Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Porsche Taycan

Startet av 944Turbo, fredag 11. januar 2019, klokken 21:25

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ok. En sportsrettet GT :)
Jeg trodde først den skulle bli som en elektrisk panamera, men virker som de har gjort den litt mindre enn det. Og dermed litt mindre familievennlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. august 2019, klokken 14:39
Husker jeg vurderte sterkt å reservere Taycan når en kokk på jobben gjorde det.
Men ser nå at jeg må bli 15 år eldre før den dekker våre behov.
Et dette en bil en kan få takstativ og hengerfeste på, eller er det primært sportsbil?
Sagt på en annen måte - dere som har reservert, hva skal bilen brukes til? Kids osv?
Samme her, hadde reservasjon som jeg nylig kansellerte. Taycan kunne ikke være verken nummer en eller nummer to for oss, med tre barn. Den havner I samme planbunke som planene mine om enten Maserati 3200GT eller BMW 8-serie (gamle E31) som "brukskosebil". Har vel mer eller mindre innsett at firesetere er ganske nyttesløst i småbarnsfamilien.

Øyvind.h

#62
Men bra det kommer biler i forskjellige segmenter fra forskjellige produsenter.
Foreløpig synes jeg ikke noen produsenter eller modeller treffer perfekt på alt for mitt behov.
Sammenlignet med konseptet er det kanskje ikke overraskende at den ikke ble så stor, men teoretisk kunne en ren El versjon av panamera vært mer romslig enn fossil panamera.

Får se an cross turismo. Den ender vel kanskje størrelsesmessig ikke så langt fra eqc.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sa de i videoen at Porsche ikke lager motorene selv, men utviklet av et annet firma i samarbeid med Porsche?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D


Counterpointer

Jeg har problemer med å skjønne hvorfor Porsche driver å viser frem bilen med teip på?

Jeg forsto, og syntes også det var litt kult når Audi laget egen kamofolie til E-tron. Men Taycan har jo bare noen små teipremser rundt lykter, istedenfor tåkelys og sideluftinntak. Det er forholdsvis lett å se at den blir omtrent som en litt mindre Panamera utvendig.

To forklaringer:
1. Dempe forventningene i forhold til den veldig lekre konseptbilen ved å gjøre den ekstra kjedelig.
2. De har ikke bedre fantasi, fansen kjøper uansett.

De kunne vist eksteriøret som det var og heller lagt mer i interiøret.

Jalla

Sitat fra: Orbit på fredag 09. august 2019, klokken 22:23
Mest sannsynlig Rimac, Porsche har allerede kjøpt seg inn med 10%.
https://newsroom.porsche.com/en/company/porsche-rimac-automobili-development-partnership-technology-sports-car-company-zagreb-croatia-electromobility-geneva-motor-show-electric-hypercar-c-two-15697.html
Det tviler jeg på hvis dette som står i artikkelen hos "fullycharged" stemmer:

It is rumoured the motors have been specially developed with an Italian company to feature rectangular thick 'hairpin' style windings rather than thin round wire windings, similar to that in the 919 Hybrid Le Man car. This enables Porsche to package copper wires within the solenoid coil more tightly to make the motors smaller and more resilient to hard current/heat punishment.

Altså et firma i Italia og ikke på Balkan.

Rollep

#67
Sitat fra: knut.aulie på søndag 11. august 2019, klokken 00:03
Det er forholdsvis lett å se at den blir omtrent som en litt mindre Panamera utvendig.
Ikke enig, den ligner langt mer på konseptbilen enn på en Panamera.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Litt synd på dem som var raske med å kansellere reservasjonen, nå gikk de glipp av en fin mulighet for å kjøre Porschebiler på Rudskogen.

Banekjøring med bl.a. Cayenne, Panamera, 992 (nye 911) og 718 + statisk visning av Taycan.

Egenandel 990 kroner som trekkes fra reservasjonsbeløpet. For dem som går videre og til slutt signerer kjøpskontrakt trekkes det ikke noen egenandel.

For deltakere som bor utenfor Østlandsområdet arrangeres det kostnadsfri transport (Fly T/R Gardermoen + buss til og fra Rudskogen motorsenter)

Selv jobber jeg dessverre på de datoene som er satt opp. Men jeg har jo allerede vært med på Porsche arrangement på Rudskogen tidligere i år da jeg kjørte både 992 og min egen 991.2 så det holdt i massevis :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

hemi

Men ingen kjøring med taycan.. så vet ikke om jeg blåser en dag på det.

Vært mye på rudskogen,  er bra bane.

GreenEyez



Porsche Senter Ryen driver med utbygging for å klargjøre for Taycan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hemi

video fra ringen ser veldig bra ut, lovende for mye dette. jeg har blitt vesentlig mer positiv til den enn på lenge.

Counterpointer

Sitat fra: hemi på mandag 26. august 2019, klokken 22:25
video fra ringen ser veldig bra ut, lovende for mye dette. jeg har blitt vesentlig mer positiv til den enn på lenge.
Hvor bra er 7.42 egentlig? Civic R er jo fremdeles raskere.

Enn så lenge er det vel bare Taycan som har kjørt ringen alene i rekordforsøk, med full backing.

hemi

Bensinbilen min er også raskere, mye er raskere.

Men for elbil er dette absolutt bra.

Jeg ser også på flyten og farten i forskjellige kurver.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA