1980, og siste nye fosilbiler var 2015.Aldrig vært i nærheten av dette hysteriet med kunstige overpriser , fått gode tilbud ved kjøp/ innbytte(alltid for dårlig innbyttepriser😅). Tap på bil har alltid vært kalkulert inn. Sto i 1,5 år i kø for å få min e-Niro november 2019, til en grei pris inkl topp vinterdekk på orginalfelger.Iflg denne tråden kunne jeg solgt min Niro med god fortjeneste, men hva er hensikten , jeg må jo ha bil, og kjøpte den bilen jeg ville ha. Ser ut til at jeg har kjøpt en utrolig populær,ettertraktet bil, så kanskje tapet ved salg etter normalt bruk blir minimalt i forhold til tidligere 👍😉 Noe annet regnestykke for de som betaler kunstige overpriser til folk som egentlig ikke skal ha bil😳

chargedup

femail: "Iflg denne tråden kunne jeg solgt min Niro med god fortjeneste, men hva er hensikten , jeg må jo ha bil, og kjøpte den bilen jeg ville ha".

Dengang man kunne tjene 50' skjønner jeg at noen valgte å selge med en gang. Da kan man jo gå å kjøpe en annen elbil som er lagervare, selv om den ikke har ditt eller datt, har dårligere rekkevidde eller koster mer.
Noen har nok planlagt å selge den før de kjøper bilen, mens andre har kjøpt bilen for å ha den, helt til de ser at det er mulig med 50' (12,5%) i fortjeneste. Forskjellen på de i siste gruppen og deg, er at de ser muligheten og griper den (kall det gjerne kremmer). Dermed tjener de 50' som de kan "spare" i verditap på en annen bil. Selger du e-niro etter 3-4 år har du trolig et helt normalt verditap, ettersom etterspørselen for e-niro synker og markedet til slutt blir mettet og det alltids kommer noe "nytt og bedre".

Det er absolutt ikke noe galt i å beholde bilen slik du har gjort, men det finnes noen som tenker som meg: "alt er til salgs, så lenge prisen er god". De som er gale, er de som ikke orket vente i kø og betalte 50' ekstra for en e-niro eller 50-100' ekstra for en Kona ;D
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Olemann

#324
Jeg bestilte og kjøpte vår eNiro for å beholde den.  Veldig fornøyd med den de få månedene vi hadde den.  Hadde tenkt å beholde bensinbilen med hengerfeste i tillegg.  Så kommer det elbiler med h-feste og vi vil prøve klare oss med en bil inntil den kommer, kjører nå bare i3.

eNiro ble solgt tidligere enn planlagt nettopp fordi det ville blitt veldig dyrt å beholde den.  Vi fikk betydelig mer for den enn vi kjøpte den for.  Denne merprisen antok jeg (med rette viser det seg) ville synke, derfor ville den reelle avskrivningen være svært høy om vi beholdt den inn i den fasen der merprisen ble nullet.

Jeg spekulerte ikke da jeg bestilte den, men solgte tidligere enn planlagt nettopp pga overprisen som jeg ikke kunne se bort fra når jeg kalkulerte hva bilholdet ville koste.

Det er for øvrig en bil jeg gjerne hadde kjøpt igjen, om den kom med h.feste.   Kvalitet og grad av gjennomføring er slik jeg opplever det langt bedre enn TM3. 

Nilea

Bare de får tempo på leveransen så forsvinner overprisinga.... da må man regne 50k i tap første året... Minimale tap vil vare helt til de starter å levere biler i de mengdene man må kunne forvente, eller det kommer like store biler, med lik rekkevidde, til tilnærmet like priser... Inntil videre er e-niro ganske unik, pg jeg er redd den forblir det en stund fremover.... de snakker om rimelige priser på enyaq og id4, men skal du ha litt utstyr, vinterdekk og største batteriet som for så vidt trolig får 5 mil ekstra rekkevidde sammenlignet med e-niro så tror jeg fort vi snakker 100.000 opp i pris... og det utgjør jo ganske mye for oss som ikke kan fullfinansiere bil uten lån.... La oss si medium batteri og ok utstyrt havner på rundt 450 med vinterdekk så bevarer eNiro sin unike posisjon..

advale

Tja, man trenger ikke å innbille seg at det koster 100 000 ekstra for å gå opp en klasse kontra e-Niro. Bare gå en liten klasse ned så finner du e-Soul (med app). Billigste på finn koster nå småpene 339 000 med s/v: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170871133

Bare det i seg selv beviser jo at e-Niro er overpriset fortsatt. Ser det er veldig få e-Niro ute på Finn, man skulle tro prisene bør gå oppover, men det omsettes knapt så prisene kryper smått nedover.

Øyvind.h

#327
Omsettes knapt? Har aldri solgt en bil så raskt jeg. Og av 49 biler hvorav mange solid overpriset er 3 markert solgt. Omsetningen virker god etter mitt syn. Veldig langt unna "omsettes knapt".
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

advale

Har ikke fulgt så nøye med. Men hvis ting selges så fort så hvorfor kryper prisene nedover?

Gikk inn på Finn, 3 står med solgt, alle fra bilforhandlere. Disse kan jo bli brukt mot innbytte etc. Men prisen på billigste av de 3 var 395' og kun gått 20km. Tror nok du var heldig med salget av bilen din. 

Chivas

Sitat fra: advale på mandag 24. februar 2020, klokken 22:56
Har ikke fulgt så nøye med. Men hvis ting selges så fort så hvorfor kryper prisene nedover?

Gikk inn på Finn, 3 står med solgt, alle fra bilforhandlere. Disse kan jo bli brukt mot innbytte etc. Men prisen på billigste av de 3 var 395' og kun gått 20km. Tror nok du var heldig med salget av bilen din.
Har kun fulgt med par mnd, men helt tydelig at private sliter med å selge - og de jeg "overvåker" kryper stadig ned i pris, eller settes inaktive.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA